Typickou známkou elitného statusu bolo v minulosti vlastnenie luxusnej kabelky značky Louis Vuitton, automobilu Bugatti za niekoľko miliónov dolárov alebo nablýskaných hodiniek značky Rolex.
Avšak takéto predvádzanie majetku je medzi mimoriadne bohatými ľuďmi čoraz menej populárnym javom. V súčasnosti totiž míňajú viac peňazí, ako kedykoľvek predtým, najmä na svoju bezpečnosť, ochranu vlastného súkromia a kupovanie luxusných domov v štvrtiach ukrytých pred Google Street View.
Žijeme v ére konzumerizmu, v ktorej si vrchná aj stredná trieda obyvateľstva môže dovoliť vlastniť produkty tej istej luxusnej značky. Bohatí ľudia sa aj z tohto dôvodu často zriekajú materiálnych statkov a namiesto toho vo veľkej miere investujú do nehmotného majetku, ktorým sa snažia prezentovať svoje spoločenské postavenie. Spisovateľka Elizabeth Currid-Halkettová vo svojej knihe nazýva tento spôsob míňania peňazí pojmom „nenápadná konzumácia“.
Jedná sa o protiklad takzvanej „nápadnej konzumácie“, teda pojmu, ktorý zaviedol slávny ekonóm Thorstein Veblen. Týmto výrazom opísal koncept používania materiálneho bohatstva pri prejavovaní sociálneho statusu daného spotrebiteľa, čo bolo ešte v nedávnej minulosti nezameniteľným znakom elitnej triedy populácie.

Otvorené predvádzanie bohatstva už v podstate nie je vhodným spôsobom, ako prezentovať svoj úspech na verejnosti. Tento trend je obzvlášť výrazný v Spojených štátoch, kde 1% najbohatších ľudí už od roku 2017 usmerňuje omnoho menej peňazí do materiálneho bohatstva.
Currid-Halkettová zároveň uviedla, že tento trend sa neobjavuje výhradne medzi milionármi a miliardármi, ale je čoraz charakteristickejším aj pre takzvanú „ašpirujúcu triedu obyvateľstva“.
Autorka knihy napísala: „Táto nová elitná skupina si upevňuje svoje spoločenské postavenie zhromažďovaním vedomostí, budovaním kultúrneho kapitálu a zavádzaním nových návykov pri míňaní svojho majetku. Bohatí ľudia sa v súčasnosti otáčajú chrbtom k prehnanému materializmu a v podstatne väčšej miere investujú do svojho vzdelania, dôchodku a zdravia. Jedná sa síce o nehmotné súčasti života, ale ich hodnota je mnohonásobne vyššia ako cena značkovej kabelky, ktorú si momentálne môže dovoliť kúpiť aj spotrebiteľ so stredne vysokou úrovňou príjmu.“
Súvisiace: Koľko peňazí potrebujete na to, aby Vás bankári považovali za bohatého
Investovanie do vzdelania podnecuje sociálnu mobilitu
Táto nenápadná konzumácia často ostáva bez povšimnutia zo strany strednej triedy, ale skutočne diskrétnou ju robí skutočnosť, že ostatní členovia najvyššej vrstvy obyvateľstva si ju veľmi dobre všímajú. Currid-Halkettová napísala, že ide o spôsob, ktorým si elita spoločnosti navzájom „signalizuje hodnotu svojho kultúrneho kapitálu“. Nenápadná konzumácia totiž „vyjadruje privilegovanosť“ takým spôsobom, ktorý nebolo možné dosiahnuť pomocou obyčajného okázalého luxusu.
Spisovateľka tiež vysvetlila, že keď sa bohatý človek prezentuje svojím prvotriednym vzdelaním, jednoznačne tak potvrdzuje hodnotu svojho kultúrneho kapitálu. To mu následne dáva výhodu pri šplhaní sa spoločenským rebríčkom a vytváraní konexií s ďalšími bohatými a vplyvnými jedincami.
Currid-Halkettová napísala: „Stručne povedané, nenápadná konzumácia je hybnou silou sociálnej mobility.“

J. C. Pan z portálu The New Republic opísal, ako sa bohatí rodičia snažia zabezpečiť patričné spoločenské postavenie pre svojich potomkov: „Svojim deťom poskytujú luxusnú zdravotnú starostlivosť, cestujú s nimi na poznávacie výlety na Galapágske ostrovy, a čo je nepochybne najdôležitejšie, zabezpečujú im všetky dostupné výhody v rámci ich vzdelávania – od prestížnych predškolských zariadení, cez súkromných tútorov až po hradenie štúdia na prominentných vysokých školách zo skupiny Ivy League. Údaje z roku 2014 pojednávajú o tom, že príslušníci najbohatšieho 1% americkej populácie v tom roku minuli na vzdelanie až o 860% viac finančných prostriedkov v porovnaní s celonárodným priemerom.“
Žiadnou výnimkou v súčasnosti nie sú bohaté rodiny, ktoré míňajú milióny dolárov na to, aby mohli bývať v bezprostrednej blízkosti tých najlepších verejných základných a stredných škôl v krajine. Ďalší bohatí ľudia sú zase ochotní zaplatiť až 60 000 dolárov za cestu súkromným lietadlom, počas ktorej navštevujú rôzne vysoké školy, kam by mohli zapísať svoje ratolesti. Jedinci s pozoruhodne vysokým majetkom investujú do vzdelania svojich detí v nádeji, že ich pomocou tejto stratégie vypravia do úspešnej budúcnosti plnej vzťahov s tými správnymi rovesníkmi.
Bohatí rodičia zároveň čoraz častejšie investujú aj do svojho vlastného celoživotného vzdelávania a osobný úspech dosahujú nepretržitým pracovným nasadením, čo je ďalším moderným spôsobom, ako prezentujú svoj spoločenský status.
Currid-Halkettová uviedla: „Moderná trieda ľudí ašpirujúcich na status smotánky považuje nenápadný konzumný spôsob života za nástroj, pomocou ktorého si môže získať a uchovávať svoje postavenie v spoločnosti. A to aj v prípade, že sa so svojím bohatstvom nebudú nevyhnutne vystatovať na verejnosti.“
Známkou spoločenského statusu je aj zdravie a wellness
Časopis Vogue v roku 2015 vyhlásil, že dobrý zdravotný stav a všeobecný blahobyt sa stali symbolom luxusného postavenia v modernej spoločnosti. A dáva to dokonalý zmysel.
Simon Kuper, redaktor denníka Financial Times, napísal, že „súčasná elita míňa pomerne málo na kozmetické a skrášľovacie výrobky, ale na druhej strane vo veľkom investuje do fyzického pohybu. Jej členovia totiž majú pocit, že telo, podobne ako jedlo, by malo vyzerať prirodzene“.
Kruper ďalej uviedol: „Štíhle a vypracované telá dokonale vyjadrujú svetonázor tejto triedy obyvateľstva, ktorá verí, že aj voľný čas musí byť produktívny. Prominentní ľudia sa na Facebooku už nechvália svojimi výletmi do nákupných centier, ale skutočnými rodinnými túrami v prírode.“

Niektorí bohatí obyvatelia New Yorku dokonca neváhajú zaplatiť až 900 dolárov mesačne za členstvo v prominentnej posilňovni Performix House na Manhattane. Jedná sa o elitné zariadenie s prísnym procesom hodnotenia nových žiadostí o členstvo, ktoré disponuje súkromným vchodom a tvorivým štúdiom pre influencerov zo sociálnych médií.
Súvisiace: Prepracovaní miliardári si obľúbili predĺžené pracovné dovolenky
Ďalšou populárnou alternatívou pre najbohatších je aj luxusná sieť posilňovní Equinox, kde bežný mesačný členský poplatok predstavuje 200 dolárov. Spoločnosť však má k dispozícii aj exkluzívny členský program v cene 26 000 dolárov, ktorý je určený pre náročných cestujúcich magnátov.
Jeden z nadšencov týchto luxusných posilňovní pre časopis Vogue prezradil: „Pohyb je oblasťou, v ktorej sa môžete slobodne vystatovať. Ak sa totiž chválite svojím luxusným autom či obrovským bankovým účtom, ľudia Vás budú považovať za snoba. Keď sa pochválite najnovším výkonom na stacionárnom bicykli, je to úplne iné – aj keď ešte stále pomerne otravné.“
Zdroj: NYTimes, BI