Drake nie je jediný muž so slabosťou pre kabelky Birkin

Vegas Dave na zápase Lakers – Raptors v Los Angeles.

Profesionálny športový tipér Dave Oancea, známy ako Vegas Dave, si nedávno našiel čas vo svojom mimoriadne nabitom programe a rozjímal nad svojou vášňou pre kabelky Birkin od Hermès. “Ktorú?” pýta sa. “Tú za $500 000 alebo tie za $100 000?”

Oancea, ktorý vlastní spolu šesť kabeliek Birkin, otázkami naráža na video, ktoré v roku 2019 uverejnil na kanáli YouTube, a v ktorom vchádza do Trumpovho hotela International v Las Vegas a minie rekordnú sumu pol milióna dolárov za kabelku Himalaya Birkin s metalickým zdobením (hardware) z 18-karátového bieleho zlata a viac ako 200 diamantami z dielne Hermès, alebo “air-mays,” ako to Oancea nesprávne vyslovuje. Táto kabelka je zberateľmi považovaná za najvzácnejšiu na svete. Na svete je už len jedna taká a vlastní ju manželka Steva Harveyho. V tomto videu Oancea, natiahnutý v bielej koži doplnenej vestou značky Louis Vuitton, doslova mľaská jazykom, keď sa pýta, či sa o tom dozvie Kim Kardashian.

No ak to máme poňať všeobecne, čo je pre muža ako Dave príťažlivé na kabelke, ktorá je roky objektom túžby ženských zákazníčok?

Dave so svojou odpoveďou nezaváhal. “Pre mňa je to bohatstvo a prestíž. Úspech. Veľa ľudí sa mi smeje, no viete, tá taška má väčšiu hodnotu ako ich dom. Používam ich na to, aby sa ľudia začali so mnou baviť.”

Súvisiace: Birkin…príbeh kabelky

Usporiadal dokonca súťaž v bikinách s hlavnou cenou kabelkou Birkin a pyšne pózuje so svojou zbierkou Birkin kabeliek vystavených pri svojich nohách na zápase Lakers. “Beriem to ako investíciu, no tie za $100,000 využívam každý deň,” dodáva. Navyše sú praktické: “Zmestím do nej svoj laptop, peňaženku, proste všetko.”
Nie je pre neho čudné, že nosí dámsku kabelku? “Nezaujímam sa o to, čo o mne druhí vravia, pretože každý aj tak rozpráva somariny. Ja len viem, že je to kus a stojí $100 000.”

P.J. Tucker nesie svoju kabelku Hèrmes Haut à courroie, známu aj ako najväčšiu kabelku z rady Birkin.

Oancea je len vrcholom diamantom posiateho ľadovca, keď ide o mužov s vášňou pre kabelky Birkin. Virgil Abloh chodil s kabelkami Birkin ešte skôr, ako sa stal známym, vlastní ich viac ako tucet a pravidelne ich zahŕňa do svojich Instagramových postov. V roku 2015 Abloh dokonca vytvoril upravenú kabelku Birkin pre módny dom Off-White (so súhlasom od Rafa Simonsa).

Kabelka Birkin v nebesky modrej farbe je častým módnym doplnkom hviezdy basketbalového tímu Houston Rocket, P.J. Tuckera. Raper Young Thug v roku 2017 vo svojej piesni “Homie” recituje o tom, ako si raz tiež jednu kúpi; ďalší raper Gunna sa v piesni z roku 2019 “Baby Birkin” chváli svojím úmyslom kúpiť jednu kabelku Birkin pre svoju budúcu dcéru, pričom tieto kabelky sa objavia aj v jeho klipe k tejto piesni. Ako je známe, ďalší raper Drake už roky zbiera tieto kabelky pre svoju budúcu manželku, aj keď je viac ako pravdepodobné, že v skutočnosti ich zbiera pre seba: nedávny článok v časopise Architectural Digest priniesol fotku jeho zbierky, ktorej v jeho dome patrí špeciálne miesto v šatníku. Nikto nevie ako, no najznámejšia dámska kabelka sa stala kultovým objektom v rámci pánskeho obliekania, svätým grálom medzi módnymi doplnkami. To, čo začalo ako najviac podceňovaný módny symbol bohatstva, sa teraz stáva jeho najuniverzálnejším dôkazom.

Hypebeasts (čo je v americkom slangu označenie pre muža, ktorý nakupuje tie najdrahšie módne kusy oblečenia, aby urobil dojem na ostatných) vstupujú do fázy, keď premýšľajú nad významom svojich značkových zberateľských kúskov ako dedičstva pre ďalšie generácie, a tu vedú práve milovníci Birkin kabeliek.

Na počiatku bola kabelka pre Birkin

Hoci tento módny doplnok sa najčastejšie spája s jej slávnymi ženskými majiteľkami, kabelka Birkin má v skutočnosti rodovo neutrálne korene. Bola pomenovaná a navrhnutá pre herečku Jane Birkin, ktorá vo svojom štýle obliekania uprednostňovala pánske športové kabáty a nohavice. Práve jej odolnosť voči kabelkám začala históriu tej najslávnejšej: keď jej prútený košík spadol počas toho, ako sa ho snažila dať do vrchnej skrinky v lietadle, jej spolucestujúci, predseda spoločnosti Hermès, Jean-Louis Dumas, strávil zvyšok letu navrhovaním kabelky, do ktorej by sa všetko zmestilo a navyše by mala uzamykateľný vrch. Prvú koženú kabelku čiernej farby doručil Birkinovej v roku 1984.

Odvtedy sa premenila z nenápadného náznaku bohatstva na celosvetovú ikonu, ktorá stelesňuje túžbu po luxuse. Aby spoločnosť Hermès mohla čo najlepšie kontrolovať trh, zabezpečila, aby nebolo jednoduché túto kabelku zohnať. Časy, keď boli na túto kabelku čakacie listiny sa síce pominuli, no aj dnes sa k novej kabelke Birkin dostane len pár výnimočných.

Ak si ju chcete totiž kúpiť priamo od Hermès (ceny začínajú pri $11,000), musíte byť verným zákazníkom Hermès, ktorý si už predtým u nich kúpil produkty mimo ich kožených doplnkov, teda napr. niečo z ich domácich potrieb alebo konfekcie.  Internet je plný korenistých príbehov o tom, ako si kúpiť kabelku Birkin priamo od Hermès, ktoré nápadne pripomínajú rituály vábenia u vzácnych vtákov, počas ktorých jeden nemá nikdy istotu, či napokon uspeje. Má to však dobrý dôvod: obchody majú v predaji len jeden alebo dva kusy, nikdy ich nevystavujú a odhaduje sa, že po svete ich obieha celkovo 200 000 kusov. Kým nápad s “Tou Kabelkou“ (teda kabelkou, ktorá symbolizuje luxus a vysoké spoločenské postavenie) dosiahol svoj vrchol začiatkom 21.storočia, štúdia z roku 2017 ukázala, že odvtedy stúpla hodnota Birkin kabeliek o 500%.

Niet preto divu, že všetky tieto skutočnosti ešte zvýšili príťažlivosť týchto kabeliek, a to aj medzi mužmi.

Nástup pánskych kabeliek Birkin

StockX, alebo online “burza vecí”, kde milovníci pánskeho oblečenia lovia najvzácnejšie tenisky na svete, spustila v roku 2017 sekciu s kabelkami, v ktorej sa modely Birkin stali hlavným ťahákom. Rachel Makar, zodpovedná za luxusnú zložku tejto web stránky, takisto vníma zmenu postavenia týchto kabeliek vo svete: “Myslím si, že kabelky Birkin nadobudli viac kultúrnej dôležitosti a dnes ich spoznáva čoraz viac mužov, ktorí nepatria do najvyšších exkluzívnych kruhov luxusnej módy.” Okrem ich stúpajúceho postavenia v pánskej móde sa im podarilo zabezpečiť si kultový status aj v populárnej kultúre: raper Quavo sa dostal na titulky začiatkom júla, pretože kúpil svojej priateľke Saweetie k jej 26. narodeninám hneď dve kabelky Birkin; raperka Cardi B a raper Offset zas v tom istom mesiaci vzbudili verejné pohoršenie, keď túto kabelku kúpili svojej 2-ročnej dcére Kulture.

Makar vraví, že StockX nezisťuje pohlavie svojich zákazníkov, hoci neoficiálne prezradila, že hlavnými zákazníkmi sú ženy. Napriek tomu dodáva, že “keď vezmeme do úvahy posun v makro trendoch a to, čo vieme o tých, čo kupujú tenisky, nie je ťažké uhádnuť, že na platforme narastá počet mužov kupujúcich si kabelky, vrátane tých, ktorí hľadajú kabelku Birkin.”

Takisto poukazuje na rastúci počet mužských celebrít, ktoré tieto kabelky nosia. “Vidíme viac a viac basketbalistov, celebrity a zabávačov (najmä z hudobného priemyslu), ktorí majú kabelky Birkin, alebo o nich hovoria. Táto kabelka sa stala vrcholným symbolom luxusu a bohatstva.”

Rhuigi Villaseñor, návrhár značky Rhude, je hrdým fanúšikom kabeliek Birkin. Jeho náklonnosť k týmto kabelkám je taká neskrývaná, že jeho posledná kabelka s menom Jacq je vlastne poctou kabelke Birkin, ktorej typický tvar však upravil a na dne kabelky vyrezal trojuholník a kabelku doplnil zapleteným popruhom cez plece. Hoci pôvodne mala byť kabelka Jacq úvodným modelom jeho debutovej dámskej módnej kolekcie, napokon sa rozhodol túto líniu posunúť a tašku, ktorá sa často objavuje v jeho pánskej módnej kolekcii Jar 2021, uviedol na trh ako rodovo neutrálnu. Ako sám vraví, “Chcel som vytvoriť niečo, čo môže žiť a dýchať vo svojom vlastnom priestore, ale rovnako má v sebe pre niektorých ľudí aj kus nostalgie.”

„Niektorými ľuďmi“ má Villaseñor na mysli tých, ktorí, vrátane jeho samého, majú vo svojej zbierke 3 kabelky Birkin, jednu čiernu plátenú s koženým lemom, klasickú hnedú koženú a ďalšiu koženú vo farbe modrých džínsov.

Ako správne postrehla Makar, exkluzivita a očakávanie nepochybne urobili z kabeliek Birkin ešte väčší objekt túžby pre mužov. A naozaj pouličný štýl obliekania, ktorý je nastavený na vzácnosť poháňanú marketingovými stratégiami limitovaných edícií, sa stal dominantným motívom nakupovania sledovateľov pánskej módy na každej úrovni, či už sa bavíme o tričku za $38 alebo kabelkách za pol milióna dolárov.

Drakov šatník v jeho dome v Toronte, s kabelkami Birkin vľavo.

V internetovej burze StockX sa podľa Makar dosiahne bez väčšej námahy priemerná cena za kabelku Birkin $10 300. Pravdou je, že mnoho kupujúcich pánskej módy, aj samotný Villaseñor, využívajú secondhand dílerov, z ktorých mnohí predávajú na Instagrame alebo WhatsApp. Oancea tiež raz objavil svoju kabelku Himalaya vďaka Instagramu, no dodáva, že väčšinou “musím ísť za dílermi. Nechcú, aby som o nich niečo prezradil, pretože ma požiadali o mlčanlivosť. “ Ako ďalej vraví, ak spolupracujete s dílermi, môžete objaviť veľmi nezvyčajné veci. Keď zobral svoje kabelky do Hermès obchodu, “nikdy predtým nevideli tie, čo mám, ktoré stoja pol milióna dolárov. Raz som im išiel jednu ukázať a personál v Beverly Hills išiel z toho do kolien.”

Tá Taška pre Tých Chlapcov

Vzácnosť ale nie je jediným hnacím motorom stojacim za úspechom kabelky Birkin u mužov—je tu ešte aj estetická príťažlivosť. Villaseñor filozofuje, že narastajúce postavenie kabeliek Birkin vo svete pánskej módy je len ďalším dôkazom zväčšujúcej sa rodovo neutrálnej povahy módy, v ktorej najžiadanejšie tenisky často pochádzajú z dámskej kolekcie a návrhári pánskej módy to dokazujú aj na trhu s kabelkami. (Villaseñorovi sa to už raz podarilo s jeho nadrozmernou crossbody taškou). Podľa Villaseñora sú kabelky momentálne častou témou bezpohlavného dizajnu. „ Za posledných 5 až 7 rokov sa pánske kabelky stali zaujímavejšie.” Dodáva, že veľa jeho rovesníkov zbiera dámske kabelky, aj on sám má zbierku kabeliek od Chanel, podobne ako aj raperi Gunna, Future a Young Thug.

Vľavo: Kabelka Jacq od Rhude, inšpirovaná kabelkami Birkin. Vpravo: Pánska módna kolekcia Jar 2021 od Rhude.

Predtým ako kabelka Birkin dosiahla aj v pánskej móde luxusné postavenie, boli tieto kabelky pre svoj vzhľad prirovnávané k obranným štítom, ktorým sa bránili nepracujúce bohaté ženy v domácnosti. Na toaletnom stolíku Abloha, v rukách Villaseñora alebo pri nohách Oancea v aréne Staples Center, však táto kabelka vyzerá skôr ako kufrík, čo môže byť dôvodom pánskej posadnutosti touto kabelkou. (Podľa Makar, ženy v dnešnej dobe vyhľadávajú práve tie najmenšie, 25 cm široké kabelky Birkin.)

Súvisiace: Luxusné kabelky sú najlepšou investíciou z vášne

Kabelka Birkin sa od ostatných zberateľských kúskov líši v jednej zásadnej veci – opotrebuje sa. Vzácne tenisky alebo špeciálny kúsok oblečenia značky Supreme sa často považuje za príliš hodnotný, aby sa v ňom človek potil, alebo ho krčil, no mnoho majiteľov kabeliek Birkin svoje tašky naozaj nosí. Vegas Dave sa nebojí predvádzať svoju kabelku Himalaya, ktorá je vyrobená z mimoriadne vzácnej kože albínskeho krokodíla, starostlivo zafarbenej tak, aby pripomínala zasnežené vrcholy ázijského pohoria. Abloh nosieval kabelky takmer vždy vo svojich „pred-Vuittonskych“ časoch pouličného štýlu obliekania a Villaseñor tie svoje tiež často nosí, hoci vraví, že jeho priateľka si ich od neho občas požičia.

View this post on Instagram

Hacs for the big boys

A post shared by Rhuigi Villaseñor® (@rhuigi) on

Hoci Oancea oceňuje praktickosť týchto kabeliek, na konci dňa je však Vegas Dave— tipujúci muž. “Ich cena rastie o 15%, takže si ich nechám tak 10 rokov a potom ich predám. Teraz predávam svoje bejzbalové kartičky. Nedávno som bol aj v správach: zlomil som rekord za najdrahšie predanú bejzbalovú kartičku, za ktorú som pred 2 rokmi zaplatil $400 000 a teraz som ju predal za $4 milióny. Momentálne teda robím odlišné investície.”

Hazardné hry, rýchle autá, drahé umenie – a teraz „Tie Tašky“. Kabelka Birkin je ikonickou kabelkou, no teraz skôr vyzerá ako základný kus rozmanitého portfólia vkusom poblázneného muža.

Zdroj: InStyle, DailyMail

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.