Svet luxusných jácht je takmer nevyčerpateľnou studnicou inšpirácie a jedinečných projektov, za ktorými stoja uznávané lodenice z celého sveta. Po našom nedávnom článku o najvýznamnejších hráčoch tohto sektora Vám prinášame zoznam ďalších popredných výrobcov, ktorých jachty budete môcť stretnúť na mori v priebehu tohto roka.
Oceanco

Spoločnosť Oceanco je na jachtárskej scéne relatívnym nováčikom, no už sa jej podarilo vytvoriť niektoré z najkrajších luxusných superjácht na svete. Dokonalým príkladom je 90 metrov dlhá jachta DAR, ktorá bola spustená na vodu iba koncom minulého roka. Táto lodenica sa však môže pochváliť aj ďalšími technologicky vyspelými plavidlami, medzi ktoré patrí napríklad superjachta Black Pearl s dĺžkou 106 metrov, ktorá je vybavená snáď najpokrokovejším systémom plachiet v histórií. Ďalšími celosvetovo oceňovanými jachtami tohto výrobcu sú mená ako Jubilee, Aquijo a Infinity, z ktorých každá má svoju jedinečnú DNA. Lodenica zároveň spolupracovala s niektorými z najvyhľadávanejších námorných dizajnérov na planéte, medzi ktorých sa zaradili napríklad Terence Disdale, Nuvolari-Lenard, Espen Øino, Sam Sorgiovanni, Igor Lobanov, Tim Heywood či Andrew Winch.
Spoločnosť Oceanco sídli v holandskom meste Alblasserdam a jej najnovším projektom je 108 metrov dlhá jachta Bravo, ktorá je prvým plavidlom tejto lodenice s predĺženým dizajnom trupu a zapojením inovatívnych systémov, ktoré zodpovedajú za úsporu paliva a šetrnosť celej lode k životnému prostrediu. Superjachta Bravo kombinuje hybridný pohon, redukovanú hmotnosť a zväčšený interiérový priestor v jednom balíčku, ktorý by mohol byť začiatkom revolúcie jachtárskeho priemyslu. Dizajnér Dan Lenard uviedol: „Pri návrhu modelu Bravo sme si dali za cieľ zachovať neuveriteľne elegantný profil lode bez toho, aby sa to negatívne odrazilo na rozlohe vnútorného priestoru. Nový koncept exteriéru, ktorý prezentujeme na tejto jachte, by mohol zmeniť súčasné smerovanie jachtového dizajnu.“
Súvisiace: Najlepšie luxusné lodenice sveta
Heesen

Spoločnosť Heesen spomedzi všetkých holandských staviteľov lodí zaznamenala najväčšie rozšírenie svojho sortimentu luxusných lodí, ktoré sú v súčasnosti dostupné v prevedení z hliníku a ocele. Medzi najnovšie projekty tejto lodenice patrí napríklad 50 metrov dlhé futuristické plavidlo Home s hybridným pohonným systémom, ale tiež o niečo tradičnejší model Laurentia s dĺžkou 55 metrov. Lodenica skutočne začala stúpať na výslnie v roku 2011 s uvedením jácht Quinta Essentia a Satori, ktoré sú síce veľmi odlišnými modelmi, ale prinajmenšom v rovnakej miere upútali pozornosť celého jachtárskeho sveta.

O dva roky neskôr sa na scéne objavila jachta Galactica Star, ktorá jednoznačne potvrdila, že lodenica Heesen žije vo svete, kde sa dizajn prelína s technológiou. Najväčšou superjachtou tohto staviteľa sa stala Galactica Super Nova dlhá 70 metrov, ktorá sa zase stala dôkazom schopnosti lodenice presadiť sa aj vo vyšších váhových kategóriách. Spoločnosť má v súčasnosti v zálohe pripravený koncept 83 metrov dlhej na mieru vyrobenej jachty Maximus, ktorá disponuje kompletne otvoreným kokpitom, obrovským bazénom a dokonca vodopádom, čaká už iba na svojho nového majiteľa.
Benetti

Benetti je jednou z najväčších luxusných lodeníc na svete a zároveň jednou z najstarších. Tento taliansky staviteľ začal podnikať už v roku 1875 a odvtedy sa venuje budovaniu prepychových plavidiel na mieru. Spoločnosť Azimut Benetti Group má v súčasnosti na konte celkovo 97 jácht s rozmermi nad 24 metrov. Lodenica Benetti v priebehu uplynulého roka spustila na vodu celý zástup luxusných plavidiel, vrátane jachty Ironman, ktorá je šiestym modelom zo série Fast 140, ako aj 63 metrov dlhej jachty Metis a 69 metrov dlhej lode Spectre.

Lodenica okrem toho iba nedávno predstavila svoju vôbec najväčšiu jachtu s názvom FB277 a dĺžkou pozoruhodných 107 metrov, ktorá je jednou z troch mimoriadne veľkých jácht v súčasnosti vo výstavbe v lodenici tejto spoločnosti v talianskom meste Livorno. Ďalší dvaja giganti budú uvedení na trh už v blízkej budúcnosti. Najväčší staviteľ superjácht na svete aj naďalej posúva hranice dizajnu a technologickej vybavenosti, a postupne tak preniká do sveta „gigajácht“, ktorému doteraz dominovali lodenice zo severnej Európy.
CRN

Lodiarska spoločnosť CRN v roku 2013 upútala pozornosť celého sveta svojou priekopníckou 80-metrovou superjachtou Chopi Chopi, ktorou dokázala, že aj talianska lodenica sa môže vyrovnať svojim konkurentom zo severnej Európy. Chopi Chopi je síce dodnes najväčším projektom spoločnosti CRN, no zariadenie sídliace v meste Ancona odvtedy uviedlo na trh sériu luxusných jácht, ktoré potvrdili pozíciu tejto lodenice ako korunného klenotu spoločnosti Ferretti Group. Neuveriteľné schopnosti tohto staviteľa sa prejavujú na jedinečných plavidlách, medzi ktoré patrí napríklad 55 metrov dlhá jachta Atlante s exteriérom v armádnom štýle, 73-metrová Yalla s mimoriadne elegantným trupom, či najnovší projekt lodenice – superjachta Cloud 9, ktorá je vybavená úžasným high-tech interiérom.

Medzi súčasné projekty tejto lodenice sa radí 80-metrová trojposchodová motorová jachta, dvojica 62-metrových jácht s obzvlášť nízkou nadstavbou a vertikálnou prednou časťou trupu, ako aj 50 metrov dlhá superjachta Superconero, ktorá predstavuje modernú verziu modelu SuperCero zo sedemdesiatych rokov minulého storočia, ktorý bol definujúcim produktom lodenice CRN. Spoločnosť Ferretti nedávno investovala približne 10 miliónov dolárov na modernizáciu lodenice v meste Ancona, pričom v blízkej budúcnosti plánuje usmerniť do tohto výrobného zariadenia ďalších 15 miliónov dolárov.
Baglietto

Lodenica Baglietto je jedným z najuznávanejších mien talianskej jachtárskej scény. Spoločnosť vznikla už v roku 1840, keď Pieto Baglietto staval malé drevené rybárske lode na svojom dvore. Jeho spoločnosť odvtedy skonštruovala lode pre kráľov a pápežov, a v roku 1908 ako prvá umiestnila spaľovací motor do 25-metrovej jachty. Lodenica síce neskôr čelila bankrotu, pred ktorým ju však zachránila spoločnosť Gavio Group – nadnárodná korporácia vo vlastníctve rodiny, ktorá považovala jachting za svoju najväčšiu lásku. Lodenica Baglietto po tomto zvrate osudu zažila renesanciu. V súčasnosti má k dispozícií špičkovú výrobnú halu, ktorá prešla rekonštrukciou v hodnote 25 miliónov dolárov. Rovnaké oživenie postretlo aj produktovú líniu lodenice, ktorá v súčasnosti zahŕňa technologicky vyspelé modely s rozmermi v rozpätí od 13 do 75 metrov.

Francesco Paszkowski, najvyhľadávanejší jachtový dizajnér v Taliansku, navrhol pre lodenicu Baglietto viacero úžasných plavidiel. Spoločnosť však v poslednej dobe predstavila koncepty vytvorené v spolupráci s dizajnérskym štúdiom Hot Lab z Milána a v rámci sektora stredne veľkých jácht rozbehla spoluprácu so štúdiom Santa Maria Magnolfi. Baglietto ponúka svoje rôznorodé dizajny na piatich osvedčených platformách lodného trupu. Vlajková loď tejto spoločnosti s dĺžkou 70 metrov pochádza od kancelárie Mulder Design v Holandsku.
Rossinavi

Najnovšie projekty lodenice Rossinavi patria medzi bezkonkurenčne najpútavejšie dizajny sveta superjácht. V roku 2017 sa na scéne objavili 48-metrová Endeavour II a 49-metrová Aurora, ktoré sa na seba nepodobajú ani v jednom detaile. Na návrhoch interiéru oboch plavidiel s lodenicou spolupracoval uznávaný dizajnér Achille Salvagni, ktorý sa preslávil svojimi štylizovanými interiérmi obytných nehnuteľností a uletenými dekoráciami. Obe jachty obohatil o svoj charakteristický svieži štýl a dodal im jedinečné čaro osobnosti.

Táto lodenica v priebehu minulého roka spustila na vodu ďalšie dve nenapodobiteľné superjachty – 63 metrov dlhú loď Utopia IV a 50 metrov dlhú jachtu Flying Dagger. Utopia IV je jedinečná vďaka svojej maximálnej rýchlosti 33 uzlov a akčnému rádiusu, v rámci ktorého je schopná prekonať celý Atlantický oceán. Lodenica Rossinavi sa neustále snaží rúcať hranice tradičného jachtárskeho dizajnu, o čom svedčí aj skutočnosť, že pri viacerých svojich konceptoch spolupracovala s legendárnou talianskou dizajnérskou spoločnosťou Pininfarina, ktorá sa podieľala na mnohých modeloch automobilovej značky Ferrari. Za zmienku stojí aj elegantný futuristický dizajn superjachty Phantom 62, ktorý navrhol všeobecne vyzdvihovaný dizajnér Enrico Gobbi.
Sanlorenzo

Lodenica Sanlorenzo sídli v meste Ameglia, ďalšie svoje výrobné haly prevádzkuje v mestách Viareggio, Massa a La Spezia, a nepochybne patrí medzi troch najlepších staviteľov jácht s rozmermi nad 24 metrov. V priebehu posledných dvoch rokov predstavila svetu 36-metrovú jachtu s jedinečným plavebným systémom, 64 metrov dlhú jachtu s názvom 64Steel, ktorá bola dokončená koncom minulého roka, ako aj 52-metrovú na mieru vyrobenú jachtu Seven Sins a svoju vlajkovú objaviteľskú jachtu 500EXP Ocean Dreamwalker III s dĺžkou 50 metrov, ktorá sa predviedla na minuloročnej výstave luxusných lodí v Monaku. Svetlomodré sfarbenie oceľového trupu tohto skvostu je charakteristickým prvkom, ktorý lodenica Sanlorenzo aplikuje pri každom svojom novom modeli.

Pozoruhodným kúskom je aj nedávno predstavená luxusná jachta SL102, v rámci ktorej je použitý asymetrický exteriérový dizajn – okolo paluby je možné prechádzať sa iba po jednej strane lode, v dôsledku čoho mohol byť výrazne zväčšený vnútorný priestor plavidla.
Súvisiace: 14 superjácht s najlepším interiérovým a exteriérovým dizajnom
Perini Navi

Lodenica Perini sa môže pochváliť celým zástupom inovatívnych plavidiel, od 88 metrov dlhej superjachty Maltese Falcon, ktorá je vybavená revolučným typom plachiet DynaRig, cez dokonalú 70-metrovú výletnú jachtu Sybaris, až po vlajkovú loď spoločnosti s názvom Seven, ktorá dosahuje dĺžku 60 metrov a po prvýkrát sa predstavila svetu na prehliadke lodí v Monaku v roku 2017.

Spoločnosť Perini Navi v roku 2017 prekonala reštrukturalizáciu svojho vedenia a odvtedy uviedla na trh hneď niekoľko nových produktových línií, vrátane série plachetníc s označením E-volution, ako aj troch motorových jácht – Argonaut, Heritage a Voyager. Spoločnosť prevádzkuje dve konštrukčné haly v Taliansku a tretiu v Turecku, pričom v súčasnosti stavia tri plachetnice, medzi ktoré sa radia aj dve 42-metrové plavidlá zo série E-volution. Novonadobudnutá energia tejto značky je jednoznačne prísľubom úspešnej budúcnosti.
Zdroj: Yahoo, Boat International