
Celosvetovo uznávaná aukčná spoločnosť Sotheby’s každoročne organizuje prestížnu predajnú výstavu zberateľských automobilov v kalifornskom meste Monterey. Dominantou aktuálneho ročníka tohto podujatia sa stalo úžasné Ferrari 250 GTO z roku 1962. Jedná sa o nový svetový rekord – tento model talianskej automobilky sa totiž stal doteraz najdrahším automobilom predaným v rámci aukcie.
Za držiteľa celosvetového rekordu sa až donedávna považoval automobil modelu Ferrari GTO s rokom výroby 1962-63, ktorý sa za cenu 38 miliónov dolárov predal na aukcii spoločnosti Bonhams v roku 2014. Táto cena zahŕňala aj 10% prémiu vyplatenú priamo aukčnej spoločnosti.
V priebehu augusta každého roku sa v kalifornskom meste Monterey koná mimoriadne exkluzívna prehliadka klasických automobilov s názvom Pebble Beach Concours d’Elegance. Už v priebehu niekoľkých dní pred samotným podujatím sa na miesto konania začínajú zbiehať milovníci a poprední zberatelia automobilov z celého sveta, pre ktorých majú organizátori pripravené zaujímavé aktivity. Radia sa medzi ne napríklad prominentné aukcie určené pre najbohatších zberateľov, počas ktorých sa veľmi často licituje o tie najžiadanejšie modely. Prekonávanie cenových rekordov tak nie je žiadnou raritou.
Je všeobecne známe, že luxusné automobily sa v rámci súkromných transakcií predávajú za omnoho vyššie ceny ako počas ostro sledovaných aukcií. Nedávno sa na verejnosti objavila správa o modeli Ferrari 250 GTO z roku 1963, ktorý sa pri obchode medzi dvoma súkromnými osobami predal za úžasných 70 miliónov dolárov.
Klasické modely vozidla Ferrari GTO sú mimoriadne vzácnymi zberateľskými kúskami hneď z viacerých dôvodov. Po prvé, boli a sú to jednoducho veľmi pekné autá. Po druhé, práve tieto modely boli niektorými z najúspešnejších pretekárskych vozidiel značky Ferrari. V kariére talianskej značky sa síce objavili aj úspešnejšie modely, akým bol napríklad model 250 LM s motorom umiestneným za sedadlom vodiča, ale model GTO s motorom v prednej časti je aj napriek tomu výrazne obľúbenejším. Motoristi totiž často tvrdia, že s modelom GTO je oveľa jednoduchšie žiť a šoférovať ho.
Jake Auerbach, ktorý v spoločnosti Sotheby’s pôsobí ako odborník na automobily, niekoľko týždňov pred predajom povedal: „Model 250 GTO je úžasný. Stačí Vám otvoriť dvere, nastúpiť, naštartovať a vyraziť na cestu. Je to úplne jednoduché.“
Za zmienku stojí skutočnosť, že produkčnú linku opustilo celkovo iba 36 vozidiel modelu 250 GTO. Všetky z nich sú však v prevádzke až dodnes a viaceré patria zakladajúcim členom najprominentnejších súkromných klubov na svete. Majitelia týchto konštruktérskych skvostov sa navzájom poznajú a niekedy sa dokonca stretávajú na hromadných podujatiach.
Auerbach uviedol: „Stretnutia majiteľov vozidiel modelu 250 GTO sú mimoriadne prominentnými podujatiami s vysokou koncentráciou obzvlášť bohatých ľudí. Zároveň existuje iba jeden spôsob, ako sa stať členom takejto spoločnosti. Tým je jednoducho jedno z 36 ikonických vozidiel značky Ferrari zaparkované vo Vašej garáži.“
Súvisiace:
Najnovší model Ferrari pochádza z najexkluzívnejšej divízie tejto značky
CEO Ferrari plánuje dve zmeny, ktoré navždy zmenia túto luxusnú značku
Rekordné GTO, ktoré sa 26. augusta predalo na aukcii spoločnosti Sotheby‘s, vyhralo majstrovstvá sveta športových automobilov v Taliansku v roku 1962 a ďalších 15 rôznych víťazstiev si pripísalo na konto v období rokov 1962 až 1965. Jedným z pilotov tohto unikátu bol aj Phil Hill, ktorý sa preslávil ako prvý majster sveta Formuly 1 s pôvodom zo Spojených štátov. Tento automobil využil v roku 1962 ako svoje cvičné vozidlo pred pretekmi Targa Florio. Za volantom tohto Ferrari sedel aj Gianni Bulgari, ktorý na ňom pretekal v priebehu roka 1963 a neskôr sa stal prezidentom svojej rodinnej klenotníckej značky. Medzi šoférov tohto vozidla sa v priebehu rokov zaradili aj ďalšie významné osobnosti.
Tento konkrétny model GTO bol v poradí iba tretím kusom vyrobeným v rámci série, ale už v roku 1963 bol vybavený úplne novou karosériou, ktorá aplikovala inovatívne zmeny dizajnu na zlepšenie aerodynamiky a manévrovania. Vďaka tomu bolo auto lepšie prispôsobené na nadchádzajúce preteky Targa Florio na Sicílii, ktoré sú charakteristické veľkým prevýšením a mimoriadne ostrými zákrutami. Ferrari skončilo v celkovom poradí na piatej pozícií, ale stalo sa víťazom vo svojej kategórii v pretekoch, ktoré viac ako polovica zúčastnených vozidiel vôbec nedokázala dokončiť.
Zdroj: Driving, CBS