Francúzsko nabáda módne značky, aby prestali ničiť nepredaný tovar

Výklad luxusného obchodu s módou na ulici Rue du Faubourg Saint-Honore v Paríži.

Francúzsky prezident Emmanuel Macron poveril Francois-Henriho Pinaulta, generálneho riaditeľa spoločnosti Kering, aby viedol iniciatívu v rámci dlhodobej udržateľnosti v oblasti celosvetového módneho priemyslu. Cieľom tohto kroku má byť zníženie významnej ​​environmentálnej stopy jedného z najlukratívnejších sektorov podnikania v krajine.

Francúzsko si kladie za cieľ presvedčiť luxusné značky z celého sveta, aby sa počas tohtoročného summitu skupiny G7 v meste Biarritz zaviazali k dosahovaniu pokroku v kľúčových environmentálnych otázkach, medzi ktoré sa radí zdravie oceánov, uchovávanie biodiverzity a boj proti klimatickým zmenám. Pinault počas rozhovoru na konferencii v dánskej Kodani uviedol, že konkrétne ciele iniciatívy by mohli zahŕňať elimináciu jednorazových plastov už v priebehu nasledujúcich troch rokov, alebo absolútny posun k obnoviteľným zdrojom energie do roku 2030.

Súvisiace: Burberry a ďalšie luxusné značky ničia tovar za milióny

Pinault, ktorého spoločnosť so sídlom v Paríži vlastní luxusné značky ako Gucci, Saint Laurent či Balenciaga, povedal: „Na riešení týchto otázok v súčasnosti pracujú všetci poprední hráči luxusného sektora. Hlavným problémom je skutočnosť, že snaha každého z nich je izolovaná od zvyšku priemyslu, v dôsledku čoho nedokážeme dosahovať také výsledky, aké by sme mali.“

Francois-Henri Pinault.

Svetové vlády a spotrebitelia sa v čoraz väčšej miere zaujímajú o škodlivý vplyv módneho priemyslu na životné prostredie, v dôsledku čoho viaceré luxusné značky upustili od používania kontroverzných materiálov, predovšetkým prírodných kožušín. Okrem toho zavádzajú do svojich výrobných procesov nové materiály – ako napríklad alternatívnu kožu vyrábanú z húb, ktorá vo veľkom preniká do produkcie luxusných kabeliek.

Spoločnosť LVMH, ktorá vlastní prestížne značky ako Louis Vuitton a Dior, v polovici mája oznámila spoluprácu s organizáciou UNESCO, v rámci ktorej sa bude sústreďovať na ochranu kľúčových ekosystémov nevyhnutných pre fungovanie luxusného priemyslu. Jedná sa napríklad o ochranu miest výskytu čiernych včiel, ktorých med sa používa pri výrobe kozmetických produktov značky Guerlain.

Konzultantská agentúra BCG v spolupráci so skupinou subjektov zameraných na dlhodobú udržateľnosť módy zverejnila správu, v ktorej sa uvádza, že pokrok v zlepšovaní environmentálneho a sociálneho dopadu módneho priemyslu však nie je dostatočne rýchly na to, aby negoval rapídny nárast výroby. Na základe analýzy organizácie Euromonitor International sa očakáva, že celosvetový trh s oblečením a obuvou bude do roku 2030 sústavne narastať v miere približne 5% ročne. Správa uvádza, že takýto stav „vyvinie bezprecedentný nátlak na prírodné zdroje našej planéty“ zvýšením ročnej produkcie módneho priemyslu na viac než 100 miliónov ton.

Nepredaný tovar

Macronova vláda predstavila aj ďalší plán, v rámci ktorého má dôjsť k zákazu neprimerane rozšírenej praxe ničenia nepredaného oblečenia a luxusných tovarov. Brune Poirson, zástupca francúzskeho ministra životného prostredia, na konferencii povedal, že takéto postupy budú vo Francúzsku úplne eliminované.

Poirson vo svojom prejave na konferencii vyhlásil: „Príliš veľa spoločností sa domnieva, že je v poriadku, keď vyhadzujú alebo ničia topánky či oblečenie, ktoré sa im nepodarilo predať. Ďalej v tom však už nemôžu pokračovať.“

Súvisiace: Kľúčovým slovom módneho summitu v Kodani bola udržateľnosť

Zatiaľ čo módne značky určené pre masový trh ponúkajú svoj tovar za zlacnené ceny až dovtedy, kým nevypredajú svoje skladové zásoby, značky z luxusného sektora už dlhé roky preferujú spaľovanie nepredaných produktov, prípadne ich hromadenie na skládkach odpadu. Takýmto spôsobom sa totiž snažia predchádzať poškodeniu svojho imidžu, ktoré by mohlo vyplývať z toho, že predávajú svoje kreácie za zlacnené ceny.

Príkladom meniacich sa trendov módneho priemyslu je spoločnosť Burberry Group, ktorá v priebehu minulého roka čelila ostrej kritike zo strany spotrebiteľov a investorov, v dôsledku čoho sa nakoniec zaviazala, že sa prestane zbavovať svojich nepredaných zásob prostredníctvom neekologických spôsobov.

Pinault nakoniec povedal: „Obyčajná skutočnosť, že sme takto postupovali v minulosti, neznamená, že by sme v tom mali pokračovať. Aj keď zatiaľ nemáme riešenia na všetky problémy, mali by sme sa odhodlať pre zmenu.“

Zdroj: Bloomberg, Fortune

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.