
Dizajnové centrum spoločnosti Ferrari je inkubátorom, v ktorom vznikajú povestné karosérie ikonických športových vozidiel tejto automobilky. Dizajnéri a konštruktéri tu pracujú za zatvorenými dverami a návštevníkom komplexu sa iba veľmi zriedka podarí zahliadnuť aktuálne vyvíjané koncepty. Vo fabrike automobilky v meste Maranello, na severe Talianska je firemné tajomstvo posvätnou záležitosťou a od všetkých návštevníkov sa vyžaduje, aby si počas prehliadky priestorov prelepili objektívy svojich mobilných telefónov a fotoaparátov poskytnutou nálepkou. Výnimkou je verejne prístupné múzeum, ktoré ilustruje sedem desaťročí histórie tohto svetoznámeho výrobcu automobilov. Obrovský dizajnérsky a estetický potenciál automobilky si uvedomil aj Ricardo Guadalupe, generálny riaditeľ hodinárskej značky Hublot. Keď uvažoval o novom dizajne hodiniek, ktoré sa dostanú na trh pri príležitosti sedemdesiateho výročia tejto značky, zveril návrh modelu do rúk Flavia Manzoniho a jeho tímu, keďže Manzoni je práve riaditeľom oddelenie dizajnu v spoločnosti Ferrari.
Tieto dve spoločnosti už v minulosti spolupracovali na spoločných hodinkách, pri ktorých automobilka bola zdrojom inšpirácie a hodnotnej konzultácie. Model Techframe sa však výrazne líši od predchádzajúcich produktov najmä z dôvodu, že za dizajn tohto kúsku je zodpovedná výhradne spoločnosť Ferrari. Manzoni a jeho tím vypracovali päť konceptov, ktoré predstavili hodinárskej spoločnosti. Dizajnér povedal: „V tomto prípade sme sa rozhodli skutočne pracovať za zatvorenými dverami. Nechceli sme totiž, aby na nás vplývali akékoľvek rozptýlenia. Boli sme presvedčení o tom, že zmena myslenia a prístupu bude kľúčovým faktorom pri vytvorení niečoho nového v tejto oblasti. Keď sa niekto venuje výrobe hodiniek každý deň, možno už podvedome sa neustále riadi zaužívanými princípmi a postupmi, ktoré ovplyvňujú jeho výsledné produkty. Chceli sme sa vyhnúť tomuto vplyvu. Namiesto toho sme mali úplnú voľnosť.“
Súvisiace: Investovanie do klasických hodiniek sa oplatí
Simone Sabatucci je v rámci spoločnosti Ferrari zodpovedný za budovanie digitálnych vizualizácií a vo veľkej miere sa podieľal na výslednom úchvatnom dizajne hodiniek. Vysvetlil, že prvotné návrhy hodiniek pripomínali krivky automobilu Ferrari 458 Italia, ktorý je vybavený osemvalcovým motorom s výkonom 562 konských síl a zavesením kolies pripomína monoposty F1. Hodinky modelu Techframe sa však nakoniec vybrali iným smerom a nadobudli akýsi holistický charakter. Sabatucci povedal: „Tieto hodinky v konečnom dôsledku nie sú inšpirované žiadnym konkrétnym typom auta. Ich inšpirácia plynie priamo z DNA značky Ferrari.“
Ladné krivky karosérie vozidiel značky Farrari boli nepochybne veľkým lákadlom pri počiatočnom hľadaní inšpirácie pre hodinky. Manzoni a jeho tím sa však ponoril omnoho hlbšie, až ku kostiam. Povedal: „Nechali sme sa inšpirovať podvozkom a priestorovým rámom našich automobilov, ktorý je zvyčajne vyrobený z kombinácie niekoľkých materiálov. Zahŕňa hliník, viaceré zliatiny a karbónové vlákna. V týchto štruktúrach však nachádzame skutočnú technologickú krásu a preto sme sa rozhodli nazrieť pod kožu a sústrediť sa na samotnú kostru.“

Dizajn hodiniek bol však ovplyvnený aj ďalšími činiteľmi. Inšpiráciou sa stal aj štýl Piera Luigiho Nerviho, ktorý je prominentným talianskym architektom a inžinierom z polovice 20. storočia a jedným z Manzoniho vzorov. Manzoni poukazuje na to, že Nervi budoval spevnené betónové štruktúry, ktoré mali poskytnúť budovám zvýšenú stabilitu a rozložiť všetky pôsobiace sily tak, aby bola docielená čo najvyššia pevnosť s použitím minimálnych podperných prvkov. Dizajnéri do hodiniek zakomponovali aj vizuálne prvky vedecko-fantastických filmov a seriálov z 20. storočia, medzi ktoré sa zaradil napríklad film „Space 1999“. Týmto spôsobom vznikol pozoruhodný 45-milimetrový ciferník modelu Techframe, ktorý pripomína futuristickú zamrežovanú štruktúru a je vyrobený z titanu. Telo hodiniek sa zároveň vyznačuje niektorými prvkami hodiniek modelu King Gold od značky Hublot a jedinečným materiálom známym ako PEEK (polyéteréterketón). Na trh sa dostane len 70 kusov týchto hodiniek. Manzoni povedal: „Spoločnosti Hublot sme predstavili päť konceptov, no práve tento bol najzaujímavejším. Jedná sa o úplne nový dizajn, ktorý doteraz nebol použitý pri žiadnych iných hodinkách.“
Priamočiara štruktúra tela modelu Techframe symbolizuje základný princíp automobilky Ferrari, v rámci ktorého sa spoločnosť snaží zbaviť všetkým nadbytočných prvkov a ponecháva iba časti nevyhnutné pre štrukturálnu integritu. Manzoni vysvetlil: „Konečné modely automobilov Ferrari vznikajú postupným odstraňovaním nadbytočných materiálov. Každý koncept okresávame a vytvárame prirodzený priestor pre prúdenie vzduchu. Takýmto spôsobom teda budujeme karosérie, ktoré nie sú iba obyčajnou schránkou vozidla, ale dodávajú mu potrebné aerodynamické vlastnosti.“
Manzoni vo svojom vyjadrení odkazoval na model Ferrari J50, ktorý bol odhalený v decembri roku 2016, pri príležitosti 50. výročia japonskej pobočky automobilky. Tento model je dokonalým príkladom toho, ako nachádza spoločnosť rovnováhu medzi robustnými štruktúrami a prázdnym priestorom. Vozidlo zároveň podčiarkuje rovnováhu medzi agresívnymi červenými plochami karosérie, čiernymi prvkami z karbónových vlákien a sklenenými štruktúrami, ktoré automobilu dodávajú umelecký charakter.
Spoločnosť Ferrari pristupuje k motorom svojich vozidiel ako k technologickým klenotom. Prvým krokom pri návrhu hodiniek bola preto voľba vhodného vnútorného mechanizmu. Model Techframe tak poháňa jednotlačidlový mechanický chronograf s ručným náťahom, ktorý dizajnéri zvolili vďaka jeho technickým a estetickým vlastnostiam. Celý mechanizmus je umiestnený takým spôsobom, že korunka sa nachádza na pozícii štyroch hodín a jej vrchná strana je zdobená ikonickým logom spoločnosti s bielym koňom. Tesne nad korunkou hodiniek sa tak otvoril priestor pre tlačidlo chronografu, ktoré je vyrobené z tepelne ošetreného (eloxovaného) hliníku a zároveň je štylizované do podoby radiacej páky pod volantom športových modelov Ferrari. V dôsledku tohto rozmiestnenia jednotlivých prvkov sa samotný tourbillon nachádza na pozícii siedmej hodiny, čo podľa Manzoniho vytvára „peknú dynamickú nerovnováhu“. Každý drobný detail, od fontu číslic až po tvar ručičiek, korešponduje so štýlom prístrojovej dosky automobilov značky Ferrari.
Súvisiace: Značka Hublot predstavila hodinky pre nadšencov golfu
Keď sa dizajn hodiniek dostal do svojej finálnej podoby v rámci sídla spoločnosti Ferrari v meste Maranello, realizácia projektu pokračovala v hodinárskych dielňach značky Hublot v švajčiarskom meste Nyon neďaleko Ženevy. Manzoni a jeho tím s nadšením privítali možnosť odkloniť sa od svojej každodennej rutiny a aplikovať svoje vysoko odborné schopnosti pri dizajne hodiniek, ktoré sú teoreticky veľmi úzko prepojené s automobilovým priemyslom. Manzoni dodal: „Pracovať na niečom novom pre nás bolo výnimočnou príležitosťou. Musíte si uvedomiť, že takéto hodinky sú síce neuveriteľne komplexným výrobkom, ale naše autá sú omnoho komplexnejšie. Bolo to pre nás príjemným spestrením.“
Zdroj: Hublot, Watchuseek