Prestížna švajčiarska hodinárska spoločnosť Parmigiani Fleurier spolupracuje s automobilovou značkou Bugatti už od roku 2006, keď sa na trhu objavili luxusné náramkové hodinky Type 370 inšpirované vozidlom modelu Bugatti Veyron. Keďže spoločnosť Parmigiani Fleurier vznikla v priebehu roka 1996, partnerstvo s talianskou automobilkou sa tiahne väčšinovou časťou jej kariéry. Hodinárska značka v priebehu tohto obdobia predviedla svetu niekoľko variácií hodiniek modelu Type 370, z ktorých každé boli charakteristické jedinečným prevedením vnútorného hodinového mechanizmu.
Najnovším výsledkom spolupráce týchto dvoch svetových hráčov sú hodinky modelu Type 390, ktoré boli uvedené na trh počas autosalónu v Ženeve roku 2016, a sú inšpirované úžasným automobilom Bugatti Chiron, ktorý je nástupcom predošlého modelu Veyron a takisto bol po prvýkrát predstavený verejnosti počas tohto prominentného podujatia. Najnovšia verzia hodiniek modelu Type 390 bola pritom uvedená začiatkom tohto roka a spájala sa s predstavením vozidla Chiron Sport. Jedná sa v podstate o kompaktnejšiu a ľahšiu variantu tradičného modelu Chiron, ktorá je určená na prevádzku v rámci pretekárskych okruhov. Za zmienku stojí skutočnosť, že Chiron Sport je o 18 kilogramov ľahší a o celých 400 000 dolárov drahší ako základné prevedenie tohto modelu.
Hodinky modelov Type 370 a Type 390 patria do kategórie, ktorá sa zvykne označovať ako „hodinky pre šoférov“. Dôvodom je skutočnosť, že takéto typy hodiniek majú ciferník navrhnutý takým spôsobom, aby z neho bolo možné odčítať časový údaj aj v momente, keď sa nachádzajú na ruke položenej na volante automobilu. Definícia hodiniek pre šoférov je však relatívne široká a týmto pojmom boli doteraz označené už rôzne hodinárske skvosty, od modelu Les Historiques 1921 značky Vacheron Constantin až po hodinky MB&F HMX. V skutočnosti neexistuje žiaden konsenzus o tom, či daný dizajn ciferníka naozaj pomáha určovať čas počas jazdy, ale široký záber samotnej definície šoférskych hodiniek spôsobuje, že do tejto kategórie môže spadať relatívne široká škála rôznych dizajnov. Pravdou však ostáva, že modely Type 370 a Type 390 disponujú unikátnou architektúrou vnútorného mechanizmu, ktorý im dovoľuje zobrazovať čas veľmi nekonvenčným spôsobom.
Súvisiace: Rebríček 10 najdrahších modelov značkových pánskych hodiniek
Puzdro hodiniek modelu Type 390 je rozdelené na dve časti – vrchnú valcovitú časť a spodnú časť v tvare klinu. Tieto dva elementy sú spojené pohyblivým spojom podobným pántu, čo zabezpečuje, že tieto relatívne veľké hodinky je možné pohodlne umiestniť na zápästie. Tento model je totiž široký 42,2 milimetra, vysoký 57,7 milimetra a v najhrubšom bode dosahuje hrúbku 18,4 milimetra. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že samotný hodinový mechanizmus zaberá takmer celé telo hodiniek, ale opak je pravdou. Celý motorček je totiž takmer výhradne umiestnený v hornej valcovitej časti – na pravej strane sa nachádza korunka, nasleduje pružinový mechanizmus, súkolie a naľavo je umiestnený tourbillon. Rezerva náťahu tohto modelu predstavuje 80 hodín.
Spodná klinovito tvarovaná časť zahŕňa iba tie elementy hodinového mechanizmu, ktoré sú zodpovedné za pohyb veľkej a malej ručičky. Všetko ostatné je elegantne ukryté vo vrchnej časti tela hodiniek. Všetky elementy motorčeka sú za normálnych okolností umiestnené v jednej rovine, takže jedno ozubené koleso dosadá bezprostredne na to nasledujúce. Táto tradičná architektúra je však pri valcovitej štruktúre nepoužiteľná – teda aspoň nie tak, aby sa zmestila do priestoru dostupného vo vrchnej časti tela tohto unikátneho modelu.
Hodinky modelu Type 390 preto využívajú takzvané planétové rozmiestnenie ozubených kolies, čo je vo svete hodinárstva pomerne vzácnym unikátom. Takýto systém je čiastočne aplikovaný v rámci hodiniek modelu ID2 od poprednej spoločnosti Cartier, ale momentálne nemáme informácie o tom, že by sa akýkoľvek iný typ náramkových hodiniek spoliehal výlučne na planétové súkolie.
Motorček je v tomto prípade vkladaný do puzdra horizontálne a po jeho odstránení je napohľad zrejmé, ako celý mechanizmus funguje. Základným konštruktérskym problémom takéhoto mechanizmu je skutočnosť, že ozubené kolesá súkolia sa točia v jednej rovine, kým ručičky ciferníka sa pohybujú v druhej, umiestnenej v 90-stupňovom uhle. Na prenos krútiaceho momentu sa v takomto systéme využíva takzvané „červovité“ ozubené koleso, ktoré sa nachádza na osi bezprostredne pod samotným súkolím. Ozubené koleso na konci tejto osi sa následne hýbe v dôsledku pohybu kolies v hlavnom súkolí. Postupným prenosom krútiaceho momentu z hlavného súkolia sa v konečnom dôsledku uvádzajú do pohybu kolesá zodpovedné za pohyb hodinových ručičiek po ciferníku.
Aj korunka hodiniek modelu Type 390 funguje zaujímavým spôsobom. Pri nastavovaní času a dátumu ju totiž nie je potrebné manuálne vytiahnuť do vyvýšenej polohy ako pri tradičných modeloch, ale namiesto toho ju musíte mierne pootočiť do strany. Následne sa „odomkne“ a sama od seba teleskopicky „vyskočí“ do novej polohy, pričom je pripravená na manipuláciu.
Predstavitelia značky Parmigiani Fleurier potvrdili, že pri hodinkách z takejto luxusnej kategórie je bežným javom, že zákazníci vyjadrujú dopyt po rôznych možnostiach osobného prispôsobenia svojich doplnkov, čo je nanajvýš pochopiteľné. Napriek tomu treba poznamenať, že musí byť skutočne zaujímavé, keď sa na prestížnom večierku objaví jedinec s unikátnym modelom hodiniek Type 390, ktorý ešte disponuje dodatočnými personalizovanými črtami. Podobné požiadavky zo strany zákazníkov sú však realitou a model Type 390 spojený s predstavením vozidla Bugatti Chiron Sport je od základov navrhnutý tak, aby bolo možné modifikovať ho v súlade s konkrétnymi požiadavkami prominentných klientov.
Puzdro týchto hodiniek zahŕňa viac než 80 samostatných komponentov, pričom takmer každý z nich je možné dodatočne prispôsobiť štýlu daného nositeľa. Treba tiež poznamenať, že akonáhle sa istá modifikácia luxusných hodiniek z tejto série objaví na verejnosti, okamžite je stiahnutá z výroby a výrobca sa k nej už nikdy nevráti. To znamená, že nikdy nestretnete ďalšieho človeka, ktorý by vlastnil presne také prevedenie hodiniek modelu Type 390, akým sa pýšite Vy sami.
Model Type 390 nemožno označiť za obzvlášť komplikované hodinky. Komplikovanosť je však pri luxusných náramkových hodinkách pomerne sporným ukazovateľom a každý jeden model by mal byť posudzovaný samostatne. Nepochybne totiž existuje niečo veľmi atraktívne na súbore obrovského počtu mechanických súčiastok, ktoré je potrebné prinútiť k tomu, aby sa pohybovali spoľahlivo a v dokonalej súhre.
Súvisiace: Nové hodinky značky Louis Moinet majú číselníky z mesačných meteoritov a z prvotriednej zemskej kôry
Komplikovanosť sa v konečnom dôsledku stáva akousi filozofickou túžbou po vesmíre, v ktorom by sme radi žili. Na druhej strane je však potrebné vyhnúť sa výrobe mimoriadne komplikovaných doplnkov, ktorých zložitosť je iba samoúčelnou záležitosťou. Hodinky modelu Type 390 tak v istých črtách pripomínajú produkty značky Cartier – disponujú rozmanitým technickým pozadím, ale zložitosť nie je ich prioritným záujmom. Namiesto toho je iba prvkom, ktorý vedie k vytváraniu zamýšľaného estetického dojmu.
Hodinky modelu Type 390 boli vyrobené takým spôsobom, aby ich cena spoločne s akoukoľvek dostupnou personalizáciou dosahovala približne 300 000 dolárov. A to je dokonca menej, ako stojí prechod od modelu Chiron na verziu Chiron Sport. Tieto hodinky sú teda pre istú demografickú skupinu jednoznačne výhodnou kúpou.
Zdroj: WWD, HypeBest