Elektrický pohon vyvoláva záujem zo strany námorného priemyslu už takmer celé desaťročie, avšak táto téma sa do popredia skutočne dostala až v priebehu uplynulých dvoch rokov. Keď holandská lodenica Heesen Yachts v roku 2017 spustila na vodu luxusnú jachtu Home, jednalo sa o prvú motorovú jachtu s hybridným pohonom na svete.
Pojem „hybridný“ označuje pohonný systém, ktorý čerpá energiu z dvoch alebo viacerých rôznych zdrojov – ako za cieľom samotného pohonu plavidla, tak aj v rámci napájania všetkých zariadení na palube jachty. Takéto hybridné pohonné jednotky najčastejšie predstavujú kombináciu dieselových a elektrických motorov, ktoré je možné používať spoločne alebo jednotlivo. Keď je reč o hybridnom pohone v kontexte ekologických automobilov, väčšinou sa kladie dôraz na úsporu energie a zníženie emisií. Čo sa však týka hybridného pohonu na mori, táto iniciatíva si kladie omnoho širší súbor cieľov.
Luxusná jachta Home je vybavená hlavnými motormi s výkonom 840 konských síl, ktoré sú doplnené dvoma vodou chladenými elektrickými motormi, pričom plavidlo dosahuje maximálnu rýchlosť v hodnote až do deviatich uzlov výhradne pomocou elektrických motorov.
Súvisiace: Jachtárska elita míňa na svoje lode $3 miliardy ročne
Z pohľadu majiteľa jachty však úspora paliva pravdepodobne nie je kľúčovým činiteľom v rámci atraktivity hybridného systému. Za dôležitý sa namiesto toho považuje zvýšený komfort, ktorý je spojený s tichšou plavbou lode. Keď sa totiž luxusná jachta plaví v elektrickom režime, hladina hluku v kajute majiteľa lode dosahuje neuveriteľne nízku úroveň rovnú 46 decibelom, čo je porovnateľné so zvukom mierneho dažďa. Sesterská loď jachty Home, ktorá v súčasnosti nesie označenie Project Electra, má naplánované dodanie novému majiteľov v apríli roku 2020.
Elektrický pohon luxusných jácht má však aj ďalšie výhody. Spoločnosť Veth Propulsion uviedla na trh nový typ plne elektrickej lodnej skrutky s názvom Veth Integrated L-drive, ktorá podčiarkuje ďalšiu kľúčovú výhodu takéhoto systému – jeho veľkosť. Jedná sa totiž o mimoriadne kompaktný systém, ktorý je v súčasnosti schopný dosahovať výkon až v hodnote 3 151 konských síl, vďaka čomu je vhodný pre superjachty až do dĺžky 75 metrov a môže byť použitý ako pomalšia pohonná jednotka aj na palube plavidiel s dĺžkou až do 100 metrov. To znamená, že dizajn strojovne elektrického plavidla sa stretáva s omnoho väčšou flexibilitou.
Elektrické pohonné jednotky sú pritom napájané buď batériami alebo generátormi, pričom tieto generátory môžu byť umiestnené kdekoľvek na palube superjachty. Samotný elektrický generátor tak môže byť uložený napríklad aj v prednej časti lode, čo umožňuje maximalizáciu dostupného priestoru v zadnej časti plavidla, kam je následne možné situovať dodatočné luxusné vybavenie paluby – ako napríklad uzavretý hangár pre osobné ponorky či ďalšie exkluzívne doplnky. Dizajnéri luxusných jácht sa tak už nemusia obmedzovať skutočnosťou, že v strednej časti lode je potrebné ponechať dostatok priestoru pre veľkú strojovňu.

Maarten Jansen zo spoločnosti Veth Propulsion uviedol: „Naša elektrická pohonná jednotka ponúka veľký potenciál, a to ako v kontexte dizajnu, tak aj z hľadiska jednoduchej inštalácie systému pri konštrukcii jachty v lodenici. Okrem toho je tiež ľahko ovládateľný a mimoriadne spoľahlivý, pretože elektrické motory sú vybavené iba veľmi malým počtom pohyblivých častí, čo znamená, že údržba je jednoduchá a šetrí náklady.“
Talianska lodenica Sea Group si od spoločnosti Veth Propulsion iba nedávno zakúpila dve takéto pohonné jednotky s výkonom 2 011 konských síl, ktoré budú inštalované do luxusnej jachty s hybridným dieselovoelektrickým pohonom s dĺžkou 70 metrov. Do tohto trendu sa okrem toho zapojili aj ďalší poprední konštruktéri luxusných plavidiel, pričom za zmienku stoja predovšetkým spoločnosti ako Oceanco a Perini Navi, ktoré už tiež uviedli na trh svoje hybridné jachty.
Jansen povedal: „Veľké lodenice sa v súčasnosti snažia predstavovať svojim klientom inovatívne riešenia a chcú sa odlíšiť od svojich konkurentov. Viacerí poprední hráči v tomto sektore sa domnievajú, že elektrický pohon bude kľúčovou zložkou jachtárskeho priemyslu budúcnosti. Z tohto dôvodu aktuálne skúmajú všetky dostupné možnosti s cieľom zavádzania nových technológií na celosvetový trh.“
Za zmienku stojí aj slovinská konštruktérska spoločnosť Greenline Yachts, ktorá už absolvovala posun k plne elektrickým technológiám. Trvalá udržateľnosť je totiž kľúčovou hodnotou značky tohto podniku, vďaka čomu sa z tejto lodenice stala Tesla svetového oceánu. Svoju prvú jachtu s hybridným pohonom spustila na vodu už v priebehu roka 2008.
Všetky modely spoločnosti Greenline Yachts sú štandardne vybavené solárnymi panelmi, ktoré sú zodpovedné za napájanie všetkých spotrebičov na palube. Lodenica počas prehliadky luxusných jácht v Monaku v roku 2018 predstavila svoj prevratný model motorového člnu NEO EDrive, ktorý predstavuje plne elektrické výletné plavidlo. Je vybavené dvoma externými elektrickými motormi typu Torqeedo Deep Blue s výkonom 80 konských síl a dvoma vysoko výkonnými lítiovými batériami. Systém NEO EDrive disponuje dojazdom na úrovni až 40 námorných míľ pri priemernej rýchlosti šiestich uzlov.
Súvisiace: Túto luxusnú jachtu nespozoruje ani radar
Vladimir Zinchenko, zakladateľ lodenice SVP Yachts a majiteľ značiek Greenline Yachts a Shipman Carbon Yachts, vysvetlil: „Keď sa obzrieme do roku 2008, hybridný pohon na vode bol v tom čase tak trochu hudbou budúcnosti. Odvtedy však uplynulo už desať rokov a trh je v súčasnosti pripravený na ďalší veľký krok – teda prechod na plne elektrické plavidlá. Desaťmetrový elektrický čln NEO je len začiatkom. Celá naša flotila bude v budúcnosti disponovať výhradne elektrickými pohonnými systémami.“

Ďalším príkladom efektívneho znižovania emisií a prevádzkových nákladov je škandinávska spoločnosť X Shore so svojím motorovým člnom eElectric 8000 Smögen Edition s dĺžkou 8 metrov. Toto plavidlo poháňajú elektrické motory typu Torqeedo Deep Blue 80i 1800 a čln dosahuje maximálnu rýchlosť v hodnote 25 uzlov. Batérie značky BMW sú vybavené pokročilým systémom chladenia pomocou vody, ktorý zabezpečuje dlhšiu životnosť batérie a vyšší maximálny výkon, v dôsledku čoho má plavidlo akčný rádius až 40 námorných míľ. Inovatívny dizajn trupu tohto plavidla navyše usmerňuje vzduch zo strán pod samotný čln, v dôsledku čoho vzniká vrstva vzduchu medzi trupom a hladinou vody, čo ďalej znižuje trenie pri pohybe a šetrí energiu. Náklady na prevádzku plavidla spoločnosti X Shore sú takmer desaťkrát nižšie ako pri lodi rovnakého typu s tradičným benzínovým motorom.
Konrad Bergström, zakladateľ spoločnosti X Shore, uviedol: „Keď sa kĺžete po hladine a počujete iba zvuk vetra a čela lode rozrážajúceho vodu, je to skutočne čarovný zážitok. Keď už raz vyskúšate tichý elektrický motor, za žiadnu cenu sa nebudete chcieť vrátiť k predchádzajúcej technológii.“
Zdroj: BoatInternational, FinancialTimes