Trh so zberateľskými (klasickými) modelmi hodiniek v posledných rokoch zaznamenáva výnimočný nárast. Do tohto sektoru po prvýkrát, vo svojej investičnej kariére vstupuje bezprecedentný počet nových investorov a mnohí z nich sú odhodlaní vykonať pozoruhodne vysoké investície. Tento trend však nepostihol všetky značky na trhu. V súčasnosti sa zväčšuje priepasť medzi cenami najžiadanejších modelov a hodiniek, ktoré síce ponúkajú rovnakú úroveň jedinečnosti, avšak nedosahujú rovnakú popularitu v oblasti internetovej zberateľskej komunity. Platformy ako Instagram zabezpečujú, že takzvané „zberateľské“ hodinky sú vystavené okamžitému hodnoteniu poroty, ktorá sa skladá z obrovského počtu užívateľov tejto sociálnej siete. V dôsledku takéhoto posudzovania komunitou ľudí, môže hodnota jednotlivých hodiniek narastať alebo upadať v miere, ktorú zatiaľ nie sú schopné vyčísliť žiadne konvenčné analytické nástroje.
Trh so zberateľskými hodinkami je už po dlhú dobu prednostnou oblasťou záujmu investorov, ktorí očakávajú výrazné zhodnotenie svojich doplnkov. V posledných desiatich rokoch sa však dramaticky zmenili kritériá, podľa ktorých sa posudzuje budúci nárast či úpadok cien klasických hodiniek. Hlavní hráči v tomto sektore pred menej ako desaťročím tvorili iba malú elitnú skupinu najskúsenejších a najvzdelanejších odborníkov na hodinársky priemysel. Jednalo sa predovšetkým o jedincov, ktorí analyzovali tie správne investičné príležitosti na základe kritérií ako vzácnosť, stav a pôvod hodiniek. Schopnosť posudzovať tieto činitele je aj naďalej dôležitou výhodou, avšak v súčasnosti vstupujú do tejto oblasti trhu noví kupci a nadšenci hodinárskeho remesla. Koníček vyvolených odborníkov sa tak postupne mení na všeobecne rozšírenú subkultúru. Mnohí z nových účastníkov tohto trhu sa ešte donedávna zaujímali výlučne o nákup nových a moderných hodiniek. Niektorí analytici však tvrdia, že nie všetci títo noví nadšenci plní entuziazmu, sa stanú kupcami, ktorí dokážu vo veľkej miere ovplyvniť vývoj trhu so zberateľskými hodinkami.
Súvisiace: 7 luxusných značiek, ktoré Vám vyrobia hodinky na mieru
Aurel Bacs je hlavným konzultantom spoločnosti Phillips, ktorá sa aktuálne považuje za najprestížnejší aukčný dom na trhu s hodinkami. Povedal: „V súčasnosti sme svedkami všeobecného nárastu trhu. To znamená, že o hodinky sa zaujíma viac ľudí z viacerých krajín, pričom vo väčšine prípadov sa jedná o príslušníkov mladšej generácie. Priemerná hodnota transakcií sa taktiež závratne zvýšila.“ Pre skúsených hráčov na trhu so zberateľskými hodinkami nie je tento nárast ničím prekvapujúcim. Na druhej strane ich však zaráža charakter demografickej skupiny, ktorá vykazuje zvýšený záujem o tento sektor.
John Reardon, ktorý je v aukčnej spoločnosti Christie’s zodpovedný za medzinárodný trh s hodinkami, povedal: „Obrovský počet nových ľudí, ktorí sa v súčasnosti zaujímajú o trh so zberateľskými hodinkami, je skutočne bezprecedentný. Zaujímavou je najmä skutočnosť, že už sa nejedná iba o starších pánov, ktorí si túžia kúpiť klasické hodinky značky Omega za niekoľko tisíc dolárov. Stretávame sa totiž prevažne s dvadsiatnikmi, tridsiatnikmi a štyridsiatnikmi, ktorý neváhajú kúpiť si svoje prvé klasické hodinky v hodnote stoviek tisíc dolárov. Takýto trend som v tejto oblasti ešte nezažil.“
Hodinky ako symbol bohatstva
Podobne ako mnoho ďalších sektorov na trhu so zberateľskými predmetmi, aj výška cien a objem aukčných predajov klasických hodiniek zaznamenal v dôsledku finančnej krízy v roku 2008 výrazný pokles. Keď sa rast tohto trhu v rokoch 2010 až 2012 znovu zotavil, na scéne sa objavil nový trend.
Katharine Thomasová, riaditeľka pre trh s hodinkami v aukčnom dome Sotheby’s v New Yorku, povedala: „Tento trh sa aktuálne mení na akýsi lov trofejí. Ceny skutočne unikátnych kúskov sú v súčasnosti ďaleko vyššie ako v období pred rokom 2008.V niektorých prípadoch sa dokonca objavili na trhu tie isté hodinky, avšak ich cena za navýšila o pozoruhodné percento.“ Thomasová tiež poznamenala, že trh so skromnejšími modelmi hodiniek zase zaznamenáva presne opačný trend. „Zdá sa, že dva konce toho istého spektra sa vyvíjajú úplne opačným smerom.“

Tento fenomén je možné vysvetliť pôsobením niekoľkých činiteľov. Móda je však nepochybne kľúčovým faktorom. Klasické hodinky už nie sú určené na vystavovanie vo vitrínach a ich vlastníkmi nie sú výlučne príslušníci elitnej skupiny znalcov. V súčasnosti sú symbolom osobného statusu, ktorý nedokážu vyjadriť nové modely moderných hodiniek. Medzi ich zástancov patria predovšetkým príslušníci mladej generácie. Táto nová generácia má však isté požiadavky ohľadom veľkosti hodiniek, ktoré pramenia z dizajnu moderných kúskov. Mnoho klasických modelov je skrátka príliš malých a nie je možné nosiť ich rovnakým spôsobom ako moderné hodinky. Reardon zo spoločnosti Christie’s uviedol: „Kedysi bol dopyt založený na vzácnosti hodiniek. Vezmite si napríklad model Reference 1526, značky Patek Philippe. Jedná sa o najkrajší a najvzácnejší produkt tejto spoločnosti. Priemer hodiniek však dosahuje iba 33,5 milimetra a z toho dôvodu je v súčasnosti veľmi málo vyhľadávaným.“ Je však pravdou, že niektorí záujemcovia sa uspokoja aj s menšími hodinkami, ktoré sú hybnou silou vlastného módneho trendu.
Rovnako, ako pri iných aktívach, cenové zhodnocovanie má tendenciu vytvárať si vlastné tempo. Trhu s hodinkami sa zúčastňuje veľké množstvo vášnivých zberateľov, pre ktorých je finančná stránka veci iba druhoradou prioritou. Napriek tomu sa tu nachádza aj pomerne veľké množstvo špekulantov, ktorí cieľavedome zvyšujú ceny osvedčených úspešných modelov hodiniek. Thomasová vysvetlila: „Špekulatívni investori nie sú žiadnym unikátom. Treba uznať, že na niektorých kúskoch skutočne dobre zarobili. Pri iných sa im možno nedarilo tak dobre. Existujú ľudia, ktorí sledujú vývoj a úspešnosť konkrétnych modelov, mapujú situáciu na trhu a rozhodujú sa na základe výsledkov svojich analýz.“
Reardon s ňou súhlasil: „Ľudia sa v mnohých prípadoch pozerajú na hodinky ako na dolárové bankovky. Mne osobne sa takýto prístup nepáči. Hodinky považuje za umenie, nie za inú formu peňazí.“
Bacs zo spoločnosti Phillips však ostro odmieta chápanie hodiniek ako výlučne investičného nástroja. Uviedol: „Musím priznať, že som sa nikdy nestretol so zákazníkom, ktorého jediným cieľom bola dobrá investícia. Nemôžem predať hodinky niekomu, kto ich neobdivuje, nezaujíma sa o ich históriu, nie je nadšený ich mechanickými časťami a vonkajším dizajnom. Našou úlohou je poskytovať služby ľuďom, ktorí hodinky skrátka milujú.“
24-hodinová komunita znalcov
Bacs pripomína svojimi vyjadreniami skôr diplomata či politika, ako typického zamestnanca aukčnej siene. Je to možno práve preto, že si v dnešnom svete technologických inovácií uvedomuje svoju rolu. Trh klasických hodiniek totiž už nie je sústredený iba do aukčných siení a odborných diskusií. Je okolo neho vybudovaná komunita zberateľov a nadšencov, ktorá si vymieňa názory a hodnotenia celých 24 hodín denne, prostredníctvom Instagramu, blogov a ďalších internetových fór. Obrovský objem informácií, ku ktorému majú prístup všetci zberatelia, je nepochybne jednou z hlavných hnacích síl fenoménu klasických hodiniek. Tento sektor je totiž prirodzene zameraný na detaily a nadmerne veľký objem informácií iba ďalej umocňuje formovanie špecifickej komunity ľudí, s jasne vymedzenými záujmami. Reardon poznamenal: „Stačí sa pozrieť na Instagram. Nájdete tam komunitu ľudí, ktorí medzi sebou neustále komunikujú a vymieňajú si názory. Myslím, že v mnohých prípadoch zdieľajú viac, ako by mali. Zdá sa, že každý vždy vie, čo sa snažia iní členovia komunity – kúpiť, predať či vymeniť. Toto je v našom odvetví úplne novým trendom. Obchodovanie s hodinkami už nie je iba sezónnou záležitosťou. Už nekorešponduje iba s veľkými sviatkami počas roka a ani s podujatiami popredných aukcií. Realizuje sa 365 dní v roku.“

Jedným z pozitívnych efektov súčasného trendu je narastajúce všeobecné vzdelanie medzi zberateľmi a tomu zodpovedajúca transparentnosť a dostupnosť údajov, ktoré zverejňujú aukčné domy a niektorí súkromní predajcovia. Táto skutočnosť prispieva k eliminácii základného rizikového faktoru pri nákupe klasických zberatelských hodiniek. Tým je obava, že s danými hodinkami bolo manipulované takým spôsobom, ktorý v konečnom dôsledku spôsobí ich znehodnotenie.
Súvisiace: Hodinky Patek Philippe si obľúbili kľúčové osobnosti americkej histórie
Reardon poznamenal: „Je úžasné zúčastniť sa na aukcii v Ženeve a prísť do kontaktu s ľuďmi, ktorí konštruktívne diskutujú o originalite jednotlivých súčiastok dražených hodiniek. Takéto stretnutia sú hybnou silou tohto trhu.“

Mnohé hodinárske spoločnosti si už všimli záujem zo strany tohto nového cieľového publika, a snažia sa profitovať z rozvíjajúceho sa trendu. Značka Audemars Piguet a v menšej miere aj Vacheron Constantin sa aktívne snažia oživiť svoju históriu a otvoriť archívy. Ceny produktov oboch značiek sa postupne začínajú zvyšovať, ale napriek tomu ostávajú relatívne nízke v porovnaní so značkami ako Rolex a Patek Philippe. Tie sú totiž tradičnými piliermi aukčného sveta, v dôsledku ich vysokej popularity a relatívne dobrej likvidity.
Výrazný nárast cien sme zaznamenali v prípade dvoch relatívne dostupných značiek, ktorými sú Omega a Longines. Zberatelia sa v súčasnosti vo veľkej miere zameriavajú na ich výrobky z obdobia štyridsiatych, päťdesiatych a šesťdesiatych rokov minulého storočia. Obzvlášť klasické hodinky značky Longines z 50. rokov sú príkladom kategórie, ktorej popularita sa výrazne zvyšuje. Tieto hodinky sú lákadlom pre vyhradenú skupinu zberateľov a objavili sa už na niekoľkých prominentných zápästiach. Ceny najvyhľadávanejších modelov narástli v poslednej dobe až trojnásobne či štvornásobne.

Internet a sociálne siete však so sebou prinášajú aj niekoľko negatívnych dopadov. Podobne ako v iných oblastiach trhu, aj v hodinárskom priemysle sa stretávame s tým, že možnosť anonymných komentárov vedie k menej než želaným výsledkom. Reardon povedal: „V súčasnosti sme svedkami zanietených skupinových diskusií.“ Jedná sa najmä o skupinu nových zberateľov, ktorí plánujú nákup svojich prvých dôležitých hodiniek. „Mnohí z nich majú vysoko špecifické požiadavky. Majú napríklad záujem o klasické hodinky z bieleho zlata, v prvotriednom stave a s dokonalým ciferníkom. Následne však zisťujú, že svet klasických hodiniek je omnoho rozsiahlejší a majú problém uspokojiť svoje nadmerne konkretizované požiadavky.“
Súvisiace: Najlepšie nové hodinky aktuálneho roka
Bacs poznamenal, že diskusie v online prostredí majú aj ďalšie temné stránky. Povedal: „Určitým záležitostiam sa v súčasnosti dostáva pozornosť, ktorú považujem za prehnanú. Narazil som na blogerov, ktorí sa vzájomne osočovali iba preto, že jeden z nich si dovolil vymeniť ručičky na svojich hodinkách. Väčšinou sa ich snažím upokojiť a tvrdím, že ak vymenia niečo autentické za iný autentický prvok od toho istého výrobcu, nič sa nedeje.“ Na jednej strane zastáva názor, že niektorí znalci zachádzajú do extrémov. Na druhej strane však tvrdí, že trh s klasickými hodinkami má zatiaľ iba 40 rokov. Myslí si, že nepokoje sa časom ukľudnia, vyhrá zmysel pre zdravý rozum a trh postupne dozreje.
Zdroj: Fortune, WSJ, Bloomberg