Jachtárska elita míňa na svoje lode $3 miliardy ročne

Miliardári z celej planéty si vďaka svojim peniazom môžu dovoliť nakupovať špičkové hračky od výmyslu sveta. Žiadna z nich však nie je takou dekadentnou, ako superjachta.

Tieto prepychové plavidlá v dĺžke ľahko a veľmi často predbiehajú futbalové štadióny, sú charakteristické mimoriadne vysokými nákupnými cenami, ale tiež nákladnou každoročnou údržbou v hodnote desiatok miliónov dolárov. Prehnane luxusné jachty sú navyše zodpovedné za neprimerane veľkú uhlíkovú stopu a ich trhová hodnota postupom času takmer nikdy nenarastá. Aj napriek tomu však ostáva pravdou, že najbohatší jedinci sveta usmerňujú do týchto plávajúcich palácov čoraz väčší objem kapitálu.

Súvisiace: 9 unikátnych vymožeností, ktoré Vám ponúknu najluxusnejšie jachty sveta

Znalecká spoločnosť VesselsValue odhaduje, že 25 najdrahších superjácht súčasnosti svojou súhrnnou hodnotou prevyšuje 7,5 miliardy dolárov.

Nasledujúca grafika zobrazuje najexkluzívnejšie superjachty planéty a ich miliardárskych majiteľov.

Zákazníci si v tomto roku (do polovice októbra) kúpili takmer 300 superjácht, čo je výrazné zvýšenie voči celkovému počtu 249 plavidiel, ktoré boli predané v priebehu celého roka 2017. Priemyselní znalci si navyše všimli, že rapídne narastajúca populácia čínskych miliardárov nepatrí medzi najväčší trh svetových lodiarskych a jachtárskych spoločností. Prieskumná agentúra Superyacht Intelligence Agency uvádza, že súhrnná hodnota všetkých superjácht predaných v priebehu minulého roka dosahovala 2,6 miliardy eur, čo predstavuje až 21% nárast oproti situácii z roku 2016.

Bezpochyby sa jedná o dramatický obrat obzvlášť pre priemyselný sektor, ktorý po finančnej kríze v roku 2008 zaznamenal pokles objednávok až o 90% a zníženie cien na polovicu. Pre svet superjácht to boli temné časy. Dokonca aj keby potenciálni kupujúci mali dostatočné prostriedky na to, aby utratili viac než 100 miliónov dolárov na plne vybavenú loď s pristávacou plochou pre helikoptéry, prelivovým bazénom a koženými podlahami, takéto extravagantné predvádzanie vlastného bohatstva bolo nanajvýš nevhodné – predovšetkým s ohľadom na neisté obdobie. Po odznení krízy klesol počet lodeníc prispôsobených na stavbu superjácht až o polovicu, čo vyplývalo z rovnako kritického zmenšenia cieľového publika kupujúcich.

Ani v súčasnosti sa nedá poprieť, že tento exkluzívny trh je pomerne malý. William Mathieson, riaditeľ spoločnosti Superyacht Group, vysvetlil: „Hybnou silou sektora zameraného na vysoko luxusné jachty je približne 1 500 až 2 000 ľudí s mimoriadne vysokou hodnotou čistého majetku. Najčastejšie sú to jedinci, ktorí si kúpia loď, obchodujú s ňou na sekundárnom trhu a potom si kúpia ešte väčšiu loď. Oni sú katalyzátormi. Naozaj sa vyznajú v tom, čo kupujú a môžu si dovoliť otvorene jednať s lodenicami a stanovovať si podmienky.“

Mathieson potvrdil, že v priebehu minulého roka sa po prvýkrát v histórií stalo, že hodnota sektora zameraného na renováciu a modifikáciu jácht prekonala výnosy zo stavby a predaja nových plavidiel. Práve nižšie ceny a rýchlejšie transakcie sú príkladmi lákadiel, ktorými disponuje druhotný trh. Populáciu najbohatších ľudí sveta totiž postupne začínajú reprezentovať čoraz mladší jedinci, ktorí už nie sú ochotní čakať tri alebo štyri roky na to, aby pre nich niekto vyrobil novú superjachtu úplne od základov.

Kráľovská rodina štátu Katar vlastní superjachtu s názvom Jubilee v hodnote 290 miliónov dolárov.

Kupujúci okrem toho v súčasnosti majú na výber z omnoho širšej ponuky jedinečných plavidiel a interiérového zariadenia paluby. Komerčné lode sú na konci svojich životných cyklov premieňané na šrot, ktorý sa veľmi často recykluje a využíva na nové účely. Superjachty však vo svojich trupoch neobsahujú veľa ocele, takže hodnota šrotu z tohto zdroja je zanedbateľná.

Sam Tucker, riaditeľ oddelenia pre superjachty v spoločnosti VesselsValue, uviedol: „Keď uvažujeme o trhu so superjachtami, nemáme k dispozícii prakticky žiadny precedens ohľadom toho, čo sa deje s loďami na konci ich života.“ Takéto jachty sa môžu udržať v obehu na sekundárnom trhu celé roky. Databáza agentúry VesselsValue monitoruje 6 245 superjácht s celkovou hodnotou na úrovni 77,3 miliardy dolárov. Najstaršia z nich sa datuje do roku 1880. Tucker tiež poznamenal, že v istom veku jachty sa jej hodnota prestáva správať v súlade s trhom a môže byť oceňovaná podobne ako klasický automobil.

Vek plavidla však v prvom rade môže vplývať na už aj tak mimoriadne vysoké prevádzkové náklady, ktorým sa pri veľkých drahých jachtách jednoducho nedá vyhnúť. Takéto náklady zahŕňajú napríklad vyplácanie posádky, nákup paliva, vybavovanie potrebných dokladov a výdavky na nevyhnutnú údržbu lode. Majitelia podobných plavidiel by preto mali očakávať, že každoročne budú v rámci údržby potrebovať investovať hodnotu ekvivalentnú 10% výšky pôvodnej ceny jachty.

Tieto faktory je potrebné zvažovať aj v súvislosti so skutočnosťou, že superjachty sa podstatne líšia od väčšiny miliardárskych trofejí. Nie sú také praktické ako súkromné lietadlá (ktorých sa vo svete vyskytuje až dvakrát toľko ako luxusných jácht) a rovnako ani nie sú rozumnými investíciami. Práve naopak. Môžete si byť takmer istý, že keď sa rozhodnete predať svoju jachtu, Váš konečný finančný stav bude stratový.

Tucker povedal: „Iba extrémne zriedkavo sa stretávame s tým, že hodnota luxusného plavidla sa časom navyšuje.“ 57-metrová jachta Lady Sara bola uvedená do predaja v priebehu roka 2015 a na jej cenovke vtedy svietila suma vo výške 43,9 milióna dolárov. Na trh sa opätovne dostala v septembri tohto roka s predajnou cenou 36 miliónov dolárov.

Keď sa však pozrieme na majiteľov 25 najdrahších superjácht na svete, hodnota sekundárneho predaja pre nich pravdepodobne nezohráva významnú úlohu. Títo bohatí jedinci, vrátane saudskoarabského korunného princa Mohammeda bin Salmana a majiteľa FC Chelsea Romana Abramoviča, sa sústreďujú predovšetkým na slobodu a súkromie, ktoré honosné lode poskytujú. Dominantným trhom pre majiteľov superjácht sú v súčasnosti Spojené štáty, ktoré disponujú veľkou populáciou ľudí s pozoruhodným majetkom a láskou k otvorenému moru. Sú to však aj magnáti z Blízkeho Východu a Ruska, ktorí sa môžu pochváliť mnohými z najväčších plavidiel planéty.

Súvisiace: Najväčšie a najluxusnejšie superjachty roka 2017

Takéto plavidlá sú obvykle vybavené špičkovým zariadením a špeciálnymi prvkami, ktoré umocňujú celkový zážitok cestujúcich. Za zmienku stoja napríklad osobné ponorky, okná odolné proti výbuchu bomby, hydroplány a koncertné sály priamo na palube. Britský finančný miliardár Joe Lewis využíva svoju 98-metrovú jachtu s názvom Aviva ako výstavnú sieň pre svoj 70-miliónový obraz ikonického Francisa Bacona. Agentúra VesselsValue odhaduje trhovú hodnotu jachty Aviva na 257 miliónov dolárov. Podnikateľova hovorkyňa však uviedla, že plavidlo má hodnotu až 400 miliónov dolárov. Aj dvaja ďalší prominentní majitelia potvrdili, že ich jachty majú hodnotu dokonca až o 150 miliónov dolárov vyššiu, ako udáva posudok spoločnosti.

Britský miliardár Joe Lewis má na svojej 257-miliónovej jachte uložený obraz Francisa Bacon v hodnote 70 miliónov dolárov. Miliardárovi zástupcovia trvajú na tom, že cena plavidla v skutočnosti dosahuje až 400 miliónov dolárov.

Medzi majiteľmi 25 najdrahších jácht je zastúpených osem osôb, ktoré sa v súčasnosti nachádzajú aj na miliardárskom indexe 500 najbohatších ľudí na svete od agentúry Bloomberg. Jedným z nich je dokonca domácnosť spoluzakladateľa spoločnosti Microsoft, Paula Allena. Táto skupina miliardárov tiež zahŕňa rôznych príslušníkov kráľovských rodín z krajín Perzského zálivu, ktorí sa ale neuvádzajú na podobných rebríčkoch bohatstva, pretože zdroj ich osobného majetku sa nápadne prekrýva s miestnymi štátnymi pokladnicami.

Keď si jachtársky sektor chcel udržať narastajúci trend v počte nových majiteľov, makléri a lodenice sa zamerali na oblasť s najrýchlejšie narastajúcim bohatstvom na svete – Čínu. Agentúra Bloomberg uviedla, že 38 najbohatších ľudí Číny v priebehu minulého roka navýšilo svoje bohatstvo súhrnne o 177 miliárd dolárov. To sa pre luxusné jachty zdalo byť sľubnou vyhliadkou.

Ani opakovaná snaha priemyslu však nestačila na to, aby jachting oslovil elitu národa do takej miery, ako sa to podarilo vinárstvu či zberateľstvu umeleckých predmetov. Priemyselní znalci z takéhoto vývoja vinia akúsi kultúrnu strnulosť Číny a nevôľu upúšťať od histórie. Čína sa do veľkej miery stiahla z ambiciózneho námorníctva už okolo roku 1500 a čínske námorníctvo iba v priebehu minulého roka spustilo na vodu svoju druhú lietadlovú loď.

Kupujúci najväčších a najdrahších luxusných lodí sú v konečnom dôsledku definovaní predovšetkým veľkosťou ich bankových účtov. Mathieson zo spoločnosti Superyacht Group povedal: „Skutočne existuje iba obmedzený počet ľudí, ktorí si ich môžu dovoliť.“

Zdroj: DailyMail. Bloomberg

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.