
Je zrejmé, že rovnako ako aj bežná verejnosť, aj jej majetnejšia časť sa v dnešných dňoch chráni pred nebezpečným koronavírusom predovšetkým dezinfekčnými gélmi a rúškami. No vzhľadom na jeho neustále šírenie sa, začínajú bohatí taktiež investovať aj do trocha extrémnejšej formy ochrany pred potenciálnou nákazou, ktorou sú bunkre.
Dopyt a s ním súvisiace predaje bunkrov a krytov v poslednom období tak vyletel nahor doslova raketovou rýchlosťou.
Väčšina z takýchto priestorov sa pritom predáva už so zabudovanými filtračnými systémami okolitého vzduchu, o ktorých sú kupujúci presvedčení, že im pomôžu ostať v bezpečí pred nebezpečným vírusom prežívajúcom v tomto prostredí údajne až niekoľko hodín. Rovnako je však možné zakúpiť si do bunkra aj ročnú zásobu potravín, ktorá dodá pocit bezpečia aj tým najnáročnejším.
Budovanie, predaj a kúpa bunkrov však nie sú žiadnou novinkou. Desiatky tisíc Američanov si budovalo bunkre už aj v 60. rokoch minulého storočia a teda v čase vyostrovania vzťahov medzi veľmocami počas studenej vojny, nakoľko sa oprávnene obávali jadrového konfliktu. Rovnako aj tornáda preháňajúce sa krajinami spôsobili obrovský dopyt po vetruodolných bunkroch vybudovaných či už nad alebo pod zemou. Ich cena sa pohybovala v hladine od 2 700 až 10 000 eur, samozrejme v závislosti od ich kvality, veľkosti a vybavenia.
Na základe uvedených informácií tak nie je prekvapením, že aj v súčasnej kritickej situácii začínajú výrobcovia vo väčšej miere produkovať bezpečné priestory s vybavením, ktoré je zvyčajne možné nájsť iba v ultra luxusných vilách.
Generálny riaditeľ texaskej spoločnosti Rising S Bunkers, Gary Lynch uviedol, že od polovice marca ich telefóny v ústredí ešte neprestali vyzváňať. Podľa jeho slov sa ľudia z nového koronavírusu kompletne pobláznili.
No nie sú to len bunkre, o ktoré je v súčasnosti veľký záujem. Podľa slov generálneho riaditeľa sa do firmy dovolal aj zákazník z Japonska, ktorý si objednal tisíc vzdušných NBC filtrov, ktoré spoločnosť taktiež vyrába. A vzhľadom na to, že jeden takýto systém stojí vyše 2 700 eur, daná fima dokázala jediným telefonátom zarobiť viac ako 3 milióny eur.

Podobne ako aj systémy používané v nemocniciach, aj tieto štandardné NBC systémy do seba vťahujú vzduch, z ktorého následne odstraňujú škodlivé zložky, akými sú napríklad baktérie alebo jadrový odpad. Čistý vzduch však dokáže jeden systém poskytovať pre maximálne 15 osôb.
Bunkre, ktoré spoločnosť ponúka, sú obalené oceľovým plášťom a predávajú sa s rôznymi dodatkami, akými sú napríklad únikové tunely, tajné dvere, neprestrielné sklo, či portály naplnené slzným sprejom. Pre majetnejších dokáže Lynch so svojim tímom vyrobiť aj bunker, ktorý bude na nerozoznanie od útulného hotela.
Ako uviedol: „Domáce kiná sú v požiadavkách úplnou klasikou. Špeciálnym však bolo napríklad budovanie bunkra v Kalifornii, ktorý na základe požiadavky svojho budúceho majiteľa zahŕňal aj strelnicu, bazén a dokonca aj bowlingovú dráhu.“
Bežná verejnosť má však na výber z celkovo 24 štandardných možností ponúkaných spoločnosťou. Najmenšie bunkre majú rozmery 2,4 x 3,6 metra. Spoločne so zabudovanou poschodovou posteľou, filtračným systémom okolitého vzduchu, kuchynským pultom a toaletou stojí takýto bunker približne 36 000 eur.
K ďalším ponúkaným modelom možno zarátať napríklad bunker s rozlohou 223 metrov štvorcových, ktorý je ponúkaný za 490 000 eur a nesie názov „Orol“. Pomerne unikátnym je však aj komplex so 42 poschodovými posteľami, 15 súkromnými spálňami, zbrojnicou a únikovou miestnosťou s názvom „Pevnosť“, ktorý stojí takmer milión eur.
Bunker s najväčším množstvom vybavenia predstavuje model „Aristokrat“. Jeho cena sa pohybuje okolo 7,6 milióna eur a disponuje posilňovňou, saunou, plaveckým bazénom, vírivkou, biliardovou miestnosťou, skleníkom a garážou.

Podľa slov Lyncha je na výrobu bunkra s rozmermi 3×15 metrov potrebných osem pracovníkov a jeden až dva mesiace pracovného času.
Demografické údaje zákazníkov sa pritom často menia. Jeden mesiac je možné pozorovať najväčší dopyt zo strany mladých konzervatívcov a hneď na ten druhý sa zasa o bunkre najviac zaujímajú liberálne ženy v strednom veku. Najčastejšími zákazníkmi sú však podnikatelia, ktorí si na seba zarábajú sami.
Ako Lynch v rozhovore uviedol: „V roku 2008 som s jedným pánom, ktorý od nás chcel zakúpiť bunker, viedol rozhovor po dobu štyroch až piatich mesiacov, avšak k samotej kúpe nakoniec nedošlo. No vzhľadom na to, že len pred pár dňami mi opätovne zavolal a bunker aj skutočne zakúpil, si myslím, že svoju manželku o jeho kúpe presvedčil práve na základe súčasnej pandémie. A tak to býva s väčšinou zákazníkov. Nekupujú bunkre iba z jedného dôvodu.“
Ron Hubbard, výkonný riaditeľ spoločnosti Atlas Survival Shelters, zasa konštatoval, že prepuknutie súčasnej krízy pomohlo ešte stále nerozhodným kupujúcim definitívne bunker zakúpiť.
Najúspešnejším modelom jeho spoločnosti je pritom bunker nazvaný „Bezpečné podzemie“, ktoré predstavuje tajný priestor vybudovaný pod približne 70 centimetrov hrubou betónovou vrstvou spodného podlažia domu vlastníka. Môže byť umiestnený pod kuchyňou, obývacou izbou, šatníkom alebo aj garážou, a pýši sa zabudovanou únikovou miestnosťou, vínnou pivnicou, zbrojnicou a krytom pred tornádom.
„Nevytvárame strach. My ho odstraňujeme.“ – Robert Vincino
Ak sa obávate toho, že sa v priebehu najbližšej apokalypsy budete cítiť osamelo, spoločnosť Vivo vám na to poskytuje jednoduché riešenie. Ponúka totižto na predaj exkluzívne miesta v spoločenských krytoch umiestnených na bezpečných miestach po celom svete.
Spoločenský bunker tejto spoločnosti v americkom štáte Indiana poskytuje miesto pre 80 ľudí, pričom na každú osobu v ňom pripadá priestor s rozlohou 11 metrov štvorcových. Len za takmer 32 000 eur garantuje jeden rok autonómneho prežitia s kráľovskými poschodovými posteľami, obrovskou palivovou nádržou a potravou postačujúcou až na dobu 12 mesiacov. Vybudovaný ako sivý a fádny bunker ešte za čias studenej vojny dnes disponuje farebnou paletou až s dvanástimi farbami, ktoré zahŕňajú zemité odtiene nachádzajúce sa ako v obývacej izbe, tak v jedálni, ale aj v kuchyni.
Výkonný riaditeľ spoločnosti Vivo sa domnieva, že takýto bunker je nesmierne útulný. Podľa jeho slov tak spoločnosť poskytuje ľuďom pocit pohodlia dokonca aj v takýchto prechodných domovoch.
Dopyt a záujem po spoločenských krytoch firmy Vivo rastie rok od roka o 1 000%, pričom predaje sa navyšujú o závratných 400%. V priebehu času sa pritom vyprofilovala aj klientela spoločnosti, ktorá sa zo strednej vrstvy obyvateľstva zamenila za tú vysokú.

V týchto dňoch sú jednotlivé ubytovacie jednotky spoločnosti zamknuté, nakoľko nemajú žiadnych stálych rezidentov. No spoločne s personálom vedie výkonný riaditeľ každý deň debatu o tom, kedy nastane najvhodnejší čas ich uvedenia do činnosti.
Ako vo svojom vyhlásení uviedol: „Nepotrebujeme kryty pre účely karantény. Bunkre budeme potrebovať pre všetky iné zlé veci, ktoré nastanú. Možno ich preto otvoríme hneď zajtra. No to sa dnes ešte nevie.“
V lokalite Black Hills, v americkom štáte South Dakota, sa nachádzajú ďalšie bunkre spoločnosti, ktorých je celkovo až 575. Tieto kryty boli vybudované oddelene, ako vojenské sklady výbušnín, pričom každý z nich má rozlohu 204 metrov štvorcových a dokáže poskytnúť prístrešok desiatim, ale aj 24 ľuďom.
Cena jednej ubytovacej jednotky sa pohybuje v cenovej hladine 32 000 eur, ktorá však nezahŕňa aj poplatok za ročný prenájom v hodnote 910 eur. Táto cena však predstavuje sumu nezariadenej jednotky. Spoločnosť Vivos ju však za vás pohodlne zariadi podľa vašich predstáv za sumu od 23 000 – 68 000 eur.
Najväčšmi sa však daná spoločnosť preslávila nemeckým bunkrom s názvom „Europa One“, ktorý predstavuje viac ako 30 hektárový objekt vyrezaný Sovietmi z podložia, ktoré sa nachádza pod 122 metrov vysokou horou. Stalo sa tak pritom ešte počas studenej vojny a preto ho Vicino nazýva modernou Noemovou archou.
Okrem bazénov, divadiel, posilňovní a barov zahŕňa aj 21 181 metrov štvorcových bezpečného obytného priestoru, takmer štyri tisíc metrov štvorcových nadzemného priestoru a takmer päť kilometrov tunelov. Cena súkromných apartmánov pritom začína na dvoch miliónoch eur.
Podľa slov Vicina zákazníci od krytov vyžadujú rovnakú úroveň luxusu, akou disponujú aj súkromné jachty. Ľudia totižto nechcú prežiť iba s fyzickým zdravím, ale aj tým duševným.
Výkonný riaditeľ ďalej konštatoval: „Nevytvárame strach. My ho odstraňujeme. Pravé elitné osobnosti majú zriadené aj zadné dvierka. V prípade pohotovosti môžu rýchlo nasadnúť na lietadlo a odletieť na ostrovy. Obyčajní ľudia však také možnosti bežne nemajú a preto sme sa rozhodli dať im tú možnosť disponovať vlastným záložným plánom pre prípad, keby ho potrebovali.“
Spoločnosť Vivo v súčasnosti pracuje na výstavbe svojho najväčšieho bunkru vôbec. Jedná sa o podzemný komplex s rozlohou takmer 280 000 metrov štvorcových s 9 metrov vysokými stropmi a miestom pre päť až desať tisíc ľudí. Plánované zariadenie bunkra zahŕňa aj baseballové a golfové ihrisko a obrovské podzemné jazero.
Zdroj: LATimes