Viac ako 450 značiek a organizácií zo 48 krajín sa v rámci podujatia Copenhagen Fashion Summit 2019 zišlo v dánskom hlavnom meste Kodaň, aby tu počas dvoch dní diskutovali o nevyhnutnosti dlhodobej udržateľnosti v módnom priemysle.
Podujatie konajúce sa v dňoch 15. a 16. mája predstavovalo už 10. výročie kodanského summitu a bolo tu prítomných 78 renomovaných a rešpektovaných rečníkov, ako aj ďalších 1 300 hostí, lídrov módneho priemyslu, inovátorov, novinárov, dizajnérov a výrobcov z celého sveta. Nechýbala ani Mary, korunná princezná Dánska, ktorá bola patrónkou celého podujatia.
Diskusie počas summitu sa zameriavali na témy od riadenia módnych spoločností cez dizajn, výrobu, politiku, investície, klimatické zmeny a cyklické hospodárstvo až po kompetencie kreatívnych účastníkov trhu a schopnosť módneho priemyslu pomôcť pri riešení otázok nadmernej spotreby vzhľadom na aktuálne svetové zásoby.

Kľúčovým slovom bola udržateľnosť
Victor Vescovo, americký námorný dôstojník vo výslužbe, iba dva dni pred konaním summitu v Kodani opätovne upriamil pozornosť sveta na otázku trvalej udržateľnosti a problému s plastovými odpadmi. Prekonal totiž svetový rekord za najhlbší ponor v osobnej ponorke, pričom v Mariánskej priekope Tichého oceánu – najhlbšom mieste na Zemi – zostúpil do hĺbky až 10 927 metrov.
Na samom dne oceánu strávil štyri hodiny a predchádzajúci rekord z roku 1960 prekonal o takmer 16 metrov. Počas svojho dobrodružstva však objavil predmet, ktorý prekvapil nie len jeho – na mieste, kam doteraz nevkročila ľudská noha, spozoroval niečo, čo nápadne pripomínalo plastové vrecko.
Organizácie EcoDrive a The New Youth Energy Think Tank z Hongkongu hneď na druhý deň spustili kampaň s názvom „Dosť bolo plastov“ a vyzvali k znižovaniu používania jednorazových plastových výrobkov.
Súčasťou kampane bolo emotívne video a séria šokujúcich záberov, ktoré zhotovil ocenený fotograf Wing Shya. Do tejto kampane sa zapojilo približne 60 miestnych celebrít, medzi ktoré sa zaradili napríklad aj Aaron Kwok, Donnie Yen, Gigi Leung a Sammi Cheng, pričom ich cieľom bolo zvýšiť povedomie verejnosti o potrebe potláčania nadmernej produkcie odpadov a problémoch, ktoré spôsobuje používanie jednorazových plastov.
Diskusie o problémoch spojených s plastovým odpadom sú čoraz zanietenejšie po celom svete a nadchádzajúce desaťročie bude rozhodujúce pre záchranu našej planéty.
Eva Kruse, generálna riaditeľka a prezidentka neziskového fóra Global Fashion Agenda, ktoré usporiadalo summit v Kodani, povedala: „Ak budeme vzájomne spolupracovať a odhodláme sa k činom, môžeme vyriešiť najväčšie problémy planéty a módneho priemyslu. Potrebujeme sa zjednotiť pod razantným vedením, aby sme tak dokázali urýchliť zmenu a dotlačiť politikov k podpore tejto iniciatívy.“
Módny priemysel sa v súčasnosti ešte stále snaží vysporiadať s otázkou, čo vlastne predstavuje pojem dlhodobej udržateľnosti.
Súvisiace: Prečo módny priemysel presadzuje diverzitu viac ako kedykoľvek predtým
Jedná sa totiž o všeobecný pojem, ktorý zastrešuje mnoho aspektov v rámci pracovného prostredia zamestnancov, dodávateľských reťazcov, výrobných procesov, životného cyklu všetkých výrobkov, blahobytu zamestnancov a podnikateľských modelov jednotlivých spoločností – pričom každá z týchto oblastí zahŕňa otázky, ktoré treba urýchlene riešiť.
Vanessa Friedman, módna riaditeľka a hlavná módna kritička denníka The New York Times, na summite uviedla, že je potrebné zaviesť jednotnú definíciu udržateľnosti, pretože súčasné problémy pramenia z nedostatkov v komunikácii.

Medzi priekopníkov v dlhodobej udržateľnosti módneho priemyslu patria aktivisti a dizajnéri ako napríklad Katharine Hamnett, Stella McCartney a značka Patagonia, ktoré hlásali princípy environmentálneho podnikania už v priebehu niekoľkých posledných desaťročí. Hamnett však podotkla, že ich „nikto nepočúval“.
V súčasnosti má však takmer každá módna značka oddelenie zamerané na udržateľnosť, alebo uvádza tento princíp ako jeden zo svojich primárnych cieľov. Napriek tomu sa naskytá otázka, koľko z týchto spoločností je skutočne dlhodobo udržateľných.
Používanie pojmu dlhodobej udržateľnosti sa totiž javí byť efektívnym marketingovým nástrojom a jednoduchým spôsobom, akým sa značky snažia získavať popularitu a nových zákazníkov v modernej „zelenej“ ére.
Avšak „zelené podnikanie“ vôbec nie je dlhodobo udržateľným, pokiaľ módne značky ešte stále používajú organickú bavlnu a zneužívajú lacnú pracovnú silu v rozvojových krajinách.
Paul Polman, predseda Medzinárodnej obchodnej komory, uviedol: „Udržateľnosť znamená uprednostňovať záujmy našich detí pred našou vlastnou chamtivosťou. Ak skutočne chceme riešiť otázky, ktoré nás trápia v súčasnosti, nemusíme posielať ľudí na Mars, aby tam hľadali odpovede. Odpovede máme k dispozícii aj tu, potrebujeme iba správne vedenie a pevnú vôľu.“
V rámci summitu bolo zrealizovaných viac ako 600 stretnutí medzi rôznymi značkami a účastníkmi, ktorí navrhovali svoje riešenia. Predstavujeme Vám tri kľúčové postrehy, ktoré dokonale zdôrazňujú situáciu, v ktorej sa momentálne nachádzame, ako aj potenciálne riešenia súčasných problémov.

1. Zmena je nevyhnutná. Činy sú kľúčové. Spolupráca je hybnou silou.
Skutočným kľúčom k riešeniu globálnych environmentálnych otázok je podnikanie spoločných krokov.
Anna Gedda, riaditeľka oddelenia pre dlhodobú udržateľnosť v spoločnosti H&M Group, povedala: „Udržateľnosť musí byť nekonkurenčnou oblasťou. Mali by sme pracovať na princípe open-source, výsledky našej práce by sme mali otvorene zdieľať. Mali by sme v plnej miere využívať naše skúsenosti a uistiť sa o tom, že si navzájom nekonkurujeme.“
Je dôležité pozrieť sa na to, čo vplyvní hráči módneho priemyslu robia v zákulisí preto, aby podporili túto iniciatívu a urýchlili zmenu k lepšiemu.
Spoločnosť Nike uviedla do obehu príručku k cyklickému hospodárstvu v rámci módneho priemyslu, pomocou ktorej poskytuje dizajnérom a výrobcom produktov naprieč celým sektorom akýsi spoločný jazyk pre zefektívnenie komunikácie.
Francois-Henri Pinault, generálny riaditeľ luxusnej spoločnosti Kering, ktorá vlastní prestížne módne značky ako Gucci, Yves Saint Laurent ši Alexander McQueen, sa medzitým zaviazal do roku 2020 zakázať používanie neplnoletých modeliek. Niekoľkokrát navyše zdôraznil význam vzájomnej spolupráce v „pretekoch s časom“ a vyzdvihol skutočnosť, že zmeny je potrebné robiť rýchlo a s maximálnym dopadom. Francúzsky prezident Emmanuel Macron okrem toho nedávno poveril Pinaulta, aby vytvoril koalíciu generálnych riaditeľov a spoločností z módneho priemyslu, ktorí by mali spojiť svoje sily a vytýčiť si ambiciózne ciele v oblasti dlhodobej udržateľnosti tohto sektora.
Spoločnosť Google nadviazala spoluprácu s módnou návrhárkou Stellou McCartney za cieľom monitorovania vplyvu módneho priemyslu na životné prostredie. Technologická spoločnosť už v súčasnosti buduje nástroj, ktorý využíva dátovú analýzu a strojové učenie v rámci cloudu spoločnosti Google, čím módnym značkám poskytne komplexnejší prehľad o ich dodávateľských reťazcoch, a to najmä na úrovni výroby surových materiálov.
Na scéne sa tiež objavil nový manifest, ktorý navrhuje spoluprácu medzi kľúčovými organizáciami módneho priemyslu, akými sú napríklad Európska konfederácia odevov a textílií, Federácia európskeho priemyslu so športovým tovarom, Medzinárodná odevná federácia a Koalícia za udržateľné odevy, pričom zároveň vyzýva súčasných a budúcich tvorcov politiky Európskej únie k tomu, aby prehodnotili zavádzanie nástrojov pre vytvorenie cyklického módneho systému.
Spoločnosť PVH Corp zverejnila správu o vývoji svojej stratégie zodpovedného podnikania s označením „Forward Fashion“, v rámci ktorej si vytýčila dosiahnuť nové úrovne transparentnosti a posilniť svoj dlhodobý záväzok k trvalo udržateľnému podnikaniu.
Pinault vyhlásil: „Lídri sa musia postaviť do zraniteľnej pozície a spoločne sa snažiť nájsť potrebné riešenia. Spoločne si musíme vytvoriť cestu, aby sme boli schopní zmeniť súčasné paradigmy.“
2. Nadprodukcia verzus nadmerná spotreba
Iniciatíva zameraná na zmenu síce môže efektívne pochádzať od ľudí, ktorí sú zodpovední za dôležité rozhodnutia v rámci fungovania módneho sektora, avšak rovnako sa môže dostaviť aj zo strany koncových užívateľov. Pohľad na aktuálne trendy v potravinárskom a wellness priemysle jasne dokazuje, že je to pravda.
Čoraz viac spotrebiteľov prehodnocuje svoju úlohu v dlhodobej udržateľnosti a narastajúci dopyt po organických produktoch viedol k vzniku nového trhového sektora, ktorý ešte pred desiatimi rokmi neexistoval. Rovnaký trend by bolo možné aplikovať aj na módny priemysel.
Keby spotrebitelia „nakupovali menej a kvalitnejšie“, nestretávali by sme sa s takým vysokým dopytom po nadprodukcii. Kvalita totiž vydrží, kvantita nie.
Značky musia na jednej strane vedome spomaliť a znížiť objem svojej produkcie – príkladom by boli dve módne sezóny ročne namiesto šiestich. Spotrebitelia by na druhej strane mali mať právo požadovať výrobky omnoho vyššej kvality, ktoré by boli vyrábané na mieru, nie v rámci masovej sezónnej produkcie.
Hoci už vo všeobecnosti existuje väčšia informovanosť o trvalej udržateľnosti, ani zďaleka ešte nie je takým kľúčovým faktorom pri rozhodovaní o nákupe, ako by to bolo potrebné. Je preto na lídroch módneho priemyslu, aby presadzovali environmentálne zamerané myšlienky a ovplyvňovali vnímanie zo strany spotrebiteľov.

3. Životný cyklus produktu: premýšľajme o konci ešte pred začiatkom
Problémy môžu urýchliť nachádzanie riešení a inovácií.
V posledných rokoch sme zaznamenali rozvoj takzvanej zdieľanej ekonomiky, najmä v podobe spoločností ako Uber, WeWork a Airbnb. Rovnako aj v móde sa objavilo viac služieb požičiavania a výmeny odevov ako kedykoľvek predtým.
Táto stratégia nielen znižuje náklady pre jednotlivcov, ale zároveň predlžuje životný cyklus produktov.
Odpoveďou na zvýšený dopyt je aj nárast trhu s oblečením z druhej ruky, čo sa prejavilo najmä v luxusnom sektore. Dokonalými príkladmi tohto trendu sú spoločnosti RealReal, Vestiaire Collective a start-upová platforma Reflaunt.
Napriek dlhšiemu životnému cyklu produktov však skutočný problém pramení zo spôsobu, akým sa s výrobkami zaobchádza po ukončení ich používania. Módny priemysel preto musí nájsť kreatívne riešenia, ktoré môžu byť začlenené do produktu už na začiatku s cieľom následného uzavretia celého cyklu. Nestačí sa už sústrediť iba na recykláciu, ale hlavne na takzvaný „upcycling“ – teda premenu starých a nepotrebných produktov na produkty s vyššou úžitkovou hodnotou.
Matthew Williams, kreatívny riaditeľ módnej značky 1017 ALYX 9SM, povedal: „Dizajnér je spojovacím článkom medzi výrobou, predajom a marketingom. Dizajnér by sa mal rozhodnúť pre použitie dlhodobo udržateľných materiálov už v prvý deň – hneď na začiatku celého procesu. Módni návrhári majú možnosť prepojiť jednotlivé systémy tak, aby celý dodávateľský reťazec mohol fungovať v súlade s udržateľnosťou.“
Prečo by nás to malo zaujímať?
Jednoducho preto, že klimatické zmeny sú nepopierateľne skutočné a jednoznačne spôsobené človekom. Móda je pritom jedným z odvetví, ktoré v najväčšej miere prispievajú k ničeniu našej planéty a dobrovoľne či nedobrovoľne sme toho súčasťou.
Ak sa súčasné tempo klimatických zmien nezlepší, cieľ Parížskej dohody o udržiavaní globálneho otepľovania pod úrovňou 1,5 stupňov Celzia v priebehu zvyšku tohto storočia, sa stretne s neúspechom. A módny priemysel ostane jedným z hlavných prispievateľov k zmenám klímy.
Módny návrhár Prabal Gurung povedal: „Bol by som rád, keby sa v priebehu nasledujúcich desiatich rokov udržateľnosť stala omnoho mainstreamovejšou témou. Návrhári a médiá musia pochopiť, že akýkoľvek pokrok v znižovaní produkcie odpadu je dobrým pokrokom.“
Medzi niektoré z problémov, ktoré musíme urýchlene riešiť, patria obaly, vešiaky a etikety, ktoré však predstavujú iba malý podiel na viditeľnom poškodzovaní životného prostredia. Omnoho zásadnejšími záležitosťami sú úbohé zvieratá, ktoré hynú kvôli plastom, ako aj skládky, ktoré sú plné týchto toxických látok.
Súvisiace: Ako bude vyzerať móda a predaj v roku 2019
Ako môžeme prispieť?
Na podnikovej úrovni existuje osem kľúčových priorít, na ktoré je potrebné zamerať sa v priebehu roka 2019. Jedná sa o monitorovanie dodávateľských reťazcov, boj proti klimatickým zmenám, efektívne využívanie vody, energie a chemikálií, budovanie bezpečného pracovného prostredia, podpora lepšieho mzdového systému, zapájanie trvalo udržateľných materiálov do výroby, budovanie cyklického módneho hospodárstva a smerovanie k štvrtej priemyselnej revolúcii.
Keď stojíte na čele módnej – alebo akejkoľvek inej – spoločnosti, mali by ste sa snažiť byť lepším majiteľom podniku a viesť príkladom, byť zodpovedným a robiť vedomé rozhodnutia za cieľom zlepšenia situácie.
Starajte sa o svojich zamestnancov a tí sa na oplátku postarajú o Vaše podnikanie. Ochraňujte našu planétu a tá sa na oplátku postará o budúce generácie.

Keď ste rádovým spotrebiteľom, existuje mnoho vecí, ktoré môžete jednoducho začleniť do svojho každodenného života a začať prispievať k všeobecnej zmene.
Začnite tým, že budete dôslednejšie skúmať etikety produktov, ktoré sa chystáte kúpiť, a pýtať sa kľúčové otázky: uvádza výrobca dostatok informácií o výrobnom procese? Používa prírodné alebo organické materiály? Je daný produkt vyrábaný v súlade so zodpovedným podnikaním? Je recyklovateľný, opätovne použiteľný a biologicky rozložiteľný?
Jednoducho povedzte nie spoločnostiam, ktoré pri svojom podnikaní nerobia zodpovedné rozhodnutia a nedržia sa princípov dlhodobej udržateľnosti.
Zvýšte svoju informovanosť o závažnosti týchto problémov a pred nákupom každého produktu zodpovedne a dôsledne posúďte svoje rozhodnutia.
Matka Zem je totiž našou zodpovednosťou a v súčasnosti potrebuje Vašu pomoc – tak na čo ešte čakáte?
Zdroj: VAMFF, SCMP