
Virgil Abloh sa 26. marca tohto roku stal novým umeleckým riaditeľom pre divíziu pánskej módy značky Louis Vuitton. Abloh je tak ďalším dizajnérom, ktorý bude mať možnosť interpretovať ikonické logo legendárneho módneho domu v súlade s vlastným štýlom.
O rôzne prevedenia tohto loga sa v minulosti postarali dizajnéri ako Marc Jacobs, Nicolas Ghesquière, Takashi Murakami či Catherine Deneuveová. V konečnom dôsledku však nezáleží na tom, v akej forme poznáte slávne logo. Kľúčovou je skutočnosť, že ste sa s ním stretli už niekoľkokrát a viete, že nie je možné zmýliť si ho, alebo ho dokonca prehliadnuť. Prekrížené písmená L a V doplnené kvetinovým vzorom v roku 1896 navrhol Georges Vuitton, ktorý bol synom samotného Louisa Vuittona, a takýmto spôsobom sa snažil vytvoriť obchodnú značku pre svoju luxusnú batožinu a kožené doplnky. Odvtedy prešlo už viac než 120 rokov a logo značky Louis Vuitton sa stalo jedným z najznámejších symbolov na svete.
Monogram LV má vo svete módy nepochybne jedinečné postavenie, ktoré bolo v priebehu posledných rokov umocnené inovatívnym prístupom niektorých módnych návrhárov. Ghesquière sa postavil do pozície umeleckého riaditeľa značky Louis Vuitton v roku 2013 a okamžite sa rozhodol, že logo módneho domu v plnej miere zapojí do svojich kolekcií. Neuspokojil sa však s jednoduchým kopírovaním symbolu na svoje módne kreácie, ale zvolil mimoriadne inovatívny a kreatívny prístup. Ideálnym príkladom sú topánky z jeho kolekcie Jar 2015, ktoré sú charakteristické netradičnými opätkami s prvkami samotného loga.
Ablohovým predchodcom bol Kim Jones, ktorý sa tiež pohral s logom značky podľa vlastných predstáv. Po prvýkrát ho totiž použil v rámci svojej spolupráce so značkou pouličnej módy Supreme v priebehu roka 2017 a znovu pri definitívnej rozlúčke so svojou pozíciou počas prehliadky kolekcie Jeseň 2018.
Oslávte s nami pozoruhodnú históriu francúzskeho módneho domu Louis Vuitton a spoznajte históriu neprehliadnuteľného loga tejto značky. Okrem toho nám ostáva jedine počkať si na to, akým spôsobom bude na tejto histórii stavať Virgil Abloh.
Louis Vuitton začal vyrábať koženú batožinu v roku 1854. Dielňu a predajňu si zriadil na ulici 4 Rue Neuve des Capucines v Paríži. Železničná a automobilová doprava v tom čase zaznamenala výrazný rozvoj, čo spôsobilo, že priamo úmerne narastalo aj Vuittonove podnikanie. Jeho kufre mali stále po ruke uznávané osobnosti ako Paul Poiret, Dora Maarová či Francis Picabia – luxusná batožina tohto výrobcu však nebola iba symbolom spoločenského postavenia, ale tiež veľmi praktickou voľbou. Až dodnes je totiž vodotesná a poskytuje dokonalú ochranu predmetom uloženým vnútri. Logo LV sa na tejto batožine objavilo po prvýkrát v roku 1896.
Batožina značky Louis Vuitton sa v zlatej ére 50. a 60. rokov stala kľúčovou výbavou večne vyťažených herečiek, ktoré cestovali po celom svete. Keď Anna Magnaniová cestovala v roku 1960 do Paríža, sprevádzala ju celá flotila kufrov s označením LV. Tieto prestížne produkty sa už vtedy bežne objavovali aj na titulných stránkach časopisu Vogue.
60. a 70. roky boli obdobím narastajúcej popularity každodennej dámskej módy a spolu s ňou sa na módnej scéne udomácnili obľúbené kabelky značky Louis Vuitton. Po takejto kabelke totiž túžila každá moderná žena – či už sa jednalo o model Speedy, ktorý je znovu populárnym aj v súčasnosti, alebo ďalšie kreácie francúzskeho dizajnéra.
Za zmienku stojí dizajnér z newyorskej štvrte Harlem známy ako Dapper Dan, ktorý v priebehu 90. rokov predával značkovú módu vo svojom obchode na ulici East 125th Street. Medzi jeho klientelu patrili umelci ako Run-D.M.C., LL Cool J či Public Enemy, ktorí sa s logom LV objavili na pódiu a luxusnú značku tak predstavili novým demografickým skupinám spotrebiteľov.
Kreatívnym riaditeľom značky Louis Vuitton sa v roku 1997 stal začínajúci newyorský dizajnér Marc Jacobs. Logu značky vdýchol nový život a prostredníctvom kolekcie Monogram Vernis sa mu podarilo osloviť populárne modelky ako Naomi Campbellovú či Kate Mossovú, ktoré ďalej umocnili obľúbenosť francúzskeho módneho domu.
Bolo zrejmé, že Jacobs rád posúval dovtedy uznávané hranice módy. Nakoniec sa mu dokonca podarilo presvedčiť vedenie značky, aby Stephenovi Sprouseovi povolilo vytvoriť graffiti verziu slávneho loga. Označenia „Louis Vuitton“ a „LV“ sa tak objavili na tradičnom hnedom pozadí, čo bolo prvou príležitosťou, pri ktorej dostalo toto logo novú podobu. Nové kabelky značky v tomto prevedení sa stali okamžitou senzáciou. Jacobs v rámci svojej poslednej kolekcie pre francúzsky módny dom namaľoval logo LV priamo na telo modelky Edie Campbellovej.
Jacobs v roku 2003 začal spolupracovať s japonským umelcom Takashim Murakamim, ktorý prepracoval logo v bielej farbe a obklopil ho pestrofarebnou potlačou. Ružovú verziu loga zase doplnil čerešňovými kvetmi. Na prelome rokov 2004 a 2005 predstavil túto verziu loga aj na rifľovej tkanine. Kabelka s týmto prevedením loga LV sa objavila vo filme „Mean Girls“ z roku 2004 a veľmi rýchlo sa stala vyhľadávaným doplnkom mladých nadšencov módy.
Jacobs pokračoval v zdokonaľovaní legendárneho loga aj v priebehu nasledujúcich rokov. V kolekcii Jar 2007 sa objavila kabelka pozošívaná z rôznych štýlov značky Louis Vuitton, kolekcia Jar 2010 uviedla na trh batikované kabelky a kolekcia Jeseň 2010 bola charakteristická kabelkami s flitrami.
Popularita monogramu LV narastala závratným tempom a rovnakej obľube sa tešili aj produkty označené týmto logom. Jacobs ho aplikoval na klobúky, pančuchy, dáždniky, vejáre a dokonca aj rukavice. Niektoré z jeho kreácii si môžete kúpiť aj v súčasnosti.
Kolekcia Jar 2008 bola výsledkom spolupráce značky Louis Vuitton a umelca menom Richard Prince, ktorý ozdobil luxusné kabelky svojimi jedinečnými maľbami. Módna prehliadka tejto kolekcie bola otvorená sprievodom modeliek oblečených do kostýmov zdravotných sestier. Tento nápad sa stretol s mimoriadne pozitívnymi ohlasmi a modelka Ulyana Sergeenko sa prešla ulicami Paríža v kompletnej sesterskej uniforme značky Louis Vuitton.
Logo francúzskej značky inšpirovalo aj mnohých ďalších umelcov. Sylvie Fleuryová v roku 2001 predviedla verejnosti bronzovú sochu ikonickej kabelky s označením LV. Murakami pracoval s týmto dizajnom v rámci svojej tvorby aj po ukončení úzkej spolupráce so značkou.
Nicolas Ghesquière so svojou prvou kolekciou pre značku Louis Vuitton spestril Týždeň módy v Paríži, počas ktorého predviedol komfortnú módu s nádychom 70. rokov minulého storočia. Najväčším prekvapením tohto dizajnéra sa stala kabelka modelu Petite Malle, ktorá si rýchlo získala fanúšikov od New Yorku až po Paríž.
Ghesquière sa však s týmto úspechom neuspokojil a začal experimentovať so samotným logom značky. V rámci kolekcie Jeseň 2014 predstavil kabelky s jedinečným pokrúteným dizajnom tohto loga, kým v kolekcii Jar 2015 sa objavili dámske topánky s opätkom, ktorý bol tvarovaný do podoby príznačného kvetu so štyrmi lupeňmi. Potom však prišla prehliadka kolekcie Resort 2016, na ktorej sa modelky objavili v šatách s perforáciami v tvare kvetinového vzoru z loga.
Francúzska značka oslávila 160. výročie svojho vzniku vo veľkom štýle. Oslovila šiestich uznávaných dizajnérov, ktorých úlohou bolo navrhnúť netradičnú verziu kabelky v súlade s tradičnou farebnou paletou značky. Tohto projektu sa zúčastnili umelci ako Karl Lagerfeld, Frank Gehry, Cindy Shermanová, Marc Newson, Christian Louboutin a Rei Kawakubová.
Jonathan Anderson zo značky Loewe, Jeremy Scott zo značky Moschino a tiež samotný Ghesquière zo značky Louis Vuitton sa vo veľkej miere zaslúžili o to, že oblečenie s neprehliadnuteľným zobrazením loga značky sa stalo všeobecne uznávaným módnym trendom.
Významným míľnikom sa pre logo značky Louis Vuitton stala aj prehliadka kolekcie Jeseň 2017, v rámci ktorej Kim Jones prezentoval výsledky svojej spolupráce so značkou Supreme. Počas podujatia predstavil svetu verziu loga, ktorá zahŕňala spojené písmená LV a štylizovaný názov značky Supreme.
Jonesovou labuťou piesňou sa stalo podujatie, počas ktorého ozdobil logom LV každý kus oblečenia modeliek Naomi Campbellovej and Kate Mossovej.
Zdroj: Shrimpton Couture