Holandská módna značka Viktor&Rolf.Neočakávali by ste, že ropný a módny priemysel budú mať toho tak veľa spoločného, ale v skutočnosti sú to dva najväčší znečisťovatelia sveta. Módny priemysel vytvára potenciálne katastrofické následky pre životné prostredie, a to od emisií uhlíka až po znečistenie a spotrebu vody.
Avšak priekopníci ako Ellen MacArthur a jej britská charitatívna organizácia, ktorá sa snaží inšpirovať ľudí, aby minimalizovali odpad a vyrábali čo najviac zo zdrojov, a vegánska módna návrhárka Stella McCartney, už roky bojujú proti modelu „vezmi, vyrob a zbav sa“. Namiesto toho sa snažili o presadzovanie „recyklovatelného hospodárstva“, v ktorom je obnova a renovácia kľúčovým prvkom pre prežitie módneho priemyslu.
V súčasnosti čoraz viac luxusných značiek brzdí neopodstatnenú spotrebu, keďže prijímajú a propagujú etické praktiky.
A tu je 5 najetickejších značiek z oblasti luxusu.
Stella McCartney
Dôvody: trvalá udržateľnosť, recyklované tkaniny a vlákna, prírodné látky a farbivá, trvalo udržateľný výber dodávateľov, trvalo udržateľné značky, vegetariánska značka, kozmetika bez krutosti a bez zvierat, sociálna zodpovednosť, energetická účinnosť, podpora spravodlivých pracovných postupov.
Stella McCartney, dcéra bývalého člena skupiny The Beatles – Paula McCartneyho, je nesporným lídrom v oblasti udržateľnosti.
V roku 2001, dlho predtým, než časopis Forbes poznamenal, že „Zelená je Novou Čiernou“, upútala pozornosť na titulkách s uvedením svojej rovnomennej vegetariánskej luxusnej značky.
Rok čo rok, britská návrhárka vyviedla z miery svojich fanúšikov organickými odevmi, doplnkami, ktoré nie sú z kože a vegánskou kozmetikou, ale aj vôňami, ktoré nie sú kruté voči zvieratám. Jej záväzok voči udržateľnosti je v luxusnom svete jedinečný. Propagovala použitie alternatívnych materiálov, ako sú regenerovaný kašmír, econyl nite, bio-acetátové slnečné okuliare, biologicky rozložiteľné gumy na podrážkach topánok, bio gumy (TPU) pre podrážky na obuvi, a urobila aj podšívku všetkých Falabella kabeliek z recyklovaných plastových fliaš.
Je tiež lídrom rôznych ambicióznych etických projektov, ako je McCartneyovej iniciatíva za pondelky bez mäsa, Módna pozitívna iniciatíva, známa ako “Cradle to Cradle“, a je dôveryhodným partnerom mimovládnych organizácií a medzinárodných organizácií, ktoré sa osobitne zameriavajú na environmentálne výzvy.
Von Holzhausen
Dôvody: látky bez krutosti a bez zvierat, spoločenská zodpovednosť, trvalo udržateľný výber dodávateľov, hi-tech inovácie pre trvalo udržateľnú módu a ekologicky šetrné tkaniny.
Značka kabeliek, ktorá bola uvedená na trh v roku 2015 návrhárkou Vicki von Holzhausen, je tiež vedúcou predstaviteľkou ekologickej výroby. Jej kolekcia obsahuje tašky a malé vegánske doplnky, ktoré sú štýlové a ekologické.
Zakladateľka a kreatívna riaditeľka spoločnosti pre časopis STYLE poznamenala: „Trvalá udržateľnosť je jednou zo základných hodnôt značky.“
Používa „holistickú perspektívu“, pričom objavuje tradičný model zameraný na každú fázu životného cyklu; začínajúc myšlienkami nadčasového dizajnu, cez vývoj trvalo udržateľných etických materiálov, až k fabrikám, ktoré si vyberá za partnerov. Značka Von Holzhausen si je vedomá každej zložky, ktorá smeruje do výrobného procesu.
Spoločnosť je držiteľom všetkých materiálov bez krutosti a bez zvierat, ktoré sú vyrobené trvalo udržateľným spôsobom, nazývané ako tzv. technická koža, čiže umelo vyrobená koža. Jedným z najpriaznivejších aspektov používania tejto technickej kože je podľa dizajnérky neuveriteľne minimálny odpad, ktorý vzniká pri výrobe každej tašky.
Ďalej uviedla: „Keďže technická koža, na rozdiel od kravských koží, je vyrobená vo zvitkoch, nie sú tam žiadne nepravidelné hrany, Práve to umožňuje, aby naše vzory ležali vedľa seba s nízkym množstvom odpadu, medzi každým jednotlivým kusom.“
Nakoniec dodal: „Nielen, že sa tento materiál vyrába udržateľným spôsobom s minimálnym odpadom, ale naše tašky sa vďaka tomuto novému efektívnemu procesu vyrábajú aj so zníženým množstvom odpadu.“
Súvisiace: Kľúčovým slovom módneho summitu v Kodani bola udržateľnosť
Viktor & Rolf
Dôvody: recyklované tkaniny, ekologicky šetrný dizajn a etické pracovné prostredie.
Holandská dizajnérska dvojica Viktora Horstinga a Rolfa Snoerena módnym znalcom ukázala, že aj oblečenie šité na mieru s použitím vysokokvalitných látok môže byť udržateľné. Vytvorili celé kolekcie „haute couture“, využívajúce recyklované tkaniny a ozdoby z minulých kolekcií.
Je zrejmé, že model vyrobený na zakázku, je už z definície udržateľný. Málokto z návrhárov štýlu „haute couture“ sa odváži posúvať hranice a kolekcie dizajnov, ako Horsting a Snoeren.
Prostredníctvom koláží a spájania dizajnéri oživujú zastarané, opotrebované odevy a tak poškodené textílie sa vďaka ich kreatíve stávajú okouzlujúcimi kúskami.
Viktor & Rolf pre Zalando RE s kolekciou Capsule CYCLE ukázali, že dizajnérske duo berie udržateľnosť naozaj vážne. Celá zbierka bola predstavená a vyrobená z nadmerných zásob spoločnosti Zalando.
Salvatore Ferragamo
Dôvody: prírodné látky, čestný obchod, organické prírodné látky, certifikované obaly, energetická účinnosť, spravodlivé platové ohodnotenie, profesionálny rozvoj zamestnancov, trvalo udržateľná kultúra práce, sociálna zodpovednosť a zelené projekty.
Od roku 2014 taliansky výrobca luxusného tovaru Ferragamo, ktorý sa špecializuje na obuv a kožený tovar, vydáva správu o zodpovednom podnikaní, ktorá potvrdzuje, že transparentnosť a udržateľné myslenie môžu byť začlenené aj do DNA luxusnej značky. Okrem toho spoločnosť prijala šesť cieľov trvalo udržateľného rozvoja organizácie OSN a pripojila sa k iniciatíve s označením “OSN Global Compact“. Ferragamo sa vo veľkom zameriava na zamestnancov, zásady, podporuje rozmanitosť a práva jednotlivcov.
Prostredníctvom svojej divízie Manovia si táto talianska spoločnosť kladie zručnosti a zachovanie remeselných zručností do podstaty značky.

Pravdepodobne najinovatívnejším aspektom environmentálneho záväzku spoločnosti Ferragamo bola kolekcia, ktorá je vyrobená z vlákien vytvorených talianskym start-upom Orange Fiber. Ferragamo je tak prvou značkou, ktorá používa inovatívne vlákno vyrobené z vedľajších produktov citrusových plodov
Ale ani toto nie je jediný prípad, kedy talianska luxusná značka používa ekologické materiály. Rovnako ako aj jeho ďalšia kolekcia “42 Degrees“, ktorá je vyrobená výlučne z trvalo udržateľných tkanín.
BITE (By Independent Thinkers For Environmental Progress) +
Dôvody: ekologická značka, trvalo udržateľná výroba, spravodlivé platy a kompenzácie, organické prírodné vlákna, sociálna zodpovednosť, trvalo udržateľný dizajn a ekologické postupy.
Spoločnosť BITE bola založená v roku 2016 a je luxusnou značkou, ktorá reaguje na potreby moderného spotrebiteľa pri vedomí propagácie miernej spotreby.
Minimalistická estetika je protikladom ku konzumu a tento aspekt sa prejavuje aj pri výbere 100% prírodných organických vlákien. Okrem toho sa značka zameriava na environmentálnu a sociálnu zodpovednosť. Všetky odevy BITE sa vyrábajú za bezpečných a spravodlivých pracovných podmienok, zatiaľ čo všetok personál vo výrobnom cykle dostáva primeranú mzdu.
Zdroj: Style