Kúpa hodiniek v aktuálnom roku: nové pravidlá pre návratnosť investície

Hodinky modelu Royal Oak Selfwinding Chronograph od značky Audemars Piguet. Dizajn tohto modelu symbolizuje moderné a žiadané prvky hodinárskeho priemyslu. Cena $61 900.

V posledných rokoch je trh s hodinkami zaplavený produktmi z čínskeho a ruského trhu. Neuveriteľné zlacňovanie na internete, tak isto ako rozšírenie cenovo menej premršteného trhu spôsobilo, že ceny hodiniek padli dole. Aj keď to má ekonomické dôsledky, nie sú také závažné ako tie z čias finančnej krízy v roku 2008. Tento fenomén ale ovplyvňuje správanie zákazníkov veľmi silným spôsobom.

Presýtenosť, ktorá vládne na americkom trhu, spôsobila, že mnohé kúsky rapídne strácajú na hodnote.

Kupujúci začali používať nové parametre, aby si vybrali tie pravé hodinky, ktoré si svoju hodnotu udržia.

Nick Linca, manažér floridského reťazca obchodov Provident Jewelry hovorí: „Najdôležitejšia vec, ktorou si dnes chcú byť ľudia istí pri kúpe hodiniek je, že si udržia hodnotu. Nikto nechce kúpiť hodinky, ktoré stratia 30-40% ceny hneď, ako vyjdú z obchodu.“

Hodinky modelu Ref. 5980/1R z kolekcie Nautilus od značky Patek Philippe patria medzi najžiadanejšie produkty tohto výrobcu v dôsledku ich moderného charakteru. Cena $91 400.

Linca, podobne ako mnoho iných predajcov, je svedkom toho, ako sa menia priority ľudí pri kúpe hodiniek. Neprihliadajú už tak na fyzické aspekty a parametre hodiniek, ale viac ich zaujímajú vlastnosti ako limitované množstvo danej edície alebo ich ťažšia dostupnosť. Nie je žiadnym prekvapením, že hodinky od výrobcov, ktorí dbajú na množstvo produkcie, ako Rolex alebo Patek Phillipe, si udržiavajú svoju hodnotu. Niekoľko ďalších značiek nabralo na hodnote v očiach zberateľov tým, že si dobre chránia svoju produkciu, distribúciu a hodnotu.

Medzi novú generáciu výrobcov kvalitných hodiniek patrí Richard Mille, ktorému sa podarilo združiť všetky vyhľadávané vlastnosti a pridať vyššiu cenu ako má väčšina konkurentov. S vlastnou distribučnou sieťou a malým množstvom vyrobených kusov (okolo 4000 ročne) sa klebetí, že značka si udržiava cenu na trhu dlhodobo. V posledných mesiacoch hlásia klienti Richarda Milla dlhé dodacie doby na najpopulárnejšie modely a tento fenomén je skoro vždy spojený s vysokou cenou pri druhotnom predaji.

Podobnú stratégiu má aj značka Audemars Piguet. Síce pred niekoľkými rokmi boli nútení znížiť cenu svojich hodiniek kvôli upadajúcemu trhu, dnes však opäť rastie dopyt po ich modeloch. Spája sa to hlavne so znižovaním produkcie a limitovanej distribučnej sieti, čím sa zvyšuje exkluzivita produktov. Hlavný model tejto značky s názvom Royal Oak profituje hlavne na svojom dobrom mene a pôvode.

Model Techframe Ferrari Tourbillon Chronograph Sapphire od značky Hublot je súčasťou exkluzívnej kolekcie a vyznačuje sa jedinečným dizajnom. Cena $179 000.

Jeremy Oster, ktorý reprezentuje Oster Jewelers v Denveri, hovorí: „Môžem určite tvrdiť, že na dnešnom trhu majú známe, etablované modely určitú výhodu. Nový zákazníci si často nepamätajú chyby, ktoré mali značky v minulosti.“

Veľa najúspešnejších modelov, ako Nautilus od Patek Phillipe, ťažia zo športového vzhľadu a z toho, že sa ťažko zháňajú. Na druhej strane tohto spektra sú nezávislé značky ako F.P.Journe, ktorá kladie dôraz na moderný štýl a superlimitovanú výrobu edície Chronographe Monopoussoir Rattrapante a značka Hublot, ktorá má veľmi moderný model Ferrari, ktorého výroba je prísne regulovaná.

Značka Bell & Ross sa preslávila moderným štýlom. Hodinky modelu BR-X1, ktoré kombinujú ružové zlato a prvky z keramiky, prinášajú do repertoáru značky technickú prepracovanosť. Cena $30 000.

Ďalšou značkou, ktorá sa preslávila moderným dizajnom, je značka Zenith. Thierry Collot, riaditeľ severoamerickej divízie Zenithu, hovorí o novej limitovanej edícii Defy El Primero 21 toto: „Ide o spojenie skvelých technických parametrov s dizajnom, ktorý pasuje k modernému životnému štýlu. Hodinky, ktoré dostaneme do obchodu, sa u nás dlho neohrejú.“

Avšak, vzácnosť nie je jediný faktor, ktorý ovplyvňuje trh. Aj keď sa väčšina týchto hodiniek osvedčila, vznikajú aj nové dizajnové kúsky, ktoré sú zaujímavé hlavne pre mladšiu klientelu. Oster hovorí, že: “ Mileniály nechcú byť spájaní s masívnymi kúskami, ktoré sa nosili v minulých rokoch. Oni chcú oveľa menšie hodinky.“

Hodinky Chronographe Monopoussoir Rattrapante od značky F.P. Journe sú najmodernejším modelom tohto výrobcu, určeným pre aktívny životný štýl.

Pri pohľade na produkty Audemars Piguet, Oster poukazuje na zjavný prechod z veľkého modelu Royal Oak Offshore na štíhlejšie modely ako Royal Oak Automatic a Chronograph. Rovnako aj ostatní predajcovia vidia, že sa zvyšuje popularita menších, kompaktnejších modelov, vrátane jemných, exkluzívnych kúskov od ženevského výrobcu Laurenta Ferriera.

Nie je žiadnou náhodou, že menšie veľkosti najpopulárnejších modelov v súčasnosti kopírujú vzhľad a proporcie starých hodiniek. Ak vezmeme do úvahy možnosti a ceny pri predaji starších hodiniek, tento návrat do minulosti sa môže preukázať ako dobrá cesta do budúcna pre tento priemysel.

Zdroj: NYTimes, Hodinkee

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.