
Rada zostavená Národnou asociáciou leteckého priemyslu (NBAA) diskutovala o rastúcom dopyte a rekordne nízkych zásobách súkromných lietadiel a tvrdí, že ponuka bude nasledujúcich 6 až 12 mesiacov obmedzená. Štyria experti diskutovali o tom, prečo je v súčasnosti nedostatok dobrých a ojazdených lietadiel a ako to spôsobuje rast cien.
Jay Mesinger, prezident spoločnosti Jay Mesinger Jet Sales, vraví:„ Na trhu vidíme prírastok nových kupujúcich. Sú ako hostia, ktorí idú na večierok, jedia jedlo a pijú víno, ale nič neprinášajú – nemajú lietadlá, s ktorými by sa dalo ďalej obchodovať, a tak vyčerpávajú zásoby.“
Mesinger uvádza, že v decembri 2017 sa predalo 479 kusov ojazdených prúdových lietadiel. V decembri 2020 bol tento počet až 861. „Ďalšia vec, ktorá je zaujímavá, je, že vidíme majiteľov, ktorí vlastnia dve lietadlá, a ktorí by zvyčajne jedno predali, no teraz sa nechcú vzdať ani jedného, kým nenájdu nové lietadlo, ktoré si chcú kúpiť.“

Kvôli nižším dodávkam nových súkromných lietadiel a problémom s dodávateľským reťazcom, ktoré predlžujú dobu údržby v celom odvetví, nevidí rada jasný koniec rastúcim cenám a malým zásobám. Mesinger dodáva: „Ak niečo bude brániť tomu, aby bol rok 2021 taký úspešný ako minulý rok, nebude to dopyt, ale dostupná ponuka lietadiel.“
V súčasnej dobe sú najvyhľadávanejším segmentom turbovrtuľové lietadlá, nasledované veľkými obchodnými prúdovými lietadlami, strednými prúdovými lietadlami a ľahkými prúdovými lietadlami. Kontroly pred nákupom sú dvojnásobné ako pred rokom. Rollie Vincent, prezident spoločnosti Rolland Vincent Associates, hovorí, že realizované transakcie sú napriek nízkym zásobám medziročne do augusta 2021 vyššie. „Prúdové lietadlá, ak sú kvalitné, sa predávajú rýchlo a veľa z nich pochádza z mimotrhových zdrojov.“ Off-market sa týka lietadiel, ktoré nie sú verejne kótované na predaj.

Súčasný trh so súkromných lietadlami je „o 180 stupňov“ inde, ako bol v roku 2009. Vincent to objasňuje: „Keď sme pred 12 rokmi zaznamenali finančný kolaps, dostupný inventár sa zvýšil o 18 percent. Včera bolo v predaji 1400 lietadiel – to je najnižšia hodnota, akú sme za posledné roky videli. Je to neslýchané číslo, ktoré predstavuje asi 6 percent flotily. Jednoducho je viac kupujúcich ako predávajúcich.“
Vincent hovorí, že príliv nových majiteľov prúdových lietadiel má za následok „pekný nárast“ v charterovom a čiastkovom vlastníctve. „ Nemyslím si ale, že dopyt po čiastkovom vlastníctve vydrží, pretože ľudia podpísali päťročné zmluvy.”
Počas éry Covidu sa posilnil aj predaj nových lietadiel. „Našu 10-ročnú prognózu výroby nových lietadiel sme zvýšili viac, ako sme mali za posledných 11 rokov. Všetci výrobcovia investovali a vyvíjajú sa nové programy. Počet nevybavených objednávok sa v prvom polroku oproti minulému roku zvýšil o 15 percent.“

Mesinger hovorí, že niektorí klienti sa obzerajú po nových lietadlách. „Najskôr sa zameriavali na ojazdené, no dnes ich zaujímajú aj nové lietadlá. To je dobré pre priemysel.“
Rada sa zhodla na tom, že akonáhle sa letecké spoločnosti, ktoré boli počas obdobia Covidu viac menej nečinné, vrátia do neba, mnohé by mohli pridať do ponuky svoje nadbytočné lietadlá, čo by mohlo mať za následok zníženie cien. Ale to bude najskôr koncom tohto roka.
Tony Kioussis, prezident Asset Insight, radí novým kupujúcim: „Ak ste kupujúci, ale nie ste v súčasnej dobe na trhu a plánujete kúpiť lietadlo do štvrtého štvrťroka, bude to náročné. Našou radou je dostať sa na trh teraz a byť trpezliví. Buďte pripravení nakupovať v prvý deň, ale počítajte s tým, že to bude trvať oveľa dlhšie. “
Zdroj: Fortune, NYTimes