
Najnovší automobil modelu Range Rover Velar R-Dynamic HSE z roku 2018 je dostupný v cene 69 100 dolárov. Pod kapotou ukrýva motor s výkonom 180 konských síl a dosahuje spotrebu paliva o hodnote 10 litrov na 100 kilometrov. Je schopný zrýchliť z 0 na 100 kilometrov za hodinu v rámci 8,4 sekundy. Čo sa týka vzhľadu, je omnoho menej agresívny ako jeho predchodcovia a dalo by sa povedať, že pôsobí dokonca štýlovo. Ak ste fanúšikom elegantných modelov SUV, tento model Vás skutočne osloví.
Najnovším prínosom modelu Velar je však dotyková obrazovka na prístrojovej doske, ktorá spája všetky riadiace a zábavné funkcie automobilu do jedného rozhrania. Je veľmi pravdepodobné, že už po prvej testovacej jazde Vám budú všetky ostatné prístrojové dosky pripadať ako podradné.

Automobilka Land Rover vybavila novou konfiguráciou dotykovej obrazovky všetky svoje aktuálne modely vozidiel SUV, zo sérií Range Rover a Range Rover Sport. A mala na to dobrý dôvod. Tento dotykový monitor na prístrojovej doske síce nie je takým revolučným krokom, ako keď Steve Jobs predstavil svoj nový iPhone, ale nemá od toho ďaleko. Horná časť obrazovky so šírkou 25 centimetrov je orientovaná pod takým uhlom, že pôsobí takmer horizontálne. Veľmi rýchlo tak nadobudnete pocit, že si prezeráte obrazový materiál na naklonenom pracovnom stole architekta.
Súvisiace: BMW X7 bude symbolom moderného luxusu
Monitor je schopný zobrazovať väčšinu typov médií a navigačných systémov, pričom si pomocou neho môžete jednoducho prispôsobiť nastavenia smartfónu spojeného s riadiacim systémom vozidla. Všetky funkcie obrazovky je možné ovládať bez prehnanej potreby vyhľadávania v ponukách a záložkách softvéru. Možno si budete musieť zvyknúť na uhol umiestnenia obrazovky, ale v konečnom dôsledku nepochybne oceníte schopnosť ovládať všetky funkcie auta bez akéhokoľvek oneskorenia odpovede. Pomalá komunikácia medzi obrazovkou a samotným softvérom je totiž častým problémom aj mnohých moderných vozidiel. Celkový zážitok z interakcie Vám spríjemní štýlová, veľká a intuitívna obrazovka.
Druhú časť systému tvorí spodná dotyková obrazovka, ktorej šírka tiež dosahuje pozoruhodných 25 centimetrov. Táto však z veľkej časti slúži na monitorovanie a kontrolu podmienok v interiéri vozidla. Aj priamo za volantom je umiestnený 31-cemtimetrový digitálny displej so zhlukom funkcií a symbolov, ktorý Vám sprostredkuje kontrolu nad mediálnym systémom auta, ovládanie telefónu a kontrolu jazdných vlastností bez toho, aby ste museli odkloniť zrak od cesty pred Vami. Tento displej Vám dokonca ponúkne možnosť upraviť si rozvrhnutie jednotlivých jeho prvkov podľa Vašich preferencií, pričom si priamo vo svojom zornom poli môžete zobraziť navigáciu, ovládanie médií či softvér pre asistenciu vodičovi.

Takáto konfigurácia v podstate eliminuje akékoľvek tlačidlá v interiéri kabíny. V strede konzoly sa nachádza ovládač klimatizácie a kruhový systém radenia rýchlostí. Spolu s ovládaním otvárania okien, ktoré je umiestnené na dverách, sa však jedná o jediné mechanické ovládacie prvky v celom vozidle. Je to ako keby ste používali písací stroj a zrazu by Vám niekto podal iPhone. Celá prístrojová doska pôsobí čistým a uhladeným dojmom ako mramorová pracovná plocha luxusnej kuchynskej linky. Je to skrátka úžasný dizajn.
Dokonca aj mechanický regulátor klimatizácie funguje inovatívnym spôsobom. Môžete ho totiž opakovane stlačiť a voliť tak medzi ovládaním teploty v kabíne a vnútorným vyhrievaním sedadiel. Každý prvok ovládania tohto vozidla je navrhnutý v súlade s čo možno najväčšou efektivitou a výkonom. V konečnom dôsledku o tom vypovedá samotná spotreba automobilu. Väčšina prvkov v kabíne je síce bezprecedentnou inováciou, ale systém je vysoko intuitívny a veľmi rýchlo sa s ním zoznámite.

Snáď hlavnou výhodou takejto konfigurácie ovládacieho rozhrania automobilu je skutočnosť, že Vám dovoľuje ovládať a monitorovať viacero funkcií bez toho, aby ste sa museli neprimerane rozptyľovať pri šoférovaní. Systém jednoducho zvyšuje objem informácií, ktorými disponujete počas jazdy a zároveň Vám poskytuje možnosť pohodlnej kontroly nad zvolenými jazdnými vlastnosťami. Jedná sa o skutočné rozšírenie obzorov vodiča, ktoré sa v porovnaní s inými súčasnými modelmi nachádza na omnoho vyššej úrovni. Jeho používanie je navyše oveľa jednoduchšie, pričom oku lahodiaci dizajn je nezanedbateľnou pridanou hodnotou. Dvojica dotykových obrazoviek Vám umožňuje sledovať a interagovať s viacerými funkciami súčasne. Na hornom monitore môžete mať zobrazený navigačný systém a sledovať naplánovanú trasu k najbližšej reštaurácii, zatiaľ čo pomocou spodného displeja si budete prispôsobovať ohrievanie kresiel a prehrávať hudbu. Pre zdokonalenie zážitku si dokonca môžete zakúpiť dodatočné technológie, pomocou ktorých budete schopní prepojiť Váš automobil s rôznymi prenosnými zariadeniami. Nebude tak žiadnym problémom, keď zatúžite na diaľku monitorovať polohu, stav a dostupnosť WiFi signálu v rámci vozidla prostredníctvom Vašich inteligentných hodiniek Apple Watch.
Stále sa však bavíme iba o prednej časti modelu Velar. Nedá sa poprieť, že aj zadné sedadlá držia krok s celkovou jedinečnosťou tohto vozidla. Na zadnú stranu operadla predných sedadiel je možné umiestniť 20 centimetrov široké obrazovky, na ktorých je možné prehrávať filmy či hudbu. Zároveň sú vybavené niekoľkými USB portmi a slúchadlami prepojenými s rozhraním pomocou WiFi technológie.

Dodatočné zariadenie kabíny modelu Velar vhodne korešponduje s prvotriednou kvalitou a štýlom dotykových obrazoviek. Kožené sedadlá krémovej farby sú pevné a poskytujú ideálnu oporu pasažierov, a kokpit disponuje dostatkom miesta pre hlavu a nohy. Vonkajšie kľučky automobilu vystupujú do priestoru a zabezpečujú tak pohodlné otváranie dverí. Samotná kľúčová dierka je rovnako dobre prístupná a po uzamknutí automobilu sa automaticky zasunie do konštrukcie dverí, čím vytvára jednoliaty vonkajší povrch bočných panelov. Súčasťou kľučiek je osvetlenie, ktoré Vám výrazne uľahčí nastupovanie do auta v tme.
Súvisiace: Lamborghini Urus bude vybavené špičkovým audio systémom Bang & Olufsen
Podľa vlastného uváženia si môžete zakúpiť dodatočné vybavenie v podobe zdokonalenej klimatizácie, uzamykateľnej priehradky na rukavice, prémiových poťahov a spodného osvetlenia dverí. Cena vozidla sa môže v takom prípade vyšplhať až na 75 500 dolárov. Jedná sa o relatívne vysokú čiastku, ale pozitívnou správou je skutočnosť, že mnoho automobilových nadšencov očakáva pri takomto modeli omnoho vyššiu cenu.

Keď si sadnete za volant tohto modelu, ocitnete sa v komforte a veľkom priestore porovnateľnom s akýmkoľvek ďalším modelom SUV automobilky Land Rover. Výkonný motor vybavený turbodúchadlom zabezpečuje plynulú jazdu v druhom, treťom aj štvrtom stupni prevodovky. Celá architektúra vozidla je zároveň ideálne masívna, podobne ako pri populárnom modeli Jaguar F-Pace. Range Rover Velar tak pôsobí moderne a zaujímavo aj napriek tomu, že je poháňaný čoraz menej populárnym fosílnym palivom.
Tento článok nemá byť žiadnou formou propagácie, ale je skrátka nemožné neobdivovať inovatívne dotykové obrazovky a ďalšie prvky tohto automobilu.
Zdroj: AutoBlog, Driving