V značke Lamborghini nielen vyrábajú superautá, oni ich aj vynašli.
Iste, už predtým ako prišla na svet značka Lamborghini mali sme tu rýchle a drahé autá. Ale nič podobné ako Lamborghini sa tu dovtedy neobjavilo. Vozidlá tejto talianskej automobilky boli nízko nad zemou a vytvorené prakticky na prelet vzduchom. Motory mali veľké a hlučné, uložené presne medzi sedadlami. Dvere sa otvárali dohora.

Momentálne čaká túto automobilku nová výzva: Nájsť spôsob na výrobu superáut s nulovými emisiami, bez použitia lítiovoiónových batérií, na ktoré sa spoliehajú ostatní výrobcovia.
Na svojom trvá Maurizio Reggiani, vedúci predstaviteľ technického oddelenia spoločnosti Lamborghini: “Súčasné technológie to jednoducho nedokážu.” Batérie sú príliš ťažké, objemné a nedokážu pracovať na vysokých úrovniach príliš dlho. Môžu to vzdávať už po jednom alebo dvoch kolách na závodných dráhach pri rýchlosti dosahujúcej 190 kilometrov za hodinu, kde sa neustále zrýchľuje a brzdí. Taktiež veľkosť a hmotnosť týchto batérii je hlavným nepriateľom požadovaného výkonu.
Lamborghini pracuje od konca roka 2017 za pomoci výskumníkov z Technologického inštitútu v Massachusetts na dvoch možných riešeniach. Prvým je nový typ batérie vyrobenej z uhlíku, ktorá vie vlastne nahradiť niektoré vnútorné časti automobilu, čím teda nepridáva vozidlu na veľkosti alebo váhe. Druhá možnosť je úplne nový typ zásobníka energie: superkondenzátor.

Reggiani vysvetľuje: “Superkondenzátor je pri rovnakom výkone tri krát ľahší ako obyčajná lítiovo-iónová batéria,” … ”To je dôležité, pretože pokiaľ ide o tvar alebo o váhu, dáva nám to veľkú výhodu pri super-rýchlych športových áutách.”
Ak ste niekedy kráčali po chlpatom vlnenom koberci a následne dali niekomu elektrický šok, jednali ste ako kondenzátor. Vaše telo nahromadilo elektrický náboj a rýchlo ho vypustilo.
Hlavnou výhodou superkondenzátorov je, že by v ideálnych podmienkach dokázali dodať väčšiu dávku energie ako batérie, bez zahriatia alebo znehodnotenia. To je skvelé pre superautomobily, kde je spojenie sily a rýchlosti potrebné.
Súvisiace: Aký je to pocit vlastniť a šoférovať Lamborghini?
Avšak dnešné superkondenzátory nie sú tak dobrými zásobníkmi energie ako batérie. Sú používané na poháňanie mestských autobusov, ktoré sa dobíjajú na každej zastávke. Počas nastupovania a vystupovania cestujúcich, autobus sa dokáže nabiť dosť na to, aby sa dostal na ďalšiu zastávku a nabíjať znovu. To však nie je ideálne riešenie pre automobil.
Lamborgini a Technologický inštitút v Massachusetts pracujú na riešení tohto problému. Len nedávno vyhlásili, že výskumníci inštitútu vynašli nový materiál, ktorý umožňuje výrobu superkondenzátorov schopných udržať dva až trikrát viac energie ako superkondenzátory, ktoré su momentálne vyrábané.
Riccardo Parenti, vedúci oddelenia vývoja v spoločnosti Lamborghini poznamenal: “To znamená významný posun iba za niekoľko rokov, avšak technológia stále predstavuje len okolo 20% hustoty energie – resp. zásoby energie na jeden článok celého objemu lítiovoiónových batérií.”
Je to šialene znejúci technologický beh na dlhú trať, ale táto technológia by mohla dramaticky zmeniť svet vysokorýchlostných áut – ak to daný tím univerzitných vedcov a technikov tejto automobilky bude môcť vyriešiť.
Určovateľ štandardu
Lamborghini dokázalo, že je rekordérom, pokiaľ je reč o behu na dlhé trate.
Existujú rôzne príbehy o tom, ako spoločnosť začínala. Väčšina sa týka sporu medzi zakladateľom Ferrucciom Lamborghinim a povýšeneckým zakladateľom automobilky Ferrari – Enzom Ferrarim. Podstata príbehu je v tom, že Lamborghini, ktorý bol v tej dobe zákazníkom Ferrariho, miloval jazdu v jeho autách, ale nebol spokojný s ich trvácnosťou a vylepšeniami. Na základe svojich skúseností nadobudnutých riadením traktorovej firmy, Lamborghini prišiel s návrhmi, ako by mohol Ferrari svoje autá zdokonaliť. Ferrari mu na oplátku povedal, kam si môže svoje nápady strčiť.

Neodraditeľný Lamborghini sa teda miesto toho rozhodol vyrábať vlastné automobily. Postavil továreň v talianskom meste Sant’Agata Bolognese, nie príliš ďaleko od centrály značky Ferrari, ktorá sa nachádza v meste Maranello.
Ich prvé modely, Lamborghini 350GT a 400GT, boli krásne, klasicky súmerné, veľkolepé športové autá s dlhou kapotou a silným 12-valcovým motorom. Potom niekto prišiel s radikálnym nápadom. Bol rok 1960 a závodné auto Forg GT40 sútažilo v 24-hodinovom závode v Le Mans. Dizajn tohto vozidla, s jeho veľkým V8 motorom uloženým za sedadlami, vzbudil porornosť jedného z technikov Lamborghini, Giancarla Dallara.
Dallara sa Lamborghiniho následne spýtal: “Prečo nevyrábame automobily s motorom vzadu?” . Lamborghini ihneď odpovedal: “Áno, poďme do toho!”
Tvar vozidla dostala na starosti turínska dizajnová firma Bertone a ich nový dizajnér Marcello Gandini. Nádherný výsledok dostal pomenovanie Miura a bol veľkou senzáciou. Práve s Miurou si Lamborghini získal svetovú pozornosť.

Avšak bol to až nasledujúci superautomobil Countach, ktorý zapôsobil ešte viac.
Motor modelu Countach bol usadený zozadu dopredu, namiesto zo strany na stranu. To znamenalo, že sedadlá sa museli posunúť ešte viac dopredu, skoro až k predným kolesám. Táto samotná skutočnosť dodala vozidlu jedinečné proporcie. Gandini dal tiež autu tvar zložený z ostrých agresívnych uhlov a obrysov.
Gandini sa v rozhovore vyjadril: “Počas toho, ako tím pracoval na simulácii automobilu, jeden robotník bol ohromený tým, čo vytvorili” …. “Počas toho ako pracovali, tento muž stále opakoval slovo Countach.” V tom čase stále veľa ľudí v častiach severného Talianska rozprávalo miestnym piemonteským dialektom. “Countach” bola mierna nadávka, hrubší ekvivalent nášho “sakra.” Gandinimu napadlo, že by to bol vhodný názov pre automobil.

Prva produkčná verzia modelu Countach – LP400, predstavená v roku 1973, nebola práve najlepšia. Jej početné chyby vo výkone a riadení boli riešené v neskorších vylepšeniach. Je však stále pokladaná za najlepšie vyzerajúcu verziu vozidla.
Vďaka takmer dokonalému tvaru obojstranného klinu, Countach vyzeral akoby bol schopný prerezať vzduch ako čepeľ sekery. Strecha bola tak nízko, že namiesto spätného zrkadla mal niečo ako periskop zabudovaný v streche, umožňujúci šoférovi vidieť za auto. Bolo tak široké, že dvere sa nemohli otvárať do vonkajšej strany, ale museli byť vysúvané dohora.
Countach nedefinoval iba značku Lamborghini ( bol odvtedy inšpiráciou takmer každému modelu Lamborghini ), ale všetky druhy vysokorýchlostných superautomobilov.

Nový model Aventador SVJ je považovaný za potomka modelu Coutach s jeho V12 motorom uloženým približne v strede vozidla. Spolieha sa tiež na technológiu využitia prúdenia vzduchu cez automobil na zlepšenie zatáčania a zrýchlenia, ktorá je tiež vynálezom spoločnosti Lamborghini. Počas nedávnej jazdy po horských cestách, severne od New York City, bol Aventador SVJ výborný popri radení siedmimi rýchlosťami automatickej prevodovky a ľahko zvládnutými otáčkami v takej rýchlosti, pri ktorej by sa to až zdalo nemožné.
Taktiež ale spotrebuje veľké množstvo vysoko oktánového benzínu. S ohľadom na globálne otepľovanie a priemysel odkláňajúci sa od spaľovacích motorov, ktoré so sebou prinášajú spaľovanie uhľovodíkov, značka Lamborghini vie, že budúci potomkovia modelu Countach sa budú musieť radikálne zmeniť.
Menej prebádaná cesta
Batérie, ktoré v súčasnosti poháňajú väčšinu elektrických automobilov, sa javia ako logické riešenie pohonu aj ďalšej generácie superáut od spoločnosti Lamborghini. Iné automobilky, vrátane niektorých úzko spájaných s Lamborghini, už dosiahli nejaký úspech pri návrhu batériou poháňaných superautomobilov, ktoré dokážu nabrať vysokú rýchlosť.
Sesterská spoločnosť Lamborghini – Volkswagen ( obe spoločnosti patria pod Volkswagen Group ), nedávno na nemeckom náročnom závodnom okruhu Nurburgring, so svojim elektrickým závodným autom ID.R dosiahla rekord v oblasti elektrických automobilov. Rovnaké vozidlo tiež dosiahlo rekord pre najrýchlejší čas v histórii na medzinárodnom horskom preteku v oblasti Pikes Peak, v štáte Colorado.

Okrem Volkswagenu je tu ešte chorvátska spoločnosť Rimac, ktorá vyrába plne elektrické superautomobily. Tie stoja milióny dolárov a vedia dosiahnuť rýchlosť až cez 320 kilometrov za hodinu. Ale čo sa týka vyhotovenia, ich vozidlá sú viac podobné veľkým a ťažkým vozidlám Bugatti ako Lamborghini. Zakladateľ automobilky Mate Rimac pripúšťa: “Sú rýchle pokiaľ jazdia po rovných cestách, ale nie sú najlepšie pri ostrých zákrutách.”
Súvisiace:
Prezrite si priestory najväčšej predajne Lamborghini na svete
Výrobcovia luxusných automobilov sa vracajú k lukratívnej stratégii
Rimac priznáva, že súčasné technológie batérií majú vážne obmedzenia. Ako sa ale vyjadril pre CNN Business v interview začiatkom tohto roka, verí, že množstvo problémov, ako napríklad prehriatie, budú napokon vyriešené. Len nevie povedať, kedy by to mohlo nastať – rovnako ako v Lamborghini nevedia povedať, kedy budú mať superkondenzátory schopnosť uchovať dostatok energie, aby mohli vystriedať batérie, resp. kedy budú môcť byť ľahšie a menšie batérie súčasťou ich automobilov.
Kondenzátory, a ich silnejší príbuzní – superkondenzátory, sú používané napríklad v bleskoch do fotoaparátov, alebo na poháňanie elektrických motorov v priemyselnom prostredí. Superkondenzátor poháňa aj štartér v modeli Aventador SVJ, avšak pri jazde sa vozidlo spolieha na svoj V12 motor.

Ako ďalší krok, spoločnosť Lamborghini nedávno odhalila hybridný superautomobil s názvom Sián, ktorý na zvýšenie výkonu 12 valcového motora, namiesto batérie, používa superkondenzátor.
Ak by predsa len zásobník energie superkondenzátora nemohli dostatočne vylepšiť, iné laboratórium Technologického inštitútu v Massachusetts pracuje na novom druhu batérií, ktoré dokážu zásobiť energiu v stavebných zložkách auta. Tieto nové batérie, vyrobené z uhlíkových nanotrubíc, uvolnia celkové miesto, ktoré batérie zvyčajne zaberajú.
V roku 2017 značka Lamborghini odhalila model Terzo Millennio, čo je koncept automobilu, na ktorom by spoločnosť podľa slov Parentiho chcela použiť obe technológie, čiže konštrukčné batérie zásobujúce energiu na poháňanie vylepšených superkondenzátorov.
Reggiani zatiaľ neprezradí, kedy by bola reálna výroba automobilov ako model Terzo Millennio. Ale podľa jeho názoru, bežné postupy výroby elektrických vozidiel nie sú použiteľné v prípade Lamborghini.
Nakoniec uviedol: “Naše plne elektrické vozidlo musí byť tohto typu”, … “Inak to nemôže byť Lamborghini.”
Zdroj: Deezen, MotorTrend