Lietajúce auto je jedným z najočakávanejších výdobytkov modernej technológie. Napriek tomu sa po dlhú dobu zdalo, že cesta k tejto inovácii je omnoho dlhšia a kľukatejšia, ako sme predpokladali. Nestrácajte však nádej. Technologický vývoj neustále napreduje a prvé prototypy lietajúcich osobných vozidiel sa už objavujú nad našimi hlavami. A nie je za to zodpovedná výhradne kreatívna komunita zo Silicon Valley, ale aj inštitúcie z Číny a Európy.
Čínska spoločnosť eHang, ktorá sa preslávila výrobou dronov, nedávno zverejnila video zobrazujúce jej najnovší produkt. Jedná sa o lietajúci autonómny dopravný prostriedok, ktorý už otestovali desiatky nadšených ľudí. Video zobrazuje jednomiestnu aj dvojmiestnu verziu „lietajúceho automobilu“, pričom na jeho palube sedia vysmiati muži a ženy a s nadšením kývajú do kamery. Jednomiestne prevedenie stroja disponuje ovládacou konzolou priamo v kokpite. Zatiaľ teda nie je jednoznačné, či budú tieto dopravné prostriedky manuálne ovládané pilotom na palube, výhradne samoriadiace alebo pilotované na diaľku. Lietajúce stroje spoločnosti eHang vzlietajú a pristávajú vo vertikálnom smere a následne prechádzajú do horizontálneho pohybu. Sú poháňané ôsmimi rotormi rozmiestnenými na štyroch ramenách, ktoré vystupujú zo všetkých štyroch rohov kabíny.

Spoločnosť eHang na svojej webstránke predstavila ovládaciu konzolu lietajúceho stroja, ktorá na prvý pohľad pripomína tablet. Toto zariadenie má pilotovi poskytnúť kontrolu nad vozidlom. Pre stanovenie letovej trasy stačí jednoducho zvoliť cieľový bod na mape. Konzola tiež umožňuje ovládať rýchlosť vzlietania a pristávania a pilot môže pomocou virtuálneho tlačidla rozkázať stroju, aby sa bez pohybu vznášal ne jednom mieste. Maximálna rýchlosť tohto lietajúceho automobilu predstavuje až 128 kilometrov za hodinu.
Dopravný prostriedok je neustále prepojený s riadiacim centrom na pevnej zemi, ktorého zamestnanci nepovolia stroju vzlietnuť v nevyhovujúcich poveternostných podmienkach a majú možnosť zamietnuť všetky príkazy pilota na palube. Webstránka spoločnosti ďalej uvádza, že lietajúce vozidlo je schopné prevádzky aj v búrlivom vetre, ktorý je charakteristický rýchlosťou 61 kilometrov za hodinu.

Priekopnícka nemecká spoločnosť Volocopter vyvíja svoje prevratné lietajúce vozidlo už od roku 2012. Po prvýkrát sa na území Spojených štátov predstavilo v januári tohto roka, keď v rámci technologickej výstavy Consumer Electronics Show v meste Las Vegas predviedlo svoju schopnosť vertikálneho vzletu a pristávania. Lietajúci stroj sa počas podujatia niekoľko minút vznášal v povetrí, pričom na palube neniesol posádku ani pilota a bol pripútaný bezpečnostnými lanami k okolitej konštrukcii. Spoločnosť Volocopter tiež uviedla, že zariadenie nedávno absolvovalo let v hangári so svojím prvým pasažierom. Tým bol Brian Krzanich, generálny riaditeľ spoločnosti Intel. V kabíne sa však nenachádzal pilot a lietajúci stroj bol ovládaný na diaľku. Krzanich povedal: „Bol to najlepší let v mojom živote. Jedného dňa bude takto lietať každý.“

Ani Silicon Valley neplánuje zaostať vo vývoji lietajúcich áut a úsilie tejto komunity reprezentuje tajnostkárska spoločnosť Zee Aero. Za jej vznikom stojí Larry Page, spoluzakladateľ spoločnosti Google. Tento podnik nedávno zverejnil video zobrazujúce autonómny dvojmiestny stroj, ktorý najprv vertikálne vzlietne, potom prejde do horizontálneho letu rýchlosťou približne 96 kilometrov za hodinu a následne znovu vertikálne pristane na pristávacej dráhe. Video bolo síce natočené už v roku 2014, ale verejnosť ho po prvýkrát videla v priebehu decembra minulého roku na televíznej stanici CNN. Spoločnosť sa v súčasnosti premenovala na Kitty Hawk a lietajúce vozidlo, na ktorom pracuje, je známe ako Cora.

Spoločnosť Airbus ohlásila, že jej vlastné autonómne elektrické lietajúce vozidlo s názvom A3 Vahana vykonalo prvý let koncom januára v štáte Oregon. Tento stroj je vybavený viacerými rotormi, ktoré sú pripevnené na sklápateľných krídlach. To poskytuje vozidlu možnosť vertikálneho vzletu, pričom krídla následne zmenia polohu a vrtule sa orientujú tak, aby zabezpečili maximálny pohon vo vodorovnej rovine. Realizácia tohto projektu začala iba pred dvoma rokmi a spoločnosť Airbus tvrdí, že prvý funkčný prototyp by mala predstaviť už v toku 2020.

Zdroj: ABC, WSJ