Ľudia sa aktuálne zúčastňujú aukcií miliónových automobilov bez toho, aby ich vôbec videli naživo

V priebehu posledných mesiacov bolo možné pozorovať nárast množstva bohatých dražiteľov, ktorí prostredníctvom online platforiem zakupujú či už zberateľské modely automobilov hodné šesťciferných súm alebo aj iné predmety, a to bez toho, aby sa s nimi oboznámili aj osobne.

Na jednej z online aukcií predošlého mesiaca sa takýmto spôsobom predal napríklad aj automobilový model Ferrari Enzo z roku 2003, a to za úchvatných 2,6 milióna dolárov. Podľa aukčného domu Sotheby’s sa tak jedná pre zatiaľ o najvyššiu sumu, ktorá bola kedy za automobil na online aukcii vyplatená. Na rovnakej aukcii bol aj iný model Ferrari z roku 1985 (s konkrétnym označením 288 GTO) vydražený za 2,3 milióna dolárov. Na jednej z ďalších nedávnych online aukcí spoločnosti Sotheby’s bol zasa tohtoročný pretekársky model z limitovanej edície značky Porsche a pretekárskeho tímu Martini predaný za 1,3 milióna dolárov.

Ako Donald Osborne, znalec zberateľských modelov áut a výkonný riaditeľ Rhode islandského múzea Audrain Automobile Museum v Newporte, skonštatoval: „Za svoje pôsobenie som natrafil na mnoho ľudí, ktorí si automobil zakúpia, následne za neho utratia niekoľko desať tisíc dolárov (dokonca možno aj sto tisíc a viac), pričom v niektorých prípadoch daný automobil nikdy naživo nevideli.“

Online automobilové aukcie však samozrejme nie sú ničím novým. Jedna z najväčších platforiem sprostredkúvajúca predaj automobilov (s názvom Ebay Motors) je miestom draženia automobilov už od roku 2000. BringaTrailer.com, ktorý vo svojich začiatkoch predstavoval iba obyčajný blog pravidelne publikujúci príbehy o predávaných automobiloch na stránkach ako eBay a podobne, začal s poskytovaním vlastných aukčných služieb ešte v roku 2014. V súčasnosti je už jeho webová stránka často citovaná dôležitými ľuďmi z daného priemyslu, a to práve z toho dôvodu, že jeho vplyv vo svete zberateľských modelov automobilov neustále rastie.

Platforma BringaTrailer.com pritom len prednedávnom pridala do ponuky svojich služieb aj takzvané „prémiové zoznamy“, ktoré obsahujú a uvádzajú výhradne vysoko hodnotné ponuky automobilov na predaj. Minulý rok sa tak prostredníctvom platformy predal model automobilu značky Mercedes s označením SL Gullwing, ktorý pochádzal z roku 1956. Predaný bol za neuveriteľných 1,2 milióna dolárov. V rámci platformy však ani taká čiastka nie je ničím nezvyčajným, nakoľko šesťmiestne cifry sú v jej prípade na dennom poriadku.

Ako zakladateľ danej platformy, Randy Nonnenberg, skonštatoval: „Pred rokom, či rokom a pol by ľudia povedali: Tieto vozidlá jednoznačne nepatria do online sveta. Rozhodne nepatria ani na platformu BringaTrailer.“

Virtuálny spôsob zúčastnenia sa na udalosti

Aj pre klasické a „ostrieľané“ aukčné domy, akými sú napríklad RM Sotheby’s, Gooding & Co. a Barret-Jackson, ktoré neustále zrýchľujú a vylepšujú svoje online aukcie, je však virtuálny zážitok veľmi odlišný od ich zvyčajných „reálnych“ udalostí.

Klasické aukcie amerického aukčného domu Barret-Jackson sú známe svojou karnevalovou atmosférou. Ide tak o udalosti, ktoré pravidelne lákajú obrovské davy pozorovateľov a často sú naživo prenášané aj do jednotlivých domácností prostredníctvom káblovej televízie. Aukčné domy RM Sotheby’s a Gooding & Co. zasa na druhej strane usporadúvajú takmer koktailové párty, na ktorých dané automobily slúžia ako ústredné témy každej z uskutočnených konverzácií. Ešte pred tým, než sa aukcia začne, si účastníci zakúpia jej prvotriedne jednohubky a nápoje, ktorými sa počas následnej prehliadky automobilov priebežne občerstvujú. Vystavené modely sa pritom často nachádzajú v hodnote niekoľkých stoviek, tisíciek, či dokonca aj miliónov dolárov.

Je tak zrejmé, že v prípade online udalostí sú jednotlivé salóny o všetku pompéznosť a osobný kontakt značne ochudobnené. A preto v čase, kedy sú dražitelia pozbavení možnosti osobne vidieť a dotknúť sa jednotlivých automobilov, sa kľúčovým elementom stávajú informácie.

Platforma BringaTrailer nastavila klasický štandard priemyslu tým, že jej jednotliví predajcovia publikujú až desiatky fotografií svojich automobilov, vďaka ktorých detailnosti majú kupujúci možnosť všimnúť si každú jednu bublinku farby na povrchu automobilu, či ošúchaný kúsok kože.

Podľa Osbornea je teda zrejmé, že „tradičné aukčné domy jednoducho nemôžu publikovať iba šesť fotografií automobilu a následne ho predať online, pretože ak niekto navštívi stránku BringaTrailer, nájde na nej cez 123 fotografií automobilu a k tomu dve videá navyše.“

Ľudia sa aktuálne zúčastňujú aukcií miliónových automobilov bez toho, aby ich vôbec videli naživo.

Osborne je teda názoru, že vzhľadom na existenciu online aukcií sú tradičné aukčné spoločnosti nútené poskytnúť svojim zákazníkom väčšie množstvo fotografií a dokumentácie, než ako tomu bolo zvykom kedysi. Samozrejme ešte stále sa nájde mnoho vecí a prvkov, ktoré žiadne množstvo fotografií nedokáže zachytiť. Správne ohodnotenie automobilu si totižto jednoducho vyžaduje hmat, sluch, šoférovanie a dokonca aj vôńu a nielen bezduché sledovanie.

Ako Osborne ďalej konštatoval: „Sám som v priebehu posledných desaťročí zakúpil a predal mnoho vozidiel prostredníctvom online predaja. V každom jednom z týchto prípadov som sa však na model pozrel buď osobne, buď som na jeho obhliadku niekoho poslal, alebo som s jeho majiteľom viedol siahodlhý a podrobný rozhovor. Ľudia si však zvykli takéto veci nerobiť. Úprimne si myslím, že je to do istej miery šialené.“

Ide pritom o jeden z dôvodov, pre ktoré spoločnosť Goodinga má vo zvyku prevziať vlastníctvo nad automobilmi, ktoré ponúka a následne ich umiestniť do skladu aukčného domu, ktorý sa nachádza v Los Angeles. Vďaka tomu sa tak ľudia, ktorí majú záujem o produkty, môžu dostaviť do mesta a prezrieť si ponúkané automobily osobne. Aukčné domy RM Auctions a Barrett-Jackson taktiež uviedli, že v mnohých prípadoch aplikovali takúto prax rovnako. Len vďaka tomu a osobnému kontaktu totižto mohli ich experti správne vyčísliť hodnotu jednotlivých modelov.

Podľa firmy Hagerty (ktorá dôsledne sleduje aukcie zberateľských modelov áut) je možné konštatovať, že takéto luxusné online aukcie sú všeobecne prospešné. Rovnako ako v prípade prvej aukcie aukčného domu RM Sotheby’s, tak aj v prípade prvej takejto udalosti domu Barrett-Jackson, sa ale nepredalo väčšie množstvo automobilov ako zvyčajne. Dôvodom bol fakt, že draženie nedisponovalo pevne stanovenou vyvolávacou cenou (čo laicky povedané znamená, že nebola vymedzená presná suma, pod ktorú by predajca auto nepredal).

Na poslednej online aukcii domu Sotheby’s sa však predalo až 91% ponúkaných automobilov.
Aukčný dom Barret-Jackson je pritom typicky známy ponúkaním áut bez akejkoľvek pevne stanovenej ceny, no v prípade jednej z posledných online aukcií urobil výnimku. Podľa výkonného riaditeľa Craiga Jacksona sa tým spoločnosť usilovala o dodanie predajcom istej miery komfortu a pohody.

Podľa firmy Hagerty tak boli sumy, za ktoré sa automobily počas posledných online aukcií predali, pomerne dobré. Na výpredaji aukčného domu Sotheby’s s názvom „Driving into Summer“, na ktorej dosiahla predajná suma dvoch modelov Ferrari viac než dva milióny dolárov, sa zdá, že automobily boli vo všeobecnosti predávané za vyššiu sumu, než sa pôvodne na základe ich stavu očakávalo. Aukčný dom taktiež uviedol, že takéto udalosti sa stretávajú s rovnako veľkým záujmom zo strany dražiteľov, ako je tomu aj v prípade klasických aukcií.

Najbližšia online aukcia domu Gooding sa pritom uskutoční už začiatkom tohto augusta.

Ostávajú

Každý zo spomínaných aukčných domov uviedol, že cieľ začať s online aukciami bol už dlho na jeho zozname „domácich úloh“, no nevedel presne, kedy sa k jej naplneniu dostane. Súčasné karanténne a hygienické opatrenia tak vykonanie tohto kroku značne urýchlili.

Ako Jackson z domu Barrett-Jackson uviedol: „Pracovali sme na kompletne novej webovej stránke, no v danej dobe ešte nebola úplne hotová. Načasovanie nasledujúcich udalosti tak bolo viac než vhodné. Niečo ako pandémiu však nedokážete naplánovať vopred.“

Tieto spoločnosti však už dlhodobo ponúkali možnosť dištančného navrhovania cien, ktorú nazvali „Internet draženie“, a ktorá sa uskutočňovala v priebehu klasických aukcií. Jej podstatou bolo to, že záujemcovia mohli dražiť jednotlivé ponúkané predmety aj prostredníctvom svojich mobilných telefónov alebo Internetu, pričom dražiteľ tieto ponuky akceptoval rovnako, ako aj ponuky fyzicky zúčastnených záujemcov. Ako zvyčajne, aukcia v takomto prípade skončila vtedy, keď udretím kladivka dražiteľa skončilo aj samotné draženie.

Aukčný dom RM Sotheby’s predal tento automobilový model Ferrari Enzo z roku 2003 prostredníctvom online aukcie za 2,6 milióna dolárov.

Online aukcie však fungujú odlišne. Zatiaľ čo navrhovanie ponúk na reálnej aukcii trvá iba niekoľko minút, pridávanie ponúk na online aukcii môže trvať aj niekoľko dní. V takomto prípade existuje vopred stanovený dátum a čas, kedy sa dražba končí. Online aukcie však navyše (zvyčajne) disponujú aj niečím, čo sa nazýva „anti-sniping funkciou“. Ide o nesmierne prínosnú funkciu, nakoľko takzvaný „sniping“ je praktikou prihodenia ponuky navrhovanej ceny v tých úplne posledných sekundách trvania dražby, čím je znemožnené ostatným záujemcom na zmenu ceny adekvátne reagovať. Daná funkcia pritom v takomto prípade poslúži tým, že čas vymedzený pre trvanie aukcie jednoducho zresetuje a tým dodá aj ostatným záujemcom niekoľko minút navyše na to, aby na novú ponuku zareagovali. Časovač sa pritom nanovo spustí zakaždým, keď príde nová ponuka.

Podľa Iana Kellehera, vedúceho pracovníka marketingového oddelenia aukčného domu RM Sotheby’s, ide o „drámu s pomalším tempom, ktorá však každému záujemcovi dáva rovnakú možnosť pokračovať s dražením až dovtedy, kým sa samostatne a dobrovoľne nerozhodne, že už o daný produkt nemá záujem bojovať.“

Online predaje sa tak počínajúc týmto rokom stanú trvalou súčasťou toho, čo tieto spoločnosti dennodenne vykonávajú. Aspoň tak to tvrdia. Predseda spoločnosti Gooding & Co., David Gooding, sa však domnieva, že ešte stále existuje niekoľko konkrétnych typov automobilov (ktorými sú predovšetkým staršie autá s neskutočnou hodnotou), ktoré si chcú záujemcovia zakúpiť výhradne na reálnej aukcii. Preto skonštatoval: „Myslím si, že online platforma je vynikajúcim prostriedkom pre automobily na to, aby dosiahli istú hodnotu. Odhadol by som to do takých troch miliónov dolárov.“

Podľa Osbornea však digitálne aukcie nikdy neponúknu rovnaké vzrušenie ako tie klasické. Prirovnal to pritom k digitálnemu prenosu Metropolitnej opery. Podľa jeho slov takýto prenos „jednoducho nedokáže plnohodnotne nahradiť zážitok skutočného pobytu v miestnosti s jednotlivými umelcami.“

Zdroj: Fortune, CNN

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.