
Spomaľujúci sa trh na Floride pritiahol spoločnosti ako Aston Martin, Porsche, Armani a iné luxusné značky, ktoré oprávnili realitných developerov používať ich mená pri svojich nových projektoch. Avšak prieskum potvrdil, že „značkové nehnuteľnosti“ sa nie vždy spájajú s vyššími ziskami.
Argentínsky realitný developer Juan Pablo Verdiquio, ktorý sám seba označuje za milovníka motorizmu, vlastní Porsche, niekoľko modelov Ferrari a športové modely značky Audi. V roku 2015 však zaplatil takmer 4,2 milióna dolárov za mierne odlišný model Porsche: 3-izbový byt v komplexe Porsche Design Tower v Miami.
Jeho rozhodnutie nemá nič spoločné s jeho obľubou rýchlych áut. Myslel si totiž, že značka Porsche by mohla zaručiť udržanie cien bytových komplexov aj napriek tomu, že trh v Miami je známy svojou búrlivosťou a častými vzostupmi a pádmi.
41-ročný Verdiquio povedal: „Investovať do značky, ktorá je medzi nami takmer 100 rokov? Tento risk by som podstúpil ktorýkoľvek deň. Je to ako investovať do Coca-Coly.“
Porsche, Armani, Fendi a Missoni v posledných rokoch prepožičali svoje mená luxusným bytovým projektom v Miami. Na ulici Biscayne Boulevard je momentálne vo výstavbe 66-poschodová budova pod značkou Aston Martin. Hovorca značky Aston Martin uviedol, že byty by mali začínať na cene približne 700 000 dolárov a stúpať až po strešné apartmány, ktoré stoja 50 miliónov dolárov. Momentálne upadajúci trh s nehnuteľnosťami v Miami by mal použiť silu týchto luxusných značiek na presvedčenie potenciálnych záujemcov – mnoho z nich zahraničných – aby za svoju budúcu nehnuteľnosť zaplatili čo najviac.
Súvisiace: Talianska módna značka prepožičala meno luxusnému projektu v Miami
Realitný portál Zillow.com však uviedol, že obytné nehnuteľnosti luxusných značiek v skutočnosti neprinášajú vyššie zisky voči porovnateľne luxusným bytom v Miami. V analýze trhu od portálu Zillow sa nachádza aj cena za meter štvorcový „značkových nehnuteľností“, ktorá bola na nerozoznanie od cien ostatných luxusných bytov.
Na základe dát spoločnosti Fortune International Group sa počet novopostavených luxusných nehnuteľností zvyšuje – v priebehu tohto roka bude dokončených 4 868 nových bytov určených na odovzdanie do rúk zákazníkom, čo je naviac od roku 2008.
Peter Zalewski, ktorý pôsobí v realitnej a poradenskej agentúre Condo Vultures, uviedol, že budova Aston Martin by mohla čeliť problémom. Začala totiž predávať byty práve v období, keď trh dosahuje maximálnu ponuku. Developeri odmietli hovoriť o celkovom percente bytových jednotiek, ktoré boli doteraz predané v rámci budov luxusných značiek.
Zalewski ohľadom luxusných značiek angažovaných do nehnuteľností povedal: “Snažia sa plávať vpred, no prúd sa valí proti nim.“
Niektorí odborníci v tomto odvetví varujú pred rizikami pridruženia sa k novému bytovému projektu. V týchto podmienkach to totiž môže ohroziť reputáciu danej luxusnej značky najmä v prípade, že realizácia projektu nebude úspešná, alebo sa nedosiahnu očakávané predaje.

Gil Dezer je riaditeľom developerskej spoločnosti Dezer Development a jeho firma spolupracovala s agentúrami Porsche Design Group a Armani/Casa Interior Design Studio na mrakodrapoch v Miami, pričom Dezer použil rovnaký model aj v roku 2000 s prezidentom Donaldom Trumpom a jeho legendárnou budovou. Dezer povedal: „Už pred začiatkom realizácie týmto značkám tvrdím, že podobné projekty môžu napáchať viac škody než úžitku. Ak nedostanete financovanie alebo ak byty nedopadnú podľa očakávania, všetko sa môže pokaziť.“
Poprední developeri ako Related Group a HFZ Capital Group, boli za posledných 18 mesiacov nútené pozastaviť realizáciu nových projektov v Miami v dôsledku nadmernej ponuky.
Analytik Jonathan Miller, ktorý sleduje predaje nehnuteľností v Miami, povedal: „Luxusná značka nemôže zvýšiť alebo udržať hodnotu nehnuteľnosti, keď je trh presýtený konkurenciou. Situácia však nie je iba čiernobiela.“
57-ročný Robert Thorne, vlastniaci firmu zameranú na wellness projekty, si nedávno kúpil byt za 1,4 milióna dolárov v budove Armani/Casa, a povedal: „Značkové nehnuteľnosti majú aj iné výhody. Okrem toho, že na trh prinášajú hodnotu, sú zárukou skutočnosti, že samotná budova sa v rámci výstavby neodkloní od pôvodného návrhu. Keď raz developer vypredá svoje byty, bytové spoločenstvo nemôže zabudnúť na svoje záväzky ohľadom udržiavania nehnuteľnosti.“

Thorne tiež povedal, že popredné značky tlačia na developerov, aby udržiavali budovu v súlade s modernými štandardmi.
Z podobných partnerstiev však vo veľkej miere profitujú aj samotné luxusné spoločnosti. Konkrétna značka s developerom obvykle konzultuje napríklad dizajn spoločných priestorov a vstupných hál nehnuteľností. Na oplátku si účtuje poplatky, ktoré rádovo siahajú do výšky desiatok miliónov dolárov. Často tiež získavajú istý podiel z predajnej ceny.
Značka Aston Martin vo svojej budove navrhla dizajn, ktorý zahŕňa kľučky lemované kožou, pult na recepcii vyrobený z uhlíkových vlákien a automobil Aston Martin zaparkovaný pred vchodom. Komplex Porsche Design Tower je zase vybavený jedinečným výťahom pre automobily, ktorý obyvateľov zavezie priamo pred ich apartmány. Ďalším príkladom je budova Missoni Baia, ktorú postavila spoločnosť OKO Group založená ruským miliardárom Vladislavom Doroninom – spoločné priestory tohto komplexu sú zdobené ikonickými motívmi talianskej značky.
Súvisiace: Palazzo Del Sol je novým luxusným obytným komplexom v americkom Miami
Rozširovanie dosahu značky pomáha spoločnostiam čeliť konkurencii zo strany elektronického obchodu a lákať mladších kupujúcich. Pauline Brownová, ktorá je bývalou riaditeľkou divízie LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton pre Severnú Ameriku, uviedla: „Tieto spoločnosti pri realizovaní projektov čelia omnoho vyššiemu tlaku ako v minulosti. Ich primárne podnikanie je totiž vystavené výzvam z každého smeru.
Simon Sproule, riaditeľ amerického marketingu značky Aston Martin, odmietol uviesť, akú sumu obdržala spoločnosť za projekt v Miami. Výnosy z realizácie však museli byť relatívne vysoké, keďže značka v súčasnosti objavuje ďalšie príležitosti.
Sproule dodal: „Momentálne rokujeme o niekoľkých ďalších projektoch po celom svete. Na papieri sa môže zdať, že podnikanie na trhu s nehnuteľnosťami je nám cudzie. Disponujeme však odbornými znalosťami v oblasti dizajnu a dokonale poznáme luxusný trh.“
Zdroj: WSJ, MansionGlobal