„Maurizio Cattelan – Umelec je prítomný” – nová ohromujúca výstava s Alessandrom Michellem v Šanghaji

Andy Hung (Lego Certified Professional) Gucciho taška Sylvie vyrobená z lega.

Pred niekoľkými mesiacmi sa na murovanej stene na ulici Lafayette, ktorá je obvykle postriekaná Gucci nástennými maľbami od Ignasia Monreala a Coco Capitan, objavil ešte zaujímavejší kúsok: tvár Mariny Abramović (alebo ženy, ktorá vyzerá záhadne rovnako) spolu so slovami „Maurizio Cattelan – Umelec je prítomný“. Nadšenci umenia veľmi rýchlo spoznali, že ide o duplikát Abramovićovej plagátu k jej výstave z roku 2012, kde pozývala ľudí na stretnutie s ňou v Múzeu moderného umenia. Znamená to, že chystá druhé kolo? A čo s tým má dočinenia Cattelan alebo Gucci, ktorého logo bolo na plagáte spolu s dátumami (11.október-16.december) a miestom – Múzeum Yuz v Šanghaji?

Tak veľa otázok! Istým spôsobom Vám nástenná maľba podala všetky potrebné informácie. Skutočne je to nazvané po diele Abramovicovej, ale nie je to presná kópia, Cattelan nesedí zoči-voči návštevníkom v Šanghajskom múzeu. Vyvoláva to v nás myšlienky o kopírovaní, originalite a umení ako takom, avšak rovnako ako samotná maľba, je to trochu mätúce. Cattelan pracoval po boku Alessandra Michela, ktorého kolekcia pre Gucciho bola podobnou výzvou v oblasti kopírovania a duševného vlastníctva ako táto maľba. Výstava, ktorú otvorili v prvý deň Šanghajského týždňa módy, nie je striktne o Cattelanovej práci, rovnako tak nie je o Abramovicovej (či Michelovi). Je to kľukatá séria izieb v Múzeu Yuz, z ktorých každá obsahuje nesúrodú prácu viac ako 30 umelcov (niečo vtipné, niečo múdre, niečo zarážajúce).

V jednej vytvoril Cattelan miniatúrnu verziu Sixtínskej kaplnky plnú kópií Michelangelových fresiek a Poslednú večerou za oltárom. V ďalšej nájdete čínskeho speváka zo zamatovým závesom, ktorý Vám zaspieva, keď vojdete do miestnosti. Ďalšia je vlastne falošným obchodom so suvenírmi, kde nájdete falzifikáty návrhárskym kúskov, ako napríklad Gucciho kabelku vyrobenú z lega od Andyho Hunga. Keď sa zrazu ocitnete v nefunkčných toaletách, máte pocit, že ste asi zle odbočili, ale v skutočnosti sú to repliky toaliet v Európskom parlamente v Brusseli, a potom sa zrazu ocitnete v typickom čínskom dome. Ďalšia miestnosť je zasvätená obrovskému priemyselnému stroju, ktorý napodobňuje ľudské trávenie (áno, je to odporné), posledná miestnosť je vlastne obraz nápisu Hollywood a v popredí je simulovaná diaľnica a palmy, aby ste mohli kamarátom poslať fotku, že ste v Hollywoode. V rohu nájdete držiak na noviny New York Times, kde si každý môže vyzdvihnúť darček v podobe novín s názvom New Work Times, kde si prečítate vymyslené články o falšovaní, reprodukcii a klonovaní.

Cattelan to vysvetlil takto: „Alessandro za mnou prišiel s dvoma slovami: Šanghaj a kópie. Trúfol si poveriť touto úlohou mňa a dal mi voľnú ruku vo výbere umelcov a ich prác. Komplexná výstava ako táto sa nedá zaškatuľkovať do jednotného konceptu a to je to, čo v umení milujem a Alessandro to od začiatku rešpektoval. Obaja zdieľame ozajstný rešpekt voči tomu, čo tu bolo pred nami, no zároveň sme zarytými zástancami myšlienky, že aj kópia je vlastne originál. Dostali sme sa k míľniku, kde sa ikonografia stretáva s ikonami, a kde sa ospevovaný originál stal ikonou vďaka kópiám a propagácii.“

Vis-á-vis, kopírovať znamená oceniť a oslavovať majstrovské dielo (alebo kabelku či sveter). V tomto smere to vlastne vystihuje Michela. Jeho kolekcie pre Gucciho bežne obsahujú kópie a literárne referencie: na pletené svetre dal obrázky Disneyho postavičiek, prerobil čínske pyžamá a vytvoril jagavé výšivky založené na japonských predlohách. Jeho často preberaná interpretácia falošnej bundy značky Louis Vuitton od Dappera Dana viedla k vzniku Gucci x Dapper Dan ateliéru a pre Rezort 2018 dokonca vytvoril kolekciu „pravých falzifikátov“ s Gucciho logom. Výstava „Umelec je prítomný“ tomu dáva ďalší rozmer.

Marco Bizzari a Alessandro Michele na otvorení výstavy „Umelec je prítomný“ v Šanghaji.

Cattelan dodal: „Alessandro tvrdo pracuje na tom, aby posunul naše zmýšľanie o móde o čosi ďalej a ja som za to vďačný. Zúčastnil som sa jeho módnej show v Miláne pre Jeseň 2018 a jeho práca mi pripomínala prácu kurátora. Veľa sme sa rozprávali o „klonoch“, ktoré budú mať modelky pri sebe, čo sa stalo vlastne prvotnou inšpiráciou tejto show.“

Škoda, že sa nedostal k jednej z tých čudesných hláv Makinarium a drakov, ktoré by mohol vystaviť. V tejto kultúre odporu proti falšovaniu a kopírovaniu sa výstava „Umelec je prítomný“ zdá byť trúfalou, keďže verejne vyhlasuje, že kopírovanie nie je zlá vec a nedá sa jej úplne predísť. Cattelan často tvrdil, že dnes už je nemožné vytvoriť niečo úplne nové a v kopírovaní vidí istý stupeň úprimnosti. Ďalej povedal: „Výstava „Umelec je prítomný“ je, počnúc názvom zameraná na to, aby ukázala, čím by kopírovanie mohlo byť, ak odhliadneme od negatívneho významu a začneme sa na to pozerať zo širšej perspektívy. Z tohto pohľadu je kopírovanie aktom lásky a rešpektu voči originálom. Podľa mňa súvisela kreativita už od úplného začiatku dejín umenia so zdieľaním a úpravou. Ide vlastne o povahu zobrazenia: primitívni ľudia maľovali na stenu jaskýň spôsob, ako lovili zvieratá, aby ich potomkovia vedeli, ako získať potravu. Keď sa táto show skončí, samotný názov by mal ostať, ako príležitosť porozprávať príbeh. Ja si už živo viem predstaviť, ako to ľudia budú rozprávať: Kde bolo tam bolo, bol raz jeden „Umelec je prítomný“, a potom to tu bolo dvakrát.“

Výstava si už získala pozornosť milovníkov umenia z generácie milénia a Generácie Z v Šanghaji a tí, ktorí sa nemôžu dostať do Číny, si tú atmosféru môžu vychutnať aspoň cez Instagram. Na rozdiel od nudnejších výstav, ktoré zakazujú mobilné telefóny, táto výstava aj v tomto zachytáva veselý bezstarostný pohľad Cattelana a Michela. Je doslova opakom vzácneho, je vlastne veselo rôznorodá.

Rozlúčime sa s Vami Cattelanovými vznešenými slovami: „Každý živý organizmus sa rozmnožuje zvyšovaním počtu vlastných buniek, čiže všetci sme vlastne repliky samých seba a naša identita sa neustále mení.“ Je to trošku ako Theseusov paradox: ak postupne nahradíme všetky časti lode novými kúskami, je to stále tá istá loď? Ako Cattelan napísal vo svojom katalógu „kopírovať vlastne znamená milovať“, čo pripomína staré porekadlo, že kopírovanie je najúprimnejšou formou lichotenia. Argumentuje tým, že kópia prináša väčšiu pozornosť aj na originál. Túto dilemu si budete musieť vyriešiť sami tým, že sa do Šanghaja dostavíte do 16.decembra alebo si aspoň pozriete fotky z výstavy.

Vchod na výstavu „Umelec je prítomný“

 

Kapwani Kiwanga.

 

Xu Zhen, Nekonečno, zlatý a maľovaný Budha zo Severného Qi, Dynastia Tang.

 

Izba č.4

 

Izba č. 5

 

Maurizio Cattelan, nemenované dielo 2018.

 

Superflex, Toalety, Európsky parlament 2018, Európsky parlament bol vytvorený v blízkej spolupráci s architektmi firmy Nezu Aymo.

 

Izba č. 9

Hollywood TM & Design.

Zdroj: Scoopnest, Zig

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.