Spoločnosť Mercedes-Benz sa aktuálne spamätáva z krízy týkajúcej sa dieselových emisií. Vo svete si vybudovala meno, ktoré by si rada očistila a udržala aj naďalej. Možno to dosiahne historicky prvým modelom pick-upu, ktorý práve prichádza na trh. Je určený pre náročných zákazníkov, ktorých nepochybne osloví koženými sedadlami, doplnkami z dubového dreva a optimalizáciou vlastností, charakteristickou pre nemecké diaľnice.
Pick-up triedy X sa do nemeckých predajní dostane v novembri tohto roku. Na cenovke bude figurovať suma 37 300 eur ($43 200). Počas budúceho roka poputuje do Južnej Afriky, Austrálie a na Nový Zéland. V roku 2019 bude uvedený na trh v Latinskej Amerike. Model triedy X bude spočiatku dostupný v dvoch dieselových prevedeniach a jednej verzii s benzínovým motorom. Verzia, ktorá bude pod kapotou skrývať špičkový dieselový motor V6, sa na trh dostane v polovici roka 2018.
Spoločnosť Mercedes vyvinula tento stredne veľký pick-up predovšetkým pre bohatých klientov, ktorí obľubujú terénne štvorkolky a víkendové jachtárstvo. Trieda X sa výrazne líši od prehnane luxusných modelov, medzi ktoré sa zaradil aj sedan triedy S. To vypovedá aj o tom, že najväčší svetový výrobca luxusných áut je ochotný spraviť takmer čokoľvek, aby si získal nové skupiny zákazníkov. Spoločnosť Mercedes sa zatiaľ bude vyhýbať americkému trhu s nákladnými automobilmi. Konkurenčný súboj tam totiž vyhrávajú obľúbené úžitkové vozidlá, medzi ktoré patrí napríklad model F-150 od spoločnosti Ford Motor. V súčasnosti sa predáva za cenu $27 100. Trieda X je však výnimočným krokom a konkurenčné spoločnosti BMW a Audi majú čo robiť, aby novú ponuku od Mercedesu prekonali.
Dieter Zetsche, ktorý je generálnym riaditeľom spoločnosti Mercedes, vyhlásil: „Trieda X má čo ponúknuť viacerým skupinám zákazníkov. Môže byť ťažným koňom a úžitkovým vozidlom, ale rovnako dobre sa hodí aj do úlohy rodinného auta.“
Charakteristiky vozidla
Spoločnosť Daimler odhaduje, že dopyt po stredne veľkých pick-upoch počas nasledujúcich 10 rokov porastie až o 43%. To by predstavovalo 3,2 miliónov vozidiel. Je to síce lákavá predpoveď, ale snaha o expanziu do novej oblasti automobilového priemyslu môže byť riskantná. Obzvlášť pre značku, ktorú si väčšina zákazníkov spája s eleganciou a výkonom. Treba poznamenať, že luxusné pick-upy doteraz nedosiahli žiadny výnimočný úspech. To dokumentujú aj výsledky spoločností General Motors a Ford, ktoré na trh uviedli modely Cadillac Excalade EXT a Lincoln Blackwood. Ich predaje sa však od vzletovej dráhy nedokázali odlepiť.
Na počiatočný vývoj najnovšieho modelu pick-upu putovali stovky miliónov eur. Vozidlá určené na predaj sa budú vyrábať v rámci spolupráce spoločnosti Daimler s alianciou firiem Renault a Nissan. Automobily smerujúce na európsky trh sa budú produkovať vo výrobnej hale spoločnosti Nissan, nachádzajúcej sa v Barcelone. Modely pre Latinskú Ameriku sa budú konštruovať v argentínskej továrni spoločnosti Renault, v meste Cordoba.
Model triedy X pochádza z dielne Volkera Mornhinwega, ktorý je v rámci spoločnosti Mercedes na čele oddelenia pre úžitkové automobily. O svojom výtvore povedal: „Trieda X je prvým poctivým pick-upom, ktorý presvedčivo spĺňa všetky predpoklady osobného automobilu. Výsledkom je, že trieda X posúva hranice v chápaní tradičného pick-upu.“
Trieda X sa nechystá preraziť v Spojených štátoch, pretože americkému trhu dominujú veľké autá pick-up domácich výrobcov. Mornhinweg však tvrdí, že na svetovej úrovni sú vo všeobecnosti obľúbenejšie stredne veľké modely pick-upov. Vyjadril sa tak na prezentácii v Kapskom meste, počas ktorej model triedy X demonštroval svoje schopnosti na horských zákrutách, náhlych stúpaniach a skalnatých morských útesoch. Mercedes taktiež vyhlásil, že trieda X sa nebude snažiť expandovať na trh v Číne. Dôvodom je cena nového modelu, ale tiež skutočnosť, že zákazníci v tejto krajine pristupujú k pick-upom ako k výlučne úžitkovým nákladným automobilom.
Zdroj: Autoweek, Fortune