Módne značky ako Gucci a Fendi diskutujú o budúcnosti dizajnu svojho loga

Alessandro Michele sa v januári roku 2015 stal kreatívnym riaditeľom módneho domu Gucci a odvtedy odvážne realizuje svoje inovatívne nápady. Táto talianska značka v priebehu februára tohto roku zorganizovala módnu prehliadku, kde Michele ohúril verejnosť dekapitovanými hlavami modeliek a malým drakom. Na móle sa v rámci tohto podujatia objavilo viacero jedinečných modelov, ktoré odzrkadľujú mimoriadne netradičné smerovanie vkusu súčasnej ľudskej spoločnosti. V ére internetu a smartfónov sme si totiž zvykli na to, že náš osobný štýl je často kombináciou prvkov diametrálne odlišných kultúr, spoločenských oblastí a módnych trendov.

Michele sa v rámci svojho kreatívneho plánu vo veľkej miere zameriava aj na experimentovanie so samotným logom značky Gucci. Prezentovanie rôznych verzií a prevedení ikonických symbolov je aj v súčasnosti rovnako populárnym trendom, podobne ako tomu bolo v priebehu niekoľkých posledných rokov. To platí obzvlášť pre značku Gucci. Jesennej kolekcii tohto módneho domu dominujú kryštálové logá s dvojitým písmenom „G“ zobrazené na štýlových kabelkách. Michele dokonca zahrnul tento prvok aj do modelov, ktoré sú výsledkom spolupráce značky s baseballovou ligou MLB a filmovým štúdiom Paramount.

Rovnakým smerom sa vybrala aj talianska značka luxusnej módy Fendi. Karl Lagerfeld, ktorý pôsobí vo funkcii jej kreatívneho riaditeľa, nadviazal spoluprácu s umelkyňou Hey Reillyovou, známou predovšetkým zo sociálnej siete Instagram. Spolu vytvorili sériu vizualizácii loga talianskej značky, ktorá vychádza z dizajnu športovej značky Fila. Christopher Bailey končí v úlohe kreatívneho riaditeľa značky Burberry a jeho labuťou piesňou sa stalo logo značky z 80. rokov, ktoré prispôsobil moderným grafickým štandardom a umiestnil ho na kolekciu športových búnd. Alexander Wang, ktorý bol donedávna kreatívnym riaditeľom značky Balenciaga, prezentoval na módnej šou v New Yorku logo svojej značky v štýle industriálneho fontu.

Súvisiace: Gucci otvoril luxusný komplex so značkovou predajňou a prvotriednou reštauráciou

Písané slovo je v súčasnosti jednou z najcennejších komodít vo svete módy. Niektorí hráči v tomto sektore dokonca bez ostychu tvrdia, že logá sú za posledné dva roky zodpovedné za predaj väčšieho objemu oblečenia ako ktorýkoľvek iný trend. Symbol DHL na baseballovej čiapke má v súčasnosti takmer rovnakú váhu ako prepletené písmená „C“ na prešívanej kabelke značky Chanel. Niet pochýb o tom, že sa módny priemysel zamiloval do písaného prejavu, ktorý si môžete obliecť. Manipulácia a obmieňanie spôsobu zobrazenie symbolov jednotlivých značiek je v modernej ére nadmieru populárnou marketingovou stratégiou. Stali sme sa tak svedkami toho, že logá prepravnej spoločnosti a povestného európskeho módneho domu majú rovnakú hodnotu. Prečo?

Mathias Augustyniak, spoluzakladateľ dizajnérskej agentúry M/M Paris, vytvoril obaly albumov pre speváčky ako Madonna a Björk a pracoval na propagačných kampaniach s dizajnérmi ako Riccardo Tisci a Nicolas Ghesquière. Zastáva názor, že dizajnéri musia v súčasnosti čeliť pozoruhodnej rýchlosti, akou moderní spotrebitelia vizuálne konzumujú módu. Snažia sa preto upútať ich pozornosť výraznými slovami či odvážnymi vizuálnymi prvkami. Povedal: „Oblečenie sa v dnešnej dobe musí jednoznačne prezentovať svojím pôvodom hneď na prvý pohľad. Je to dôležitejšie ako kedykoľvek predtým. Budovanie a aplikácia trojrozmerného jazyka trvá takmer celý život. Azzedine Alaïa bol jedným z posledných dizajnérov, ktorému sa to dokonale podarilo. Jeho odevy boli rozoznateľné v zlomku sekundy bez akéhokoľvek viditeľného označenia.“

Augustyniak potvrdil, že sociálne médiá úplne zmenili pravidlá hry v módnom sektore. Uviedol: „Takmer každý už v súčasnosti vlastní smartfón, pomocou ktorého môže zhotoviť vysoko kvalitnú snímku svojho obľúbeného odevu v rámci vlastnej reality. Fotografie módy už nie sú schopné odovzdať odkaz módneho dizajnéra a nevedú k diskusii s divákom.“ Je potrebné poznamenať, že mladí módni návrhári dokonale rozumejú tejto zmene v chápaní módy a nedá sa jednoznačne tvrdiť, že sa jedná o negatívny vývoj. Augustyniak však varoval pred nadbytočným hromadením vizuálnych symbolov v rámci už aj tak graficky presýteného sveta módy. Povedal: „Vizuálne symboly a logá v roku 2018 vytvárajú nehmotné, ale hmatateľné prostredie, ktoré sa v priebehu posledných rokov dokonale zakorenilo do našej reality. Väčšina príslušníkov generácie milénia vyrastala obklopená mimoriadne pôsobivo zostavenými logami. Logo spoločnosti DHL môže byť pre moderného mladého človeka rovnako roztomilým ako malá panda či mačiatko. Nemá síce žiadny zmysel, ale disponuje vysokou emocionálnou hodnotou.“

Halima Olalemi je grafickým dizajnérom z Londýna a zakladateľom populárneho profilu @adarchives na sociálnej sieti Instagram, ktorý prezentuje staré reklamy módnych značiek. Súhlasí s Augustyniakovým vyjadrením, ale popularitu tohto trendu pripisuje jeho nostalgickej hodnote. Vysvetlil: „Značka Calvin Klein oslovila dizajnéra Petra Savilla s prosbou, aby zdokonalil jej logo. Chcela totiž, aby ikonický symbol pripomínal svoju niekdajšiu verziu. Myslím si, že zákazníci z radov príslušníkov generácie milénia vyhľadávajú nostalgické zážitky a radi sa na svet pozerajú spôsobom, ktorý im pripomína minulosť. Mohli by ste povedať, že tieto značky sa snažia dať svojim zákazníkom niečo, s čím sa dokážu stotožniť. Zameriavajú sa na svoju minulosť a analyzujú, ktoré dizajnové prvky im priniesli úspech v predchádzajúcich fázach ich kariéry. Následne sa snažia pretransformovať tieto prvky do podoby, ktorá je atraktívna pre aktuálne publikum.“

Takáto transformácia môže zahŕňať čokoľvek od kombinovania populárneho symbolu s logom športovej značky à la Fendi až po zobrazenie monogramu na kožušinovom motíve tak, ako to spravil Michele. Táto stratégia dosahuje úspech v prípade, že sa známe logo stáva niečím, čo je prezentované v súlade s moderným vizuálnym štýlom, prípadne nadobúda mierne kontroverzný charakter. Grafický dizajnér Ole Lund, ktorý spolupracoval so značkami ako Chanel a Calvin Klein, povedal: „Logá v súčasnosti porušujú všetky zaužívané pravidlá. Keď značky zvolia ten správny prístup, dokážu vybudovať rovnováhu medzi striedmosťou, nerozvážnou divokosťou a inovatívnou farebnou kombináciou, ktorá má za následok vznik mimoriadne atraktívneho loga.“ Značky ako Versace a Calvin Klein sa neustále pohrávajú so zameraním módy na nostalgiu. V mnohých prípadoch tak opätovne predstavujú staršie verzie svojho loga a používajú dizajn reklám z minulosti v úlohe šablóny pre súčasný marketing svojich značiek. Lund uviedol: „Grafický dizajn bol srdcom a dušou módy 80. a 90. rokov minulého storočia. Celý kruh sa v súčasnosti uzatvára a je to celkom vzrušujúce.“

Lund tiež verí, že v priebehu tohto roka sa na módnych mólach jednoznačne objavia ďalšie inovatívne logá a odvážne slogany zostavené z výrazných fontov písma. Nebude dokonca záležať ani na tom, či pôjde o úplne originálne nápady, alebo iba pozmenené prevedenie prvkov z minulosti. Ak budú tieto dizajny pôsobiť moderným dojmom, vyvolajú požadovaný ohlas zo strany publika a šokujú zákazníkov, naplnia svoj zamýšľaný účel. Niet pochýb o tom, že v tomto prostredí sa presadia predovšetkým tie značky, ktoré sa dokážu vryť pod kožu svojich fanúšikov. Lund ďalej povedal: „Verím a dúfam v to, že spolupráca značiek Gucci a Coco Capitán prezentuje niečo, čo sa bude v priebehu roka 2018 objavovať v čoraz väčšej miere. Výsledok tejto spolupráce totiž vysiela jasný odkaz a spochybňuje súčasné podmienky v módnom sektore. Zároveň však pôsobí dojmom, ktorý dokonale vystihuje modernú módu. Tieto značky jasne dokázali svoje majstrovstvo v rámci grafického dizajnu, no okrem toho sa im podarilo predstaviť svetovému publiku niečo nové. A to v dnešnej dobe nie je vôbec jednoduché.“

Súvisiace: Takto vyzerá aktuálny rebríček svetových módnych značiek

Čo teda znamená tento trend pre budúcnosť módy? Mali by sme sa pripraviť na to, že logá sa budú vo veľkej miere vyskytovať na módnej scéne aj v nadchádzajúcich sezónach. Udržia si svoju relevanciu až dovtedy, kým sa im bude dariť prekračovať zaužívané hranice a posúvať limity predstavivosti spotrebiteľov. Eroticky ladená Halloweenska kolekcia Alessandra Michela môže niektorým ľuďom spôsobiť zopár vrások, ale tento dizajnér má pravdu v tom, že moderní nadšenci módy vnímajú svet prostredníctvom objektívov svojich smartfónov. Hey Reillyová, ktorá spolupracovala so značkou Fendi, povedala: „Osobne si myslím, že ambiciózny módny dizajnér v súčasnosti nemá možnosť osloviť svoje cieľové publikum bez toho, aby venoval pozornosť, alebo sa nechal ovplyvniť Instagramom. Značky musia držať krok so svojimi zákazníkmi a vkus zákazníkov sa neustále vyvíja. Práve táto skutočnosť je hybnou silou módneho sveta. Som preto presvedčená, že sme ešte nedosiahli vrchol novodobej logománie.“

Zdroj: WWD, TeenWogue

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.