
Je všeobecne známa skutočnosť, že najbohatší ľudia na svete sa s veľkou obľubou obliekajú do výrobkov luxusných a prominentných módnych značiek. Čoraz častejšie sa však stretávame s trendom, v rámci ktorého sa sťahujú do miliónových obytných komplexov, ktoré sú vybudované v spolupráci s prestížnymi menami ako Armani, Bvlgari či Four Seasons.
Po celom svete momentálne existuje viac než 400 značkových obytných komplexov. Realitná a poradenská agentúra Knight Frank uvádza, že záujemci o takéto nehnuteľnosti sú často ochotní zaplatiť si za bývanie v prominentnom komplexe aj niekoľkonásobok priemernej ceny bytov v krajine. V Bangkoku sa jedná o ceny vyššie až o 132%, kým Kuala Lumpur zaznamenáva ceny značkových nehnuteľností o 69% vyššie v porovnaní s priemerom. V Thajsku je takmer 40% všetkých nových obytných projektov realizovaných v spolupráci so svetoznámou značkou.
Mnohé z najžiadanejších svetových adries predstavujú nehnuteľnosti zastrešené poprednými hotelierskymi značkami ako JW Marriott, Four Seasons, Versace a Aman Resorts. Nie je výnimkou, že obyvatelia takýchto komplexov majú k dispozícii služby porovnateľné s luxusnými hotelmi, čo často zahŕňa súkromných kuchárov, možnosť objednať si izbovú donášku a služby 24-hodinovej recepcie.
Najvyššia koncentrácia značkových obytných komplexov sa pochopiteľne nachádza v Dubaji. Toto mesto je veľkým lákadlom pre prestížne mená z celého sveta, vrátane značiek The W, Jumeirah a Bvlgari. Piers Schmidt, konzultant v oblasti luxusných značiek v spoločnosti The Luxury Consultancy, uviedol: „Trend výstavby značkových nehnuteľností vychádza zo skutočnosti, že developeri a predajcovia nehnuteľností sa potrebujú zviditeľniť v silne konkurenčnom prostredí. Prirodzene, svoju budovu môžete spraviť vyššou, dizajnovo prepracovanejšou a nechať ju otáčať sa okolo vlastnej osi. Keď však budúci obyvatelia tejto budovy vkročia do svojej izby a nájdu tam meno slávnej značky, okamžite budete mať konkurenčnú výhodu.“
Koncept značkových obytných komplexov v Európe zatiaľ nie je mimoriadne rozšírený, pričom názov luxusnej spoločnosti nesie približne iba 7% nových developerských projektov. Podobná situácia vládne aj v Austrálii, avšak Sydney sa javí byť sľubnou pôdou pre pestovanie tohto trendu. Toto austrálske prístavné mesto totiž láka do krajiny významný podiel z celkového počtu viac ako 10 000 ľudí s mimoriadne vysokou hodnotou majetku, ktorí prichádzajú a ostávajú v krajine každý rok.

Erin van Tuilová, pôsobiaca v realitnej spoločnosti Knight Frank, povedala: „V rámci doterajšej propagácie luxusného obytného komplexu One Barangaroo v Sydney sme zhromaždili informácie, ktoré naznačujú, že ceny značkových nehnuteľností v našom regióne sa budú pohybovať na úrovni vyššej približne o 25 až 35 percent v porovnaní s tradičnými neznačkovými možnosťami ubytovania.“
Súvisiace:
Monako rozširuje svoje pobrežie za $2,4 miliardy
Akú nehnuteľnosť si môžete kúpiť za $1 milión v jednotlivých mestách sveta?
Liam Bailey, vedúci globálneho výskumu v spoločnosti Knight Frank, uviedol, že takéto nehnuteľnosti môžu predstavovať výhodný investičný nástroj. Luxusné byty v značkových komplexoch sa totiž mimo užívania majiteľom môžu ponúknuť na prenájom. Ich obrovskou výhodou je skutočnosť, že si efektívne udržiavajú hodnotu aj v obdobiach, keď sa všeobecná situácia na trhu s nehnuteľnosťami zhoršuje.“

Ideálnym príkladom tohto trendu je jeden zo strešných bytov v rámci komplexu One Hyde Park v centre Londýna – luxusný apartmán s označením Mandarin Oriental sa iba začiatkom októbra predal za pozoruhodných 211 miliónov dolárov.
Zdroj: NYTimes, Bloomberg