
Kto kraľuje online predajom v Rusku? Za potenciálnych adeptov by mohlo byť považovaných najmenej päť spoločností, pričom väčšina z nich je podporovaná veľkými bankami alebo miliardármi. Vedúcim uchádzačom je však podnik vedený matkou štyroch detí, ktorá založila spoločnosť vo svojom moskovskom byte počas materskej dovolenky. Predtým bola zamestnaná ako učiteľka angličtiny. Tatyana Bakalčuková, generálna riaditeľka spoločnosti Wildberries, povedala: „Zo začiatku som robila všetko sama – vyzdvihovala som tovar a distribuovala som ho zákazníkom na druhej strane Moskvy. Presúvala som sa metrom alebo autobusom.“
Spoločnosť netradičnej podnikateľky má v súčasnosti viac než 15 000 zamestnancov a v priebehu minulého roka vykázala tržby vo výške jednej miliardy dolárov, čo je v porovnaní s rokom 2016 až o 40% viac.
Súvisiace: Amancio Ortega a 10 faktov, ktoré ste o ňom nevedeli
42-ročná Bakalčuková prišla s nápadom na založenie spoločnosti Wildberries v roku 2004. Jej cieľom bolo pritom vytvoriť obchod pre ľudí, ako bola ona: matky s obmedzeným rozpočtom a nedostatkom času na poriadne nákupy. Začala hromadne objednávať oblečenie z nemeckého katalógu, naskenovala propagačné obrázky a umiestnila ich na svoje webové stránky. Od zákazníkov nevyžadovala platbu vopred a zásielky im doručovala priamo domov namiesto toho, aby ich jednoducho nechala vyzdvihnúť si tovar na určenom mieste. To bolo obzvlášť užitočné najmä z dôvodu, že ruská poštová služba v tom čase neposkytovala doručovanie balíkov.

Výskumná agentúra Data Insight ozrejmila, že predaj produktov na internete je v Rusku zodpovedný za celkový trh v hodnote 14 miliárd dolárov. Spoločnosť Wildberries z tohto trhu pokrýva približne 7%, vďaka čomu sa stala najväčším online predajcom v krajine. Zatiaľ čo dvaja ďalší hráči – portály Yandex.Market a AliExpress vo vlastníctve spoločnosti Alibaba Group Holding reprezentujú väčšie percento trhu, tieto platformy iba predávajú tovary výrobcov tretích strán a nedisponujú vlastným inventárom. Portál Amazon.com sa Rusku doteraz vyhýbal z dôvodu politického napätia a kvôli logistickým výzvam distribúcie v krajine s 11 časovými zónami.
Fedor Virin, analytik spoločnosti Data Insight, povedal, že keď zhodnotíme súčasný stav ruských online obchodov, Wildberries má najvýkonnejšiu logistiku, ako aj mimoriadne vernú zákaznícku základňu. Tento podnik je však financovaný z vlastných zdrojov, takže je zraniteľný voči spoločnostiam s lepším finančným zabezpečením, akými je napríklad platforma AliExpress, ktorá vo väčšine prípadov predáva tovar dovážaný z Číny. Ďalšou konkurenciou je aj portál M.video, ktorý ovláda miliardár Michail Gutseriev. Nemožno zabudnúť ani na predajný portál Ozon.ru, ktorý je podporovaný miliardárom Vladimírom Evtušenkovom. Virin tiež povedal, že päť najväčších spoločností v oblasti elektronického predaja ovláda súhrnne približne jednu štvrtinu trhu. Z toho vyplýva, že v blízkej budúcnosti „nepochybne nastane konsolidácia. V konečnom dôsledku sa na scéne udrží iba niekoľko najväčších hráčov.“

V priebehu prvého roka od spustenia spoločnosti Wildberries začala Bakalčuková najímať kuriérov, ktorí jej pomáhali s doručovaním tovaru. Bytové priestory jej postupom času prestali postačovať a tak si prenajala priestor v blízkom výskumnom centre, kde si začala odkladať neustále narastajúce kopy balíkov. Rýchly rast spoločnosti však opakovane spôsoboval nedostatok úložného priestoru. Bakalčuková vysvetlila: „Vždy, keď sme sa presťahovali do nového skladu s dostatkom prázdneho miesta na zorganizovanie futbalového zápasu, mysleli sme si, že nám to vydrží celé roky. Už o niekoľko mesiacov sme si však obvykle uvedomili, že opäť potrebujeme viac miesta.“
Príjmy z jej spoločnosti postupne začali prevyšovať výnosnosť malého IT podnikania, ktoré riadil jej manžel Vladislav. Ten postupne zvýšil svoju angažovanosť v spoločnosti Wildberries, kde je v súčasnosti uvedený ako spoluzakladateľ. V roku 2006 do podniku investoval aj ich spoločný známy Sergej Anufriev a v súčasnosti všetci traja vlastnia približne rovnaké podiely. Bloomberg Billionaires Index uvádza, že celková hodnota spoločnosti predstavuje viac než 600 miliónov dolárov. Bakalčukovcov oslovilo viacero súkromných investičných spoločností, ale ruskí podnikatelia ich odmietli s vyhlásením, že nepotrebujú peniaze.
Spoločnosť Wildberries sa dostala do ohrozenia v roku 2006, keď sa katalógová spoločnosť, od ktorej Bakalčuková nakupovala produkty, rozhodovala o vlastnom vstupe na ruský trh. To podnietilo Bakalčukovú k tomu, aby podpísala zmluvy priamo so svetovými značkami ako Tom Tailor, s.Oliver a Adidas. Ruská finančná kríza v rokoch 2008 až 2009 spoločnosti Wildberries výrazne pomohla, keďže zahraničné značky prostredníctvom nej ponúkali svoje zľavnené kolekcie – rubeľ bol navyše výrazne oslabený a miestny dopyt zaznamenával pokles.
Spoločnosť Wildberries od roku 2014 pridala do svojho repertoáru aj kozmetické výrobky, hračky a domáce spotrebiče, akými sú napríklad mikrovlnné rúry a mixéry. Spoločnosť v súčasnosti predáva produkty približne 10 000 značiek, vrátane mien ako Asics, Geox, L’Oréal a Nike. Claudio Cavicchioli, riaditeľ ruskej divízie spoločnosti L’Oréal, s Bakalčukovou začal spolupracovať v roku 2015, povedal: „Wildberries má obrovské publikum, kvalitné know-how, veľmi dobrý sortiment a výbornú logistickú sieť. Je to skvelý obchodný partner.“
Súvisiace: Ruskí miliardári budujú moderné školstvo
Spoločnosť Wildberries sa v súčasnosti vo veľkej miere snaží zameriavať na predaj mobilných telefónov a iných elektronických zariadení. Oblečenie a topánky však ešte stále prinášajú približne 70% jej príjmov. Spoločnosť vybavuje až 150 000 objednávok denne, pričom prevádzkuje viac než 600 kamiónov a nákladných automobilov v Rusku a niekoľkých susedných krajinách. Navyše zriadila 1700 predajných centier, kde si zákazníci môžu vyskúšať oblečenie a v prípade nevyhovujúcich preferencií ho priamo vrátiť.
Bakalčukovej centrála sa aktuálne nachádza v skladovej budove na predmestí Moskvy, ale už v priebehu jesene sa plánuje presťahovať do centra mesta. Pri tejto príležitosti poznamenala: „Niekedy mi to všetko pripadá ako jazda na vysokorýchlostnom vlaku. Bez akejkoľvek možnosti vystúpenia na ďalšej stanici.“
Zdroj: Bloomberg, Quora