
Výrobca hodiniek, Patek Philippe, ktorý je vo všeobecnosti vnímaný ako jeden z najkonzervatívnejších, ak nie aj najkonzervatívnejší, stále zvláda konkurenciu s prehľadom.
Vezmite si len tohtoročnú jar a leto. Potom, ako mu bolo predpovedané, že v tomto roku neuvedie na trh žiadny nový model, predstavila spoločnosť na počesť otvorenia svojej novej továrne limitovanú edíciu hodiniek s dátumovníkom. O čosi neskôr prezident spoločnosti, Thierry Stern, poslal krátko pred svojou letnou dovolenkou svojim klientom mail, v ktorom ich informoval o troch nových modeloch hodiniek, každé s výnimočnými hodinárskymi komplikáciami: minútovou repetíciou, chronografom a novou verziou večného kalendára chrono 5270.
Posledných päť rokov je charakteristických mániou za oceľovými športovými hodinkami a za ten čas ceny za model Nautilus značky Patek Philippe a Royal Oak značky Audemars Piguet úplne odignorovali gravitačné sily – keby dnes žil Isaac Newton, určite by pri pohľade na ceny týchto dvoch klasických modelov, s integrovaným púzdrom a náramkom z dielne slávneho, dnes už zosnulého, návrhára Géralda Genta, neprišiel so svojou teóriou gravitácie.
Po tomto úspechu sa športové oceľové hodinky objavili všade. Príkladmi najnovších prírastkov do tejto skupiny luxusných oceľových hodiniek sú príťažlivý model Antarctique od firmy Czapek a rovnako zaujímavý model Streamliner od spoločnosti Moser.
Či sa Patek snažil svojím triom neočakávaných hodinárskych komplikácií vyslať nejaký odkaz svetu, nie je známe. Isté však je, že horologickí nadšenci niečo za tým hľadať budú a s najväčšou pravdepodobnosťou dospejú k záveru, že hodinárske komplikácie sú opäť centrom záujmu a začínajú novú kapitolu príbehu starého takmer dve storočia.

Abraham-Louis Breguet, známy ako Mozart osobných prenosných hodiniek, „skomponoval“ predohru prvého dejstva drámy o veľkolepých hodinárskych komplikáciách v 80. Rokoch 17. storočia tým, že začal pracovať na projekte, v tom čase známom ako najkomplexnejšie multifunkčné hodinky. Dokončený bol však až štyri roky po jeho smrti v roku 1827. Hodinky známe ako Marie-Antoinette sa stali najslávnejším dielom ľudskej kreativity, v neposlednom rade aj preto, že boli ukradnuté pri veľkolepej lúpeži a nevedeli sa nájsť po celé desaťročia.
S postupom 19. storočia sa stali komplikované vreckové hodinky povinnou výbavou veľmi bohatých a významných ľudí svetovej scény a akýmsi kultúrnym fenoménom tých čias. Keď boli na parížskej výstave v roku 1878 predstavené hodinky Leroya s 11 komplikáciami, inšpirovali portugalského zberateľa k objednávke legendárneho modelu hodiniek Leroy 1, neskoršieho držiteľa ceny Grand Prix na parížskej výstave v roku 1900, ktoré mali okolo dvoch tuctov komplikácií (presné číslo závisí od toho, či rátate aj non-horologické funkcie ako barometer a altimeter).
Vynaliezavosť výrobcov hodiniek zosilnela začiatkom 20. storočia. V tom čase si automobilový magnát, James Ward Packard, objednal od spoločnosti Patek Philippe 13 významných kusov hodiniek s 10 komplikáciami, vrátane nebeskej mapy nočnej oblohy nad Packardovym rodným mestom Warren v štáte Ohio, s 500 hviezdami rôznych veľkostí vyrytých do zlata.

Do dejín mechanických hodiniek sa zapísala aj banka J.P. Morgana, ktorá svojím novým partnerom na znak úcty dávala do daru vreckové hodinky Frodsham s priehľadnou prednou stranou, minútovou repetíciou, chronografom a samozrejme strojčekom s označením tourbillon. Medzi rokmi 1897 a 1931 (po Morganovej smrti v roku 1913 pokračoval v tejto tradícii jeho syn), bolo odovzdaných 25 takýchto “Morgan-caliber” hodiniek.
Vášeň pre rozsiahle komplikácie v hodinkách od Vacherona Constantina neskrývali ani egyptskí králi Fuad a Farouk. Ďalším milovníkom Vacherona bol Henry Graves. Archívy 265 rokov starej ženevskej spoločnosti uchovávajú niekoľko listov od tohto newyorského bankára, ktorý by inak upadol do zabudnutia, nebyť jeho kúpy najkomplikovanejšieho modelu hodiniek od hodinára Pateka Philippeho. Tieto hodinky sa tak stali známe ako “Graves”, majú dva tucty komplikácií a boli dokončené v roku 1932. V roku 2014 sa vydražili na aukcii za neuveriteľných 24 miliónov dolárov.
Veľká hospodárska kríza, popularita náramkových hodiniek, 2. svetová vojna a príchod batériou poháňaných hodiniek v štýle “quartz” zdanlivo odsunula komplikované mechanické hodinky do historických kníh a zaprášených kútov múzeí. No v roku 1989 oslávila značka Patek Philippe svoje 150. výročie modelom Calibre 89 – monumentálnymi hodinkami s dovtedy nevídanými 33 komplikáciami, vrátane takej, ktorá predpovedala dátum Veľkej Noci. Hoci týchto vreckových hodiniek, pre ktoré ste potrebovali vrecká – prenesene aj doslova hlboké, bolo vyrobených len pár, ich kultúrny význam bol nesmierny.

Koncom 80. rokov sa výroba mechanických hodiniek ešte stále nespamätala z úderu zasadeného príchodom lacných presných elektrických hodiniek, no pár vizionárov si uvedomilo, že ak by vyrobili pár komplikovaných hodiniek, tentokrát nosených na zápästí, mohli by si nájsť miesto na trhu. Vďaka tomu zavládlo v roku 1990 nadšenie okolo hodiniek značky IWC s ozančením Grande Complication, ktoré boli o tri roky neskôr nasledované úspechom hodiniek IWC – Destriero Scafusia. Približne v tomto istom čase uviedol na trh Audemars Piguet modely Jules Audemars Grande Complication a Blancpain z roku 1735.
Veľkolepá hodinárska komplikácia sa vrátila a do začiatku 21. storočia už neboli prepracované komplikované hodinky takou raritou. Namiesto toho sa očakávala prehliadka konštrukcií a remeselnej zručnosti. Tam, kde bol predtým hodinársky strojček tourbillon predmetom údivu (niektorí môžu namietať, že tourbillon nie je komplikáciou, pretože nie je dodatočnou funkciou, ale napomáha presnému chodu hodiniek), sa aktuálne stal samozrejmosťou. Funkcia minútová repetícia takmer získala rovnaké postavenie, nebyť finančnej krízy, ktorá spôsobila ústup extravagantných nadrozmerných hodiniek v prospech menších, štíhlejších, elegantných alebo každodenných športových oceľových modelov.

Výsledkom tohto trendu je nová schopnosť oceniť invenciu ako súčasť novej éry, v ktorej hodinárske komplikácie neboli nikdy tak ľahko nositeľné, či už z hľadiska štýlu alebo výdrže.
Zložité vreckové hodinky, ako sú modely Calibre 89 alebo Vacheron Constantin 57260, sa v skutočnosti ťažko nosili. Model Blancpain 1735 bol napríklad taký rafinovaný a krehký nástroj, že sa mohol nevhodným alebo každodenným používaním veľmi ľahko poškodiť.
Aktuálne sa hodinárska komplikácia viac nepovažuje za čosi nezvyčajné, je skôr každodenným potešením. To potvrdzuje aj generálny riaditeľ spoločnosti Patek Philippe – Thiery Stern, podľa ktorého už nie je cieľom vytvoriť jeden zákazkový model, ale celú kolekciu: “Výzvou nie je vytvoriť jednu úžasnú, jedinečnú komplikáciu, ale prerobiť ju do dokonalosti a byť schopný navrhnúť takéto vzácne a komplexné hodinky. Rozsah ponuky je unikátny. Máme všetky druhy komplikácií. No z môjho pohľadu je to práve filozofia rodiny Stern, ktorá nás odlišuje od ostatných, robí z Patek Philippe Grand Complication výnimočnou pre zberateľov a tých, ktorí milujú túto značku. Nesnažíme sa iba o čistú technickú komplexnosť. To nie je dosť. O čo sa skutočne snažím je, bez ohľadu na to ako komplikované sú naše hodinky, aby boli vždy esteticky príťažlivé, ľahko použiteľné, pohodlné a v tom najlepšom stave počas nosenia na zápästí. Nechcem vytvoriť tieto vzácne hodinky len preto, aby boli odložené v bezpečí.”
Dokonca v priebehu posledného novembra bola ich snaha dostatočne ocenená. Ich model oceľových obojstranných hodiniek s 20 komplikáciami – Patek Philippe Grandmaster Chime, limitovaná edícia z roku 2014 vytvorená pri príležitosti 175. výročia značky, hodinky známe aj ako prvé s funkciou “Grande Sonnerie”, alebo aj ako najkomplikovanejšie náramkové hodinky v rámci kolekcie, sa totiž stali najdrahšími hodinkami, ktoré boli kedy vydražené na aukcii, konkrétne za cenu 31 miliónov dolárov (čo bolo viac ako 10-násobok najvyššej odhadovanej ceny).

Patek ale nie je jediným ženevským hodinárskym domom, ktorý v tomto roku uvádza na trh hodinárske komplikácie. Ďalším je Vacheron Constantin, ktorý si získal pozornosť zberateľov modelom Les Cabinotiers Astronomical Striking Grand Complication Ode to Music a jeho zvonivou hodinárskou super komplikáciou. Vzápätí, značka Vacheron prekonala samu seba ešte fascinujúcejším modelom Les Cabinotiers Grand Complication Split-Seconds Chronograph Tempo, s 1 163 komponentami a 24 komplikáciami, ktoré sú umiestnené v obojstranných náramkových hodinkách.
Menej okázalé, ale rovnako významné bolo minuloročné predstavenie ich modelu Traditionnelle Twin Beat Perpetual Calendar, ktorý má kaliber s dvoma rýchlosťami, ktoré predĺžia rezervu chodu až na viac ako dva mesiace, a tak ich netreba po každom dlhšom nenosení naťahovať. Môžete si ich dať do trezoru, ísť na dlhšiu dovolenku, vrátiť sa, vyzdvihnúť si ich a opäť nasadiť – to je podstata nositeľnosti bez zbytočného rozruchu. Podľa Christiana Selmoniho zo spoločnosti Vacheron, je toto kľúčom novej generácie hodinárskych komplikácií: “Predstavuje to skutočný medzník v rámci horologickej vynaliezavosti a úplne nový spôsob pohľadu na ovládnutie autonómie rezervy chodu. Je to súčasť novodobého trendu, pretože si myslím, že chceme byť schopní nosiť takéto hodinky každý deň. Chceme, aby boli silné a tak sme ich mohli nosiť na každú príležitosť a taktiež chceme komplikácie. Toto je niečo celkom nové. Myslím si, že je to aj dôvod, prečo máme toľko noviniek v luxusných hodinárskych komplikáciách, ktoré sú v oceľových púzdrach.”
Stále viac hodinárov novej generácie prerába hodinárske komplikácie s použitím inovatívnych a originálnych technológií, čím zanechava svoje stopy v horologickej histórii.

Podľa Michaela Friedmana, ktorý má na starosti divíziu komplikácií v spoločnosti Audemars Piguet: „Dopyt po hodinárskych komplikáciách neustále narastá. Za posledných päť rokov sme mali model Concept Laptimer Schumacher s úplne novým pohľadom na chronograf, kde sme v podstate prerobili digitálny časovač, ktorý nájdete na ktoromkoľvek iPhone, chronograf s trojstĺpovým kolesom, ktorý bol dovtedy v hodinárstve nevídaný. Potom sme pracovali na technológii Supersonnerie a vytvorili druh minútovej repetície, ktorú je počuť cez celú miestnosť, a ktorú stále vylepšujeme. Najnovšie premýšľame nad zmenou večného kalendára.”
Friedman dodáva, že: „Všetky tri z týchto vylepšení by nebolo možné uskutočniť pred príchodom počítačov a bez technikov a inžinierov dôležitých v procese modernej výroby hodiniek. Večné kalendáre sú staré stovky rokov, no len teraz sme boli schopní zredukovať všetky vrstvy na jednu a podstatne zmeniť celý postup výroby tohto kalendára. Bola to kombinácia tradičných poznatkov a pokrokovej technológie.” A tých ich vylepšení je oveľa viac: nový tourbillon chronograf debutoval v septembri a nová funkcia Supersonnerie len na konci tohto roka.
Kombinácia tradičných a nekonvenčných prístupov je očividná aj u L.U.C, luxusnej horologickej divízie spoločnosti Chopard. Karl-Friedrich Scheufele – jeden z prezidentov spoločnosti, je hrdý najmä na ocenenú minútovú repetíciu, v ktorej boli gong a kryštál spojené do jedného celku: “Sú dodávané v jednom celku a nie sú spájané, ani frézované. To by bolo pred 20 rokmi nemožné, no vďaka tomu sú dnes zaujímavé. Je to viac ako používať nový materiál len preto, aby sme mohli povedať, že používame nový materiál. Technológia musí byť užitočná a pridať dielu novú hodnotu.”

Inými slovami, hodinárske komplikácie nie sú viac iba horologickým počinom. Takisto zlepšili funkčnosť hodiniek, pretože spoje, ktoré fixujú gongy, či už sú to skrutky alebo lepidlo, môžu nepriaznivo ovplyvniť zvonkohru. Prekonaním tohto nedostatku spravila inovácia L.U.C tieto hodinky nositeľnejšie, ako kedykoľvek predtým.
Friedman nakoniec dodáva:“Som rád, že sme sa dostali k myšlienke každodenného nosenia, a že počas rušného dňa môžete mať bez obáv zapnutú minútovú repetíciu, či tourbillon. Už si tak len vychutnávate svoje hodinky a svoj život.”
Zdroj: NYTimes, Bloomberg