
Nie je to tak dávno, čo požičiavanie oblečenia bolo považované za pomerne rozporuplnú tému pre rozhovor. Prostredníctvom požičiavania totiž zdieľate všetky svoje odevné kúsky s naozaj veľkým množstvom neznámych ľudí, čo nemusí pôsobiť zrovna príjemne, či vyložene hygienicky. Musíme sa preto priznať, že ani my sme tejto myšlienke neboli sprvu naklonení. Avšak veci sa v priebehu času podstatne zmenili – a to naozaj rýchlo. V súčasnosti tak už existujú webové stránky ako Rent the Runway, ktoré vám poskytujú šancu obliecť si nový kúsok oblečenia každý víkend, alebo možno aj každý deň a to len s naozaj malým finančným záväzkom.
Práve preto sa táto iniciatíva stala aj stredobodom záujmu rýchlo sa meniaceho módneho priemyslu. Pre mnohé ženy sa navyše práve projekty tohto typu stávajú významnými a do značnej miery ovplyvňujú nielen spôsob akým nakupujú, ale aj spôsob, akým sa obliekajú a rozmýšľajú o móde.
Rent the Runway (RTR) sa v pomerne krátkom čase vykreslil ako úspešný projekt, ktorý sa následne veľmi rýchlo dokázal pretransformovať do spoločnosti s hodnotou takmer jednej milardy eur. Prispelo k tomu hneď viacero faktorov, ako napríklad tie najrôznejšie variácie odevných kúskov, jednoduchosť, technológia, cenová dostupnosť a najmä evolúcia jeho kolekcií. Čo sa tak začalo ako destinácia oblečenia pre špeciálne príležitosti, dnes už funguje ako ústredňa oblečenia, ktorá zahŕňa aj rifľovinu, pleteniny, tašky, doplnky a omnoho viac. Rôznorodými sú pritom aj značky týchto produktov.
Pri spätnom pohľade na začiatky platformy RTR je možné povedať, že v minulosti nedisponovala dostatkom produktov, ktoré by si človek naozaj chcel zapožičať. Nie je jednoducho potrebné vyhľadávať a využívať každý deň koktailové šaty, alebo kúsky dočasných značiek. Na rozdiel od ponuky z roku 2017 je však tohtoročná ponuka nesmierne široká a zahŕňa značky ako Khaite, Brock Collection, Monse, Coach 1941, Mansur Gavriel, Staud a 3.1 Philip Lim, pričom značky Pyer Moss a Rosie Assoulin sa do tohto kolektívu majú čochvíľa taktiež pridať.
Sarah Tam, jedna z vedúcich osobností platformy Rent the Runway, pripisuje úspech svojho širokého portfólia značiek práve jedným z prvých s iniciatívou kooperujúcich spoločností ako Derek Lam, Jason Wu alebo Prabal Gurung, ktoré zvyšok módneho priemyslu dostatočne inšpirovali a motivovali k pridaniu sa na túto platformu taktiež. Ako Sarah Tam uviedla: „Naši zákazníci a predovšetkým zákazníčky sa pomaly ale iste stávajú v oblasti módnych značiek čoraz viac informovanými a orientovanými. Veľkú rolu v tom samozrejme zohrávajú aj sociálne médiá ako Instagram, či digitálne módne médiá. Pokiaľ totižto zákazníčka objaví značku, ktorá sa jej zapáči prostredníctvom Instagramu ( či už vďaka svojej domovskej stránke, ifluencerke alebo celebrite, ktorú sleduje ), je vysoko pravdepodobné, že na našej stránke ju bude vyhľadávať taktiež. Práve z toho dôvodu sa do nášho inventáru usilujeme pridávať čo najviac značiek, ktoré sú práve v kurze, ako značky Rosetta Getty, Pyer Moss, Rosie Assoulin, či Cecilie Bahnsen.“
Zaručeným spôsobom pri rozširovaní sortimentu Sarah Tam sa tak stala vysoká informovanosť o dopyte jej zákazníčok. Poznamenala: „Myslím, že najväčší rozdiel medzi našou platformou a ostatnými internetovými obchodmi je to, že disponujeme miliónmi dátových ukazovateľov a 10-ročnou zákazníckou spätnou väzbou. Práve to nám nesmierne pomáha pochopiť, čo zákazník od našej platformy vyžaduje a následne je tak omnoho jednoduchšie prísť na trh a nájsť tie najrelevantnejšie a najzaujímavejšie značky, ktoré jeho požiadavky napĺňajú. Dokonca počas minuloročnej jesene bolo možné pozorovať obrovský nárast v obľube sák a kabátikov, a tak sme práve z toho dôvodu zaradili do nášho inventára značky známe svojimi vynikajúcimi krajčírskymi schopnosťami, ako Khaite a Veronica Beard.“ Platformu podobne ovplyvnil aj dopyt po džínsoch, ktoré v kombinácii s týmito sakami, alebo akýmkoľvek iným z 2000 ponúkaných topov na stránke RTR, vyzerali jednoducho úžasne. Preto bola spolupráca projektu obohatená o značky ako R13, Re/Done, Rag & Bone a Citizens of Humanity.
Súvisiace: 7 luxusných módnych značiek, ktoré presadzujú dlhodobú udržateľnosť
Rifľovina je pravdepodobne najlepším príkladom toho, ako veľmi sú šatníky zákazníčok rôznorodé. Kto by totižto tušil, že rovnaké dievča, ktoré sa rozhodlo požičiavať svoje koktailové šaty sa bude chcieť podeliť aj o svoje úzke džínsy? Aj napriek tomu, že pomaly ( ale isto ) už vchádzame do sviatočného obdobia, stále sú to tie obyčajné kúsky oblečenia, ktoré nás lákajú sledovať platformu RTR podrobnejšie. Zaradiť k nim možno smaragdovú blúzku značky Khaite, zahaľujúce šaty značky Rick Owen, asymetrickú blúzku a nohavice značky Monse, slávnostnú pláštenku značky Adam Lippe, či sukňu so zaujímavou potlačou od Dereka Lama. Ide o naozaj nadčasové a zaujímavé kúsky, ktoré môžete vrstviť, ale zároveň ich využívať aj v jednoduchých outfitoch. Ideálne sú tak pre ženy, ktoré ich nechcú využiť len raz, ale pravidelne vyťahovať zo svojho šatníka.
Aby sme vás dostatočne navnadili, uvádzame pre ilustráciu niekoľko zaujímavých kúskov, ktoré platforma RTR ponúka.
Plédový pásikavý top a nohavice značky Monse.
Kvetované šaty s dlhým rukávom od značky Proenza Schouler.
Kabelka Coach Saddlle od značky Multi Marleigh.
Obojstranná vlnená pláštenka na viazanie od značky Adam Lippes.
Šaty s vykrojenými ramenami značky Rosetta Getty.
Kockovaný oversize vlnený plášť od značky Phillip Lim.
Žltohnedé mramorové náušnice značky Rachel Comey.
Ľaliové zahaľujúce midi-šaty od značky Rick Owens.
Kabelka v tvare vedierka od značky Mansurr Gavriel.
Asymetrická sukňa so zmiešanou potlačou od značky Derek Lam.
Sako od značky Polo Ralph Lauren.
Šaty od značky Brock Collection.
Sveter námorníckej farby od značky Tory Burch.