Virgil Abloh, ako mladý chlapec, chodieval do centra Chicaga na Michigan Avenue, kde mali svoje obchody všetky najväčšie značky planéty. Toto miesto dokonca nazýval „bránou do sveta“.
Bolo to dlho predtým, ako sa stal kreatívnym riaditeľom speváka Kanyeho Westa, zapojil sa do trendu pouličnej módy, a na móle sa prezentoval svojou vlastnou značkou Off-White, navrhol unikátne koberce „giant receipt“ a „Keep off“ pre dom nábytku Ikea, postaral sa o revolučný dizajn fľaše na vodu pre značku Evian a stal sa umeleckým riaditeľom luxusnej značky Louis Vuitton.
Predajňa Niketown bola svojho času nepopierateľnou ikonou a chrámom obuvi počas vrcholu mánie okolo tenisiek Air Jordan. Keď Vás tu obsluhoval predavač, nešiel jednoducho vyzdvihnúť Vaše číslo topánok dozadu do skladu – namiesto toho oznámil Vašu veľkosť svojim kolegom a topánky Vám boli dopravené priehľadnou pneumatickou trubicou tiahnucou sa naprieč dvoma poschodiami. Abloh so smiechom povedal: „To je to, čo z nás urobilo milovníkov obuvi. Schopnosť presvedčiť našich rodičov, aby nám kúpili topánky za 120 dolárov!“
Odvtedy prešli celé dve desaťročia a Abloh v súčasnosti pôsobí na tej istej ulici Michigan Avenue v Chicagu, kde sa kedysi nachádzala predajňa Niketown. Tá už síce dávno zatvorila svoje brány, no Abloh momentálne sedí v novom obchode značky Nike, ktorý sám pomáhal navrhnúť.
Súvisiace: Ako si Virgil Abloh podmanil štýl ulice a vrhol sa do pánskej módy
Tento kreatívny dizajnér, ktorý sa preslávil ironickým dizajnom a sám seba dokonca prirovnáva k výtvarníkovi Marcelovi Duchampovi, ktorý je považovaný za otca moderného umenia, priznal, že sa preňho jedná o mimoriadne úprimný projekt s obrovským významom. Za zmienku v tejto súvislosti stoja napríklad Ablohove kabelky s nápisom „sculpture“ (socha) alebo „cash inside“ (peniaze vnútri).
Nová predajňa nesie názov NikeLab Chicago Re-Creation Center a celý jej interiér vyvoláva pocit, ako keby ste sa nachádzali priamo vo vnútri obrovskej krabice od topánok značky Nike, ktorú navrhol sám Abloh. Nájdete tu mnoho umeleckých prvkov a označení, ktoré odkazujú samé na seba a sú charakteristickým prvkom Virgilovej tvorby. Nad samotnou tabuľou s pomenovaním Re-Creation Center sa nachádza dodatok s textom „iba pre propagačné účely“. Akákoľvek irónia vo zvyšku interiéru je však omnoho nenápadnejšia, alebo pravdepodobne vôbec nie je prítomná.
Priestor predajne má byť oslavou opätovného zrodu prostredníctvom dlhodobej udržateľnosti a zákazníckych zážitkov, pričom práve tieto dva princípy sú najväčšími trendmi súčasného maloobchodu. A pre svetobežníka Abloha, ktorý má v tomto meste aj svoj súkromný dom, sa jedná o niečo ako veľký návrat k osobným koreňom. Dizajn obchodu Re-Creation bol síce sfinalizovaný už takmer pred rokom, ale otvorenie predajne bolo odkladané tak, aby sa zhodovalo s predvedením novej Ablohovej výstavy v Chicagskom múzeu súčasného umenia, ktoré môžete navštíviť neďaleko obchodu.
Trend sústredený okolo udržateľnosti Vás pri vstupe do obchodu Re-Creation obklopí doslova z každej strany. Niektoré steny sú obložené papierom z krabíc od topánok, iné sú zase pokryté recyklovanými taškami a rôznymi časťami topánok, ktoré boli ako odpad pozbierané z podlahy obuvníckych výrobných hál. Mnohé z týchto tašiek a viaceré z reklamných bannerov rozmiestnených po interiéri, sú v skutočnosti vyrobené z tašiek, v ktorých sa dodávali tenisky Nike Air. Ďalším výnimočným prvkom je fakt, že v predajni takmer nenájdete tradičné značenie regálov a kolekcií. Pri jednotlivých položkách sú namiesto toho poukladané obyčajné kartónové krabice priamo zo skladu, ktoré samé o sebe označujú vystavený tovar.
Kreslá v priestoroch predajne, ako aj samotná podlaha a dokonca aj figuríny, sú vyrobené z farebných konfiet. Tie na dotyk vyvolávajú pocit, že v ruke držíte tisícky malých gumových čiastočiek. V skutočnosti sa však jedná o skartované topánky, pričom značka Nike označuje tento recyklovaný materiál pojmom „Grind“. Každý zákazník predajne je nabádaný k tomu, aby sem priniesol svoje staré topánky. Takto poskytnutá obuv v dobrom stave je následne darovaná na charitatívne účely. Topánky, ktoré už nemožno plnohodnotne využiť, sú následne prepravené dopravníkovým pásom pri strope miestnosti – ide o odkaz na vyššie spomenutú pneumatickú trubicu – a „pomleté“ v obrovskom mlynčeku, kde získajú šancu na druhý život. Celý tento systém je doplnený obrazovkou, ktorá informuje o tom, koľko topánok bolo takto spracovaných od otvorenia obchodu.
Nemôžeme nespomenúť skutočnosť, že značka Adidas iba nedávno vyrobila topánky, ktoré majú byť na konci svojho životného cyklu recyklované, no na druhej strane nedoriešila spôsob, akým by mohli zákazníci skutočne pristúpiť k tomuto procesu. Značka Nike medzitým vybudovala priestor, ktorý zabezpečuje zaujímavý spôsob zhromažďovania topánok na konci ich životného cyklu – výmenou za starý pár však nedostanete novú obuv. Bolo by však mimoriadne uspokojivé, keby títo dvaja hráči módneho priemyslu dokázali zlúčiť svoje dobré nápady a vytvoriť z nich jeden dokonalý koncept.
Čo sa týka zážitkovej časti obchodu, Abloh chce, aby sem prichádzali mladí ľudia a s prístupom k notebookom a fixkám načrtli svoje vysnívané topánky budúcnosti. Abloh a Nike – podobne ako Apple a Starbucks pred nimi – si predstavujú svoj nový obchod ako verejný priestor. Abloh povedal: „Samotný predaj tvorí snáď iba 20% tohto miesta. A to aj napriek tomu, že sa nachádza na jednej z najdrahších predajných ulíc v krajine. Celý tento koncept je pre mňa a pre značku Nike veľmi hodnotný, ale jeho cieľom nie je iba obyčajná výmena dolárov z ruky do ruky.“
Môžeme však nejaký subjekt vlastnený veľkou spoločnosťou označiť za skutočne verejný? Určite sa nejedná o argument, ktorý je Abloh pripravený obraňovať za každú cenu. Sám pripustil, že je vhodné spochybňovať korporátne motívy a zároveň poukázal na to, že pobočku neziskovej organizácie Boys & Girls Club vo svojom detstve nikdy nepovažoval za dostatočne štýlové miesto pre trávenie svojho voľného času.
Súvisiace: Virgil Abloh je novým umeleckým riaditeľom pánskej módy značky Louis Vuitton
Virgil ďalej uviedol: „Pre mňa ako architekta, ktorý má mozog nastavený na mestské plánovanie, je zjavné, že keď sa maloobchodný predaj presťahuje do online prostredia, fyzické obchody ostanú prázdne. Myslím si, že všetky spoločnosti, ktoré prechádzajú na myšlienku elektronického predaja, mi jednoducho odovzdávajú štafetu. Veď čo spravíme v prípade, keď sa všetky pobočky Starbucks zmenia na online donášky nápojov?“
Nedá sa pochybovať o tom, že keď Abloh v roku 2019 otvára svoj vlastný obchod Nike, jednoznačne sa naplno chopil odovzdanej štafety. Je tiež veľmi pravdepodobné, že predajňa Re-Creation je prvým pohľadom na pestrú budúcnosť maloobchodu.
Zdroj: The Business of Fashion, Fashionista