Nová značka oblečenia mení vzťah módneho priemyslu k ženám

Cynthia Salimová je zakladateľkou módnej značky Citizen’s Mark. Keď mala 23 rokov, bola zamestnaná v rámci infraštruktúry Organizácie spojených národov v švajčiarskej Ženeve. Uvedomila si niečo, k čomu v konečnom dôsledku dospeje každá moderná pracujúca žena. Zistila totiž, že na súčasnom trhu mala problém nájsť vhodné oblečenie, ktoré by si mohla vziať do práce.

Rovnako ako Salimová, väčšina profesionálnych žien pozná pocit, že pri výbere vhodného pracovného oblečenia sa ocitajú v slepej uličke. Ani jedna z dostupných možností aktuálnej módy nevyhovuje profesionálnemu pracovnému prostrediu. Je veľmi náročné nájsť v predajniach saká, ktoré sú ušité na profesionálnej úrovni, ale zároveň nepôsobia „sexy“. Rovnako ojedinelé sú aj modely, ktoré nepôsobia „roztomilo“ a zároveň nie sú neforemné alebo ušité podľa pánskych strihov.

Salimová si v podstate uvedomila, že módny priemysel skrátka neberie do úvahy, že ona a jej rovesníčky môžu zastávať funkcie, ktoré si vyžadujú serióznu a elegantnú dámsku módu.

Namiesto toho, aby sa oddala životu plnému formálnych svetrov, sa Salimová rozhodla vybudovať spoločnosť, ktorá by dokázala vyhovieť jej módnym požiadavkám. Zaumienila si od základov zmeniť tvrdohlavý a neúnosný systém. Podobnú revolúciu však nemohol rozpútať niekto, kto sa iba domnieval, že vie, čo moderná žena potrebuje. O narušenie zabehnutých postupov sa musela postarať osoba, ktorá je skutočnou modernou ženou.

Súvisiace: Módny návrhár Thom Browne: “Ako ignorujem neprajníkov a kráčam vlastnou cestou“

Salimovej cieľom sa tak stalo vyvrátenie mylnej predstavy o ženskej povahe, ktorá viedla k vzniku „roztomilého“ štýlu modernej dámskej módy. Uvedomila si, že jej úlohou nie je iba produkovať kvalitné a primerané pracovné odevy, ale zásadne zmeniť vnímanie žien zo strany módneho priemyslu. Svoju snahu postavila na názore, že dámy nie sú iba bezduchými spotrebiteľmi, ale viacdimenzionálnymi dynamickými ľudskými bytosťami.

Jednalo sa o revolučnú myšlienku, ktorá vôbec nemala byť revolučnou.

Až keď sa Salimová ponorila hlbšie do módneho sektoru a založila značku Citizen’s Mark, uvedomila si, do akej miery upútala široké cieľové publikum svojou iniciatívou. Výrobcovia vysokokvalitných pánskych odevov, ktorí by mohli teoreticky produkovať rovnakú módu aj pre dámy, sa totiž príliš dlho riadili podnikateľským pravidlom „80/20“. Keďže 80% ich ziskov pochádzalo z peňaženiek mužskej populácie, investovanie do 20% žien na trhu sa im zdalo byť riskantné a neatraktívne. Modernizovanie a testovanie dámskych strihov tak ostalo výrazne v úzadí. Je všeobecne známou skutočnosťou, že produkovanie dokonalých dámskych strihov je omnoho komplikovanejšie a ženy sú často náročnejšími zákazníkmi. Zároveň je však potrebné dodať, že výnosy z predaja dámskej módy môžu byť podstatne vyššie. Všetky tieto argumenty však strácajú zmysel, keď sa na problematiku pozrieme z pohľadu stratégie 80/20.

Osvedčené značky dámskej módy sa medzitým vyhýbajú drahším a kvalitnejším výrobkom s nadčasovými strihmi. Často je totiž náročnejšie predávať ich a klasický dizajn znamená, že spotrebitelia sa nebudú pravidelne vracať do predajní, aby zladili svoj šatník s najnovšími módnymi trendmi.

Čitateľov možno najviac prekvapí a vydesí skutočnosť, že rodová otázka nezasahuje iba podnikateľské modely módnych spoločností, ale jej dopady sa prejavujú aj na úrovni samotných dodávateľských reťazcov. Keď Salimová kontaktovala spracovateľov vlny, mnohí jej automaticky kládli otázku, či má záujem o pánske alebo dámske tkaniny. Prečo by nemali byť totožné? Zdá sa, že už na takejto základnej úrovni výrobného procesu je badateľný rozdiel v kvalite. A preto vždy, keď Salimová čelila podobnej otázke, odpovedala rovnako: „Pánske.“

Nie je žiadnou novinkou, že na trhu sa stretávame s takzvanou „ružovou daňou“. Jej dôsledkom je fakt, že mnohé produkty vyrobené pre dámy dosahujú vyššiu cenu výhradne kvôli svojmu cieľovému publiku. A to aj napriek tomu, že sú v podstate nerozoznateľné od výrobkov určených pre pánov. Salimová sa tak naučila, že aj továrenské stroje a príslušenstvo sú zjavne rodovo zaujaté. Keď sa jej nepodarilo nájsť dostatočne sofistikovanú továreň na výrobu oblečenia v Spojených štátoch, oslovila európske podniky. Väčšina z nich jej však vysvetlila, že sa venuje šitiu výlučne pánskych odevov. Takmer ako keby sa mali stroje záhadne pokaziť hneď, keď zistia, že pracujú na strihu, ktorý je určený pre ženu. Možno aj práve preto sa značka Citizen’s Mark líši od drvivej väčšiny ostatných značiek dámskej módy. Jej produkty sú totiž vyrábané výhradne z „pánskych“ tkanín s využitím služieb tovární, ktoré sa špecializujú výhradne na „pánske“ obleky.

Výrobky značky sú jednoznačne omnoho drahšie ako bežné sako, no skutočne neexistuje nič, s čím by bolo možné ich porovnávať. Salimová bola spočiatku prekvapená, že jej zákazníci sú ochotní kúpiť si talianske vlnené sako za 450 dolárov od neznámej značky namiesto toho, aby investovali do prestížnych produktov módnych domov ako Hugo Boss či Theory. Klienti jej však potvrdili, že kvalita sák značky Citizen’s Mark je natoľko zjavná dokonca aj pri prehliadaní elektronického obchodu, že neexistujú žiadne pochybnosti o jej dôveryhodnosti. Salimová povedala: „Takéto vyjadrenia sú nanajvýš zaujímavé, pretože sa jedná presne o to, čo sme mali v úmysle priniesť do sveta módy. Výrobky, ktoré podnecujú dôveryhodnosť.“

Značka Citizen’s Mark sa drží tradičného krajčírskeho dizajnu. To znamená, že neponúka nič roztomilé ani trendy. Využíva vysoko kvalitné „pánske“ materiály, spolieha sa na laserové rezanie textílií pre dosahovanie precíznych a čistých okrajov a každé jej sako je vyrobené pomocou špecializovaných šijacích strojov umiestnených v továrni, nachádzajúcich sa v Portugalsku. Každé z týchto zariadení je prispôsobené špecifickým funkciám. Jeden stroj je zodpovedný za našívanie lemovaných vreciek, druhý lisuje chlopne sák do požadovaného tvaru a iný zase zodpovedá za švy na ramenách.

Kolekcia značky je zatiaľ relatívne malá a zahŕňa iba štyri mimoriadne kvalitné saká. Napriek tomu sa však už predviedli v rámci viacerých prestížnych módnych podujatí po celom svete. Samotná značka sa totiž stretáva s nadmerne pozitívnymi ohlasmi v sektore trhu, ktorý bol príliš dlho ignorovaný.

Keď si vyskúšate saká modelov Geneva Luxe a Zurich Slim, okamžite pochopíte, v čom spočíva čaro tejto priekopníckej značky. Zistíte, ako by malo skutočne vyzerať kvalitné formálne oblečenie pre dámy.

Je to ako keby ste celý život žili bez kontaktných šošoviek a zrazu si ich nasadili. Uvedomíte si, že tie zelené šmuhy, ktoré ste doteraz vnímali len rozmazane, sú vlastne stromami. Kolekcia značky Citizen’s Mark Vám umožní vnímať dámsku módu vo vysokom rozlíšení.

Cena modelov sa možno zdá byť až smiešne vysokou, no mnoho zákazníkov aj pri obmedzenom rozpočte uprednostní sako značky Citizen’s Mark za 450 dolárov namiesto štyroch menej kvalitných variantov za 100 dolárov.

Všetky detaily spoločnosti, vrátane povahy dodávateľského reťazca, odzrkadľujú hodnoty, ktoré propaguje sociálne uvedomelá žena na vzostupe: zodpovednosť, dlhodobú udržateľnosť a transparentnosť. Vlna použitá na výrobu každého saka pochádza zo 400 rokov starej talianskej továrne na spracovanie vlny, ktorá filtruje úžitkovú vodu po každom procese farbenia tkaniny a zároveň prispieva na bývanie a zdravotnú starostlivosť svojich zamestnancov. Každá modelka, ktorá propaguje výrobky značky Citizen’s Mark, je spoločensky aktívnou dámou, pričom na fotografiách vystupuje v profesionálnej a dôstojnej póze. Salimová povedala: „Naše modelky sú fotografované ako ľudia, ktorí majú kontrolu nad svojim prostredím. Hľadia priamo do objektívu a vyžarujú kontrolu nad svojim osobným priestorom. Nevzbudzujú pocit pasivity a nepôsobia ako bezduché obete módy.“

Súvisiace: Čaká módny priemysel zásadná zmena?

Dokonca aj rohovinové gombíky sák pochádzajú z nepálskeho podniku, ktorý vlastní žena. Táto precíznosť a švajčiarska pozornosť venovaná každému detailu nie je ničím prekvapujúcim v súvislosti so ženou, ktorá sa vo svojich 23 rokoch dostala do OSN. O šesť rokov neskôr figurovala na zozname magazínu Forbes, ktorý oceňuje 30 najvýznamnejších osobností vo veku do 30 rokov. Organizácia World Policy Institute vyzdvihla Salimovú vďaka jej vedúcemu postaveniu v sektore dlhodobej udržateľnosti. Mladá podnikateľka v súčasnosti využíva svoju reputáciu vo svete módy na pretvorenie vnímanej identity modernej ženy ako spotrebiteľa a občana.

Salimová uviedla, že je podľa nej kritické, aby „značky a spoločnosti prestali ženám hovoriť, ako majú vyzerať a čo si majú obliekať. Namiesto toho by mali pristupovať k dámskej móde v súlade s predpokladom, že ženy sú mnohorozmernými, silnými a zaujímavými ľuďmi.“

Ak je toto druh budúcnosti, v ktorej by ste chceli žiť, využite svoje peniaze na podporu žien, akou je Cynthia Salimová. Pripojte sa k jej snahe o zvyšovanie rovnosti na pracovisku a boju proti zastaraným normám.

Zdroj: Adweek, Yahoo

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.