Nové súkromné lietadlá Vás odvezú aj na druhý koniec sveta

Dassault Falcon 8X

Najnovšia skupina súkromných lietadiel s extrémne dlhý doletom Vám umožní vzlietnuť z východného pobrežia Spojených štátov a na jednu nádrž precestovať polovicu sveta. Otvárajú tak nové možnosti na poli osobnej prepravy a pracovných ciest. Novými kľúčovými modelmi na tomto elitnom trhu sú Gulfstream G650ER, očakávaný Bombardier Global 7000 a Dassault Falcon 8X. Ďalšími modelmi, ktoré stoja za zmienku, sú Gulfstream G550 a plánovaný Bombardier Global 8000. Očakáva sa, že posledné spomenuté lietadlo bude mať najdlhší dolet v tejto skupine a jeho akčný rádius bude dosahovať až 14 645 kilometrov.

Trh súkromných lietadiel

Existuje hneď niekoľko činiteľov, ktoré predstavujú hybnú silu dopytu po lietadlách s extrémne dlhým doletom. Cena takýchto modelov sa pohybuje od 57 miliónov dolárov až po viac ako 70 miliónov dolárov. Dvoma najväčšími prispievateľmi sú pokračujúca globalizácia medzinárodného obchodu a nárast počtu rodín s vysokou hodnotou majetku. V hre sú však aj ďalšie faktory. Colby McDowell, člen leteckej konzultantskej spoločnosti VanAllen Group, hovorí: „Niektorí zákazníci si kupujú lietadlá výlučne na základe osobnej potreby. Iní majú viac peňazí než zdravého rozumu a pri nákupe zohráva veľkú úlohu ich ego.“

Kevin O’Leary, ktorý je prispievateľom do rubriky o súkromných lietadlách, prezidentom a generálnym riaditeľom spoločnosti Jet Advisors, súhlasí s McDowellovým tvrdením: „Ľudská povaha je nepochybne jedným z činiteľov. Vždy sa nájde skupina ľudí, ktorí chcú mať niečo väčšie a lepšie a túžia po tom najlepšom a najmodernejšom. Prirodzene, veľkou výhodou týchto lietadiel je ich schopnosť nepretržitého letu na dlhé vzdialenosti. Tým sa nemôžu chváliť žiadne iné modely. No z New Yorku do Pekingu nebude cestovať každý deň.“

Súvisiace: Nové súkromné lietadlo spoločnosti Embraer s luxusným interiérom za $80 miliónov

Záujemcovia o kúpu súkromných lietadiel majú okrem trhu lietadiel s extrémne dlhým doletom aj ďalšie možnosti. Patria medzi ne predovšetkým skupiny väčších lietadiel ako Boeing Business Jets či Airbus Corporate Jets, ktoré sú v podstate iba upravenými modelmi komerčných strojov. Tieto väčšie modely sa však nepredávajú ani zďaleka tak dobre ako špecializované súkromné lietadlá. Sčasti preto, že zahŕňajú oveľa vyššie náklady na prevádzku. Fanúšikovia súkromných lietadiel s extrémne dlhým doletom navyše oceňujú schopnosť týchto strojov vzlietnuť a pristáť na mnohých letiskách, v rámci ktorých by na to ich robustnejší bratranci nemali možnosť.

Najväčším trhom pre lietadlá s extrémne dlhým doletom je Severná Amerika, no Ázia a Stredný Východ reprezentujú vyšší podiel súkromných lietadiel na miestnom trhu. Spoločnosť Jetcraft predpovedá, že predaje modelov Gulfstream G650 a Bombardier Global budú predstavovať až takmer 50% podielu na trhu. Dostatočný dopyt v rámci tohto sektoru dokladuje skutočnosť, že spoločnosť Gulfstream v júli tohto roka predala už svoj 550. kus modelu G550. Ten je o niečo menší a pomalší ako najnovšie modely na trhu a disponuje doletom 12 472 kilometrov.

Gulfstream 650ER

Modely súkromných lietadiel

Najpopulárnejším modelom zo skupiny lietadiel s extrémne dlhým doletom je Gulfstream G650ER. Pôvodný model G650 bol prvýkrát dodaný v roku 2012 a novšia verzia ER („extended range“ – predĺžený dolet) sa objavil na trhu koncom roka 2014. Pôvodný model G650 je možné podrobiť úpravám v cene 2 miliónov dolárov, ktoré budú zahŕňať interné úpravy súčasných palivových nádrží a aktualizácie systému riadenia letu. Efektívne sa tak vyrovná verzii ER. Spoločnosť Gulfstream tiež pracuje na modeli G600 s doletom 11 426 kilometrov, ktorý by sa mal dostať na trh v roku 2018.

Lietadlo s extrémne dlhým doletom modelu Bombardier Global 7000 by malo prvýkrát vzlietnuť v druhej polovici roku 2018.

Prvý model – Dassault Falcon 8X bol doručený zákazníkovi v roku 2016 a je jedným z mála súkromných lietadiel s tromi motormi, ktoré sú kľúčové pri odlete z krátkych dráh. Uvedenie modelu Bombardier Global 7000 bolo odložené na neskorší termín a v súčasnosti prechádza letovými skúškami. Očakáva sa, že priletí na trh v druhej polovici roku 2018.

Všetky tieto lietadlá už majú svoj zoznam čakateľov. Ak si jedno z nich zakúpite dnes, mali by ste sa pripraviť na to, že Vám bude doručené až o niekoľko rokov. Dopyt sa však trochu zmiernil po predaji prvého modelu G650, ktorý figuroval na trhu za vyššie uvedenú cenu.

Kabíny súkromných lietadiel

Modernejšie lietadlá ponúkajú väčšie a priestrannejšie kabíny ako ich predchodcovia. Významným vylepšením je aj schopnosť nepretržitého letu na trase dlhšej ako 9660 kilometrov. Tieto dva prvky idú ruka v ruke. Majitelia a cestujúci totiž požadujú viac priestoru a pohodlia v rámci letov, ktoré môžu trvať viac ako 12 hodín.

Modely Global 7000 a G650 ponúkajú priestor pre 19 cestujúcich, rovnako ako o niečo menšie lietadlo 8X. Iba zriedka sa však stáva, že sú počas letu plne obsadené. William Quinn, prezident spoločnosti Aviation Management Systems a poradca na portáli Robb Report, hovorí: „Na palube lietadiel s extrémne dlhým doletom cestuje obvykle šesť až osem ľudí.“

Spálňa na palube lietadla Bombardier Global 7000.

Súťaž o najpriestrannejšiu kabínu bezkonkurenčne vyhráva model Global 7000. Dosahuje dĺžku 16,6 metrov. Pre porovnanie, model G650ER je dlhý 14,2 metrov a kabína lietadla Falcon má 13 metrov. Skutočnú predstavu o veľkosti týchto strojov však získate až vtedy, keď ich porovnáte so stredne veľkým lietadlom modelu G280, ktoré dosahuje dĺžku 7,8 metra.

Konfigurácia kabíny ponúka široké možnosti a vychádza z požiadaviek konkrétneho klienta. Tieto lietadlá môžu disponovať tromi či štyrmi oddelenými priestormi na sedenie, pričom posádka sa bude zdržiavať v špeciálne vyhradenej časti, a je v ňom aj dodatočne oddelená oblasť odpočinku posádky. Priestory lietadla môžu zahŕňať spálne s pričlenenými kúpeľňami a sprchovacími kútmi. Naozaj ich oceníte až v prípade, že sa podujmete na cestu dlhú 10 500 kilometrov a vo vzduchu tak strávite viac než 12 hodín. Na palube môžu byť zariadené aj konferenčné priestory alebo oddelené pracovné kancelárie, a všetky modely disponujú veľkým jedálenským priestorom, kde sa cestujúci môžu stravovať a diskutovať pri nápoji.

Spálňa Dassault Falcon 8X.

Elektronické systémy na palube zahŕňajú Wi-Fi, digitálny zvukový systém a veľké televízne obrazovky s vysokým rozlíšením. Systémy riadenia kabín, zabudované do kresiel, umožňujú cestujúcim ovládať zo svojho miesta všetku elektroniku, LED osvetlenie, tienidlá okien a ďalšie prvky prostredia na palube. Niektoré lietadlá spoločnosti Dassault sú dokonca vybavené technológiou, ktorá umožňuje udržiavať v kabíne nižší tlak ako v prípade bežných typov lietadiel. Cestujúci sú vďaka tomu menej vyčerpaní a lepšie zvládajú jet lag ( pásmovú chorobu).

Schopnosti súkromných lietadiel

Hlavným lákadlom predajnej ponuky týchto lietadiel je ich potenciálny akčný rádius. Model Global 7000 sľubuje, že na jednu nádrž doletí z New Yorku do Bombaja, alebo zo Sydney do San Francisca. Model G650ER môže lietať nepretržite z Dubaja do Atlanty.

Lietadlo Falcon 8X sa pýši tým, že dokáže vzlietať a pristávať na letiskách, ktoré sú príliš malé a neposkytujú dostatočný priestor na manévrovanie jeho konkurentom. McDowell zo spoločnosti VanAllen Group vraví: „Model Dassault vyniká na kratších dráhach a pri letoch vo vysokej nadmorskej výške. Letný odlet z mesta Aspen je výzvou pre niektoré väčšie lietadlá, model Falcon ho však zvláda bez problémov. Taktiež dosahuje aj slušný dolet. Je schopný na jedno tankovanie preletieť z mesta Vail, v štáte Colorado do Ženevy vo Švajčiarsku.

Bombardier Global 7000

Ako využívajú zákazníci nadpriemerný dolet týchto strojov? William Quinn a jeho tím skúmali správanie majiteľov lietadiel s extrémne dlhým doletom a zistili, že len 20% až 30% letov prekračuje hranicu 9 660 kilometrov. Quinn udáva, že priemerná dĺžka letu dosahuje 3 až 5 hodín, čo zodpovedá približne 2 250 až 4 023 kilometrom.
Všetky tieto lietadlá dosahujú maximálnu prevádzkovú nadmorskú výšku 15 545 metrov, čo je značne nad úrovňou komerčných lietadiel a mimo zóny nepriaznivého počasia. Na palube každého z nich sa štandardne nachádza pilot, kopilot a jeden ďalší člen posádky.

Náklady na súkromné lietadlá

Za postupne sa zvyšujúcou popularitou týchto lietadiel stoja početné technologické inovácie, ktoré sú uplatnené pri ich dizajne a konštrukcii. Zmeny v dizajne krídel a aerodynamike, lepšie a novšie motory a zdokonalené letové vlastnosti sú zodpovedné za to, že údržba a prevádzka týchto lietadiel je ekonomickejšia ako pri skorších modeloch.

McDowell tvrdí: „Náklady na prevádzku sa výrazne znížili. Pocítite to najmä ak ste doteraz lietali na staršom lietadle. Pre väčšinu našich zákazníkov je počiatočná predajná cena vedľajšia. Zaujímajú sa skôr o výšku celkových 10-ročných nákladov na prevádzku svojich nových strojov.“

SúvisiaceTakto vyzerá interiér najluxusnejšieho súkromného lietadla na svete

Prieskumná spoločnosť Conklin & de Decker tvrdí, že celková cena za nákup a prevádzku obľúbeného, no staršieho, pomalšieho a menšieho modelu Gulfstream GIV ročne predstavuje 2 589 042 dolárov. Avšak za predpokladu, že majiteľ nalieta 282 000 kilometrov. V porovnaní s tým prevádzkové náklady modelu G650ER s oveľa dlhším doletom dosahujú 2 694 522 dolárov a pri modeli Falcon 8X sa jedná ročne len o 2 321 886 dolárov. Náklady na prevádzku očakávaného modelu Global 7000 zatiaľ nie sú známe, ale pri modeli Global 6000 predstavujú sumu 2 689 243 dolárov. Ak dnes lietate na staršom lietadle Gulfstream GIV, je naozaj príťažlivé zameniť ho za novší, väčší a rýchlejší model s rovnakými ročnými nákladmi na prevádzku.

Tieto lietadlá sú v konečnom dôsledku skonštruované tak, aby uspokojili všetky oblasti každodenného života a umožnili svojim majiteľom podnikať na celosvetovej úrovni. Presvedčivý výkon a prijateľné náklady na prevádzku sú predpokladom toho, že dopyt po týchto skvostoch sa udrží na vysokej úrovni.

Zdroj:Bombardier, BizJournals, Globaljetconcept

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.