Novou vibráciou módy je podľa Virgila Abloha atmosféra

Vrcholom sezóny je módna prehliadka doplnená piesňami z albumu Liquid Swords a s pôvodným interpretom, rapperom GZA, hrajúcim šach.

Ahhhhh, čaro týždňa módy. Jednu minútu sa zdá, že sa nič nedeje, sezóna je odložená a ďalšiu minútu oznamuje Dior spoluprácu s Travisom Scottom, Rick Owens predvádza na pláži v Benátkach sexi plavky, rapper GZA sa ukáže na prehliadke módneho domu Louis Vuitton a hrá šach a Virgil Abloh oznamuje spoluprácu so značkou Nike.

Aký úžasný deň na to, byť mužom!

A aká to len bola prehliadka Vuitton! Ešte čosi o Virgilovi Ablohovi: môže si dovoliť príspevky na Instagrame ako tento:

Samozrejme že prekrútite očami. No potom si pozriete jeho kolekciu a pomyslíte si: Oveľa ťažšie je vytvoriť dobrú atmosféru ako objekty samotné!!! 

Čo myslí pod pojmom atmosféra (v angličtine ambiance)? (Abloh sa rozhodol pre menej častý pravopis s dvomi a.) Myslím si, že je to niečo, čo nahrádza neurčitý a rozptýlenejší koncept „vibrácií“. Návrhári boli vždy o budovaní sveta – teda prinajmenšom od Ralpha Laurena -, ale teraz sa zdá, že chcú vytvoriť umlčané vesmíry, všeobjímajúce mikrokozmy, v ktorých značka nenechá nič nedotknuté. Existuje vuittonský spôsob, ako robiť všetko – kávu, oblečenie, hudbu, mágiu.

Nie je to len postoj alebo životný štýl, ale aj systém hodnôt. Nie každá značka má finančnú odvahu to dotiahnuť do konca (hoci aj skromné ​​značky môžu pripraviť tanier alebo otvoriť kaviareň). Ale tí, ktorí to dokážu roztočiť, zbierajú ovocie.

Zdá sa, že stúpenci módy čoraz častejšie myslia na svoje obľúbené značky, ako napríklad športové tímy, alebo možno celkovo na módu ako náboženstvo. Ľudia radi romantizujú spôsob, akým bola móda kedysi subkultúrou, najmä v 70. a 90. rokoch, ale z toho vyplýva, že je to teraz jej vlastná kultúra, populárna ako hudba alebo filmy.

Móda sa stala všadeprítomnou. To by mohlo byť neprijateľné pre staré myslenie, ale pre skutočného kreatívneho riaditeľa ako Virgil Abloh je to raj. Niektorým návrhárom sa darí meniť spôsob, akým všetko vidíme(napríklad Demna Gvasalia). Zdá sa, že Abloh zas vedie v tom, ako vytvoriť vlastnú verziu všetkého. Asi preto je najslávnejším návrhárom na svete.

Toto nastavenie mysle sa ukázalo aj v tom, že módny dom Vuitton po prvýkrát v histórii módnych prehliadok vytvoril prvé skutočne módne video, ktoré vás núti povedať: „Páni, toto musíte vidieť“. Dej voľne sledoval album rappera GZA z roku 1995 s názvom Liquid Swords: mladý šermiar sa potuluje po púšti, portálom vstupuje do umelého brezového lesa a potom do kendo štúdia / nočného klubu / šachového divadla. Prirodzene, skutočný GZA hral šach a rapoval, sprevádzaný ďalším raperom Lupe Fiascom. O soundtrack sa postaral britský DJ Benji B, na ktorom vystúpili aj Goldie a El Michels Affair.

Súčasťou Ablohovho génia je, že vzal značku veľkú ako Vuitton a urobil ju skutočne osobnou, ako keby sme všetci boli súčasťou jeho veľkej cesty. Jeho pozvánky do šou nám pripomínali, že to bola celkovo jeho siedma prehliadka, a nie ktorá sezóna (jar 2022, hoci tam boli hokejové rukavice a kožušiny), a že každý produkt a spolupráca sú výsledkom jeho vlastného skúmania.

Vo svojich posledných dvoch predvádzacích videách uvrhol diváka do sveta, kde modely blúdia spomaleným pohybom, ako keby ste boli neviditeľným narušiteľom, ktorý nemôže inak, než sa prizerať.

Toto sú jeho ľudia (Lupe Fiasco, Benji B a Goldie) a jeho ikony, napríklad GZA a v jeho poslednom videu Mos Def. Ablohova samozvaná rola ako akýsi učiteľ-kurátor pre mladých fanúšikov funguje ako samostatná zábava, ale dáva jeho dielu globálny ohlas. Ak nám návrhár, ako Miuccia Prada alebo Phoebe Philo, dá svoj denník, Abloh nám dá svoju remixovú kazetu, hoci jeho ambície pripomínajú skôr dvojročný bildungsroman.

A jeho oblečenie sa stalo oveľa silnejším. Išlo o kolekciu prekypujúcu energiou a nápadmi, ktorá však nikdy nebola roztrúsená. Jeho elegantná silueta skejterských nohavíc, ktoré používa od svojej prvej sezóny, sa iba posilnila – v tejto kolekcii slúžia ako most medzi teplákovou súpravou a oblekom. Je zaujímavé, že to šlo opačným smerom, ako teraz robia všetci ostatní, čo je sexi a efektné.

To nikdy nebude Ablohova vec – ani jeho dámske oblečenie nie je zmyselné – a je pekné vidieť, ako návrhár odmieta odchýliť sa od svojej mohutnej siluety. Jeho pohľad na jeho úlohu v dome Vuitton – ako korekčného historika zameraného na revidovanie rozporuplného vzťahu priemyslu s jeho fanúšikmi a čiernymi zákazníkmi – spája jeho nafúknuté šaty, plisované sukne, odvážne kožušiny a divé farby.

Pozrite sa na teplákovú súpravu, do ktorej obliekol Goldieho: silueta superhrdinu s divokým zápasníckym opaskom a kovbojskými čižmami. Je to vzhľad, ktorý by ste videli na ulici vo veľkomeste, ale nie je archetypom. Je to jednoducho módne.

Posledná myšlienka z tejto prehliadky: kolekcia a film boli myslené ako metafora pre „mýtus o vlastníctve“, ako zdôraznila jeho štyridsaťstranová brožúra s poznámkami pre tlač. Nie je to po prvýkrát, čo si luxusný návrhár po otázke, či by sa kopírovanie malo skutočne zakázať, pohladil fúzy – Balenciaga a Gucci tvorili ústredný prvok jeho hackerského projektu.

A napriek tomu nikto mimo týchto návrhárov skutočne nehovoril o tom, či návrhár dokáže skutočne kopírovať zodpovedne. Napríklad v tejto šou si Abloh vzal sveter značky TML Breakers a dal naň grafiku charakteristickú pre značku Vuitton. Toto je pre Abloha typické (pamätáte na trojpercentný prístup?). Ale teraz pohltil kontroverziu tohto druhu elitných knokautov a zaradil ju do svojej praxe. Teraz, keď túto myšlienku posúva ešte ďalej, nemali by sme sa baviť viac? Je jedným z mála návrhárov, ktorí môžu skutočne podnietiť premyslenú polemiku.

Zdroj: GQ, JingDaily

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.