
- Aj keď sa môže zdať, že klimatická kríza mení naše myslenie tak, aby sme boli iba skromnejší, je skutočnosťou, že v mnohých častiach sveta kompletne mení správanie spotrebiteľov
- K pojmom ako „flygskam“ ( odsúdenie prevádzkovania letov ) a „smygflyga“ ( lietanie „potajme“ ) sa tak pridáva aj nový termín „köpskam“, ktorý sa týka nakupovania
- Podľa výkonného riaditeľa prieskumnej agentúry HUI Research, Jonasa Arnberga, je pravdepodobne len otázkou času, kedy sa „köpskam“ stane svetovým konceptom
Aj keď sa môže zdať, že súčasná klimatická kríza mení naše myslenie tak, aby sme boli iba čoraz skromnejšími – ostáva faktom, že v mnohých častiach sveta kompletne mení spotrebiteľské správanie sa na trhu.
Jedným z miest, kde sa trendy konzumného života radikálne menia, je Švédsko. Na základe správy spoločnosti Aftonbladet je tak možné konštatovať, že práve v tejto krajine sa vytvorilo nové hnutie, ktoré sa zaoberá nezodpovednou povahou konzumného spôsobu života.
K švédskym neologizmom ako k „flygskam“ ( a teda k odsúdeniu prevádzkovania letov ), alebo k „smygflyga“ ( ktoré označuje prevádzkovanie, či využívanie letov v tajnosti osobami, ktoré stále pravidelne cestujú lietadlom, no necítia sa dostatočne komfortne na to, aby to priznali ) sa tak pridáva aj „köpskam“, ktorý je možné vo voľnom preklade označiť za odsúdenie nakupovania a konzumného spôsobu života.
Podľa výkonného riaditeľa prieskumnej agentúry HUI Research, Jonasa Arnberga, je pravdepodobne len otázkou času, kedy sa „köpskam“ stane svetovým konceptom.
Tento pojem, ktorý má svoje korene v rovnakej krajine ako aj dnes už nesmierne známa 16-ročná aktivistka Greta Thunbergová, je vo všeobecnosti v najväčšej miere využívaný najmä v súvislosti s módnym priemyslom.
Vo všeobecnosti je však primárne používaný na označenie nedostatku ekologickej zodpovednosti, ktorú ľudia prijímajú v čase, keď nakupujú viac oblečenia ako reálne potrebujú.

Podľa údajov Organizácie Spojených národov je totižto práve módny priemysel oblasťou, ktorá produkuje viac uhlíkových emisií ako všetky medzinárodné lety a námorná preprava dohromady.
Súvisiace: Nie ste veľkým fanúšikom požičovní? Títo newyorskí módni návrhári možno váš názor zmenia
Vzhľadom na neustále zväčšujúce sa povedomie o tejto problematike je možné pozorovať zmenu ako v nakupovaní, tak aj v správaní sa ľudí na sociálnych sieťach. Nejde pritom len o krajiny ako Švédsko, ktoré sú viac „ekologicky uvedomelé“. Tento trend sa šíri naprieč celým svetom.
Vo všeobecnosti je tak možné, že sa pre tento švédsky pojem čoskoro vytvorí aj univerzálnejšie pomenovanie.
Nasledovanie posledných módnych trendov, alebo využívanie sociálnych sietí na prezentáciu svojich posledných módnych nákupov je možno populárne medzi o niečo staršou generáciou, no v súčasnosti je vo všetkej vážnosti odmietané mladšími ľuďmi, a to minimálne zatiaľ vo Švédsku.

Odsudzovanie nakupovania – respektíve minimálne takého, ktoré sa zameriava na získavanie nepotrebných produktov alebo na získavanie väčšieho množstva výrobkov ako je potrebné – je aktuálne obrovským trendom práve v škandinávskej krajine.
Popri existencii tohto trendu je tak možné pozorovať aj nárast nákupov „z druhej ruky“.

Oblečenie nakúpené v second-hande tak už viac nie je považované za dar, ktorý by bolo nevhodné niekomu venovať.
V skutočnosti sa tento trend stáva čoraz viac populárnym, nakoľko pre mnohých ľudí predstavuje nadobudnutie oblečenia s pridanou hodnotou. Tá pritom spočíva vo vynaložení úsilia nájsť v takýchto obchodoch kúsok, ktorý zapadne do osobného štýlu zákazníka miesto toho, aby sa len uspokojil s poslednými módnymi trendami, ktoré slepo nasleduje.
Súvisiace: 7 luxusných módnych značiek, ktoré presadzujú dlhodobú udržateľnosť
Zatiaľ čo miera, do ktorej Greta Thunbergová a jej aktivizmus ovplyvnili správanie sa mladých ľudí ( ktorí sú predovšetkým považovaní za vznik tohto trendu ) nie je zrejmá, je evidentné, že povedomie o tom, ako tie najrôznejšie odvetvia priemyslu ovplyvňujú životné prostredie jednoznačne mení správanie sa mladých spotrebiteľov na trhu.
Ešte zrejmejším faktom tak je, že Švédsko sa v súčasnosti čoraz viac začína orientovať na nové vzorce správania sa, ktoré je možné považovať za ekologicky zodpovedné. Je preto možné tvrdiť, že práve tieto faktory by tak mohli pretransformovať módny, potravinársky a dopravný priemysel do ich lepšej a prínosnejšej podoby, než v akej ich poznáme v súčasnosti.
Zdroj: Yahoo