Odvetvie starostlivosti o pleť je na vzostupe vďaka informovaným spotrebiteľom a sociálnym sieťam
Dermatokozmetické výrobky, ako napríklad masky na tvár a telové peelingy, zohrávajú v každodennej starostlivosti o pokožku dôležitú úlohu a tradične sú považované za „najpredávanejšie“ produkty kozmetického priemyslu.
V poslednej dobe sa však situácia začala meniť, pretože popularita dermatokozmetických produktov sa navýšila z dôvodu záujmu o prírodné a organické zložky, ako aj prekvitajúcej komunite na sociálnych sieťach.
Podľa údajov spoločnosti The NPD Group, zaoberajúcej sa prieskumom trhu, predaj výrobkov starostlivosti o pleť v Spojených štátoch v roku 2018 vzrástol o 13% a dosiahol závratné príjmy v hodnote 5,6 miliárd dolárov, zatiaľ čo tržby v oblasti make-upu dosiahli rast len o 1%.
Stephan Kanlian, vedúci expertného tímu v rámci newyorskej prestížnej umeleckej školy – Fashion Institute of Technology (FIT), ktorá sa zaoberá štúdiom trendov v kozmetickom priemysle, poznamenal: „Prvýkrát, po veľmi dlhom čase, sa odvetvie starostlivosti o pleť rozrastá rýchlejšie než odvetvie make-upu.” Správa spoločnosti Trefis, ktorá poskytuje finačný prieskum a analýzu, uvádza: „Konzervatívne odhady celosvetových tržieb pre rok 2018, v rámci kozmetického priemyslu predstavujú viac ako 300 miliárd dolárov. Celosvetový trh starostlivosti o pleť v roku 2018 dosiahol tržby takmer 135 miliárd dolárov, pričom za posledných 10 rokov zaznamenal nárast o 60%.“
Spločnosť Trefis odhaduje, že kozmetický priemysel v nasledujúcich piatich rokoch dosiahne tržby 180 miliárd dolárov, čo predstavuje nárast o viac ako 30%.
Podľa Kanliana, k vzostupu tohto odvetvia prispela rada faktorov. Zákazníci čoraz viac kontrolujú zloženie výrobkov a to vedie k väčšiemu dopytu po prírodných a ekologických značkách, zameraných na starostlivosť o pleť.
Je mnoho nových produktov a značiek, ktoré vstupujú na trh závratným tempom, pričom niektoré z nich ponúkajú koncept predplatných programov pre kozmetické ošetrenie tváre.
Sociálne siete otvorili novú cestu pre nákup a diskusiu o rutinnej starostlivosti o pleť a aktuálnych trendoch.
Hlavnými spotrebiteľmi v odvetví starostlivosti o pleť sú ženy. Keďže pokožka starne, do svojej každodennej starostlivosti o pleť zahrňujú produkty proti stárnutiu. Muži sa čoraz viac zaujímajú o produkty starostlivosti o pleť, a preto spoločnosti uvádzajú na trh nové výrobky zamerané práve na nich.
Pleťová kozmetika je na vzostupe vďaka sociálnym sieťam
Odvetvie starostlivosti o pleť prosperuje najmä vďaka vizuálnemu obsahu na sociálnych platformách.
Kanlian poukazuje na popularitu ľudí, ktorí na Instagrame zverejňujú svoje fotografie v pleťovej maske. Ďalej poznamenal: „Vyhľadajte si hashtag #facemask a objaví sa vám viac ako 2,4 milióna príspevkov. Tieto fotografie sú vizuálnym zážitkom. Sú skvelým materiálom pre blogerov a vlogerov pri príprave online tutoriálov a na strane druhej sú spokojní spotrebitelia, ktorí sa fotografujú vo svojich obľúbených pleťových maskách.“
Influencerky na Instagrame a spoluzakladateľky spoločnosti Summer Fridays, Marianna Hewittová a Lauren Gores, vstúpili na trh v roku 2018 s jediným produktom, pleťovou maskou. Nevynaložili žiadne finančné prostriedky na marketing a spoľahli sa výlučne len na sociálne médiá. Do dvoch týždňov sa maska stala najpredávanejším produktom starostlivosti o pleť na stránke Sephora.com a obdržala tisícky pozitívnych recenzií. Niekoľko krát sa cez online vypredali.
Hewittová a Goresová, s takmer jedným miliónom followerov, strávili roky testovaním produktov pre iné spoločnosti a zodpovedaním otázok na sociálnych sieťach.
Pomocou diskusií vo svojej skupine na sociálnej sieti, v priebehu dvoch rokov, táto dvojica vyvinula produkt čistiacej masky v cestovnom prevedení (okrem iných atribútov navrhnutých ich followermi). Hewittová ďalej poznamenala: „Všetko, čo robíme, pokiaľ ide o balenie, krabice, zasielanie správ a fotografovanie, by sa v prvom rade malo považovať za spoločenské.“
Od syntetických zložiek k prírodným
Kanlian poznamenal: „Sociálne médiá poskytujú spotrebiteľom prostredie na propagáciu produktov, ktoré milujú, a ktoré im v tejto oblasti pomohli stať sa informovanejšími.“
Dodáva: „Nemyslím si, že sme vôbec niekedy zažili spotrebiteľov na tak vysokej úrovni vzdelania a sofistikovanosti, čo sa týka kozmetického priemyslu. Ľudia hľadajú akékoľvek zdroje, kde môžu nájsť definíciu pre prírodné alebo organické.“
Táto potreba informácií je čiastočne dôsledkom nedostatočnej regulácie v Spojených štátoch. Zatiaľ čo Austrália, Japonsko a mnoho európskych štátov obmedzili tisíce ingrediencií v kozmetických výrobkoch, Spojené štáty zakázali používať iba 11 chemických prísad.
Internetová stránka Úradu pre kontrolu potravín a liečiv v Spojených štátoch (FDA) hovorí, že „americké zákony neposkytujú oprávnenie požadovať predloženie bezpečnostných údajov od výrobcov kozmetických výrobkov.“
Známe ikonické značky so starostlivosťou o pleť, ako Estee Lauder a L’Oreal, už začali pomaly uvázdať na trh viac prírodných alternatív, avšak potrebovali viac času, aby vedeli uspokojiť dopyt spotrebiteľov.
Spomínané oneskorenie a snaha o získanie ďalších informácií o produktoch, priniesli mnohým menším spoločnostiam s prírodnou kozmetikou príležitosť.
Podiel tržieb z predaja prírodných výrobkov starostlivosti o pleť v roku 2018 dosiahol 1,6 miliardy dolárov a predstavoval viac ako štvrtinu celkových predajov výrobkov starostlivosti o pleť – čo je o 23% viac ako v predchádzajúcom roku.
Podľa prieskumu spoločnosti NPD Group, takmer 50% amerických žien používajúcich výrobky starostlivosti o pleť uviedlo, že hľadalo prírodné alebo organické produkty.
Butikové značky
Keď Gregg Renfrewová v roku 2013 zakladala kozmetickú značku Beautycounter, ktorá ponúka radu produktov so známymi a hlavne bio prírodnými zložkami, čelila veľkému skepticizmu.
Poznamenala: „Nikto v tom čase nehovoril o čistej prírodnej biokozmetike.“
Napriek tomu sa jej podnikanie v posledných rokoch prudko rozrástlo. V súčasnosti je Gregg Renfrewová odhodlaná upozorňovať na nedostatočné regulačné predpisy.
Renfrewová ďalej uviedla: „Museli sme vziať veci do vlastných rúk. Na základe nezávislého výskumu, ktorý sme vykonali v rámci našej spoločnosti a smerníc stanovených ostatnými štátmi, sme z našich prípravkov vylúčili 1600 zložiek.“
Spoločnosť Beautycounter sa zameriava na priamy predaj koncovým spotrebiteľom. Spolieha na nezávislých konzultantov, od lekárov až po mamičky v domácnosti a študentov, čím sa im darí zvyšovať informovanosť o svojej značke a produktoch. Konzultanti smerujú nakupujúcich na stránku spoločnosti Beautycounter a majú možnosť získať až 35% provízie z predaja.
Spoločnosť Beautycounter v roku 2017 zaplatila viac ako 80 miliónov dolárov vo forme provízií.
Konzultanti spoločnosti Beautycounter zdieľajú informácie o zložkách a taktiež vedú kampaň za dôslednejšiu reguláciu v kozmetickom priemysle. Spoločnosť Beautycounter dokonca vyslala najlepších predajcov do Washingtonu DC, aby sa pričinili o prijatie nových zákonov. Renfrewová ďalej uviedla: „Vedeli sme, že musíme podnietiť zmenu na strane spotrebiteľov, ktorí sa naozaj zasadzovali za lepšiu reguláciu v kozmetickom priemysle.“
Kanlian ďalej poznamenal: „Budúcnosť odvetvia starostlivosti o pleť spočíva vo väčšej transparentnosti, ktorá je veľmi dôležitá. Je to niečo, čo si menšie značky uvedomujú a reagujú rýchlejšie oproti veľkým značkám, ktoré sa prispôsobujú pomalšie a postupne uvádzajú na trh vlastné nové produkty.“
Zdroj: AVC, WWD