Svetoznáma značka Gucci opäť raz predstavila novú módnu kolekciu, tentokrát na jeseň 2020. Tohtoročná výnimočnosť kolekcie pritom spočíva v samotnom autorovi odevov, ktorým sa stal Alessandro Michele. Ide o akcionára v spoločnosti Gucci a taktiež aj vo francúzskej skupine Kering. Niekoľkoročný predstaviteľ oddelenia doplnkov sa tak vyšvihol na vyššiu kariérnu priečku, vďaka čomu bola priaznivo ovplyvnená nielen celková hodnota značky Gucci, ale aj svetová móda vo všeobecnosti.
Prvá módna prehliadka Michela (na ktorej bola odprezentovaná kolekcia vytvorená v priebehu iba piatich dní) sa uskutočnila v Miláne v januári roka 2015. V deň prezentácie najnovšej Gucci kolekcie na ňu Michele odkázal a pripomenul, že ju tvorili extravagantné poltopánky s otvorenou pätou, ktoré boli vyrobené z kengurej kože. Šlo o veľký úspech v obuvníckej oblasti, ktorý však zároveň pobúril mnoho ochrancov zvierat. No spomenutie tohto počinu nebolo nostalgickou spomienkou na minulosť. Ako sám Michel uviedol: „Nie som človekom, ktorý by bol príliš upätý na históriu. Využívam ju skôr len pre ďalšiu inšpiráciu, nakoľko býva často nesmierne zaujímavá.“
V rozhovore o najnovšej prehliadke, Alessando Michele uviedol: „Móda sa do istej miery podobá na hodinky, pričom je možné konštatovať, že posledných päť rokov ukazujú iba čas Gucci“.
Vzhľadom na to, že prehliadka bola vskutku pozoruhodná, Alessandrove slová iba potvrdila. Stredobodom piesočnatého priestoru, ktorý sa stal prehliadkovým mólom, sa stalo obrovské kyvadlo neprestajne sa pohybujúce tam a späť, zanechávajúc pritom pod sebou stopy. Akonáhle sa však začali objavovať prvé modely kolekcie, kyvadlo začalo nekontrolovateľne kmitať všetkými smermi. Šlo o Focaultom inšpirovanú demonštráciu nielen toho, že Zem sa naozaj otáča, ale taktiež aj toho, že naše vnímanie plynutia času je nelineárne. Dané tvrdenie je pritom možné aplikovať predovšetkým v oblasti módneho priemyslu.
Michele je vo všeobecnosti známy tým, že sa už dlhšiu dobu venuje spochybňovaniu bežnej predstave mužnosti. Už jeho prvá kolekcia nenásilným spôsobom stierala rozdiely medzi striktne oddelenou dámskou a pánskou módou. Obsahovala športové nohavice po kolená, čiernu koženú školskú obuv, detské tašky a vytiahnuté podkolienky so vzorom vytvoreným z písmen „GG“. Z takýchto kúskov poskladaný outfit je pritom možné jednoducho stotožniť s talianskym zvykom obliekania chlapcov do kostola s názvom „greche“. Niektoré modré bavlnené plášte a džínsy na sebe dokonca mali aj zelené škvrny od trávy, ktorých odstránenie sa v každej domácnosti bežne stáva veľkou výzvou.
Okolo týchto myšlienok sa však voľne vznášali aj ďalšie odkazy získané a mierne modifikované z viacerých časových pásiem. Babičkovské bolerské klobúky a modré denné kabáty, metalické odlesky v štýle Davida Bowieho, rifľovina známa z 90. rokov typická pre Kurta Cobaina, pletené svetre nadmerných veľkostí a kabát s potlačou leopardej Courtney Love by vás mohli jednoducho naviesť na myšlienku, že Michele pri vytváraní tejto kolekcie vzhliadal na hneď niekoľko postáv a osobností, ktoré mu pomohli vytvoriť jeho vlastné vnímanie mužnosti. Dve tašky s typickým nádychom značky Gucci na jednej strane obsahovali slovo „fake”, pričom na tej druhej sa nachádzalo slovo „not“ – zatiaľ čo tričká vytvorené v spolupráci s punkovým rockerom Richardom Hellom (ktorého Michele prvý krát stretol ako tínedžer) obsahujú nápisy „impatience“ a „impotence“.
Volány, niekoľko tašiek, pár topánok a niekoľko golierových šiat v štýle rozprávkovej postavičky Petra Pana obsahovali klasickú kvetinovú potlač, pričom niektoré z týchto tašiek na sebe niesli aj nápis „Liberty“. Ako Michele dodal: „Som nesmiernym milovníkom kvetov. Slovo „liberty“ pritom znamená slobodu, takže som sa rozhodol vyhrať sa s touto stránkou veci a musím konštatovať, že výsledok je viac než skvelý. Vrátite sa ním až do svojho detstva.“
Súvisiace: Módna kolekcia skorej jesene 2020 od značky Versace
Michele uviedol, že tento pokus o cestovanie v čase predstavuje odstránenie typického vnímania mužnosti, prostredníctvom ktorého sa usiloval o poukázanie na neškodné alternatívy toho, ako byť iným. Zároveň však dodal: „Touto kolekciou sa neusilujem rozpovedať príbeh, ktorý by vylučoval alebo zakazoval mužnosť takú, ako ju poznáme dnes. Práve naopak, usilujem sa ním vyjadriť komplexnosť toho, aké to je byť mužom. Zahŕňa to preto v sebe aj možnosť vyrastať trocha iným, než bežným spôsobom, pretože mužský svet je rôznorodý a plný tých najrôznejších prvkov, rovnako ako aj svet žien.“
Do istej miery sa Michele taktiež usiloval o preskúmanie nápadu, na ktorý sa túto sezónu sústredili aj Stefano Pilati a Miuccia Prada. Ide o dôraz na potenciálnu bezhraničnosť mužnosti miesto toho, aby boli podporované jej zaužívané hranice. Ako Michele konštatoval: „Radšej prehrám, ako by som mal prestať stávkovať, pretože si neviem predstaviť robiť niečo iné.“
Video pánskej jesennej a zimnej kolekcie značky Gucci pre rok 2020: