Počítačoví piráti útočia na súkromné lietadlá v snahe zmocniť sa cenných dát a peňazí

Technické vybavenie kokpitu lietadla.

Konečne sa ako večne zaneprázdnený podnikateľ nachádzate osamote, pohodlne usadení vo svojom súkromnom lietadle s otvoreným notebookom na stole. Vzhľadom na to, že práve letíte vo výške 14 kilometrov nad zemou, ste si istý, že na jeho obrazovku vám nikto nepozerá a tak o svoje súkromné či citlivé dáta nemáte ani tú najmenšiu starosť. Je však správne zbaviť sa ostražitosti len preto, že s vami fyzicky v miestnosti nikto nie je? Odpoveď na otázku znie: nie. Nie je to správne ani bezpečné. Tok online informácií je v istom ohrození neustále.

Ako konštatoval vrchný riaditeľ kyberbezpečnosti a špecialista na letecké pripojenie k Internetu spoločnosti Satcom Direct, Josh Weeler: „Pokiaľ ste pripojení na Internet, rovnako je Internet pripojený na vás. Nanešťastie však táto online platforma záhrňa okrem užitočných informácií aj veľké množstvo počítačových pirátov. Nadmorská výška vás tak pred potenciálnym nebezpečenstvom kybernetických útokov neochráni.“

Dôkazom tohto tvrdenia je fakt, že americká spoločnosť v poslednom období zaregistrovala nárast kybernetických útokov, predovšetkým v oblasti súkromného letectva. Z takmer 600 lietadiel zaregistrovaných v Satcom systéme monitorovania hrozieb, sa viac ako 75% lietadiel stalo ich obeťou. V prvých piatich mesiacoch roka 2019 sa tak v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2018 prejavil až 54% nárast v počte detekovaných hrozieb. Vzhľadom na to, že súkromné lietadlá sú čoraz viac využívané ako prechodné kancelárie, je zrejmé, prečo sa nebezpečenstvo útokov neustále zvyšuje. Spoločnosti ako Satcom, Gogo, či Honeywell preto v čoraz väčšej miere ponúkajú bezpečnostné opatrenia pre spoľahlivú ochranu svojich klientov.

Ako uviedol hovorca spoločnosti Gogo: „Kybernetická bezpečnosť je nesmierne náchylná a to najmä v súčanosti, kedy letecké spoločnosti disponujú vzájomne prepojenými leteckými systémami.“ Spoločnosť preto neustále monitoruje svoju širokopásmovú sieť tak, aby dokázala včas odhaliť a odraziť akékoľvek potenciálne útoky. Rovnako ako spoločnosť Gogo, tak aj spoločnosť Honeywell disponuje monitorovacím centrom, ktoré operátorom poskytuje možnosť ostať „o krok vpred pred prípadnou hrozbou a následne učiniť preventívne akcie skôr, ako čakať na to, kým prebehne kompletná realizácia útoku.“

Počítačoví piráti však všetky tieto informácie samozrejme poznajú a preto sa ich techniky stávajú čoraz viac sofistikovanými. Spoločnosť Satcom ale tvrdí, že na rozdiel od týchto techník sú ciele útokov stále rovnaké. Piráti sa neustále usilujú o krádež peňazí alebo cenných informácií, akými sú napríklad heslá. Majitelia súkromných lietadiel, ktorými sú poväčšine výkonní a vysokopostavení pracovníci, sú tak zjavne jednou z najohrozenejších skupín cestujúcich.

Aký je však konkrétny postup kybrnetických útokov? Je zrejmé, že ich typy sa rôznia. No vo svojich prvopočiatkoch sú všetky rovnaké. Ide o to, že počítačoví piráti získajú neoprávnenými technikami prístup do palubnej wi-fi siete prostredníctvom satelitného spojenia, ktoré je lietadlom využívané na pripojenie k Internetu.

Súvisiace:
6 jednoduchých spôsobov ako prekonať jet lag
Čo by ste mali vedieť o súkromných lietadlách pred vynášaním súdov

Celosvetové regulačné orgány v oblasti letectva preto varujú pred nebezpečenstvom, ktoré predstavujú vzájomne prepojené technológie a relatívne nespoľahlivé zariadenia, akými sú aktuálne napríklad iPady (ktoré sú v čoraz väčšej miere využívané nielen technikmi a pilotmi, ale aj samotnými pasažiermi). Odhliadnuc od cielených útokov však nie sú nezvyčajné ani prípady, kedy je akýkoľvek malware zanesený na palubu nevedome. Samozrejme aj v takej situácii je jeho výskyt nesmierne nebezpečný. Ak sa totižto daný softvér zaktivizuje, dokáže urobiť všetko potrebné pre napáchanie aspoň minimálnej škody, počnúc skopírovaním jednotlivých priečinkov s citlivými údajmi na disk počítačového piráta až po rozširovanie samého seba do celej siete.

Je zrejmé, že leteckí prepravcovia sú s takýmito informáciami patrične oboznámení a preto je možné konštatovať, že v mnohých prípadoch sú akékoľvek hrozby už vo svojich prvopočiatkoch efektívne zlikvidované. Nájdu sa však aj výnimočné prípady, v ktorých kybernetické útoky spôsobili ťažkosti so satelitnou navigáciou alebo s automatickou obojstrannou komunikačnou súpravou. Navyše, pokiaľ by sa počítačoví piráti nabúrali do systému leteckej kontroly súkromných letov, nebezpečenstvo fyzických osôb by sa o to viac zvýšilo. Mohlo by totižto dôjsť k nepriamym únosom prepravovanej osoby a následnému požadovaniu výkupného.
Minimálnymi opatreniami, ktoré dnes môžu letecké a prepravné spoločnosti vykonať, sú teda akcie spojené so zakúpením jednotlivých produktov bezpečnostných a softvérových spoločností. Vhodným príkladom je ochrana vášho pripojenia na Internet prostredníctvom služieb spoločnosti Satcom, ktorá stojí približne 719 eur mesačne.

Zdroj: FlyinngMag

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.