Pokus o oprášenie zašlej slávy niektorých klasických značiek luxusných automobilov

Ak ste sa nikdy nezúčastnili výstavy luxusných klasických automobilov, tak vám značky ako Delage, Hispano-Suiza alebo De Tomaso asi nič nevravia. No tieto dlhodobo nečinné značky majú medzi bohatými zberateľmi áut obrovskú základňu fanúšikov. Nové spoločnosti sa preto rozhodli využiť túto vášeň a vrátiť tieto značky späť do života.

Je to však veľmi riskantný zámer, ktorý je zvyčajne odsúdený na neúspech. Bugatti je jednou z mála klasických luxusných značiek automobilov, ktorej sa to podarilo, a to až na druhý pokus v roku 1998. Ten druhý úspešný pokus má navyše na svedomí najväčšia automobilka na svete, Volkswagen Group.

V úvode menované značky by ale chceli oživiť malé súkromné spoločnosti. Každá z nich plánuje predávať svoje automobily v malom množstve, popri ktorom vyzerá predaj Bugatti ako veľkovýroba, no za veľmi vysoké ceny.

Súvisiace: Ľudia sa aktuálne zúčastňujú aukcií miliónových automobilov bez toho, aby ich vôbec videli naživo

Delage D12

Nový model Delage D12 má všetky atribúty pretekárskeho auta, ktoré má dovolené jazdiť po ceste.

Francúzsky výrobca vozidiel Delage bol jeden z prvých, ktorý sa preslávil na pretekárskej trati. Angus Dykman, odborník na klasické autá z aukčnej spoločnosti Gooding & Co. sa vyjadril, že „Delage bol medzi prvými a celkom úspešnými automobilovými spoločnosťami, založenými v roku 1905.“

Delage sa stal neskôr známy aj výrobou veľkých, krásnych a silných luxusných sedanov, hoci srdcom spoločnosti bolo pretekanie. Spoločnosť ukončila svoju výrobu krátko po konci 2. svetovej vojny.

Tento model 1937 Delage D8-120 sa v roku 2013 vydražil za 770 000 dolárov.

Pred nielolkými rokmi hľadal francúzsky podnikateľ Laurent Tapie značku, ktorú by priradil k svojmu malému, veľmi výkonnému autu a našiel práve značku Delage. Podobne ako Bugatti, aj toto je francúzska značka s reputáciou pretekárskeho vozidla. Tapie získal práva na jej použitie od klubu majiteľa tejto zaniknutej značky, známom ako Les Amis de Delage (Priatelia Delage).

Tapieho automobil má úzku členitú karosériu s veľkými prednými blatníkmi, oddelenými od karosérie. Má dve sedadlá, pričom druhý cestujúci sedí za šoférom. Je jasné, že toto auto nie je určené na priateľskú konverzáciu počas jazdy. Je to automobil, s ktorým môžete ísť rýchlo a môžete vziať ešte niekoho, kto si s vami túto rýchlu jazdu vychutná. Tapieho zámerom bolo totiž vytvoriť vozidlo, ktoré by vám dalo zážitok z jazdy, čo najpodobnejšiemu k tomu z pretekov F1.

Model Delage D12 je hybrid poháňaný motorom V12, ktorý si spoločnosť vyvinula sama. Elektrický motor pomáha vyprodukovať výkon 1100 koní. Podľa plánov by mali vyrobiť len 30 takýchto automobilov, s cenou začínajúcou pri hodnote 2,3 miliónov dolárov. Prvý zákazník dostane svoje auto v septembri 2022.

Ako Tapie prezradil, spoločnosť sa momentálne snaží získať priestory pôvodnej továrne Delage, neďaleko Paríža. Po skončení výroby modelu D12 má už v pláne vyrobiť konvenčnejší model výkonného automobilu, ktorý by mohol konkurovať vozidlám značky Bugatti.

Hispano Suiza Carmen

Nový model Hispano – Suiza Carmen je plne elektrické výkonné auto.

Hispano – Suiza znamená „španielsko – švajčiarske.“ Pôvodná spoločnosť bola totiž založená v Španielsku počas roku 1904, švajčiarskym inžinierom Marcom Birkigtom a španielskym obchodníkom Damiánom Mateu. Podobne ako jeho britský rival Rolls-Royce, aj táto značka sa preslávila svojimi leteckými motormi a opulentne luxusnými autami.

Autá značky Hispano – Suiza boli známe svojou silou, komfortom a kvalitou. Veľký kabriolet 1932 Hispano – Suiza sa nedávno vydražil na aukcii klasických automobilov spoločnosti Gooding & Co. za 2,4 milióna dolárov.

Posledná inkarnácia automobilky Hispano – Suiza, ktorá sa tentokrát píše bez apostrofu, bola založená niekoľkými potomkami pôvodných zakladateľov. Prezident Suqué Mateu a vedúci komunikácie David Martin sú pravnukmi Damiána Mateu.

??????????????????????????????????????????????????

Prvé auto novovzniknutej spoločnosti Hispano – Suiza, Carmen, nesie meno vnučky zakladateľa, Carmen Mateu, ktorá bola prezidentkou pôvodnej spoločnosti.

Spoločnosť plánuje vyrobiť dve verzie tohto elektrického automobilu: jedno s výkonom 1006 koní a ľahšie s výkonom 1100 koní, ktoré dostane k menu Carmen prívlastok Boulogne. Posledná uvedená verzia bude podľa spoločnosti schopná zrýchliť z 0 na 97 km/h za 2,5 sekundy.

Obe verzie budú vyrobené najmä z uhlíkových vlákien – materiálu, ktorý je síce drahý, ale ľahký a pevný. Cena modelu Carmen začína pri hodnote 1,5 milióna eur. Cena modelu Carmen Boulougne zas na úrovni 1,65 miliónov eur.

Zatiaľ boli podľa Martina predané iba dva druhy z týchto automobilov a momentálne sú vo výrobe. Spoločnosť plánuje vyrobiť spolu 19 modelov Carmen a 5 modelov Carmen Boulognes.

No je ešte jedna spoločnosť, ktorá plánuje začať vyrábať nové autá značky Hispano – Suiza. Tou druhou je švajčiarska spoločnosť Hispano – Suiza Automobilmanufaktur, ktorá oznámila, že vyrobí superautá s benzínovým motorom. Zástupcovia tejto spoločnosti však neodpovedali na naše otázky ohľadom ich plánovanej výroby.

De Tomaso P72

Model De Tomaso P72 je poháňaný motorom V8.

Značka De Tomaso je veľmi odlišná od značiek Delage a Hispano – Suiza. Vznikla totiž oveľa neskôr a nebola nečinná až tak dlho.

Spoločnosť De Tomaso bola založená v talianskom meste Modena v roku 1959, argentínskym pretekárskym jazdcom Alejandrom de Tomasom. Spoločnosť začala vyrábaním pretekárskych vozidiel, no najviac ju preslávili cestné automobily s vysokým výkonom, ako modely Mangusta a novšie Pantera.

Súvisiace: Prvý elektromobil značky Rolls Royce ponúka luxusnú a trvalo udržateľnú jazdu

Tieto dva automobily mali motory V8 z amerických Fordov. Vzťahy s touto automobilkou sa tak upevnili, že začiatkom 70. rokov vlastnila automobilka Ford majoritný podiel v spoločnosti. Spoločnosť De Tomaso prestala so svojou produkciou v roku 2004.

Kupcovia sa síce našli, no pokusy o znovuoživenie značky zlyhali.

Hongkongská spoločnosť Ideal TeamVentures kúpila v roku 2014 práva na značku za 1 miliónov dolárov. To je o čosi viac ako základná cena auta, ktoré má spoločnosť v pláne vyrábať.

1994 De Tomaso Pantera, najpopulárnejší model značky.

Spoločnosť nedávno ohlásila, že odchádza z Talianska a presúva sa do USA. Nový model De Tomaso P72, so svojím supervýkonným motorom V8 z dielne automobilky Ford, sa bude vyrábať v USA, hoci výkonný riaditeľ spoločnosti Ryan Berris nepovedal, kde presne.

Tento nový model bude mať benzínový motor s výkonom medzi 700 až 750 koní. Na rozdiel od väčšiny novodobých superáut však model P72 nebude mať automatickú prevodovku. Bude sa vyrábať iba so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Spoločnosť očakáva, že začne s jeho výrobou koncom roka 2022.

Berris objasňuje vízie spoločnosti: „Tak dlho ako len budeme môcť, budeme vyrábať automobily s vnútorným spaľovaním a manuálnou prevodovkou, príbuzné švajčiarskym mechanickým hodinkám.“

Zdroj: NYTimes, Fortune

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.