Prečo a ako kupovať a predávať luxusnú módu z druhej ruky?

Interiér novej predajne RealReal na ulici 80 Wooster Street.

Mnohých nadšencov módy možno prekvapí skutočnosť, že editori prestížneho magazínu Vogue sú zástancami nákupu oblečenia z druhej ruky. Médiá a kinematografický priemysel sa snažia spotrebiteľov presvedčiť o tom, že skutočnú hodnotu majú iba nové a značkové módne kreácie. V skutočnom svete však platí, že aj oblečenie z druhej ruky sa v súčasnosti teší zvýšenej popularite. Tento trend snáď spočíva v jedinečnosti modelov, ktoré sú dostatočne zachovalé aj po desiatich rokoch nosenia, no možno sa jedná iba o fakt, že takéto oblečenie sa neobjavuje na každej prehliadke pouličnej módy a jeho vek mu zaručuje istú dávku prestíže.

Viaceré módne značky v súčasnosti opätovne uvádzajú na trh svoje najpopulárnejšie modely z minulosti a keď sa na verejnosti objavíte vo vintage modeli značky Balenciaga či Dries Van Noten, okamžite si vyslúžite reputáciu zanieteného fanúšika luxusnej módy. Ľudia totiž budú predpokladať, že Váš vkus je taký vycibrený a Vaša znalosť módy taká hlboká, že radšej uprednostníte klasický model, ktorý spozná iba skutočný fanúšik danej značky. Luxusná móda z druhej ruky je často naozajstným symbolom módnej gramotnosti.

Ak ste mali v minulosti záujem o nákup oblečenia z druhej ruky, museli ste sa odhodlať prácne prehľadávať portály ako eBay či miestne second-hand predajne. Takýto spôsob nakupovania však v priebehu roka 2017 zažil revolúciu a v súčasnosti už nepredstavuje žiadny problém. Aktuálne totiž existujú viaceré digitálne aplikácie a webstránky, pomocou ktorých môžete nakupovať módu z druhej ruky priamo, prostredníctvom svojho mobilného telefónu. Ak preferujete tradičné nakupovanie, k dispozícii máte aj mnoho inovatívnych kamenných obchodov, ktoré sa zameriavajú na takúto módu. Zároveň je v súčasnosti omnoho jednoduchšie predávať luxusné kúsky oblečenia, ktoré Vás už omrzeli. Už ich viac nemusíte skladovať na najnižších poličkách Vášho šatníka – môžete ich predať nadšencom, ktorí ich budú ešte dlho milovať a nosiť.

Súvisiace: Svet módy oživuje trendy z 90. rokov

Nákup a predaj oblečenia má totiž mimoriadne veľký význam aj v rámci dlhodobej udržateľnosti módy. Nedá sa poprieť, že každoročne sa po celom svete vyrobia miliardy nových luxusných kusov oblečenia, čo sa nevyhnutne odráža na dopade módneho priemyslu na životné prostredie. Ak patrí znižovanie uhlíkovej stopy medzi Vaše priority, mali by ste zvážiť opätovné nosenie oblečenia, ktoré je už na trhu dostupné.

Predstavujeme Vám tri najlepšie spôsoby nakupovania a predávania módy z druhej ruky, aby ste si tak v priebehu roka 2018 mohli vytvoriť jedinečnú spotrebiteľskú stratégiu.

1. Predajná spoločnosť RealReal nedávno otvorila novú predajňu v newyorskej mestskej časti Soho, ktorá ponúka široký sortiment módy z druhej ruky, overovanie pôvodu a profesionálne oceňovanie

Predajná webová stránka RealReal vznikla už v priebehu roka 2011 a odvtedy sa rozrástla na masívnu spoločnosť, pričom v rámci svojho financovania zhromaždila viac než 173 miliónov dolárov. Zákazníci ju jednoducho milujú. Na jednej strane totiž pôsobí ako ktorýkoľvek iný moderný online obchod, no zároveň ponúka mimoriadne vzrušenie z toho, že sa Vám tu podarí objaviť archívne modely oblečenia značky Prada či nenosené topánky značky Chloé – a to všetko za výrazne zľavnenú cenu. Nadšenci módy majú možnosť predávať prostredníctvom predajne RealReal aj svoje obnosené značkové modely. A čím viac takýchto modelov poskytnete do predajne, tým väčší podiel na predajnej cene získate – v najlepších prípadoch môže dosiahnuť až 80%.

Obyvatelia New Yorku môžu v súčasnosti navštíviť aj nový kamenný obchod tejto spoločnosti, ktorý sa nachádza na ulici Wooster Street. Majú možnosť nájsť tu takmer nové kabelky značky Gucci, vintage hodinky značky Cartier, bohatú ponuku značkových tenisiek, oddelenie pánskej módy a tím odborníkov, ktorí priamo na mieste posúdia hodnotu Vašich obnosených módnych kreácií. Rati Levesque, hlavná obchodníčka spoločnosti RealReal, povedala: „Naši zákazníci vyjadrili dopyt po osobnom stretnutí s odborníkmi na oceňovanie luxusného oblečenia a chceli vidieť celú našu ponuku na vlastné oči. V súčasnosti si môžu na internete objednať vytúženú kabelku, vyhliadnutý šperk či iný módny kúsok a nechať si ho doručiť do našej predajne v mestskej časti Soho. Tu sa následne stretnú s našimi odborníkmi a v rámci rozhovoru sa dozvedia o svojom zvolenom produkte dodatočné informácie.“

Inovatívna predajňa RealReal Vám navyše ponúka možnosť zúčastniť sa na workshopoch, v rámci ktorých sa naučíte rozlišovať pravé značkové produkty od falzifikátov, správne čistiť a udržiavať šperky v prvotriednom stave, prípadne opravovať poškodené kabelky. Niet teda žiadnych pochýb o tom, že táto služba je určená pre potenciálnych predajcov. Obchod totiž aktívne vedie svojich klientov k tomu, aby sem nosili svoje nechcené luxusné modely oblečenia a snažili sa ich predávať novým majiteľom. Spoločnosť RealReal zároveň udržiava spoluprácu s predajňou Stella McCartney, kde tiež môžete nechať svoje mierne obnosené modely a následne ich zaslať do novej pobočky spoločnosti RealReal na posúdenie ceny.

Celý tento podnikateľský model sa točí okolo dlhodobej udržateľnosti. Rati Levesque uviedla: „Prvoradou úlohou našej spoločnosti je predlžovanie životnosti luxusných módnych kreácií. Každoročne je totiž vyrobených viac než 80 miliárd nových kusov oblečenia, z ktorých viac ako 75% obvykle končí v odpade. To znamená, že ľudstvo plytvá dostupnými prostriedkami v dlhodobo neudržateľnej miere. Podnikateľský model spoločnosti RealReal sa snaží vybudovať plnohodnotnú cirkulárnu ekonomiku. Či už kupujete oblečenie z druhej ruky priamo u nás, alebo preferujete primárny trh a následne nám prinesiete všetky svoje nechcené módne kúsky, prispievate k znižovaniu tempa, ktorým sa luxusné produkty stávajú odpadom.“

2. Spoločnosť ThredUp ponúka zákazníkom možnosť predávať a kupovať luxusné produkty spolu s lacnejšími výrobkami značiek ako J.Crew, Zara a H&M

Čo spravíte v prípade, že je Váš šatník plný neznačkového oblečenia, ktoré jednoducho nemôžete predať na luxusnej stránke zaoberajúcej sa módou z druhej ruky? Ideálnou voľbou je v takomto prípade portál ThredUp, na ktorom máte možnosť predávať oblečenie značiek ako J.Crew či Club Monaco, ale aj modely z reťazcov ako Zara a H&M. Táto spoločnosť vnikla už v roku 2009 a odvtedy je najlepším spôsobom, pomocou ktorého môžete naložiť so svojimi neznačkovými obnosenými šatami. Predstavitelia ThredUp si však v poslednej dobe uvedomili, že jej zákazníci sa v čoraz väčšej miere zaujímajú aj o luxusnú módu. Takýchto prípadov je v súčasnosti týždenne až o 60 000 viac ako v minulosti. Spoločnosť preto spustila svoju novú divíziu s názvom Luxe, kde sú z druhej ruky dostupné napríklad topánky značky Marc Jacobs, večerné šaty značky Prada a kabelky od módneho domu Chanel.

James Reinhart, zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti ThredUp, vysvetlil: „Zistili sme, že väčšina moderných dám má v šatníku bohatú kombináciu luxusného a menej prestížneho oblečenia. Doteraz však neexistovalo miesto, na ktorom by bolo možné predávať čokoľvek od značky Gap až po kreácie módneho domu Gucci. Náš prieskum dokázal, že výtvory popredných dizajnérov tvoria iba 15% šatníka priemerného fanúšika módy. Spoločnosť ThredUp je preto miestom, kde sa zákazníci môžu zbaviť všetkých svojich nechcených modelov, bez ohľadu na ich pôvod.“

Vznik spoločnosti ThredUp však viedol aj k tomu, že nakupovanie oblečenia z druhej ruky pozitívne napravilo svoju niekdajšiu reputáciu, a v súčasnosti sa dokonca stretáva s výrazne zvýšeným dopytom. Reinhart uviedol: „V priebehu každého roka zostavujeme odbornú správu, v ktorej analyzujeme aktuálny stav módneho priemyslu. V roku 2017 sme takto zistili, že sekundárny trh s luxusnou módou zodpovedá za $ 18 miliardový priemysel. Navyše očakávame, že hodnota tohto sektora sa v rámci najbližších štyroch rokov zvýši až na úroveň 33 miliárd dolárov. Sekundárny predaj navyše narastá podstatne rýchlejšie ako tradičný trh.“

Podobne ako RealReal, aj spoločnosť ThredUp kombinuje sofistikované algoritmy s kamennými obchodmi. V súčasnosti prevádzkuje tri „inteligentné obchody“ v Kalifornii a Texase, pričom ďalšie by mali byť otvorené už v priebehu tohto roka.

3. Spoločnosť Rebag spustila novú aplikáciu a otvorila predajňu v mestskej časti Soho, kde sa špecializuje na nákup a predaj luxusných kabeliek

Interiér predajne Rebag na ulici 390 West Broadway.

Sekundárny trh s kabelkami sa vyznačuje niekoľkými jedinečnými črtami. Dôvodom je snáď skutočnosť, že kabelky v porovnaní s oblečením nepôsobia natoľko osobným dojmom – nenosíte ich priamo na svojom tele ako šaty či nohavice. Dopyt po vzácnych vintage kabelkách existuje už po dobu niekoľkých rokov. Prestížne produkty ako 20-ročná kabelka Birkin od značky Hermès či kabelka Chanel 2.55 sú v niektorých prípadoch dokonca omnoho žiadanejšie ako novšie výrobky týchto módnych domov. A tiež omnoho drahšie.

Viacero predajní so sortimentom z druhej ruky ponúka na výber z pozoruhodného množstva značkových kabeliek. Spoločnosť Rebag sa však zameriava výhradne na kabelky tých najprestížnejších značiek a výrazne sa líši od ostatných podobných predajní. A to najmä preto, že od Vás odkúpi použitú kabelku a zároveň Vám za ňu aj zaplatí jej plnú cenu. Svoj podiel tak nezískavate až v prípade, že sa Vaša kabelka opätovne predá novému majiteľovi.

Súvisiace: Nová výstava v Miláne oslavuje históriu talianskej módy

Obyvatelia New Yorku môžu navštíviť novú predajňu priamo v štvrti West Broadway, prípadne uverejniť fotografie svojich kabeliek v rámci aplikácie spoločnosti Rebag. Charles Gorra, zakladateľ a generálny riaditeľ tejto inovatívnej spoločnosti, povedal: „Vyvinuli sme nový algoritmus, pomocou ktorého môžeme predpovedať vývoj ceny akejkoľvek kabelky na svete. Sme ochotní okamžite odkúpiť Vašu luxusnú kabelku a obratom Vám za ňu zaplatiť patričnú sumu. Celý proces je mimoriadne jednoduchý.“

Ak Vám leží na srdci uhlíková stopa, ktorú za sebou zanechávate, predaj starých kabeliek a nákup vintage modelov by mal byť Vašou prioritou. Je potrebné uvedomiť si, že drvivá väčšina podobných luxusných produktov sa vyrába z prírodnej kože a ďalších exotických materiálov. Gorra povedal: „Naším cieľom je zvyšovanie životnosti luxusných kabeliek a minimalizovanie nadbytočného odpadu, ktorý je produkovaný v rámci módneho priemyslu. Najkvalitnejšie luxusné kabelky sa vyrábajú z vysoko kvalitných materiálov, ktoré sú vo veľkej miere schopné odolávať skúške času. Svojich klientov sa snažíme viesť k dlhodobo udržateľnému správaniu, ktoré spočíva v podpore sekundárneho trhu, ale aj recyklácií a darovaní nechcených produktov.“ Súčasná ponuka predajne Rebag zahŕňa luxusné kabelky značiek ako Céline, Louis Vuitton, Givenchy a Balenciaga. Cena mnohých z nich dokonca neprekračuje ani úroveň 1 000 dolárov.

Zdroj: PassionX, Vogue

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.