Položte tú whisky. Máme pre Vás niečo lepšie.
Ethan Fixel je newyorským spisovateľom, komikom a odborníkom na alkoholické nápoje. Svoj vzťah k whisky opísal nasledovne: „Tiež som bol po dlhé roky obrovským zástancom whisky. Najprv to bol bourbon, neskôr ražná whisky a nakoniec som si obľúbil škótsku.“ Všetko sa však zmenilo, keď Fixel prišiel o starého otca.
Fixel vysvetlil: „Ako rodinný odborník na alkohol som dostal na starosť posúdiť hodnotu skrinky plnej fliaš, ktorú sme zdedili po starom otcovi a viac než 30 rokov sa jej nikto nedotkol. Bol som nútený vyliať obsah mnohých fliaš, ktoré boli znehodnotené časom a nadobudli zvláštne zafarbenie. Bolo tam všetko od prastarého ginu cez lacnú černicovú brandy až po vína pochybnej kvality. Všetko, čo mi nakoniec ostalo, bola ražná whisky značky Michter’s z 80. rokov, relatívne luxusne vyzerajúce fľaša vína z Bordeaux a skromná fľaša koňaku.“
Etiketa na fľaši koňaku bola veľmi nenápadná a Fixel spolu so svojimi bratrancami usúdil, že jej obsah bude podobne nevýrazný ako pri ostatných fľašiach, ktoré dovtedy ochutnali. Spisovateľ uviedol: „Napriek tomu som ju otvoril iba preto, aby som po prvom dúšku mohol predviesť svoj komický výraz tváre. Ostal som však prekvapený. Ten koňak bol dobrý. Skutočne úžasný.“
Fixel ďalej povedal: „Keď som z fľaše nalial aj svojim bratrancom, ovanula nás aróma sušených fíg, vanilky a opracovanej kože. Chuť koňaku bola nakoniec ešte výraznejšia ako jeho vôňa. Bola bohatá a sladká a vyznačovala sa jemnou a elegantnou štruktúrou. Okamžite sme sa pustili do pátrania a zistili sme, že totožná fľaša koňaku značky Martell VSOP zo sedemdesiatych rokov sa aktuálne predávala na elektronickej aukcii za pozoruhodných 400 dolárov.“
Mladému spisovateľovi sa v tom momente začali hlavou preháňať otázky. Odkiaľ sa vzal tento úžasný nápoj a prečo je taký drahý? A ako sa dostal do rúk jeho starého otca?
Koňak je francúzskym výrobkom, ktorý sa destiluje z vína a bol vynájdený cudzincami. Väčšinový podiel koňaku francúzskej výroby sa v súčasnosti vyváža za hranice tejto krajiny. Za jeho vznik sú zodpovední holandskí obchodníci, ktorý si túžili odviesť francúzske víno do svojej domoviny bez toho, aby sa znehodnotilo. Z tohto dôvodu sa rozhodli vystaviť ho dvojitej destilácií, výsledkom čoho bol vznik nápoja známeho ako „brandewijn“, teda „spálené víno“. To následne viezli v dubových sudoch až do Holandska. Práve tento proces dozrievania je zodpovedný za premenu „brandy“ na niečo mimoriadne výnimočné. Čas strávený v sudoch dodáva koňaku príchuť vanilky a karamelu, obohatí ho o zemitú arómu orechov a dubového dreva.
Za pravý koňak môžeme samozrejme označiť iba brandy, ktorá pochádza z francúzskeho regiónu Cognac. Rovnako ako škótska whisky alebo tequila (typ liehoviny mezcal), aj koňak je pomenovaný podľa oblasti, v ktorej vznikol. Avšak na rozdiel od škótskej whisky, ktorá sa vyrába zo sladového jačmeňa, koňak je vyrobený z oveľa jemnejšej, sezónnej suroviny – hrozna. A na rozdiel od tequily, koňak dozrieva v sudoch počas omnoho dlhšej doby. Koňak teda nie je obzvlášť drahým produktom iba preto, aby upútal pozornosť vyznávačov prestížneho alkoholu. Jeho vysoká cena je odvodená od mimoriadne obmedzenej produkcie. Je totiž zodpovedný iba za menej než 1% svetového objemu vyrobeného alkoholu.
Súvisiace: Toto je najdrahšia fľaša koňaku na svete
Fixel vysvetlil: „Koňak som si zamiloval vďaka jeho podobnosti s whisky, ktorá dlho dozrievala v sude. Rovnako významným činiteľom je však skutočnosť, že pôvod a história každej fľaše vo veľkej miere prispieva k identite tohto nápoja. Ide o výrobok majstrovských remeselníkov, ktorý môže byť imitovaný, ale nikdy nebude replikovaný v žiadnej inej časti sveta.“
Oboznámte sa s nasledujúcimi odporúčaniami v rámci výberu a konzumácie koňaku a dovoľte tomuto luxusnému alkoholu, aby Vás očaril.
Neznepokojujte sa cenou
Patrice Piveteau, ktorý je pivničným majstrom francúzskej značky Cognac Frapin, povedal: „Veď potešenie je základom života.“ Kým Američania sa vo väčšine prípadov naháňajú za peniazmi, životným cieľom mnohých Francúzov je samotné potešenie. Môžeme dokonca bez výčitiek tvrdiť, že od Francúzov sa máme v tomto smere čo učiť. Cena niektorých druhov koňaku sa síce môže pohybovať okolo hodnoty tisícov dolárov, to však v žiadnom prípade nezaručuje, že Vám ponúknu viac potešenia ako fľaše, ktoré si môžete zaobstarať za desatinu tejto sumy. Koňak by ste mali piť iba z jediného dôvodu, a tým je záľuba v jeho chuti.
Vyznávači súčasnej kultúry smartfónov sa často domnievajú, že najväčším potešením je to, ktoré prichádza najskôr. Avšak ako v minulosti, tak aj dnes sa koňak spája predovšetkým s trpezlivosťou. Je potrebné venovať dostatočné množstvo času jeho produkcii a jeho konzumáciu nemožno uponáhľať. Nalejte si pohárik vychladeného koňaku a doprajte si čas. Uvažujte o tom, ako chutí a ako vonia, a koľko rôznych faktorov bolo zapojených do jeho výroby. Keď budete vnímať popíjanie koňaku ako istú formu meditácie, prinesie Vám pokoj a vnútorný mier, ktorý je v aktuálnej hektickej dobe tak často vyhľadávanou komoditou.
Vyskúšajte ho miešať do kokteilov
Mladšie ročníky koňakov sa často pridávajú do prestížnych kokteilov, ktoré sú vhodným odrazovým mostíkom do sveta tohto alkoholu. Germain Canto je zakladateľom spoločnosti Konoisseur, ktorá poskytuje odborné poradenstvo v oblasti koňaku a autorom ponuky podniku Bar Louise vo francúzskom meste Cognac. Medzi jeho najpoprednejšie kreácie patria kokteily s názvami ako „Copper“ (kakao, pomaranč a japonský likér Umeshu), „Mint Oaked“ (francúzska alternatíva k nápoju mojito s limetkovou šťavou, cukrom, vaječnými bielkami a zázvorom) a „Jasmine Collins“ (s jazmínovým čajom, limetkovou šťavou, minerálnou vodou a zázvorom). Nemáte k dispozícii podobné extravagantné ingrediencie? Jednoducho zmiešajte ľadovo vychladený koňak so zázvorovým pivom. Presne takto si koňak najčastejšie vychutnávajú obyvatelia ikonického francúzskeho regiónu.
Vyhľadávajte malých remeselných výrobcov
Najväčšie značky koňaku sú často ospevované hudobníkmi, hercami a atlétmi a vo veľkej miere sa propagujú prostredníctvom reklamy vo svetových médiách. Značky ako Hennessy, Remy Martin, Courvoisier a Martell sú zodpovedné za viac než 80% všetkých predajov koňaku na území Spojených štátov. Značka Hennessy má na svedomí dokonca celých 50% z tohto podielu. Avšak okrem týchto popredných hráčov na trhu existujú aj menšie značky, ktoré si vybudovali reputáciu predovšetkým medzi zanietenými fanúšikmi nápoja a profesionálnymi barmanmi. Nie je ojedinelým javom, že tieto remeselné značky majú pre svojich priaznivcov omnoho väčšiu hodnotu ako výrobky spomenutých veľkých producentov. Predstavujeme Vám teda výber piatich značiek, ktoré by ste si nemali nechať ujsť.
Cognac Frapin
Spoločnosť Cognac Frapin spravuje približne 240 z 13 000 hektárov viníc na území regiónu Grande Champagne. Medzi najlepšie produkty tejto značky patrí koňak Chateau Fontpinot XO (označenie XO symbolizuje kategóriu koňaku „Extra Old“ alebo „Napoléon“, pričom najmladšia zložka takéhoto produktu môže mať najmenej 6 rokov). Tento koňak dozrieval v suchých pivniciach, kde sa zo sudov vyparí viac vody a alkohol sa stáva koncentrovanejším, jemnejším a v priebehu desaťročí nadobúda elegantnú arómu. Kontrastom k tomuto produktu je koňak s názvom Cigar Blend XO, ktorý sa necháva dozrievať výhradne vo vlhkých pivniciach, kde alkohol získava jemnú, takmer nenápadnú a bohatú chuť.
Cognac Bisquit
Značka Bisquit sa špecializuje na mimoriadne dlhý proces destilácie alkoholu, vďaka ktorému sa jej produkty vyznačujú jedinečnou príchuťou. Tento výrobca aplikuje destilačnú metódu, ktorej trvanie je až o hodinu dlhšie ako za bežných podmienok. V rámci tohto druhu destilácie sa z výsledného produktu odstraňujú ťažšie molekuly a výrobca získava robustnejší alkohol s hutnejšou štruktúrou. Koňaky značky Bisquit sa radia do kategórie VSOP („Very Superior Old Pale“), čo znamená, že najmladšie zložky koňaku môžu mať najmenej 4 roky. Sú bohaté a plné chuti so známkami zemitého dreva, pričom ich aróma pripomína voňavé kvety.
Cognac Ferrand
Alexandre Gabriel, vášnivý majiteľ a hlavný miešač značky Cognac Ferrand, si cení históriu a bohatú tradíciu koňaku, no zároveň sa nebojí experimentovať s inovatívnymi postupmi pri jeho produkcii. Táto tendencia sa prejavuje predovšetkým v rámci jeho kolekcie s názvom Renegade. Koňaky z tejto kolekcie totiž necháva dozrievať v sudoch z gaštanového dreva, ktoré sa v súčasnosti už bežne nevyužívajú, a nie sú dokonca ani oficiálne schválené zo strany francúzskeho kontrolného úradu Appellation d’origine contrôlée (AOC). Nič však nepokazíte ani koňakom 1840 Original Formula od tejto značky, ktorý je ideálnou ingredienciou do kokteilov.
Cognac Bouju
François Bouju je predstaviteľom siedmej generácie vinárskej rodiny, ktorej korene siahajú až do roku 1805 a pôsobí v úlohe súčasného majiteľa značky Cognac Bouju. Jeho vinicu nájdete v regióne Grande Champagne, kde spravuje 30 hektárov poľnohospodárskej pôdy, na ktorej pestuje najrozšírenejšiu odrodu viniča s názvom Ugni Blanc. Bouju vyrába koňak v súlade s metodikou, ktorú zdokonaľovali jeho predkovia a produkty značky Cognac Bouju tak v predĺženom procese dozrievania nadobúdajú mimoriadnu úroveň komplexnosti. Bouju necháva dozrievať svoj alkohol v nových dubových sudoch po omnoho dlhšiu dobu ako iné liehovary z tohto regiónu. Medzi jeho popredné produkty patrí koňak s názvom Très Vieux Cognac, ktorý je charakteristický neobyčajne tmavou farbou a bohatou arómou dreva s náznakom štipľavých korenín.
Cognac Philbert
Bratia Philbertovci pochádzajú priamo z regiónu Cognac a ich rodina už celé storočia dodáva svoje výrobky veľkým francúzskym značkám. V súčasnosti sa však obaja vo veľkej miere zameriavajú na budovanie vlastnej značky, pričom Pierre Olivier prevádzkuje liehovar v meste Touzac, v regióne Grande Champagne, a Xavier riadi podnik v meste Etriac, v oblasti Petit Champagne. Podobne ako Alexandre Gabriel zo značky Ferrand, aj bratia Philbertovci sa považujú za inovátorov, ktorí experimentujú s limitovanými edíciami koňaku a rôznymi metódami jeho výroby. Xavier sa preslávil koňakom Rare Cask Petite Champagne, ktorý necháva dozrievať v sudoch, v ktorých bolo uložené víno druhu Sauternes. Pierre Olivier zase uviedol na trh koňak s názvom Rare Cask Grande Champagne, ktorý dozrieva v sudoch presiaknutých arómou vína Sherry Oloroso.
Zdroj: NYTimes, Fortune