Február – Mesiac konania najprestížnejších módnych prehliadok na svete – je za nami, v dôsledku čoho sa módny priemysel mierne spomalí a sústredí na úvahy o tom, akú povahu nadobúda luxusná móda v súčasnosti, či akým smerom sa bude uberať ďalej.
Nová sezóna a posun tektonických dosiek módneho sveta predstavuje míľnik, pri ktorom mnohí účastníci tohto priemyslu posudzujú svoj dosiahnutý pokrok a uvažujú, v akej fáze sa nachádzali v tomto období počas minulého roka. Je totiž dôležité, aby sme sa zamýšľali nad tým, aké pokroky sme za uplynulé obdobie spravili v spoločenskej, etickej, politickej či komerčnej sfére. A snáď najdôležitejšou otázkou je to, čo je vo vzťahu k týmto témam potrebné spraviť v budúcnosti.
Nedá sa poprieť, že diverzita má v móde svoje nepopierateľné miesto, pričom v poslednom čase sme v tomto smere zaznamenali viaceré pozoruhodné úspechy. Aj napriek tomu ich však do istej miery treba brať s rezervou. Za zmienku stoja predovšetkým niektoré historické prvenstvá – napríklad návrhárka Claudia Li, ktorá v rámci kolekcie Jar/Leto 2019 vypravila na mólo výhradne modelky ázijského pôvodu, alebo tiež sudánska hviezda Anok Yai – vôbec prvá modelka tmavej pleti, ktorá za posledných 20 rokov otvorila prehliadku značky Prada.
Sú to práve takéto historické momenty, ktoré treba vyzdvihovať a oslavovať, no zároveň vnímať v širšom kontexte módneho priemyslu. Nepochybne totiž ešte aj v súčasnosti platí, že komunity BAME a LGBTQ +, ako aj rôznorodé telesné stavby vymykajúce sa „štandardom“, sú na aktuálnej módnej scéne žalostne nedostatočne zastúpené.
Súvisiace: Ako bude vyzerať móda a predaj v roku 2019
Keď vyzdvihujeme popredné módne značky iba preto, že zvyšujú rozmanitosť svojich modeliek na móle v rozpätí zanedbateľných percentuálnych hodnôt, musíme sa znovu zamyslieť nad svojím hodnotovým rebríčkom a neodkladne sa pozrieť na širšie súvislosti. Ako môžeme v súčasnej ére internetu, sociálnych médií a krátkodobých senzácií skutočne rozlišovať medzi symbolickými gestami a naozaj zmysluplnou snahou o zmenu?
Čo presne by sme teda mali vyzdvihovať a oslavovať v rámci súčasnej módnej scény? Vybrali sme pre Vás najrelevantnejšie novinky spojené s diverzitou v móde, ktorým by ste mali venovať pozornosť na ceste k budúcim módnym sezónam.
CFDA pomáha zvyšovať transparentnosť
Sebahodnotenie módneho priemyslu nie je vždy spoľahlivé, ale neustále pokroky v samoregulácii a sebareflexii prispievajú k ozrejmeniu interného fungovania tohto odvetvia a v čoraz väčšej miere zdôrazňujú oblasti, ktoré treba zlepšovať. V tomto smere je popredným hráčom nezisková organizácia známa ako Americká rada módnych návrhárov (CFDA), ktorá už dlho aktívne monitoruje, podnecuje a propaguje rozvoj americkej módy.
Táto inštitúcia iba minulý mesiac zverejnila komplexnú správu s označením „Insider/Outsider“, ktorá prezentuje kreatívne a etické argumenty zamerané na presadzovanie inklúzie a rozmanitosti v móde. V rámci správy sú uvedené štatistické údaje, zistenia pozorovateľov módneho priemyslu a vyjadrenia viacerých popredných účastníkov módneho sektora.
Výsledky správy sa zakladajú na dotazníku, ktorý bol zaslaný približne 50 vysoko postaveným účastníkom módneho priemyslu z viac ako 30 módnych spoločností. Prieskum odhalil, že 62% respondentov považuje záväzok svojej organizácie voči sociálnej inklúzii iba za priemerný faktor v rámci budovania úspechu svojej spoločnosti. Erica Lovett, manažérka oddelenia pre inklúziu a komunitu v mediálnej spoločnosti Condé Nast, vyzvala odbornú verejnosť k výraznejšiemu presadzovaniu sociálnej rozmanitosti v komerčných sférach módneho sveta.
Lovett vo svojom vyjadrení uviedla: „Samotné zviditeľňovanie tohto problému nie je riešením. Módny priemysel musí podnecovať vyššiu rôznorodosť v rámci podnikania módnych spoločností, pričom tomuto problému sa musia naplno venovať najvyšší predstavitelia týchto subjektov – vedúci zamestnanci, riaditelia módnych domov, šéfredaktori popredných módnych magazínov a podnikateľskí lídri.“
Gender-fluid móda je na vzostupe
Pojem „gender-fluid“ označuje premenlivú pohlavnú identitu, pričom aktuálne má tento koncept vo svete módy omnoho silnejšie zastúpenie ako kedykoľvek v minulosti. Dôkazom tohto trendu je napríklad spolupráca spoločnosti H&M s kultovou značkou obuvi Eyts, vlastná značka módnej spoločnosti ASOS s názvom Collusion, ako aj snaha luxusných módnych domov ako Balenciaga, ktoré sa pohrávajú s rodovo neutrálnou symbolikou v rámci svojich kolekcií pre sezónu Jar/Leto 2019. Niet teda žiadnych pochýb o tom, že čoraz častejšie sa stretávame s objavovaním gender-fluid módy.
Ak sa obávate toho, že veľké módne domy sa zaoberajú touto tematikou skutočne iba symbolicky a naoko, pričom sa zdráhate investovať do takéhoto plytkého úsilia, skúste vyhľadávať a podporovať narastajúci počet nezávislých značiek, ktoré gender-fluid módu považujú za svoje dlhodobé zameranie. Medzi ideálne alternatívy patrí napríklad newyorská značka One DNA, priekopnícka značka na trhu s bezrodovými výrobkami z rifľoviny s názvom Bethnals, prípadne moderná značka športovej módy Agender, ktorá vznikla v Južnej Kórei.
Módne móla sú čoraz rasovo pestrejšie
Móla na prehliadkach kolekcií Jar/Leto 2019 boli považované za najviac rasovo diverzifikované v histórii módy. Na vrchole rebríčka sa umiestnilo mesto New York (44,8% modeliek boli ženy farebnej pleti, čo predstavuje zvýšenie o 7,5% voči sezóne Jeseň/Zima 2018), nasledoval Londýn (36,2%) a Paríž (32,4%).
Módna platforma Fashion United so sídlom v Amsterdame uviedla, že ženy farebnej pleti vo všeobecnosti dominovali zoznamu najžiadanejších modeliek, pričom na prvom mieste sa ocitla Yoon Young Bae z Južnej Kórey a Kiki Willems z Holandska. Na základe podobných štatistických údajov je veľmi pravdepodobné, že so zvýšeným dôrazom na rasovú diverzitu sa budeme stretávať aj v priebehu sezóny Jeseň/Zima 2019.
Súvisiace: 7 módnych návrhárov, ktorí rúcajú hranice a myslia celosvetovo
V New Yorku sa na móle prezentoval predajca nadrozmernej módy
Pozoruhodná udalosť pre svet módy nadrozmerných veľkostí sa konala začiatkom Týždňa módy v New Yorku. Túto prestížnu show totiž otvorila maloobchodná značka 11 Honoré, ktorá v komplexe Spring Studios v mestskej štvrti TriBeCa predviedla svoje jedinečné kreácie. Na móle sa tak okrem iných objavili kúsky návrhárov ako Ryan Lo, Adam Lippes, Tome, Cushnie či Azeeza, ktoré mali oblečené modelky s výraznými krivkami ako Tara Lynn, Marquita Pring a Candice Huffine.
V súčasnom módnom ekosystéme zameranom na štandardizované veľkosti oblečenia sa nepochybne jednalo o odvážne a veľavravné prehlásenie, ktorého cieľom bolo nabádať vedúcich predstaviteľov módneho priemyslu a influencerov k tomu, aby sa tiež pripojili k tomuto trendu. Špeciálny hosť, herečka a transgender aktivistka Laverne Cox prehliadku komentovala nasledovne: „Bolo úžasné pozorovať na móle tieto neuveriteľné modelky, ktoré sú symbolom diverzity žien v Amerike.“
Rozvíjajúce sa značky čerpajú inšpiráciu z queer kultúry
Niektoré z najzaujímavejších rozvíjajúcich sa značiek v súčasnosti prezentujú priekopnícku módu inšpirovanú takzvanou queer kultúrou, teda kultúrou rôznorodosti. Jedným z takýchto talentov je cyperský dizajnér Vasilis Loizides, ktorého kolekcia pre sezónu Jar/Leto 2019 čerpá prvky z tohto kultúrneho hnutia v kombinácii s vplyvmi jeho gréckocyperského pôvodu.
Za zmienku stojí aj čoraz populárnejší gruzínsky dizajnér Akà Prodiàshvili, ktorého štylizované koktailové šaty a jagavé vinylové kombinézy sú ódou na mladú queer komunitu v Tbilisi a zároveň snahou o rúcanie zaužívaného konzervativizmu.
Zdroj: Odyssey, The Business of Fashion