Prečo pútajú diamanty a drahokamy pozornosť serióznych investorov?

V poslednom desaťročí sme si zvykli na úžasné titulky v svetových médiách, ktoré oznamovali predaje zberateľských kúskov umenia za astronomické ceny. V súčasnosti sa vyvíja rovnaký trend aj na trhu s diamantmi a drahými kameňmi. Medzi najvýznamnejšie senzácie patrí anglický klenotník Laurence Graff, ktorý na konci septembra získal 1 109-karárový neorezaný diamant v hodnote 53 miliónov dolárov, a aukčný dom Christie’s, ktorý minulý mesiac predával 163-karátový bezchybný diamant v predpokladanej hodnote 30 miliónov dolárov.

V následku týchto a mnohých ďalších predajov sa pozornosť verejnosti upriamila na aukčnú kategóriu, ktorej kedysi dominovali zasvätení odborníci, a súkromní zberatelia sa radšej zameriavali na iné sektory. Podobne ako s výtvarným umením, vínami a inými kategóriami, dobre informovaní spotrebitelia si začínajú rýchlo uvedomovať príležitosti spojené so šperkami. Výsledkom tohto trendu je nárast cien už aj tak limitovanej komodity.

Len pred 10 rokmi si mohol záujemca kúpiť prvotriedny modrý diamant za 200 000 až 300 000 dolárov za karát. Cena toho istého kameňa sa v súčasnosti pohybuje medzi dvoma až troma miliónmi dolárov za karát. Tento desaťnásobný nárast hodnoty prevyšuje tempo rastu burzového indexu S&P 500 a väčšiny trhov s nehnuteľnosťami. A diamanty nie sú jedinými kameňmi, ktoré rúcajú rekordy. Aukčný dom Christie’s v máji predal 5-karátový barmský rubín za takmer 13 miliónov dolárov. Rahul Kadakia, ktorý je v rámci aukčnej spoločnosti medzinárodným riaditeľom pre šperky, poznamenal, že tento kameň bol menší než priemerná bobuľa hrozna a pred 15 rokmi by sa predal nanajvýš za 2 milióny dolárov.

Laurence Graff nedávno kúpil tento 1 109-karátový neorezaný diamant.

Hoci takýto rapídny nárast hodnoty často vedie ku korekcii trhu, mnohí z najuznávanejších odborníkov v sektore nezaznamenávajú žiadne známky obratu. Graff, ktorý postavil svoju značku na svojej schopnosti objaviť a získať niektoré z najcennejších diamantov storočia, uviedol, že dopyt naďalej rastie. Vysvetlil: „Znalci disponujú čoraz detailnejšími vedomosťami o kameňoch. Naši klienti čoraz viac oceňujú, že tieto mimoriadne veľké drahé kamene sú skrátka zázrakom prírody.“ Nachádzanie klenotov s takýmito rozmermi je sprostredkovaná nedávnymi zlepšeniami v ťažobnej technológii. Graff však varuje, že dodávky nových kameňov sú stále relatívne nespoľahlivé. Vraví: „Niekedy prejde aj mnoho mesiacov bez toho, aby sa na scéne objavil takýto vzácny neopracovaný diamant. V konečnom dôsledku môžeme nájsť iba to, čo nám ponúkne Matka príroda. Unikátne diamanty sú skutočne veľmi zriedkavé.“

Ojedinelé modré a ružové diamanty zdobia prstene značky Moussaieff.

Najnovšie údaje luxusného investičného indexu Knight Frank hovoria o tom, že rastúca hodnota šperkov aktuálne prevyšuje aj cenu klasických automobilov. Tento index sleduje vývoj cien desiatich luxusných investičných odvetví za posledných 12 mesiacov. Hoci víno zastáva najvyššie miesto v indexe, šperky svoju pozíciu neustále posilňujú. Najväčší nárast cien je viditeľný v oblasti farebných diamantov, bezchybných bezfarebných diamantov kategórie D, barmských rubínov, kolumbijských smaragdov, kašmírskych a ceylónskych zafírov, vybraných starožitných šperkov a diel niektorých súčasných dizajnérov. Investičné výnosy môžu byť síce veľmi významné a lákavé, ale zberatelia by mali nakupovať iba drahokamy z renomovaných zdrojov s náležitou dokumentáciou od Amerického gemologického inštitútu či iného akreditovaného hodnotiteľa. Organizácia Fancy Color Research Foundation uvádza, že 1-karátový sýtomodrý diamant môže byť až desaťkrát cennejší ako svetlomodrý kameň rovnakej veľkosti. Najnovšie údaje tejto inštitúcie ukazujú, že modré, ružové a žlté diamanty zaznamenali medzi rokmi 2006 a 2014 priemerné zhodnotenie na úrovni 154,7%.

Alisa Moussaieffová, ktorej londýnsky obchod je prvotriednym zdrojom najkvalitnejších šperkov už viac ako päť desaťročí, uviedla: „Pred 25 či 30 rokmi bol farebný diamant považovaný za chybu a ľudia vyhľadávali iba tie najbelšie kamene. V priebehu rokov si však ľudia začali uvedomovať krásu a vzácnosť farebných kameňov. Ak ste pred 10 alebo 20 rokmi lacno nakúpili takéto drahokamy, môžete očakávať, že farebný diamant bude mať v súčasnosti až desaťkrát vyššiu hodnotu.“ Moussaieffová samozrejme reaguje na aktuálny dopyt a neustále hľadá na trh farebné diamanty. Zároveň však tvrdí, že ak má šťastie, objaví aspoň jeden sýtomodrý za rok. Vysvetlila: „Keď získate takýto diamant, nepotrebujete navrhnúť prehnane komplikovaný šperk. Drahý kameň je totiž jeho kľúčovým prvkom.“

Tento náhrdelník značky de Grisogono je zdobený bezchybným 163-karátovým diamantom kategórie D a minulý mesiac sa vydražil na aukcii spoločnosti Christie’s.

Verejnosť sa v zvýšenej miere zaujíma o drahé kamene aj v dôsledku populárnych a úspešných aukcií. Napríklad aukčný dom Sotheby’s v roku 2015 zrealizoval rekordný predaj sýtomodrého 12-karátového kameňa s názvom Blue Moon of Josephine, ktorého cena predstavovala približne 48,4 milióna dolárov (4 milióny dolárov za karát). David Bennett, riaditeľ švajčiarskej pobočky spoločnosti Sotheby’s, poznamenal: „Takýto trend je pochopiteľný, keď sa podobným predajom dostáva obrovské množstvo publicity a unikátne drahokamy sa stávajú ešte vzácnejším artiklom. To je presne prípad farebných diamantov.“ Napriek tomu však cena týchto kameňov závisí od viacerých faktorov ako napriklad od vnímania verejnosti. Bennett dodal: „Modré diamanty sú neuveriteľne vzácne a pochádzajú predovšetkým z jedného popredného zdroja – bane Cullinan.“

Rovnako ako ich modrí súrodenci, aj ružové diamanty majú iba jeden konzistentný zdroj. Je ním baňa Argyle v Austrálii. Očakáva sa však, že zásoby drahých kameňov v tejto oblasti budú vyčerpané už do roku 2020. Táto skutočnosť spôsobuje dodatočný nárast cien miestnych produktov. Najdrahším vydraženým kúskom v histórii je 59,6-karátový sýtoružový bezchybný diamant Pink Star, ktorý sa v apríli predal na hongkonskej aukcii spoločnosti Sotheby’s. Jeho cena dosahovala niečo vyše 71,1 milióna dolárov. Ružové a veľmi zriedkavé červené kamene sa preukázali dostatočne dobrým zhodnotením a vhodnou likviditou, kvôli čomu sú považované za relatívne bezpečné investície.

Farebné diamanty sú cenené za sýtosť ich odtieňov, zatiaľ čo bezfarebné kamene sú hodnotené podľa čírosti a veľkosti. Rahul Kadakia uviedol, že perfektné diamanty v rozmedzí 20, 40 a 50 karátov aj naďalej zaznamenávajú rastúci dopyt. Porovnáva ich s luxusným umením: „Keď si budujete zbierku, stále túžite po ďalšom najväčšom kúsku.“ Dodáva, že bezfarebné kamene majú istú investičnú výhodu oproti svojim farebným náprotivkom. Modrý diamant môže byť pre jednu osobu modrý a iný znalec ho môže považovať za modro-šedý. V procese hodnotenia a oceňovania tak pôsobí určitá subjektivita. Hodnotenie kvality bezfarebných kameňov je však na druhej strane pomerne objektívne. Kadakia vraví: „Bezchybný diamant kategórie D môžete spokojne predávať na papieri bez toho, aby ste ho vôbec videli.“

Kadakia odporúča investovať do prestížnych drahokamov akými sú diamanty, kolumbijské smaragdy, barmské rubíny, kašmírske zafíry a prírodné perly. Pokiaľ ide o starožitné šperky, má rád kúsky z obdobia Art Deco. Uprednostňuje prominentné výtvory najpopulárnejších dizajnérskych domov, medzi ktoré patria Boucheron, Bulgari, Van Cleef & Arpels, Cartier a Belperron.

David Bennett z aukčnej spoločnosti Sotheby’s predal v apríli 59,6-karátový sýtoružový diamant Pink Star za rekordných $71 miliónov.

Farebné drahokamy predstavujú špecifickejšiu ponuku než diamanty alebo hotové šperky. Smernice pre klasifikáciu týchto kameňov nie sú tak jasne vymedzené ako pre diamanty, takže je relatívne náročné stanoviť ich presnú hodnotu. Je však pravdou, že kamene z históriou overených zdrojov, akými sú Kolumbia, Barma (Mjanmarsko) a Kašmír, prekonávajú tie, ktoré nemajú takýto prestížny pôvod. Najdrahším rubínom, ktorý vydražil aukčný dom Sotheby’s, sa stal 25-karátový barmský kameň s názvom Sunrise, osadený v prsteni značky Cartier. Jeho hodnota predstavovala niečo vyše 30 miliónov dolárov a predal sa v roku 2015. Bennett uviedol: „Nikto nesníval o tom, že by mohol rubín dosiahnuť takúto astronomickú cenu. Potom sa však na trhu objaví nečakaný unikát a všetko sa zmení. Mohli by ste stráviť v klenotníctve aj celú svoju kariéru a možno by ste nikdy nemali možnosť uzrieť prvotriedny 10-karátový rubín.“

Robert Weldon, riaditeľ Gemologického inštitútu organizácie Richard T. Liddicoat Gemological Library and Information Center, vysvetlil: „Rubíny, smaragdy a zafíry pochádzajú v súčasnosti z mnohých miest. Drahokamy z vyššie uvedených overených zdrojov sú však stále najžiadanejšie. Tieto oblasti sú známe už celé stáročia a udávajú štandardy, podľa ktorých sa hodnotia všetky ostatné.“

Aukčný dom Christie’s predal v máji tento prsteň značky Moussaieff s 3,98-karátovým sýtomodrým diamantom za takmer $9 miliónov.

Dobrodružnejší investori sa niekedy snažia nakupovať drahokamy z menej známych a vzdialených zdrojov po celom svete. Tieto minerálne poklady disponujú istým exotickým nádychom, ktorý sa do určitej miery prejaví aj pri konečnom predaji. Weldon uviedol: „Objavenie novej bane môže niekedy zvýšiť hodnotu kameňov, ktoré z nej pochádzajú.“ Poukazuje na to, že pred desiatimi rokmi sa otvorila spinelová baňa v Tanzánii a úplne zmenila dynamiku trhu. „Spinel sa veľmi rýchlo dostal na scénu a ľudia si ho začali všímať.“ Ďalšími žiadanými kameňmi sú alexandrit, tsavorit a ohňový opál. Ponuka a dopyt v rámci týchto drahokamov však výrazne kolísa a je relatívne náročné určiť ich presnú hodnotu.

Súvisiace: Akcie firiem z diamantového priemyslu klesajú, ale ceny drahých kameňov sú stabilné

V súčasnosti narastá aj popularita unikátnych klenotníckych diel uznávaných dizajnérov. Často sa predávajú rovnako úspešne, ako prestížne umelecké diela slávnych majstrov. Jean Ghika, riaditeľka oddelenia pre šperky britskej aukcie Bonhams uvádza, že veľmi obľúbené sú napríklad povojnové klenoty Andrewa Grima. Ghika dodáva, že vysoko vyhľadávanými sú aj kúsky slávnych návrhárov, ktoré boli vyrobené pre populárne značky. Sem patria napríklad šperky, ktoré zhotovila Angela Cummings pre značku Tiffany, či Aldo Cipullo pre značku Cartier. Kadakia dodáva, že uprednostňuje dizajnérov ako Bhagat, Edmond Chin, Michelle Ong, Hemmerle a James de Givenchy.

Treba mať na pamäti, že drahokamy a šperky patria medzi investície z vášne. Výnosy preto nespočívajú iba vo finančnom zisku, ale tiež v sentimentálnej hodnote. Drahokamy môžete darovať z lásky alebo pri významných udalostiach. Ghika poznamenala: „Hlavným dôvodom nákupu drahých kameňov je fakt, že ich chceme nosiť. Milujeme ich a stávajú sa súčasťou nášho štýlu. Investičné výnosy sú iba pridanou hodnotou.“

Napriek tomu by sa väčšina z nás pravdepodobne zhodla na tom, že kameň sa zdá byť omnoho jasnejším, keď vieme, že jeho hodnota sa zvyšuje.

Zdroj: The Diamond Loupe, WSJ, NYTimes

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.