
Keď sa začiatkom augusta začal v USA navyšovať počet nakazených novým koronavírusom, portál Moda Operandi sa usiloval o vytvorenie niečoho nového. Online luxusný malopredajca sa rozhodol prijať unikátny prístup vo vzťahu k módnym prehliadkam uskutočňujúcich sa v obchodoch, zatiaľ čo predobjednávanie si módnych kúskov priamo z móla pomohlo oddeliť danú platformu od zvyšných malopredajcov v oblasti. Avšak vzhľadom k tomu, že štandardné módne prehliadky sú dnes ohrozené z dôvodu snahy o zachovanie verejného zdravia, portál Moda Operandi sa rozhodol spustiť sériu živo prenášaných udalostí s názvom Moda Live. Práve v nich sa objavujú návrhári, ktorí prezentujú svoje najnovšie kolekcie osobne.
Vysoká predstaviteľka spoločnosti Moda Operandi uviedla pre portál Robb Report následovné: „Všetky značky, ktoré sme do udalosti Moda Live zapojili, boli k danému konceptu nesmierne chápavé a otvorené. Poňali ho ako príležitosť komunikovať priamo so zákazníkmi takým spôsobom, akým to ešte nikdy nerobili.“ Na druhej strane však taktiež poznamenala: „Prvé reakcie zákazníkov na túto novinku nám ukázali, že klienti vidia v osobnej prezentácii návrhára a v názornej ukážke oblečenia na živej modelke istú hodnotu. Pomáha im to lepšie pochopiť príbeh stojaci za vznikom kolekcie a to, ako jednotlivé kúsky vyzerajú priamo na človeku.“
Súvisiace: Ako sa luxus dostáva k svojím konzumentom počas karantény
Je takmer zarážajúce, že relatívne mladý malopredajca, ktorý operuje takmer výhradne na Internete, bol donútený experimentovať s digitálnou sférou tak, ako nikdy predtým. Ide pritom o oblasť, ktorú mnoho luxusných značiek nedokáže patrične oceniť. Niekoľko technológií je úplne nových, zatiaľ čo mnoho ich dodávateľov pred niekoľkými rokmi ešte ani neexistovalo. Avšak to iba o to viac zdôrazňuje realitu toho, že pandémia nás priviedla k prenikavej úľave. Totižto spôsob, akým nakupujeme, sa mení – a rýchlosť akou sa predávajúci podľa toho vyvíjajú je vyššia, než kedykoľvek predtým.

V čase, kedy sa aj výlet do najbližších potravín zdá byť opradený neviditeľným nebezpečenstvom, sa pozeráme na nakupovanie (ako nevyhnutností, tak aj luxusných záležitostí) odlišným pohľadom. Nielen, že kvôli nášmu novoobjavenému spoliehaniu sa na online obchody hneď niekoľko digitálnych predajcov nestíha nášmu dopytu, no taktiež sme tým vyvinuli obrovský tlak na niektoré z najtrvalejších inštitúcií maloobchodu.
Dokonca aj pred tým, než sa termín „Covid-19“ stal súčasťou nášho bežného slovníka, existovalo narastajúce napätie medzi zaužívaným systémom módy a pomaly sa meniacimi prioritami zákazníkov. Barneys, a teda ikonický chrám New York City, predstavuje v tejto otázke dokonalo odstrašujúci príklad, nakoľko bol po rokoch dlhoročného snaženia sa v roku 2020 nútený uzavrieť svoje brány.
Od začiatku pandémie sa zatváranie obchodov a opatrenia týkajúce sa sociálneho dištancu spojili s častou stratou zamestnania a všeobecnou ekonomickou neistotou. Práve to donútilo malopredajcov, ako Lord & Taylor, dôjsť až k samotnému bankrotu. Dokonca aj koncern LVMH (ktorý je príliš veľký na to, aby úplne skrachoval) zaznamenal v priebehu tohto roka celkové straty.
Pravdepodobne tak nie je žiadnym prekvapením, že multiznačkový predajca ako Moda Operandi, je jedným z prvých subjektov, ktorý si osvojil nové metódy spojenia sa so zákazníkmi uplatňované predovšetkým vo virtuálnom svete. Práve ten je totižto jednou z mála oblastí, ktoré sa zdajú byť pripravené na úspech v blízkej budúcnosti. Podľa zakladateľa nákupnej platformy LivePitch, Briana Byuna (ktorý nepracuje s Moda Operandi), prichádza táto zmena už pomerne dlho.
LivePitch, video-nákupná platforma, prostredníctvom ktorej sa zákazníci môžu spojiť s tvorcami produktov a objaviť najnovšie módne kúsky, bola sčasti inšpirovaná Byunovou prvou skúsenosťou so stacionárnym Peloton bicyklom. Byun bol ním totižto úplne ohúrený a práve prvá jazda na ňom naštartovala aj jeho samého.
Ako pre jeden portál uviedol: „Bolo to magické; Cítil som sa tak, akoby som bol skutočne v štúdiu. Nesmierne ma to zaujalo a tak som si pomyslel: V akých oblastiach by som mohol urobiť niečo podobné, no spojené s e-obchodom?“ Byun a spoluzakladateľ platformy LivePitch, Denis O’Flynn O’Brien cítili, že zážitok z digitálneho nakupovania začal v priebehu času stagnovať. Už príliš dlhú dobu sa totižto opieral o starý známy päťhviezdičkový systém a vlažné fotografie produktov, ktoré sú využívané širokou škálou spoločností po viac ako jedno celé desaťročie. Preto na začiatku roka vytvorili vlastnú aplikáciu, v rámci ktorej môžu značky, malopredajcovia a ďalší producenti vytvoriť vlastné kanály. O niečo neskôr na to sa však koronavírus stal oficiálne celosvetovou pandémiou.

Akonáhle boli predajcovia nútení zavrieť svoje prevádzky a mnohí sa ukázali ako nepripravení (a navyše bez akejkoľvek zmysluplnej digitálnej prítomnosti), myšlienka aplikácie so živým video-nakupovaním získala úplne nový rozmer. O’Flynn O’Brien na margo toho skonštatoval: „Kamenné obchody sú samozrejme vytvorené takým spôsobom, že v nich chcete mať čo možno najviac ľudí. No vo svete, ktorý nastane po odznení pandémie, nebude takýto systém dávať zmysel.“ A má pravdu, nakoľko sociálny dištanc a ukrývanie sa v domovoch skutočne prispievajú k názoru, že tradičný spôsob nakupovania už viac nebude možný. Máme preto šťastie, že títo muži poskytli svetu platformu LivePitch – a pravdepodobne aj vlnu jej podobných start-upov, ktoré čoskoro začnú vznikať.
Na rozdiel od ostatných v súčasnosti dostupných platforiem, je LivePitch priestorom, ktorý zákazníkovi ponúka zážitok azda najbližší k zážitku zo skutočného nakupovania. Byun vysvetlil, že jedným z aspektov, ktorí zákazníci milujú najviac, je disponovanie informatívnym nákupným zážitkom, ktorý je ušitý priamo na mieru a rovnako je do istej miery aj kontroverzný. Obchodníci navyše milujú to, ako dramaticky videá navyšujú predaje.
Podľa slov Byuna dokáže video komponent navýšiť predaje vybraného produktu až o 400%. Pripisuje to energii, ktorá je spolu s produktom ponúkaná interaktívnym spôsobom. (Predstaviteľka platformy Moda anekdoticky podporuje to, aký veľký dopad môže mať živý prenos na celkové nakupovanie. Podľa jej slov „je ešte stále príliš skoro na vyvodzovanie akýchkoľvek záverov. Zatiaľ sme totižto uskutočnili iba dve akcie. No to, čo už na základe nich možno konštatovať je fakt, že klient je vďaka udalosti Moda Live zapojený do následného nákupu v omnoho väčšej miere. Dokazuje to znamenitý nárast predajov alebo aj nárast pridaných položiek do košíka už v nasledujúcich 24 hodinách po ukončení udalosti“).

Niektoré luxusné značky investujú do ešte o niečo serióznejšieho video-vzťahu so zákazníkom. Napríklad od roku 2018 ponúka švajčiarska značka Hublot možnosť navštíviť jej virtuálny butik, vďaka ktorému máte možnosť zúčastniť sa živej a osobnej konverzácie so špecialistom značky. Prostredníctvom svojho mobilného telefónu alebo počítača vám tak špecialista sprostredkuje detailný pohľad na hodinárske kúsky, o ktoré máte záujem. Učiní tak prostredníctvom zoskupenia viacerých kamier a fotoaparátov. Dokonca vám môže poskytnúť aj detailný 3D diagram ich vnútornej mechaniky.
Gucci Live pôsobí mimo globálnych centier spoločnosti, kde detailné sety a nastavenia kamier dodávajú všetkému akúsi pridanú hodnotu. Florentská značka predstavila službu ako prostriedok na priame spojenie sa so zákazníkmi počas pandémie. No na rozdiel od platformy LivePitch, v tomto prípade nejde o prieskumnú platformu prístupnú každému a (paradoxne vzhľadom k jej menu) sa nešpecializuje na živé prenosy.

Aj keď ide o pomerne skromný začiatok, s rozvojom 5G bezdrôtovej technológie bude platforma LivePitch schopná prevziať aj vyspelejšie a prepracovanejšie programy. Podľa Byuna sa bude jednať napríklad o vernostné videá. Úzko prepojeným s týmto rozvojom je aj intenzívny záujem o nástroje rozšírenej a virtuálnej reality. Je tomu tak najmä preto, že klasické predaje sa budú zo súčasnej situácie spamätávať pravdepodobne dlho. Na základe údajov poskytnutých korporáciou International Data Corp, investície do takýchto technológií vzrastú o 79% až na uctihodných 18,8 miliárd dolárov (a to už v roku 2020).
So strhujúcimi novinkami o tom, že americký reťazec luxusných obchodných domov Neiman Marcus v pozícii stálice priemyslu a ďalšie klenoty odvetvia (akým je aj maloobchodný luxusný dom Bergdorf Goodman) ohlásli bankrot, ide zrejme o práve takýto typ technologických inovácií, ktorý si bude luxusný sektor donútený začať všímať. Značky ako Chanel odmietajú už celé roky predávať svoje produkty v online priestore. Výnimkou sú len ich parfumy a kozmetika. No spotrebiteľské návyky 21. storočia názor týchto značiek menia pomerne rýchlo.
Neochota k využívaniu nových technológií totižto spôsobila to, že mnohé luxusné značky sa vo svetle pandémie stali zraniteľnými. Daný sektor tak očakáva finančné straty vo výške až 40 miliárd dolárov. Navyše je faktom, že niekoľko menších značiek bude nútených ukončiť svoje pôsobenie na trhu úplne.
Práve z dôvodu neustále hroziaceho bankrotu sa niektoré obchody usilujú nájsť spôsoby, ako zákazníkov motivovať k pravidelným nákupom. Limitované množstvo vlajkových obchodov značky Neiman je opätovne otvorených, pričom mnoho funguje iba s možnosťou donášky produktov (ide pritom o službu, ktorú ponúka aj americký reťazec luxusných obchodných domov Nordstrom).
Pánska módna značka Suitsupply sa k situácii postavila takmer zdravotníckym spôsobom, nakoľko do svojich obchodov zaviedla priehľadné zábrany, ktoré umožňujú osobný kontakt aj napriek tomu, že pracovníkov a zákazníkov ponechávajú fyzicky oddelených. Či budú práve tieto opatrenia postačovať na zmiernenie obáv na oboch stranách transakcie, zostáva zatiaľ nejasné.

Podľa prieskumu vykonaného analytickou spoločnosťou First Insight je zrejmé, že až 54% opýtaných mužov by sa v obyčajnej kabínke už viac necítilo bezpečne. Rovnaké percento mužov sa taktiež vyjadrilo, že by sa necítili príjemne v prípade, ak by došlo ku kontaktu s obsluhujúcim personálom. A preto aj keď sa zákazníci postupne začnú vracať do obchodov, niektoré značky začali implementovať špecifickú politiku.
Skvelým príkladom je značka Macy’s, ktorá limituje zákazníkov v kabínkach a rovnako obmedzuje aj počet ľudí na prevádzke. Prieskum nadnárodnej nezávislej investičnej banky Jefferies zasa zistil, že až 50% respondentov plánuje po odoznení pandémie nakupovať v kamenných obchodoch. Rozhodne sa však pritom bude vyhýbať skúšobným kabínkam. Koniec koncov by tak dané zistenia mohli prideliť okienkovému predaju úplne nový význam. Rovnako by mohli zmeniť spôsob, akým si skúšame a zakupujeme naše oblečenie – a to už navždy.
Byun na adresu potenciálneho trendu uviedol: „Ak sa pozriete na ďalších päť až desať nasledujúcich rokov, naše telefóny budú dostatočne silné na to, aby dokázali zvládnuť alternatívnu a virtuálnu realitu na omnoho vyššej úrovni. Na vysvetlenie produktov zákazníkom však budú využívané aj ďalšie technológie. Bez toho, aby sme vôbec navštívili kamenný obchod, budeme schopní zistiť, ako by sme vyzerali vo vyhliadnutom smokingu. Všetko to sa už nachádza v sfére možností, ktorými dnes disponujeme.“
Najvzrušujúcejším na spomínaných zmenách však môže byť to, že rovnako so sebou prinesú aj podstatné zmeny odohrávajúce sa mimo sveta maloobchodu.
Na margo toho O’Flynn O’Brien skonštatoval: „S rozvojom novej 5G technológie získame schopnosti, ktoré sme predtým nemali. Budeme tak môcť napríklad uskutočniť živý prenos s dokonalou reprodukciou zvuku. A práve to otvára dvere takým možnostiam, ktoré nemusia byť nevyhnutne prepojené s konkrétnym produktom a jeho prezentáciou, no so samotným zážitkom z nakupovania.“
Zdroj: Yahoo, MSN