Aktuálny ročník prestížneho Týždňa módy v New Yorku so zameraním na pánsku módu odštartoval už 6. júla. Veľkolepá módna prehliadka doplnená sprievodnými projektmi sa uskutočnila na verejných priestranstvách newyorskej štvrte West Side, kde sa začiatkom mesiaca stretli recenzenti, zákazníci a ovplyvňovatelia módneho sektora z celého sveta. Jedná sa už o tretí ročník tohto štvordňového festivalu módy, na ktorom tradične nemôžu chýbať pozitívne prekvapenia (nové start-upy ako Bode, či príchod medzinárodne uznávanej umelkyne známej ako Jahnkoy), ale aj niektoré sklamania (Raf Simons a jeho návrat do Paríža).
Zároveň sa však naskytá jedna dôležitá otázka. Prečo značka pouličnej módy Supreme, ktorú Rada módnych dizajnérov Ameriky (CFDA) vyhlásila za dizajnéra pánskej módy tohto roka, úplne chýbala na newyorskom podujatí?
Ak sledujete dianie na medzinárodnej módnej scéne, pravdepodobne si práve hovoríte, že James Jebbia by sa so svojou značkou Supreme na Týždni módy nikdy neukázal.
A z veľkej časti máte pravdu. Značka Supreme totiž momentálne predstavuje svetu nové módne kreácie každý štvrtok, nadväzuje rôzne spolupráce s prominentnými partnermi a buduje si základňu nenápadných ale vplyvných fanúšikov. Jebbia skrátka povýšil túto značku pouličnej módy na úroveň ikonických mien ako Nike, Louis Vuitton či Comme des Garçons.
Niet teda žiadnych pochýb o tom, že značka Supreme sa v súčasnosti úspešne presadzuje vo svete módy – akurát nie tam, kde by ste to čakali. Treba poznamenať, že sa jej to darí bez toho, aby sa zúčastňovala ostro sledovaných módnych podujatí, či dokonca prehnane vychvaľovala svojich lídrov. Keď si utiahnutý Jebbia v priebehu minulého mesiaca preberal ocenenie CFDA, povedal: „Značku Supreme som v podstate nikdy nepovažoval za poprednú módnu spoločnosť. Tiež som si nenahováral, že by som mohol byť skutočným dizajnérom. Teraz si však cením uznanie, s ktorým sa naša práca stretáva.“
Súvisiace: Spolupráca značiek luxusnej a pouličnej módy je zameraná na generáciu milénia
Jebbia sa v súťaži o najlepšieho dizajnéra pánskej módy postavil proti zanieteným perfekcionistom (Thom Browne), ovplyvňovateľom modernej kultúry (Raf Simons), ale aj majstrom v oživovaní zabudnutých trendov (Virgil Abloh). Značka Supreme pritom vyniká práve v poslednej spomenutej kategórii. V priebehu svojej 25-ročnej kariéry sa totiž stala symbolom plodných spoluprác s ostatnými hráčmi módneho priemyslu, tiež jej však patrí zásluha za znovuobjavenie ikonických dizajnov 20. a 21. storočia. Mnohé z nich sú dokumentované na sociálnej sieti Instagram, na účte @supremecopies.
Tento profil založil anonymný, dnes už 19-ročný užívateľ 6. júla roku 2016 a dodnes ho prevádzkuje v súlade s jednoduchými pravidlami. Na každej zverejnenej fotografii uvádza produkt značky Supreme v porovnaní s vintage umeleckým dielom, z ktorého daná módna kreácia čerpá svoju inšpiráciu. Vo väčšine prípadov sú medzi dvoma zobrazenými výrobkami viditeľné iba minimálne zmeny – logo basketbalového klubu Golden State Warriors je nahradené logom značky Supreme, symbol módneho domu Courrèges je pretvorený na logo značky Supreme, prípadne je abeceda na dizajne Ertého obrazu usporiadaná do slova „fuck“.
Profil @supremecopies má v súčasnosti viac než 83 000 nasledovateľov. V niektorých prípadoch sme sa dokonca stali svedkami toho, že po odhalení produktu, ktorým sa inšpirovala značka Supreme, sa jej konkrétny výrobok úplne stiahol z kamenných aj elektronických predajní. Kolekcia inšpirovaná Ertého dielami bola stiahnutá z predaja už v priebehu niekoľkých hodín od jej uvedenia.
Anonymný zakladateľ účtu @supremecopies pre magazín Vogue uviedol: „Tento profil som založil z jediného dôvodu. Uvedomil som si, že verejnosť by mala poznať zdroj inšpirácie mimoriadne populárnych modelov značky Supreme. Zároveň som chcel podávať tieto informácie prostredníctvom čo možno najvhodnejšieho média. Platforma Instagramu mi umožnila zverejňovať porovnania dvojíc produktov, ako aj informácie o pozadí zobrazených výrobkov. Už v mladom veku som si totiž uvedomil, že značka Supreme často kopíruje populárne diela grafického dizajnu. Spočiatku som tomu však nevenoval príliš veľkú pozornosť, lebo to robila každá druhá značka pouličného oblečenia. Až postupom času som sa začal stretávať s ďalšími užívateľmi tejto sociálnej siete, ktorí tiež poukazovali na obrovské podobnosti medzi výtvormi moderných značiek a klasickými grafickými dielami.“
Profil na Instagrame je od svojho vzniku hodnotným zdrojom informácií o módnych kreáciách značky Supreme, pričom okrem obrazového materiálu poskytuje aj vlastný komentár a údaje potrebné pre pochopenie prezentovaného kontextu. Na profile anonymného aktivistu sa v súčasnosti nachádza až 368 príspevkov, ktoré poukazujú na zásadnú otázku: Kopíruje Supreme prácu iných svetových značiek?
Správca profilu @supremecopies v e-maile napísal: „To skutočne závisí od toho, ako k celej veci pristúpite. Názov môjho profilu je odvodený od slova „kópie“, ktoré som však použil v ironickom zmysle, aby som takýmto spôsobom upútal pozornosť užívateľov sociálnej siete. Stratégiu značky Supreme by som v žiadnom prípade nenazval kopírovaním. Rovnako by som nepoužil ani slovo napodobňovať, sčasti kvôli skrytému významu, ktorý by mohol tento pojem evokovať. V drvivej väčšine svojich príspevkov tvrdím, že značka Supreme svojou tvorbou odkazuje na diela z minulosti a myslím si, že takáto charakteristika skutočne vystihuje veľkú väčšinu dizajnov značky. Každý človek si však musí vytvoriť vlastnú mienku o tom, či je takáto stratégia spôsobom vzdávania pocty, alebo obyčajným nedostatkom rešpektu.“
Súvisiace: Tri spolupráce značiek luxusnej a pouličnej módy, ktoré ovládli internet
Ako sa však zachová módny priemysel? V súčasnosti je všeobecne známe, že značka Supreme si vo svete módy vybudovala silný vplyv – dokonca aj Hedi Slimane, kreatívny riaditeľ značky Céline, zvažuje pravidelné týždenné predstavovanie nových produktov podobne, ako to robí Supreme. Je zrejmé, že novým zlatým štandardom už nie je inovatívny dizajn, ale kult založený na „požičiavaní si“ nápadov od predošlých generácií a rozbiehaní spoločných projektov medzi viacerými značkami. Čo to však skutočne znamená pre vlnu mladých dizajnérov a značiek, ktoré sa predstavili svetu počas Týždňa pánskej módy v New Yorku?
Značka Supreme sa síce nezúčastnila aktuálneho ročníka tohto prestížneho podujatia, ale jej produkty sa tu nepochybne objavia v rámci outfitu mnohých zúčastnených priaznivcov módy.
Zdroj: PopcornFashion, Flipboard