
Kultové luxusné značky ako Louis Vuitton či Hermès si síce vybudovali prominentnú reputáciu, ale vo svete najvyššej elity sa nedokážu ani len vyrovnať značke Goyard.
Názov tejto parížskej značky s dvesto rokov dlhou históriou možno nie je taký známy ako mená iných luxusných módnych domov. Napriek tomu treba poznamenať, že práve tajomstvo spojené so značkou Goyard z nej robí prestížny symbol spoločenského postavenia medzi najbohatšími ľuďmi sveta.
Prioritnou marketingovou stratégiou značky Goyard je totiž ostať potichu.
Neuverejňuje žiadne reklamy, nevyužíva elektronický predaj a nespolieha sa na pochvalné vyjadrenia celebrít.
Módna spoločnosť okrem toho iba zriedka poskytuje rozhovory pre médiá a tiež iba veľmi príležitostne sprístupňuje produkty masovému trhu.
Napriek tomu sa ukázalo, že táto tajnostkárska taktika je najlepším spôsobom, ako vzbudiť záujem medzi verejnosťou.
Zástupca módneho domu Goyard v priebehu minulého roka povedal: „Luxus je pekný sen a keby sme odhalili priveľa z toho, čo sa deje v zákulisí, narušili by sme jeho kúzlo. Veríme, že tiché šepkanie priamo do uší našich klientov je nielen elegantnejšie, ale aj oveľa efektívnejšie, než kričať na plné pľúca.“
Značka si však môže dovoliť byť tajomnou iba v prípade, že po nej existuje dopyt. Každý má rád pocit exkluzivity – a čo môže byť exkluzívnejšie ako značka, ktorej dedičstvo a atraktivita sú založené na diskrétnosti, pričom správy o jej produktoch sa šíria výhradne ústnym podaním medzi jej vplyvnými klientmi?
Súvisiace: Ako vyzerá jeden rok v živote bežného miliardára
Sarah Youngová, reportérka britských novín The Independent, opísala diskrétnosť značky Goyard nasledovne: „O tejto značke jednoducho vedia iba ľudia, ktorí o nej potrebujú vedieť. Láka tých, ktorí vo svete niečo znamenajú.“
Nie je totiž žiadnou novinkou, že keď sa špičkové luxusné značky vo veľkej miere zameriavajú na masový spotrebiteľský trh, postupom času riskujú stratu svojho lesku a exkluzivity.
Goyard sa však drží mimo akéhokoľvek mainstreamového prostredia a tým má svojim zákazníkom možnosť prinášať najvyššiu úroveň luxusných pôžitkov.
Bohatá a slávna klientela
Doplnky a štýlová batožina značky Goyard už sprevádzali mnohé prominentné osobnosti. Za zmienku stojí napríklad čerstvo vydatá Meghan Markleová, v súčasnosti známa ako Meghan, vojvodkyňa zo Sussexu, ale aj herečka Gwyneth Paltrowová a Michelinový šéfkuchár Alain Ducasse, ktorý má od tejto značky na mieru vyrobený kufor pre svoje príbory.
Značka Goyard je okrem toho populárna aj medzi hip-hopovou elitou.
Rapper A$AP Rocky sa objavil s luxusnou taškou cez rameno značky Goyard na odovzdávaní ocenení Grammy Awards v roku 2016. Kanye West si priniesol aktovku tejto značky na podujatie Paris Fashion Week v roku 2009.
A jablko nepadá ďaleko od stromu – aj Westova dcéra North bola v priebehu februára spozorovaná v Los Angeles s personalizovanou taškou Goyard St Louis, ktorej cena dosahuje približne 1 460 dolárov. Jej teta Khloe Kardashianová medzitým odletela do Tokia, pričom svoju osobnú výbavu mala zbalenú hneď do dvoch modifikovaných kufrov od módneho domu Goyard.
Počas dlhej kariéry tejto značky jej vyjadril priazeň impozantný zoznam klientov, medzi ktorých sa zaradili mená ako Coco Chanel, sir Arthur Conan Doyle, Jacques Cartier, Pablo Picasso, Karl Lagerfeld a vojvodkyňa z Windsoru, ktorá zhromaždila množstvo kúskov s logom Goyard – ako napríklad príslušenstvo pre domácich miláčikov či kufor prispôsobený na uloženie 150 párov topánok.
Jean-Michel Signoles, súčasný majiteľ značky Goyard, odkúpil veľkú časť zbierky tejto vojvodkyne, keď aukčný dom Sotheby’s dražil zariadenie jej domu v Paríži, počas roku 1997.
V tejto aukcii sa isté puzdro na doklady a kufre s iniciálami majiteľky predali za takmer 15 000 dolárov, zatiaľ čo ďalšia položka sa vydražila za 32 500 dolárov.
Webstránka Business of Fashion, ktorá monitoruje celosvetový módny priemysel, tiež dokladovala, že snáď najdrahším produktom tejto značky je prepychový kufor v štýle z 19. storočia, ktorého cena dosahuje 59 315 dolárov.
Kufor modelu Palace stojí 10 120 dolárov, pričom je možné doplniť ho osobnými modifikáciami začínajúcimi na cene 165 dolárov.
Napriek tomu, že sa jedná o mimoriadne exkluzívnu značku, nie všetky jej ceny začínajú na takej vysokej úrovni. Jednoduchá taška modelu Saint Sulpice stojí iba 300 dolárov, kým cena kabelky Grand Bleu predstavuje 2 430 dolárov.
Klasická štýlová kabelka Goyard stojí 1 150 dolárov, zatiaľ čo porovnateľný produkt od módneho domu Louis Vuitton je dostupný za 1 810 dolárov.
Je to o cestovaní, vzdialených horizontoch a úniku z reality
Goyard sa vo veľkej miere sústreďuje na remeselné spracovanie svojich produktov, čo však zabraňuje tomu, aby značka uvádzala na trh výrobky v obrovských množstvách, ako to robí napríklad Louis Vuitton. Práve preto si Goyard udržiava vyššiu úroveň kvality a prestíže v porovnaní so svojimi konkurentmi. Produkty tejto značky si z rovnakého dôvodu uchovávajú svoju hodnotu aj pri sekundárnych predajoch.
Zberatelia výrobkov módneho domu Goyard dávajú prednosť individuálnym a modifikovaným modelom, ktoré sa výrazne odlišujú od klasických značkových výrobkov značky. Príkladom sú napríklad kabelky modelov St Louis či Saigon.
Predstavitelia značky uviedli, že „každá dodaná objednávka je výsledkom dôslednej spolupráce medzi zákazníkom a tímom značky Goyard, pričom limity spoločnej tvorby sú nekonečné“.
Luxusná značka však v konečnom dôsledku vyrába špeciálne objednávky podľa vlastného uváženia a vyhýba sa akýmkoľvek požiadavkám, ktoré by protirečili jej identite. Jej predstavitelia ďalej uviedli: „Odmietli sme napríklad niekoľko objednávok v rámci na mieru zhotovených kufrov, do ktorých mali byť uložené obrovské televízne obrazovky. Identita značky Goyard je o cestovaní, vzdialených horizontoch a úniku zo všedného sveta. Kufor určený na prepravu televízneho prijímača sa nám zdal ako oxymoron.“
Súvisiace:
Koľko peňazí potrebujete na to, aby Vás bankári považovali za bohatého
Riaditeľ značky Bugatti prezradil, kto si kupuje superautá za $ 3 milióny
Značka však súhlasila s výrobou na mieru šitého kufra pre záhradkárov, ktorý bol považovaný za uletený, nadčasový, praktický a funkčný. Predstavoval teda niečo, čo „skutočne vystihuje podstatu značky Goyard“.
Tento produkt bol predstavený v roku 2015 a stál približne 15 000 dolárov.
Táto značka je zahalená takým tajomstvom, že sa dokonca nevyjadruje ani o špeciálnych objednávkach, ktoré pripravila pre svojich klientov v minulosti.
Zástupca spoločnosti povedal: „Hľadanie vzácneho kufra je mimoriadne komplikované a vyžaduje si takmer schopnosti súkromného detektíva.“
Deborah Sossová, bývalá viceprezidentka pre doplnky a kabelky v americkom obchodnom dome Bergdorf Goodman, uviedla: „Myslím si, že štipka tajomstva vždy umocňuje atraktivitu značky.“
Zdroj: NYTimes, DailyMail