Progresívny luxus: čo skutočne znamená kúpa značky Off-White koncernom LVMH

Virgil Abloh na konci módnej prehliadky.

Na otázku magazínu Financial Times, koľko peňazí dal koncern LVMH za 60% podiel v značke Off-White Virgila Abloha, jej generálny riaditeľ, Michael Burke, odpovedal: „Zaplatili sme správnu sumu.“ Aj keď obchod prebieha v tajnosti, peniaze vždy hovoria za všetko. Čo je však pre každého, okrem Ablohovho účtovníka, oveľa zaujímavejšie, nie je to, koľko koncern LVMH zaplatil, ale čo to vlastne kúpil – a čo to znamená pre všetkých zúčastnených.

V prvom rade: Čo spoločnosť LVMH nekúpila, je hmatateľná každodenná prevádzka spoločnosti Off-White. Aby ste tomu lepšie porozumeli, musíme sa vrátiť približne do roku 2012, keď sa Abloh v klube zdôveril svojmu priateľovi DJ-ovi Marcelovi Burlonovi o svojich plánoch vytvoriť značku s názvom Off-White, ktorá by nahradila jeho predchádzajúci projekt partizánskej upcyklácie s názvom Pyrex Vision. Burlon nasmeroval Abloha na Claudia Antonioliho a Davide De Giglia, svojich obchodných partnerov, ktorí mu s veľkým úspechom pomohli rozbehnúť značku County of Milan.

Abloh s nimi hneď uzavrel dohodu. V januári 2014 bola na parížskom pánskom týždni módy uvedená prvá kolekcia značky Off-White a okamžite zožala pozitívne ohlasy. V roku 2015 bola značka Off-White nominovaná na Cenu LVMH (vedľa Vetementsa Abloha na post prepracovala Marquesova Almeida) Burlon, Antonioli a De Giglio založili skupinu New Guards Group ako materskú spoločnosť značiek County, Off- White a rôznych ďalších prevádzkovaných značiek.

Dnes je však konečným majiteľom prevádzok spoločnosti Off-White spoločnosť Farfetch, e-predajca, ktorý v auguste 2019 kúpil spoločnosť New Guards od zakladajúceho tria za 675 miliónov dolárov. Matthew Schneier z webstránky Style.com zverejnil v decembri 2013 exkluzívny príbeh o vzniku značky Off-White, v ktorom mu Abloh povedal: „Streetwear má v sebe triky. Chcem dať svoj uhol pohľadu a zlúčiť pouličnú citlivosť do správneho módneho kontextu. Myslím si, že ak ich dokážem zlúčiť, bude to niečo zaujímavé. “

Spoločnosť LVMH teda nekúpila telo značky Off-White, pretože na rozdiel od, povedzme Ermenegildo Zegna (ktorý sa chystá ponúknuť svoje akcie po prvýkrát na burze), Off-White nie je vertikálne integrovaná. Namiesto toho si kúpili niečo potenciálne oveľa väčšej hodnoty: významné držanie podielu v mozgu značky Off-White. LVMH zaplatila neznámu sumu za nákup spoločnosti Off-White LLC. Toto je spoločnosť s ručením obmedzeným, prostredníctvom ktorej Abloh vykonáva svoje osobné obchodné operácie. Je tiež pravdepodobne držiteľom IP vzťahujúceho sa na ochrannú známku a autorské práva spoločnosti Off-White.

Ablohov model je ako ten od Karla Lagerfelda alebo akéhokoľvek iného zanieteného nezávislého pracovníka: je horizontálne integrovaný (čo znie zábavne pochybne) prostredníctvom svojej s.r.o. a možno aj ďalších subjektov so sériou klientov, medzi ktorých patria značka Nike, kluby, ktoré ho platia ako DJ-a, galérie, s ktorými vystavuje, a partneri, s ktorými pracuje, aby postúpili produkt, ktorý je v konečnom dôsledku najdôležitejší zo všetkých jeho produktov: jeho „Postmoderný“ štipendijný fond a jeho ďalšie projekty navrhnuté tak, aby generovali sociálny vzostup.

A tu sa dostávame bližšie k pochopeniu skutočnej potenciálnej hodnoty tejto dohody pre koncern LVMH. Pretože podiel na Ablohovej najosobnejšej obchodnej identite implicitne a zároveň aj explicitne značí odovzdanie podielu v identite koncernu LVMH nad rámec jeho práce v pánskom oddelení v módnom dome Louis Vuitton. Vo zverejnených podrobnostiach dohody sa píše: „LVMH a pán Abloh sa navyše dohodli na ďalšom usporiadaní spojenia síl, v ktorom sa využijú odborné znalosti skupiny na uvádzanie nových značiek na trh a bude sa spolupracovať s tými existujúcimi v rôznych sektoroch mimo oblasti módy. Počiatočné rozhovory sa už začali. “

To znamená, že v budúcnosti budú Ablohove záväzky voči LVMH nad rámec systému rôznych návrhárov v rôznych domoch. Namiesto toho sa bude vznášať vyššie, pričom bude pôsobiť ako interný kreatívny poradca na výkonnej úrovni. Predstavuje to významný posun, ktorý ovplyvňuje identitu samotnej spoločnosti LVMH, pretože predstavuje najväčší svetový luxusný konglomerát v móde i mimo s hodnotou, s ktorou „luxus“ často nie je – ale v dnešnej dobe by rád bol – spojený: sociálny pokrok.

Alebo ako povedal Abloh vo vyhlásení: „Je mi cťou využiť toto partnerstvo aj na prehĺbenie svojho dlhodobého záväzku rozširovať príležitosti pre rôznych jednotlivcov a podporovať väčšiu spravodlivosť a začlenenie do odvetví, v ktorých pôsobíme. Je to nová neuveriteľná platforma, ktorá posunie zmeny, ktoré sme spoločne dosiahli, na úplne novú úroveň. “

Súčasná dohoda skutočne znamená, že koncern LVMH si kúpil lístok, ktorý potrebuje na prechod z „luxusu“ na „progresívny luxus“ – a vzhľadom na to, že v tomto desaťročí sa posuny v hodnotách prejavili doposiaľ vo všetkých aspektoch širšej spoločnosti, sa adaptácia môže prejaviť ako neoceniteľná. Pretože keď je vašim konečným produktom rovnosť, prístup a príležitosť, môžete jednoducho vyriešiť konečný rébus luxusu: ako urobiť exkluzívnu inklúziu.

A potom je tu jedna záverečná otázka: Čo znamená táto dohoda pre Virgila Abloha? Na to môže odpovedať iba on, ale je potrebné vziať do úvahy niekoľko vecí. Po prvé, v tejto dohode pre neho neexistuje žiadne dedičné riziko; na rozdiel od Romea Gigliho, Christiana Lacroixa a dokonca aj Johna Galliana, Abloh nepredal práva na svoje meno, ale na svoju prevádzkovú ochrannú známku. Nedá sa násilne odtrhnúť od svojej návrhárskej identity. Ide teda o nízkorizikovú dohodu, ale aj o veľkú potenciálne výhodnú odmenu, a to nielen finančnú.

V nedávnom rozhovore pre magazín L’Uomo Vogue Abloh povedal: „Riadim sa svojimi vlastnými pravidlami, svojou vlastnou logikou a nebojím sa … A zameriavam sa na progresiu … Viete, zo všetkého mimo prúdu sa stáva popkultúra, ktorá má cenu…. Vytvárame globálne spoločenstvo bez ohľadu na elitárstvo alebo druh teritoriálnych vzťahov, ktoré môžu vzniknúť v subkultúre. “ Táto dohoda s LVMH mu umožňuje pokračovať v tejto svojej návrhárskej agende na miestach, ktoré mu boli predtým nedostupné, takže má určite dôvod na radosť. Ak si pamätáte, Ablohov prvý pracovný pomer uzavretý s koncernom LVMH bol ako stážista v módnom dome Fendi po boku Kanyeho Westa v roku 2009, takže jeho úspešná cesta je očividná.

Čo by bolo ešte lepšie je, keby Burke a spoločnosť LVMH zaplatili Ablohovi za akcie jeho značky Off-White, pretože to by z neho urobilo rovnakého akcionára v konglomeráte LVMH, akým je tento konglomerát teraz v jeho značke. A to by skutočne bolo to „správne množstvo“.

Zdroj:

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.