
Svet luxusného automobilového priemyslu čelí v súčasnosti zásadným zmenám, s ktorými sme sa doteraz ešte nestretli. Rapídny rozvoj technológie elektrického pohonu a nezadržateľný vývoj v oblasti autonómneho riadenia motorových vozidiel inšpiruje mnohých ambicióznych dizajnérov. Väčšina z nich sa však snaží držať svoju predstavivosť na uzde a ich cieľom je dosiahnuť zlatú strednú cestu medzi súčasnou realitou a vidinou budúcnosti, o ktorej snívajú nadšenci vedeckofantastickej literatúry. Niektorí automobiloví dizajnéri však aj napriek tomu majú vlastnú predstavu o smerovaní tohto sektora a sú odhodlaní posúvať jeho súčasné hranice. Svoj pohľad na budúcnosť luxusného automobilového priemyslu nám poskytol Stefan Sielaff, dizajnový riaditeľ prestížnej britskej značky Bentley.
Technológie sa vyvíjajú nezadržateľným tempom. Ako sa v dôsledku tejto skutočnosti zmení definícia luxusných automobilov?
Je nespochybniteľným faktom, že digitalizácia ľudského života nebude v žiadnom prípade spomaľovať. Veď už v súčasnosti žijeme v značne digitalizovanom svete. Na druhej strane sa však stretávame s dopytom po ručne vyrábaných produktoch. Spotrebitelia potrebujú cítiť dotyk ľudskej ruky, odraz ľudskej duše. Vyhľadávajú produkty, ktoré sú zhotovené v súlade s mimoriadnou úrovňou remeselného majstrovstva a výnimočnou pozornosťou venovanou detailom. Naša značka sa na tieto prvky zameriavala v priebehu celej svojej kariéry a rovnakým smerom sa budeme uberať aj naďalej. Kľúčovým faktorom v dosahovaní úspechu sa v konečnom dôsledku stane práve táto rovnováha medzi digitálnym svetom a svetom poctivého remesla.

Ako sa to prejaví na budúcich dizajnoch, ktoré by sme mohli vidieť v rámci modelov spoločnosti Bentley?
V prvom rade treba poznamenať, že do svojich vozidiel v podstate nepotrebujeme zakomponovať vysoké kapoty. Ďalším faktorom je vzdialenosť medzi osami kolies a čelným sklom – v tradičných automobiloch je tento priestor vyplnený podlhovastým motorom, čo je charakteristické aj pre modely značky Bentley. Ale musí to tak byť aj v budúcnosti? Ja osobne si to nemyslím. Práve naopak, pri nových modeloch Bentley môžeme verejnosti prezentovať zdokonalené dizajnérske kritériá a zároveň zachovať jedinečné prvky automobilovej architektúry, ktorými sme sa preslávili. Jednoznačne si myslím, že by sme mali spraviť hrubú čiaru medzi produktmi so spaľovacím a elektrickým motorom. V oboch prípadoch sa totiž zameriavame na úplne odlišné proporcie a ďalšie detaily.
Súvisiace: Bentley sa vracia k svojim pretekárskym koreňom
Ohlásené elektrické vozidlo značky Bentley bude mať úplne novú architektúru. Prispela táto skutočnosť k novému pohľadu na celkový dizajn?
Osobne si myslím, že ak sa chceme vybrať úplne novým smerom, nemôžeme popri tom lipnúť na zaužívanej architektúre. V takom prípade by sme totiž nepriniesli na trh absolútnu novinku. Všetko musí byť nové. V prvom rade musíme prihliadať na funkčnosť a riadiť sa možnosťami moderných technologických inovácií. Následne budeme môcť pristúpiť k návrhu jedinečného dizajnu – ako po estetickej, tak aj po konštruktérskej stránke. Takýto prístup nás na jednej strane oslobodzuje a máme možnosť poskytnúť našim klientom niečo nové. Na druhej strane však musíme byť opatrní a vyhýbať sa poškodeniu reputácie a charakteru našej značky. V konečnom dôsledku totiž musíme uviesť na trh nové Bentley.
Na nové Bentley si budeme musieť nejaký čas počkať. V akom stave sa bude nachádzať vývoj technológie a dojazd elektrických motorov v momente, keď sa na trhu objaví Váš nový model?
Nie som prorokom technologického sveta, ale nedá sa poprieť, že technológia sa v súčasnosti vyvíja mimoriadne rýchlym tempom. Rozmery batérií sa zmenšujú a dojazd sa neustále zvyšuje. Otázkou však ostáva, či sa nevyhnutne musíme baviť o dlhých vzdialenostiach. Dobrodružné výpravy na štyroch kolesách sú v súčasnosti relatívne ojedinelým javom. Vo väčšine prípadov sa jednoducho odveziete na letisko, nasadnete na lietadlo a cestujete takýmto spôsobom.
Do veľkej miery to súvisí s moderným vnímaním času. Veci, ktoré zaberajú priveľa nášho času, sú v súčasnosti takmer zakázané. Výlety na dlhé vzdialenosti sú preto už históriou. Práve preto si myslím, že našim klientom musíme poskytnúť luxus, ktorý si môžu vychutnať v rámci relatívne krátkej cesty. Vozidlo musí poskytovať oázu uprostred uponáhľaného sveta, kde za sebou môžete zavrieť dvere a vychutnať si čistejší vzduch a kvalitnejšie prostredie. Myslím si, že sa budeme držať príslovia „moje auto je mojím hradom“. To dokonale vyjadruje náš britský pohľad na vec.

Plánujete zaujať nový postoj aj k použitým materiálom?
Myslím si, že áno. Všetci chceme byť vyšportovaní, chceme vyzerať mladšie, ako v skutočnosti sme. Niektorí naši klienti jedia výlučne organické potraviny, vyznávajú dlhodobo udržateľný spôsob života, sú vegánmi a bojujú proti využívaniu živočíšnych materiálov. My im napriek tomu ponúkame autá, v ktorých sa nachádza 15 rôznych druhov zvieracích koží. Prirodzene, jedná sa o extrémny prípad a veci nie sú výlučne čierne alebo biele. Mnohí ľudia však budú v blízkej budúcnosti vyhľadávať vozidlá, ktoré sú vyrobené v súlade s ich systémom hodnôt.

Aké ďalšie zmeny môžeme očakávať v rámci dizajnu luxusných automobilov?
Nemyslím si, že z dlhodobého hľadiska budeme aj naďalej potrebovať všetky súčasné elegantné a aerodynamické tvary. Ako iste viete, aerodynamická konštrukcia spĺňa svoj účel iba od určitej rýchlosti. Navyše zohráva kľúčovú úlohu pri spotrebe paliva. Otázkou však je, ako rýchlo budeme v budúcnosti jazdiť. Prípadne, ako rýchlo nás budú voziť autonómne stroje.
V tomto smere by mohla nastať skutočne revolučná zmena automobilového priemyslu. Exteriér je v súčasnosti mimoriadne dôležitým prvkom každého automobilu a jednotlivé značky sú charakteristické práve vonkajšou úpravou svojich modelov. Nie je predsa ničím neobvyklým, že nové auto si kupujete na základe toho, do akej miery Vás osloví jeho vzhľad. Keď sa však pozrieme na túto tému z filozofického hľadiska, uvedomíme si, že exteriér vozidiel budúcnosti sa môže výrazne líšiť od súčasných princípov. Prístup k značkám automobilov sa tak môže absolútne zmeniť.
Súvisiace: Riaditeľ značky Bugatti prezradil, kto si kupuje superautá za $ 3 milióny
Luxus by bol v takomto prípade prezentovaný v interiéri vozidla a nie navonok. Takýto prístup by bol nepochybne v súlade s niektorými sociálnymi dôvodmi. Je ťažké povedať, akým smerom sa skutočne vyvinie tento sektor. Len si predstavte, že by sa Mária Antoinetta ukázala na verejnosti vo svojom zlatom kočiari, deň pred začiatkom francúzskej revolúcie. A nie je vylúčené, že takáto situácia sa ešte zopakuje. Obzvlášť vzhľadom na spoločenské zmeny, ktoré zaznamenávame v súčasnosti.
Zdroj: Bentley, Interior Design