
Elon Musk, zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti SpaceX, v roku 2016 oboznámil svet so svojím ambicióznym plánom kolonizácie Marsu. Vyhlásil, že do roku 2060 plánuje na Červenú planétu prepraviť až milión ľudí, ktorí by tvorili a rozvíjali prvú ľudskú kolóniu mimo Zeme. Nedávno zverejnil nové detaily svojho plánu.
29. septembra minulého roku sa v austrálskom meste Adelaide konal Medzinárodný kongres astronautiky, počas ktorého Musk načrtol modifikovanú verziu svojho pôvodného zámeru. Jeho konečná vízia sa síce zásadne nezmenila, ale predstavil niekoľko zdokonalení týkajúcich sa plánovanej konštrukcie 42-motorovej rakety, ktorú spoločnosť nazýva pojmom BFR. Uviedol tiež novú schému financovania tohto projektu, v rámci ktorého má raketa dopraviť na obežnú dráhu niekoľko satelitov a poskytnúť asistenciu medzinárodnej vesmírnej stanici ISS.
Obrázok: Vizualizácia prvej ľudskej kolónie na Marse. Atmosféra Marsu je pri východe a západe slnka sfarbená do modra, obloha je počas dňa červená.
Raketa BFR môže v budúcnosti nájsť využitie aj pri ďalších projektoch. Musk uviedol, že by mohla slúžiť na prepravu ľudí v rámci zemskej atmosféry, ktorí by takto mohli cestovať medzi ktorýmikoľvek dvoma bodmi na planéte v časovom intervale kratšom než jedna hodina. Jej ďalšia úloha by mohla byť spojená s výstavbou výskumného strediska na Mesiaci.
Súvisiace: Miliardári investujú do vesmírneho cestovania
Musk, ktorý okrem vesmírnej agentúry založil aj automobilovú spoločnosť Tesla Motors, na minuloročnej konferencii povedal: „Úspešná aplikácia rakety BFR nám umožní založiť vesmírnu základňu na Mesiaci. Je predsa rok 2017. Základňu na mesiaci sme mali mať už dávno. Čo sme doteraz robili?“
Video: Elon Musk predstavil na Medzinárodnom kongrese astronautiky v Adelaide svoj najnovší plán na kolonizovanie Marsu.
Osídľovanie Marsu
Musk už niekoľkokrát vyjadril svoju túžbu umrieť na Marse. A to nie výhradne pri explozívnom pristátí vesmírnej lode na povrchu tejto planéty. Zastáva totiž názor, že ak má ľudstvo prežiť nadchádzajúcu éru, musí nevyhnutne osídliť ďalšie planéty v rámci našej slnečnej sústavy. Medzinárodný kongres astronautiky sa v roku 2016 konal v mexickom meste Guadalajara a Musk už vtedy načrtol svoju všeobecne očakávanú stratégiu s cieľom počiatočného osídlenia Červenej planéty. Zastáva názor, že tento krok je skutočnou existenciálnou otázkou ľudskej rasy.
Prvá verzia Medziplanetárneho transportného systému sa vo veľkej miere spolieha na raketu BFR. Jedná sa o obrovskú raketu poháňanú 42 motormi, ktorá dosahuje pozoruhodnú výšku 122 metrov. Pohonná jednotka rakety BFR bude fungovať na rovnakom princípe ako rakety typu Falcon 9 a Falcon Heavy, ktorá nedávno úspešne absolvovala svoj prvý testovací let. S využitím recyklovateľných palivových článkov by sa tak mala opätovne vracať na obežnú dráhu Zeme a vynášať na ňu palivové nádrže spolu s vesmírnymi loďami, ktoré budú ponúkať priestor až 100 cestujúcim. Mars je zatiaľ obývaný výhradne robotickými objaviteľmi, vďaka ktorým sme za posledných 20 rokov získali niekoľko fascinujúcich fotografií z povrchu tejto planéty.

Plán Elona Muska je vcelku jednoduchý. Vysvetlil, že si predstavuje až tisíc vesmírnych lodí, ktoré by sa rozmiestnili na obežnej dráhe Zeme, kde by následne čakali na svoju príležitosť. Planéty Zem a Mars sa každých 26 mesiacov dostávajú do vhodnej vzájomnej pozície na to, aby sa mohli tieto vesmírne lode vydať na cestu k nášmu najbližšiemu susedovi. V priebehu svojej púte majú čerpať energiu zo solárnych panelov, ktorými budú vybavené.
Cesta bude trvať približne tri až šesť mesiacov. Vesmírne lode po tejto dobe naštartujú svoje spätné nadzvukové rakety, elegantne pristanú na povrchu Červenej planéty a vyložia tu svoj ľudský náklad a zásoby. Musk zatiaľ nespresnil spôsob, ako budú ľudia prežívať na planéte s toxickou pôdou a nedýchateľnou atmosférou. Sme si však istí, že na to má vlastný názor.
Systém BFR má byť podľa najnovších Muskových vyjadrení iba o niečo väčším ako raketa Saturn V, ktorá dopravila astronautov na Mesiac v priebehu misie Apollo. Treba však poznamenať, že raketa BFR 2.0 je ešte stále mimoriadne mohutným zariadením. Zmestí sa do nej náklad so životným priestorom ekvivalentným k osemposchodovej budove a objemom väčším než kabína lietadla Airbus A380. V zadnej časti je vybavená praktickým krídlom, ktoré jej umožňuje efektívne manévrovať v prostredí s hustou, riedkou alebo úplne chýbajúcou atmosférou. To zvyšuje jej užitočnosť naprieč celou slnečnou sústavou.
Musk očakáva, že konštrukcia rakety BFR sa spustí už v priebehu tohto roka. Dodal, že je možné, aby dve takéto zariadenia leteli na obežnú dráhu Zeme s nákladom už v roku 2022. Bežnému smrteľníkovi sa to možno nezdá ako prehnane dlhý časový horizont, no Musk povedal: „Päť rokov považujem za príliš dlhé obdobie.“
Video: Sme pripravení poslať ľudí na Mars. Nachádzame sa na míľniku ľudskej histórie. Existujú desiatky organizácii, ktoré v súčasnosti vyvíjajú spoločné úsilie s cieľom kolonizácie Marsu. Všetko, čo potrebujeme, je dostatočné odhodlanie a finančné prostriedky.
Musk potvrdil, že ak sa spoločnosti SpaceX podarí dodržať tento harmonogram, do roku 2024 plánuje vyslať do vesmíru ďalšie štyri rakety. Dve z nich by mali byť naložené výhradne zásobami, ďalšie dve by mali prepravovať ľudskú posádku. Projekt spoločnosti SpaceX bude zahŕňať dve misie. Ich úlohou bude objavenie najlepších zdrojov vody na Marse a budovanie zariadenia, ktoré by bolo schopné produkovať raketové palivo priamo na povrchu Červenej planéty. Tento krok bude nevyhnutný pre dlhodobú udržateľnosť opakovaných výprav medzi Zemou a Marsom.
Skôr, ako sme očakávali
Revízia plánov a nová zmenšená verzia rakety BFR nie je nečakaným zvratom.
Elon Musk je známy svojimi ambicióznymi víziami. SpaceX je prvou spoločnosťou v histórií objavovania vesmíru, ktorej sa podarilo vybudovať opätovne využiteľné časti rakiet. Elektrické automobily značky Tesla (model S3X a nadchádzajúci model Y) vzbudili záujem verejnosti po celom svete. Technológia Hyperloop, ktorá môže znížiť čas potrebný na cestovanie medzi mestami San Francisco a Los Angeles až na 45 minút, je aktuálne vo fáze vývoja.
Na druhej strane je však potrebné dodať, že Muskove časové odhady sa často stretávajú s nedôverou. Odborníci zo sektora vesmírneho letectva si už stihli uvedomiť, že by mali brať jeho predpovede s rezervou. Ideálnym príkladom je revolučná raketa Falcon Heavy, ktorá mala byť prvým krokom v doprave ľudí na Mars. Spoločnosť SpaceX oznamovala jej štart po dlhé roky a predpovedala, že už v roku 2018 doručí na Mars prvú ľudskú štruktúru. Teraz už síce vieme, že raketa Falcon Heavy zaznamenala obrovský úspech počas svojho februárového testovacieho letu, no k novej planéte sa zatiaľ nepriblížila.
Inovatívny podnikateľ si je samozrejme vedomý pochybností, s ktorými sa stretávajú jeho plány. Možno práve v reakcii na ne povedal, že štart rakety BRF plánovaný na rok 2022 nepovažuje za nereálny, no je možno trochu „ambiciózny“.
Bobby Braun, ktorý aktuálne pôsobí na Univerzite v Colorade a je bývalým hlavným technikom agentúry NASA, povedal: „Časový harmonogram a predpokladané schopnosti predstavenej technológie sú nepochybne relatívne ambiciózne. Napriek tomu však vkladám úplnú dôveru do priemyslu Spojených štátov, ktorý bude schopný realizovať ďalekosiahle ciele a vyrovnávať sa s prípadnými výzvami. Je výborné, že súkromný sektor sa ujal v tomto smere vedenia. Dúfam, že budeme svedkami ďalších pokrokov.“
Nedá sa poprieť, že Muskova predstava o kolonizácii Marsu je prinajmenšom odvážna. Jej realizovanie si však nebude vyžadovať žiadnu bezprecedentnú technologickú inováciu. Veda a inžinierstvo je v tomto smere na vysokej úrovni a Braun poznamenal, že spoločnosť SpaceX už v súčasnosti dosahuje výsledky, ktoré boli kedysi nepredstaviteľné. Jedná sa najmä o recyklovateľné pohonné jednotky jej rakiet. Povedal: „Práve takýto pragmatický a sústavný technologický pokrok má potenciál sprístupniť slnečnú sústavu ďalším generáciám.“
Jednou z najväčších prekážok je však finančné zabezpečenie. Spoločnosť SpaceX jednoducho nedisponuje dostatočnými prostriedkami na to, aby financovala celú iniciatívu výhradne vlastnými silami. Zároveň je relatívne náročné presvedčiť verejných a súkromných partnerov, aby investovali do takéhoto projektu s neurčitým výsledkom.
Musk, vedomý si tejto výzvy, uviedol: „Myslím si, že sme našli potenciálny spôsob, ktorým by bolo možné financovať naše úsilie. To je veľmi dôležité.“
Tento spôsob v súčasnosti zahŕňa konštrukciu letky zloženej z rakiet Falcon 9 a Dragon. Tie by následne prepravovali na obežnú dráhu náklad inštitúcií, ktoré by si za túto službu boli ochotné zaplatiť.
Súvisiace: SpaceX čelí narastajúcej konkurencii v novodobom dobíjaní vesmíru
Musk tiež poznamenal, že všetky náklady spoločnosti SpaceX budú v priebehu nasledujúcich rokov zasvätené budovaniu rakety BFR, ktorá by mohla prepravovať ľudí aj medzi jednotlivými destináciami na zemskom povrchu. V najlepšom prípade by mohla byť dopravným prostriedkom, pomocou ktorého budú súkromní klienti cestovať na Mesiac. Dodal: „Verím, že tento cieľ by sme mohli dosiahnuť pomocou prostriedkov, ktoré zarobíme pri vynášaní satelitov na obežnú dráhu Zeme a v rámci poskytovania asistencie Medzinárodnej vesmírnej stanici ISS.“
Červená a Modrá planéta
Osídľovanie Marsu so sebou však prináša niekoľko etických otázok, ku ktorým sa Musk zatiaľ nevyjadril. Jednou z nich je kontaminácia novej planéty, ktorú by spôsobili ľudia a ich technológia. To by mohlo mať kritický efekt na súčasný život na povrchu Červenej planéty, prípadne by sme mohli eliminovať akúkoľvek šancu zistiť, či sa tu nejaký život vyskytoval v minulosti.
Kobie Boykins je inžinierom agentúry NASA, ktorý bol zapojený do vývoja všetkých štyroch prieskumných robotov vyslaných na túto planétu. Vo videu vysvetľuje, akým spôsobom by mohla ľudská technológia infikovať zatiaľ neprebádanú planétu.
Umiestnenie prvých ľudí na planétu je iba prvým krokom v jej osídľovaní. V prvom rade musí poskytovať prijateľné podmienky na život. Mars je totiž v súlade s ľudskými štandardmi smrteľnou planétou. Disponuje vzduchom, ktorý nedokážeme dýchať, toxickou pôdou a vodou uväznenou v podpovrchových ložiskách ľadu.
Musk už v minulosti zvážil tento problém a potvrdil, že v budúcnosti bude potrebné pristúpiť k takzvanému terraformovaniu planéty. Jedná sa o hypotetický súbor procesov, ktoré by mali v konečnom dôsledku umožniť človeku žiť na povrchu planéty bez nutnosti používať ochranné prostriedky. Predostrel však divokú schému. Navrhol bombardovať póly Marsu jadrovými hlavicami, čo by viedlo k uvoľneniu všetkej vody, ktorá sa aktuálne nachádza pochovaná v tuhej forme pod povrchom planéty.
Takéto drastické opatrenia by boli s najväčšou pravdepodobnosťou fatálne pre akékoľvek formy života, ktoré obývali planétu predtým, ako upútala pozornosť ľudí. Lucianne Walkowiczová, riaditeľka oddelenia astrobiológie v Kongresovej knižnici Spojených štátov, vysvetlila, že osídľovanie novej planéty so súčasným poškodením jej životného prostredia je jednoducho neprijateľnou predstavou. Počas minuloročnej prednášky na podujatí TED komentovala etické výzvy spojené s kolonizáciou Marsu nasledovne: „Existuje mnoho výborných dôvodov, kvôli ktorým by sme sa mali usilovať dostať na Mars. Ale ak niekto tvrdí, že Mars je záložným plánom pre ľudstvo v prípade zničenia Zeme, je to rovnaké, ako keby kapitán Titanicu vyhlásil, že skutočná zábava začne až v záchranných člnoch po potopení lode. V prvom rade by sme sa mali snažiť pochopiť spôsob, ktorým dokážeme prispôsobiť životu nehostinné miesta na vlastnej planéte. Ak sa nám to podarí, je veľmi pravdepodobné, že budeme schopní zachovať si našu súčasnú planétu a zároveň osídliť ďalšiu.“
Zdroj: NYTimes, NationalGeographic