Nová generácia vozidiel značky Lamborghini by mohla vystupovať v roli vlastných elektrických batérií a byť schopná opravovať svoje poškodené štruktúry.
V meste Cambridge, štáte Massachusetts, sa 6. novembra konala konferencia EmTech, počas ktorej predstavila spoločnosť Automobili Lamborghini svoj najnovší koncept vozidla s názvom Terzo Millennio („tretie tisícročie“). Auto je výsledkom prvých 12 mesiacov trojročnej spolupráce medzi automobilkou a novátorským technologickým inštitútom Massachusetts Institute of Technology (MIT).
V súlade s tradíciou značky Lamborghini, aj toto vozidlo sa vyznačuje ladným dizajnom a charakteristickými zadnými svetlami v tvare písmena Y. Čelné sklo sa zdanlivo rozprestiera od strechy vozidla takmer až k chodidlám vodiča. Celá karoséria je uložená tak blízko vozovky, že vyzerá takmer ako nerovnosť asfaltu.
Najpozoruhodnejšie prvky tohto konceptu sú však neviditeľné. A vôbec nie preto, že vozidlo zatiaľ neexistuje.
Lamborghini plánuje vyvinúť superkondenzátory, ktoré dokážu poskytnúť rýchlu a intenzívnu energiu potrebnú na napájanie super-automobilu. V budúcnosti by sa navyše mohli využiť aj v ostatných elektrických modeloch. Lítium-iónové batérie v dnešných elektrických vozidlách uvoľňujú energiu pomaly a pri opakovanom nabíjaní sa ich kapacita znižuje. Dôvodom je jednoducho skutočnosť, že fungujú v závislosti od chemických reakcií. Energia je však v superkondenzátore uložená elektrostaticky, rovnako ako u klasického kondenzátora. Tieto inovatívne súčiastky zároveň nevytvárajú prebytočné množstvo tepelnej energie, s ktorou sa stretávame pri lítium-iónových batériách. Napriek tomu zatiaľ nie sú schopné uskladniť požadované množstvo energie. Technológia sa v súčasnosti používa v hybridných vozidlách. Jej využitie je limitované na vybrané funkcie, akou je napríklad opätovné naštartovanie zastaveného motora.
Súvisiace: $1,6 miliónový model Hennessey Venom F5 dosahuje rýchlosť 482 km/h
Mircea Dinca je docentom chémie v MIT a jeho laboratórium je jedným z dvoch pracovísk, ktoré spolupracujú s výrobcom automobilov. Vraví: „Mnoho inovácií, ktoré boli objavené vo výskumných strediskách a postupne si našli cestu do hromadne vyrábaných automobilov, sa začali vyvíjať práve pre monoposty F1 a športové superautá. Myslím si, že ak sa nám podarí naplniť naše plány a spolupráca s automobilkou Lamborghini sa ukáže byť úspešnou, bude to obrovským prínosom pre budúcnosť celého automobilového priemyslu.“
Lamborghini plánuje vyrobiť superkondenzátory z uhlíkových vlákien, ktoré sú tiež základnou zložkou nosnej konštrukcie automobilu. Takýmto spôsobom môžu byť batérie zakomponované do samotnej karosérie automobilu. To znamená, že model Terzo Millennio bude čerpať energiu z vlastného tela. Inými slovami, celé vozidlo bude zároveň batériou.
Výrobca navyše sľubuje, že auto bude schopné nepretržite monitorovať stav svojho vlastného skeletu a zisťovať opotrebovanie a poškodenie jednotlivých štruktúr. Karoséria z karbónových vlákien bude popretkávaná mikro-kanálikmi, ktoré budú obsahovať „liečivé chemické látky“. Pomocou tohto systému bude vozidlo budúcnosti schopné opraviť malé trhliny, ktoré by sa v opačnom prípade zväčšovali a ohrozovali prevádzku vozidla.
Spoločnosť Lamborghini ozdobila svoj koncept unikátnou čerešničkou na torte. Plánuje vyvinúť elektrické motory, ktoré by boli uložené priamo v kolesách automobilu, čím by sa úplne eliminovala potreba veľkého centrálneho motora.
Stefano Domenicali, predseda a generálny riaditeľ spoločnosti Automobili Lamborghini, vraví: „Spolupráca medzi naším oddelením pre výskum a vývoj a inštitúciou MIT je obrovskou príležitosťou. Môžeme sa naplno zamerať na to, v čom naša značka stále vynikala. Jedná sa o prekračovanie hraníc v konštrukcii športových super-automobilov.“
Súvisiace: Bugatti pre vyvolených
Spoločnosť Lamborghini vznikla v šesťdesiatych rokoch minulého storočia. Jej prvá výrobná hala sa nachádzala v malej obci Sant’Agata, ktorá je súčasťou metropolitného mesta Bologna. Založil ju výrobca traktorov Ferruccio Lamborghini, ktorý sa neskôr stal bohatým priemyselníkom a rozhodol sa pokoriť vtedy už rozrastajúcu sa spoločnosť Ferrari. Lamborghini je dnes súčasťou spoločnosti Volkswagen Group. Ceny modelov tejto značky začínajú na hodnote približne $200 000. Čo sa týka konceptu Terzo Millennio, výrobca zatiaľ neoznámil žiadny časový horizont či počiatočnú cenu. Potrvá však ešte prinajmenšom niekoľko rokov, kým sa model dostane do hromadnej výroby. Ak k tomu vôbec dôjde. Cenová dostupnosť však pravdepodobne nie je faktorom, nad ktorým by si značka Lamborghini lámala hlavu.
Zdroj: Lamborghini