
Nová spolupráca Yves Saint Laurent s kolektívom architektov a umelcov Memphis Milano sa na prvý pohľad môže zdať nepochopiteľná. Toto partnerstvo sa zrodilo pri príležitosti 40. výročia vzniku skupiny Memphis a má za cieľ prepojiť maximalizmus typický pre túto skupinu s niekedy tesným a vždy nalešteným štýlom módneho domu Saint Laurent.
Skupina autorov Memphis, ktorá sa rozpadla v roku 1987, zaznamenala v posledných rokoch zásadné oživenie medzi ľuďmi, ktorí majú radi veľké pastelové zrkadlá, alebo nenávidia moderný nábytok. Hoci v móde mala vždy oporu, Saint Laurent, známy svojimi úzkymi čiernymi oblekmi, nie je práve tou značkou, ktorá nám napadne v súvislosti s možným partnerstvom s touto skupinou, známou šialene mnohofarebným dizajnom a atypickými tvarmi.
Pravdou je, že návrhy jej kreatívneho riaditeľa Anthonyho Vaccarrella boli doposiaľ tradične ostré a nekomplikované. Jeho kolekcia pánskej módy Jar 2021 je však, ako poznamenala Rachel Tashjian, „niečím iným“. Je odklonom od starých úhľadných modelov a skokom od strohej estetiky. Táto spolupráca naznačuje mnoho: vývoj Vaccarrella ako návrhára, hlboký vplyv skupiny Memphis takmer na všetko, ako aj zvláštne, očarujúce spôsoby interakcie medzi nábytkom a módou.

Skupina Memphis, ktorá sa sústredila okolo talianskeho dizajnéra s menom Ettore Sottsass a bola pomenovaná podľa jednej z piesní Boba Dylana, vznikla pred 40 rokmi ako reakcia na modernizmus. Dizajny tejto skupiny sú absolútnym protipólom všetkého, čo predstavuje čierny oblek. Ich pestré farby, nepraktické tvary, ornamentálne a pútavé detaily pôsobili miestami ako karikatúra. Ich najznámejšie kúsky, atypická farebná knihovnička Carlton a posteľ Tawaraya vo veľkosti a tvare boxerského ringu, neboli iba kusom nábytku, ale aj výčitkou namierenou proti funkčnosti a praktickosti.
Z tejto kolekcie je cítiť aj honosnosť a farebnosť. Dve farebné mikiny s kapucňou, inšpirované lampou Tahiti od Sottsassa, nedávno spôsobili luxusný ošiaľ v pánskej móde na platforme TikTok. Pravdepodobne jediným spôsobom ako dostať do vášho domu dizajn skupiny Memphis je kúpa popolníka v tvare postele Tawaraya a kúpa dokonale sediacich kravát je zas vašou cenovo dostupnou cestou ako dostať tento štýl do vášho šatníka. Dizajn váz, dokonca aj tých, ktoré sa podobajú na záchodové kefy, je veľmi dobre premyslený.
Ďalej v kolekcii nájdete takmer dokonalú tašku, košeľu so vzorom baktérií z dielne Sottsassa a tenisky, ktoré si možno nezískajú srdcia novodobých milovníkov módy, no sú rozhodne čistým stelesnením kontroverzie skupiny Memphis, ktorá prináša otázku: je táto vec dobrá alebo zlá?

V kolekcii sú aj knihy, ktoré boli dlho nedostupné, no pri tejto príležitosti zariadili ich dotlač a dostupnosť. Napríklad kniha zakladajúcej návrhárky Barbary Radice s názvom “Research, Experiences, Failures and Successes of New Design,” ( Výskum, skúsenosti, pády a úspechy nového dizajnu), je dostupná v dvoch vydaniach, pričom druhé vydanie z roku 1988 mapuje neskoršie obdobie tejto skupiny. Ďalšia kniha sa zaoberá domácimi potrebami, najmä keramickými a sklenenými vázami a ďalšia sa venuje majstrovi Sottsassovi.
Tieto knihy, podobne ako stoličky, lampy a komody z dielne skupiny Memphis, boli väčšinou dostupné len teoreticky, no v reálnom svete prakticky nemožné zohnať. Sú však najlepším zdrojom informácií, plné fotografií a detailov, ktoré na Instagrame nenájdete. V prevažne plytkom svete dizajnu sa ich obsah javí ako hlboký. Tieto knihy sú tak dôležitou časťou kolekcie a povinným čítaním pre všetkých dizajnérov.

Za posledných päť rokov si ľudia po prvotnom šoku dizajn skupiny Memphis celkom obľúbili, či skôr si naň zvykli. Ich účelovo vytvorené dizajnové modely 80. rokov sa nám dnes javia ako rozkošné a nie zložité, čo sa stane, keď vidíte posteľ v tvare boxerského ringu viac ako 500-krát. Estetika je takmer všade, vďaka čomu je načasovanie tejto kolekcie pozoruhodné.
Po počiatočnom ošiali okolo skupiny Memphis v 80. rokoch totiž rozruch pomaly utíchal, ľudia sa vrátili k modernizmu a medzi priaznivcami skupiny zostali iba generační géniovia ako David Bowie a Karl Lagerfeld. Spolupráca s módnym domom Saint Laurent má možno zabrániť podobnému upadnutiu do zabudnutia, alebo je len vyjadrením obdivu návrhára Vaccarrella k tvorbe Sottsassa.
Zdroj: TheCut, HypeBae