
Maloobchodní predajcovia na masovom trhu nie sú jediní, ktorí vsádzajú na reklamné banery s online tovarom. Aukčná sieň Christie’s zahájila svetový „týždeň luxusu“ vylepšenými ponukami, aby uspokojila rekordný tohtoročný dopyt. („Týždeň“ je v tomto prípade voľným označením, keďže časť predaja sa už začala a mnoho z neho potrvá do polovice decembra).
Caroline Ervin, vedúca e-predaja v klenotníckom oddelení aukčného domu Christie’s, vraví: „V minulom roku sme dokonca za november a december zaznamenali 200% nárast v online predaji.“
Rok predtým usporiadala spoločnosť Christie’s v rovnakom období november – december iba štyri online predaje luxusného tovaru. Tieto tržby dosiahli najvyšší odhad asi 9,5 milióna dolárov. Tento rok ich bude 12, s celkovým najvyšším odhadom necelých 40 miliónov dolárov, čo je nárast o 322%. „Je to len reakcia na trh,“ hovorí Ervin.
Aukčná sieň Sotheby’s, ktorá organizuje svoje vlastné živé online decembrové predaje luxusného tovaru pod hlavičkou „Festival zázrakov“, už štvornásobne navýšila svoj medziročný objem online predaja a podľa aukčnej siene päťnásobne zvýšila svoje celkové tržby, ktoré v súčasnosti predstavujú 150,5 milióna dolárov. Z tejto sumy bolo 79,7 milióna dolárov z online predaja šperkov, čo je deväťkrát viac ako v minulom roku a 41,95 milióna dolárov z predaja hodiniek, päťkrát viac ako v roku 2019.

1stDibs, online platforma pre špičkový nábytok, umenie a šperky, zaznamenala za posledných šesť mesiacov medziročne nárast hrubej marže o 30%. David Rosenblatt, výkonný riaditeľ spoločnosti 1stDibs, vraví, že nárast zaznamenali najmä počas dvoch mesiacov pred sviatkami.
Nezvýšil sa iba počet online aukcií. Cenové limity kupujúcich vystrelili ďaleko nad akékoľvek očakávania. Ervin vysvetľuje: „Historicky sme 20 000 dolárov považovali za strop pre tržby. Pri každom predaji sme chceli ponúknuť niekoľko vecí s vyššou hodnotou, aby sme zistili reakciu klientov, a potom sa to rozbehlo.“

Pred rokom 2020 bola dokonca najvyššie vydraženou sumou jedného online kusu v aukčnom dome Christie’s 80 000 dolárov; minulý rok sa dokona 25 vecí predalo za viac ako 100 000 dolárov. Jedným z týchto tovarov bol 28,86-karátový diamantový prsteň, ktorý sa predal za 2,1 milióna dolárov.
Rosenblatt tvrdí, že v spoločnosti 1stDibs sa hrubá marža tovaru za predaj predmetov nad 100 000 dolárov medziročne zvýšila o 60%. „Stúpol dopyt po všetkom, čo predávame.”
Zmena cez noc
Online luxusný predaj už nejaký čas narastal, keďže spotrebitelia začali dôverovať online nákupu použitých vecí a aukčné domy a ďalší predajcovia skúmali stratégie presahujúce tradičný model živého predaja.

Akonáhle sa lockdown stal niekoľkomesačnou realitou, predajcovia luxusného tovaru prekvapivo zistili, že ľudia sú ochotnejší minúť viac ako kedykoľvek predtým. Rosenblatt dodáva: „Správanie kupujúcich sa cez noc dramaticky zmenilo. Za posledných 10 mesiacov sme videli 10 rokov digitálnej adaptácie.“ Je to z veľkej časti preto, že tieto spoločnosti pochopili, čo sa môže a bude predávať aj bez osobnej prehliadky. Ervin vraví: „Veľa z toho je vlastne klik a potom nákup. Nebudeme online ponúkať niečo, čo má vysokú hodnotu a vyžaduje veľa výskumu. Máme tendenciu ponúkať značkové predmety, ktorých dizajn je dobre známy. “
Napríklad v aukčnom dome Christie’s mohli bohatí zákazníci online zabojovať o krokodíliu kabelku Birkin „Himalaya“značky Hermès s hardvérom z bieleho zlata a diamantami s odhadovanou hodnotou od 200 000 do 250 000 dolárov a o 18 karátové ružovo-zlaté hodinky značky Patek Philippe vyrobené v roku 1950, ktoré mali odhadovanú cenu od 400 000 do 600 000 dolárov.
V aukčnom dome Sotheby’s si zas mohol zákazník s rozpočtom na darčeky okolo 250 000 dolárov vydražiť online diamantový prsteň s 5-karátovým diamantom, ktorý lemuje 0,8 karátový diamant v tvare srdca na platinovej páske – cena prsteňa sa odhaduje na 150 000 až 200 000 dolárov.

1stDibs ide ešte vyššie
Bohatý kupca sa ľahko zaľúbil do náhrdelníka zo žltého 35,31 karátového diamantu v hodnote 2,35 milióna dolárov a žltého diamantu obklopeného ďalšími 47 karátovými diamantmi vo viacerých tvaroch. Podľa stránky si ho dokonca nechali expresne poslať za ďalších 100 dolárov. V ponuke je takisto viktoriánska clona na krb s kolibríkmi za 365 000 dolárov. (Daň z predaja dosiahne hodnotu viac ako 32 000 dolárov).
Toto všetko podľa odborníkov predstavuje pokus maloobchodníkov uspokojiť preukázaný dopyt po online luxusnom predaji aj počas tohto roka. Ervin hovorí: „Aj tohtoročnú jeseň sme mali takú vysokú mieru predaja, že sme zvýšili počet ponúkaného tovaru. Niekto určite nakupuje viac, pretože ponúkame viac predmetov a predáme ich.”
Zdroj: Fortune, MSN